Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ansiosidonnainen / sairaus ?

Vierailija
19.09.2016 |

Olen ansiosidonnaisella päivärahalla ja olin sairas sunnuntaina ja tänään. Olisiko minun kuulunut ilmoittaa tästä Te-keskukselle ? Pelkään sitä että nostavat metelin jos en ilmoita että olin pari päivää työkyvytön. Antavat pian karenssia.

Työttömyyskassaan ilmoitan nämä sairauspäivät ja mikäli olen tulkinnut oikein niin saan normaalin päivärahan
myös näiltä parilta sairauspäivältä.'

Tuntuu siltä että olen taas työkykyinen huomenna.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä jysäys :D

Vierailija
2/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita vain niistä, mistä sulla on lääkärin lappu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niitähän kiinnostaa ihan helvetisti onko jollakulla ollut vähän nuhaa parina päivänä. On ihan se ja sama oletko työkykyinen vai et kun tuskin