Kun rakennetaan taloja, etenkin isoja, miksi keittiöistä tehdään aina niin kauhean pieniä?
Selailin tuossa torissa asuntoja. Oon pistäny jo pitemmän aikaa merkille tämän, että melkeimpä kaikissa asunnoissa on aina ihan hemmetin pienet keittiöt! Vaikka kuinka on tilava ja iso talo, niin keittiö on sellanen kärpäsenpaskan kokonen.. Pinta-alaltaan pieni ja tasotilaa ei nimeksikään.
Eikö ihmisille vaan yksinkertaisesti keittiö ole tärkeä asia? Mulle keittiön tilavuus on yksi tärkeimmistä, ellei jopa tärkein ominaisuus. Pitää olla kunnolla tasotilaa ja keittiön oltava avara, että mahtuu liikkumaan. Mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin ahdas keittiö ja mikro, kahvinkeitin ja muut tälläset valtaa jo suurimman osan tasotilasta.
Aarrggh! Ja näyttää niin hassulta jos on tyyliin 200neliöinen talo, muuten avara ja sitten keittiö on sellanen koirankoppi.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne neliöt suomalaisissa taloissa laitetaan? Usein myös yksi makkara on järkevän kokoinen ja muut jotain vähän vaatekomeroa isompia... Saa nähdä löytääkö koskaan hyvällä pohjaratkaisulla olevaa omakotitaloa vai pitääkö rakentaa oma.
Kuinka suuri on järkevän kokoinen makkara? =)
No sen kokoinen, että sinne mahtuu edes yöpöydät sen 180cm leveän sängyn lisäksi :) Nykyseen kerrostaloluukuun makkariin mahtuu tasan meidän 160cm leveä sänky. Tulevaisuudessa haluan isomman. Mutta tänne ei sopisi edes yhtä yöpöytää, kun sängyn ja oviaukon väliin jää ehkä 10cm tilaa...
Yleensä omakotitaloissa on yksi isompi makkari ja lapsille sitten semmoisia vaatehuoneen kokoisia pikkuluukkuja. Kuitenkin teini-ikäiselle kuvittelisin jo käyvän 120cm sängyn. Sen lisäksi olisi kiva, että senkin huoneeseen sopisi vielä työpöytä ja avaraa tilaakin vielä, että ei täyteen tupatulta luukulta näytä.
Kaikissa Amerikkalaisissa remonttiohjelmissa kaikki tilat on paljon isompia mitä Suomessa. Keittiöt, makkarit, oleskelutilat...
Vierailija kirjoitti:
Ei mies halua suunnitella keittiöstä isoa, kun ei se siellä aikaakaan vietä.
Jep. Meillä näin kävi tosin makuuhuoneen suhteen. Eikä ole ukkoa näkynyt. Siellä se harrastaa valtavassa autotallissaan romujen keskellä. Hyvin pärjäisin ilman parisänkyäkin, joten taidan ruveta suunnittelemaan makkarista lisätilaa keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää, miksi mikrolle tarkoitettu taso on aina korkealla. Ei siis pöytätasossa vaan yläkaappien alareunan tasolla. Lyhyenä ihmisenä mikrosta ruokaa ottaessa saa aina varoa ettei kaada kuumaa soppaa päähänsä. Miksi sille edes on oma kolonsa? Eihän sitä pakko tietystikään ole käyttää juuri mikrolle, mutta aika tyhmä sellainen tyhjä lokero kaapistossa, johon sitten vaan työntää jotain muuta tavaraa kun kaikki tietää että mikroa varten se on.
Miksi teidän mikro ei sitten ole pöydällä? Jos se on pöydällä se vie pöytä tilaa ja se vie myös pöytä tilaa, jos se olisi matallammalla kun ei jää oikein työskentely tilaa siihen väliin. Meillä siihen on teetetty kaappi, kun ei ole mikroa.
Minä ainakin tarvitsen ison keittiön. Nytkin on kolme ruokalajia yhtaikaa työnalla. Pitkin kesää on kaikenlaista säilöntää. Saippuanvalmistukseenkin tarvitsee reilusti tilaa ympärille. Puolikkaan hirvenvasan tai puolikkaan sian paloittelukin vie tilaa.
Onneksi oma keittiöni on rakennettu sillä vuosikymmenellä, kun perheet olivat vielä isoja ja keittiössä tehtiin muutakin kuin lämmitettiin lihapiirakka mikrossa.
Keittiö ei ole oleskelutila vaan kodinhoitohuoneeseen verrattava välttämättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Ei mies halua suunnitella keittiöstä isoa, kun ei se siellä aikaakaan vietä.
Vain miehetkö suunnittelee taloja? Miksi lähes kaikki huippukokit on miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selailin tuossa torissa asuntoja. Oon pistäny jo pitemmän aikaa merkille tämän, että melkeimpä kaikissa asunnoissa on aina ihan hemmetin pienet keittiöt! Vaikka kuinka on tilava ja iso talo, niin keittiö on sellanen kärpäsenpaskan kokonen.. Pinta-alaltaan pieni ja tasotilaa ei nimeksikään.
Eikö ihmisille vaan yksinkertaisesti keittiö ole tärkeä asia? Mulle keittiön tilavuus on yksi tärkeimmistä, ellei jopa tärkein ominaisuus. Pitää olla kunnolla tasotilaa ja keittiön oltava avara, että mahtuu liikkumaan. Mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin ahdas keittiö ja mikro, kahvinkeitin ja muut tälläset valtaa jo suurimman osan tasotilasta.
Aarrggh! Ja näyttää niin hassulta jos on tyyliin 200neliöinen talo, muuten avara ja sitten keittiö on sellanen koirankoppi.
Kun meidän talomme tulee joskus myyntiin niin uskonpa että viihtyisit täällä.
Ja on muuten autotallilleillakin tilaa.T. Autotallileila
Vähän niinku ovimikko, mutta autotallissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää, miksi mikrolle tarkoitettu taso on aina korkealla. Ei siis pöytätasossa vaan yläkaappien alareunan tasolla. Lyhyenä ihmisenä mikrosta ruokaa ottaessa saa aina varoa ettei kaada kuumaa soppaa päähänsä. Miksi sille edes on oma kolonsa? Eihän sitä pakko tietystikään ole käyttää juuri mikrolle, mutta aika tyhmä sellainen tyhjä lokero kaapistossa, johon sitten vaan työntää jotain muuta tavaraa kun kaikki tietää että mikroa varten se on.
Miksi teidän mikro ei sitten ole pöydällä? Jos se on pöydällä se vie pöytä tilaa ja se vie myös pöytä tilaa, jos se olisi matallammalla kun ei jää oikein työskentely tilaa siihen väliin. Meillä siihen on teetetty kaappi, kun ei ole mikroa.
On se nyt pöydällä. Mutta ihmettelyni kohdistuikin juuri siihen suunnitteluun, että miksi ne mikrolle tarkoitetut tasot eli koloset on aina nykykeittiöissä siellä korkealla. MIksi mikrolle edes pitää suunnitella oma ruutu? Jos siihen ei sitä mikroa laita, vaan laittaa sen siihen pöydälle, niin se kolo näyttää tyhmältä siinä kaapistossa. Kaikki eivät voi teetättää siihen kaappia, esim jos asuu vuokralla ja vuokranantaja on perus mulkku.
Järkevän kokoset makkarat ja autotallilleillakin. Kiitos nauruista. Mitä te ootte vetänyt?
Asuttiin 90-luvulla vuokra-asunnossa kolmiossa, ja siinä oli tosi iso keittiö. Asunnossa oli muuten hyvä pohjapiirrustus, paitsi olohuone oli postimerkin kokoinen ja eteinen sen sijaan valtavan iso.
Käytimme tuon eteisen hukkatilan hyväksi laittamalla kirjahyllyt eteiseen; silti mahtui hyvin myös vaateteline ja polkupyörä. Näin ollen olohuoneeseen jäi enemmän tilaa.
Tällaisista "hukkaneliösuunnitteluista" asunnoista saa ihan hyvän melkein kaikkien muitten huoneiden kohdalta paitsi ei keittiön. Jos keittiö on liian pieni, niin ei oikein voi niitä ruokakomeroita tai astioita siirtää muuhun tilaan niin, että ne olisivat kätevästi käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Järkevän kokoset makkarat ja autotallilleillakin. Kiitos nauruista. Mitä te ootte vetänyt?
Kysyisin että mitä sinä olet vetänyt jos et tajua että kirjoitusvirheitä ei voi korjata jälkeenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin tarvitsen ison keittiön. Nytkin on kolme ruokalajia yhtaikaa työnalla. Pitkin kesää on kaikenlaista säilöntää. Saippuanvalmistukseenkin tarvitsee reilusti tilaa ympärille. Puolikkaan hirvenvasan tai puolikkaan sian paloittelukin vie tilaa.
Onneksi oma keittiöni on rakennettu sillä vuosikymmenellä, kun perheet olivat vielä isoja ja keittiössä tehtiin muutakin kuin lämmitettiin lihapiirakka mikrossa.
Itse palottelen hirven lahtivajalla. Lisäksi minulla on autotallissa keittiö rajumpaa, kalan yms käsittelyä varten. Hieno säätö tapahtuu sitten kotikeittiössä, joka ei niin kovin iso ole. Kuten ei ole muukaan talo, kun en halunnut ylimääräistä siivottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt pöydällä. Mutta ihmettelyni kohdistuikin juuri siihen suunnitteluun, että miksi ne mikrolle tarkoitetut tasot eli koloset on aina nykykeittiöissä siellä korkealla. MIksi mikrolle edes pitää suunnitella oma ruutu? Jos siihen ei sitä mikroa laita, vaan laittaa sen siihen pöydälle, niin se kolo näyttää tyhmältä siinä kaapistossa. Kaikki eivät voi teetättää siihen kaappia, esim jos asuu vuokralla ja vuokranantaja on perus mulkku.
Laita sinne koloon keittokirjat.
Itse taloa suunnitellessani mietin perheeni kanssa, että missä me sitä aikaa vietämme, siihen tilaan panostamme. Meitä on neljä henkeä, ja totesimme että oleilemme joka puolella melko tasaisesti. Siispä ratkaisimme asian seuraavasti: keittiö, ruokailutila, olohuone, tv-huone/kirjasto, iso makuuhuone ovat kukin noin 20m2. Kaksi pienempää makuuhuonetta ovat 18m2. Sauna, wc- ja pesutilat ovat ns standardimitoissa +10-15%. Mikään käytävä- tai läpikulkutila tai porras ei ole alle 120cm leveä. Kaikki säilytystilat ovat vaatehuoneita tai muita komeroita niin, ettei mitään lipastoja yms irtokaappeja tarvita lattiapinta-alaa viemään. Nyt noin kahden vuoden asumisen jälkeen olen hyvin tyytyväinen taloomme. Se ei ole ahdas mistään kohtaa, eikä mikään tila ole turhan suuri.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Myös lapsille tuo on tosi hankalaa, ja monillahan mikro on ennen kaikkea sen takia että mm. juuri lapset saavat siellä helposti ja itsenäisesti lämmitettyä jotain. Mikrossakin ne astiat kuumuu helposti, joten pöydällä olevasta mikrosta sen astian saa otettua helposti ja melkein kuin liu'utettua siihen pöytätasolle. Nuo korkealla olevat mikrot ovat ihan tyhjän päällä.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi isoa autotallia ei ole olemassa. Ne täyttyy aina.
HAHAAAA Juurikin näin. Muutettiin jokin aika sitten maalle ja talon vieressä on entinen rekkahalli 20x7m eli 140m2 autotallia! Niin eikö perkele ala jo olla täynnä kaikenmaailman asuntovaunua ja venettä, että auto ei enää mahdu sisään =( että näinhän siinä sitten kävi....
Vierailija kirjoitti:
Itse taloa suunnitellessani mietin perheeni kanssa, että missä me sitä aikaa vietämme, siihen tilaan panostamme. Meitä on neljä henkeä, ja totesimme että oleilemme joka puolella melko tasaisesti. Siispä ratkaisimme asian seuraavasti: keittiö, ruokailutila, olohuone, tv-huone/kirjasto, iso makuuhuone ovat kukin noin 20m2. Kaksi pienempää makuuhuonetta ovat 18m2. Sauna, wc- ja pesutilat ovat ns standardimitoissa +10-15%. Mikään käytävä- tai läpikulkutila tai porras ei ole alle 120cm leveä. Kaikki säilytystilat ovat vaatehuoneita tai muita komeroita niin, ettei mitään lipastoja yms irtokaappeja tarvita lattiapinta-alaa viemään. Nyt noin kahden vuoden asumisen jälkeen olen hyvin tyytyväinen taloomme. Se ei ole ahdas mistään kohtaa, eikä mikään tila ole turhan suuri.
Ja ne talon neliöt?
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne neliöt suomalaisissa taloissa laitetaan? Usein myös yksi makkara on järkevän kokoinen ja muut jotain vähän vaatekomeroa isompia... Saa nähdä löytääkö koskaan hyvällä pohjaratkaisulla olevaa omakotitaloa vai pitääkö rakentaa oma.
Ja rakkaat suunnittelijat, laittakaa jokaiseen asuntoon vaatehuone, please!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne talon neliöt?
190m2.
T. Autotallileila