Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metrossa äsken..

Vierailija
20.09.2016 |

Vaunu melko täysi ja istumapaikat menneet, menen sisään ja samalla tulee muitakin. Vanhuksia, yksi raskaana olevakin. Kukaan ei nostanut persettään ja tarjonnut istumapaikkaa.
Antaisitko sinä paikkasi esim selvästi raskaana olevalle tai vanhukselle, jonka on hankala seistä heiluvassa vaunussa?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näkee miten juntteja suomalaiset ovat! Muualla maailmassa automaattisti arvostetaan toisia ihmisiä ja vanhuksia, liikuntaesteisä sekä raskaana olevia tuetaan. Suomalaisista suurin osa tosiaa katsoo poispäin nyrpeänä vaikka istuisi näille varatuilla penkeillä. Joo, kyllä voi olla terveennäköisillä kremppoja, mutta todennäköisemmin niitä on vanhuksella tai raskaana olevilla. Ole ihminen ja nosta se perse siitä penkistä, jos tilanne tulee vastaan. Aika harvoin kuitenkaan osuu kohdalle..

Vierailija
42/52 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan tietenkin, en todellakaan ole mikään huonokäytöksinen metsäläinen joita tuolla ulkona näkee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, sillä minulla on nivel- ja lihassairauksia, jotka vaikuttavat liikkumiseeni. Tämä ei päälle näy, mutta vaikeuttaa juuri metrossa seisomista huomattavasti.  Jos oma matka olisi enää pysäkin tai kaksi, kyytiin tulisi mummo ja kukaan muu ei liikkuisi, voisin tarjota paikkaani. En kuitenkaan koe tehtäväkseni tarkkailla muiden matkustajien menemisiä ja tulemisia, uppoudun hyvällä omallatunnolla puhelimeeni.

Vierailija
44/52 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaunu melko täysi ja istumapaikat menneet, menen sisään ja samalla tulee muitakin. Vanhuksia, yksi raskaana olevakin. Kukaan ei nostanut persettään ja tarjonnut istumapaikkaa.

Antaisitko sinä paikkasi esim selvästi raskaana olevalle tai vanhukselle, jonka on hankala seistä heiluvassa vaunussa?

Tietysti antaisin ja olen antanutkin. Näin riippumatra missäpäin maailmaa liikun, itsestäänselvyys.

Vierailija
45/52 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks täällä ollaan aina niin kielteisiä raskaana olevia kohtaan? Vaivat ne on niilläkin.

Teilläkö itsellänne on aina kaikki hyvin? Toivottavasti on sitten hautaan asti.

Kielteisiä? Raskaus ei ole sairaus. Piste. Niillä terveen näköisillä ihmisillä voi olla ihan oikeitakin vaivoja raskaana olevan mamman hormonihuurujen sijasta.

Raskaana olevasta tietää, että tällä on todennäköisesti normaalia suurempi tarve istumapaikkaan. Tästä syystä henkilön, joka ei ole liikuntavaivainen tai muuten heikossa kunnossa, tulisi tarjota istumapaikkaa. Jos sinulla on vaiva jonka takia et näin voi tehdä, asia ei koske sinua ja voit lakata kiukuttelemasta.

Vierailija kirjoitti:

Annan aina istumapaikkani vanhuksille. Kerran tosin kävin siten kun jalkani murtui ja olin keppien kanssa liikenteessä ja bussi oli tyhjillään ja jäin istumaan heti uloskäynnin viereisille penkeille koska yksinkertaisesti helpoin siinä tilanteessa. Noh bussiin asteli eräs vanhus ja suoraan sanottuna raivosi koska istuin vanhuksille ja raskaana olevien paikoilla. En ajatellut häiritsevän koska siinä vieressä oli vapaana toinen penkkirivi heille tarkoitettuna -.-

Teit ihan oikein. Ne paikat on liikuntarajoitteisille, eli myös keppien kanssa kulkeville.

Vierailija
46/52 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaus ei ole sairaus, vanhukselle teen tilaa. Lisäksi käytän bussia raskaiden työpäivieni päätteeksi, oltuani seisomatyössä 8 tuntia. Raskaana oleva voi seisoa.

Raskaana olevilla voi olla erilaisia vaivoja, vaikka sinä olisit selvinnyt raskaudesta ilman niitä. Minulla supisteli puolesta välistä raskautta. Neuvolaan ja ultriin oli silti pakko kulkea julkisilla, sillä meillä ei ole autoa. Ystävälläni oli hyvin varhaisesta vaiheesta saakka pahoja liitoskipuja, eikä hän olisi pystynyt seisomaan julkisissa.

Raskaana oleva avaa silloin suunsa tai kulkee taksilla.

Raskautesi ei ole mikään istumapaikkapassi.

Ei-raskaana olevalla voi olla kymmenen kertaa pahemmat vaivat kuin raskaana olevalla.

Ihanaa äitimyytin ylläpitämistä.

Sinulle taas raskaus on ihan punainen vaate. Aina syy motkottaa ja haukkua vierasta ihmistä vain tähän yhteen olotilaan vedoten. Onko joku laskenut lapsivedet sun päälle vai mistä kiikastaa?

Vierailija
47/52 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus ei ole sairaus, vanhukselle teen tilaa. Lisäksi käytän bussia raskaiden työpäivieni päätteeksi, oltuani seisomatyössä 8 tuntia. Raskaana oleva voi seisoa.

Olen täysin samaa mieltä. Minä en ole heitä pyytänyt levittämään ihquja geenejään tähän maailmaan. Olen liian monta kertaa saanut kuunnella lasten vanhemmilta alentuvia kommentteja "sitten kun sinulla on omia lapsia ymmärrät", "kenenkään jolla ei ole omia lapsia ei pitäisi saada olla lasten kanssa töissä" ym. Inhoan nykyään lapsiperheiden vanhempia!

Vierailija
48/52 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaana olevilla voi olla erilaisia vaivoja, vaikka sinä olisit selvinnyt raskaudesta ilman niitä. Minulla supisteli puolesta välistä raskautta. Neuvolaan ja ultriin oli silti pakko kulkea julkisilla, sillä meillä ei ole autoa. Ystävälläni oli hyvin varhaisesta vaiheesta saakka pahoja liitoskipuja, eikä hän olisi pystynyt seisomaan julkisissa.

Raskaana oleva avaa silloin suunsa tai kulkee taksilla.

Raskautesi ei ole mikään istumapaikkapassi.

Ei-raskaana olevalla voi olla kymmenen kertaa pahemmat vaivat kuin raskaana olevalla.

Ihanaa äitimyytin ylläpitämistä.

Sinulle taas raskaus on ihan punainen vaate. Aina syy motkottaa ja haukkua vierasta ihmistä vain tähän yhteen olotilaan vedoten. Onko joku laskenut lapsivedet sun päälle vai mistä kiikastaa?

Osoita se kohta, mikä oli haukkumista? Meneekö sinulla puhekyky kun olet raskaana?

Moni raskaana oleva ei edes halua istua.

Vierailija
49/52 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihan noin mustavalkoista. Teveen näköinen ihminen voi olla hyvinkin sairas. Päältä päin et voi nähdä kärsiikö joku kovista kivuista. Ja jok vanhus voi olla paljon paremmassa kunnossa kuin joku nuori.

Itse terveenä ihmisenä annan paikan jos sitä joku tarvitsee. Ja arvostaisin sitä, että muut tekosivät samoin, hyvää kiertämään.

Vierailija
50/52 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on huomenna laskettuaika ja viime viikolla minä olin ainut joka tarjoutui antamaan kepin kanssa liikuvalle pariskunnalle paikkani bussissa. Siis molemmilla oli kävelykeppi, eli vain toinen pääsi istumaan.

Minä pystyin kyllä ongelmitta seistä, mutta tuli vähän pöhkö olo, että minäkö tosiaan raskaana olen ainut joka antaa tarvitsevalle tilaa istua, kun bussi oli täynnä kaiken ikäisiä muitakin. Tuskin kaikilla heillä oli nivelvammoja. Silkkaa välinpitämättömyyttä.

Pariskunnan mies tietenkin päästi vaimonsa istumaan ja itse jäinkin melkein heti pois. Toivottavasti toinenkin vanhus sai paikan, jos menivät vielä pitkän matkaa...

Mä avaan kyllä suuni jos tarve, mutta en haluaisi tehdä sitä toisten puolesta. Joten oikeesti ihmiset, pikku juttuja!

Vierailija
51/52 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan tytöille ja lapsille paikkaa sylissäni keulivan kullini päällä, mutta jostain syystä ketään ei kiinnosta.

Ahmed masentuneena

Vierailija
52/52 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osataan sitä ulkomaillakin. Asun Englannissa, ja eilen ruuhka-aikaan paikallisbussissa eräs äiti neljän lapsensa kanssa valtasi kuusi penkkiä kun pitihän nyt käsilaukulle olla oma paikka. Lapset olivat jo siinä iässä että hyvin olisivat pystyneet seisomaan. Itse istuin aluksi koska olen pitkällä raskaana ja erittäin selkävaivainen, mutta viimeiset kymmenen minuuttia seisoin jotta eräs heikon näköinen mummo pääsi istumaan. Muita bussissa seisojia olivat mm. mies kyynärsauvojen kanssa ja pari nepalilaisvanhusta, sekä kehitysvammainen nainen. Mutta äiti lapsineen istua remotti ja lapset huusivat ja pölöttivät kovalla kimeällä äänellä minkä kerkisivät. Mielestäni paikkojen jako kiireisissä kulkuvälineissä pitäisi mennä näin:

1. Raihnaiset vanhukset ja liikuntavammaiset / loukkaantuneet

2. Muut vanhukset

3. Raskaana olevat

4. Äidit vaunujen kanssa

5. Aikuiset

6. Kouluikäiset lapset ja nuoret

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme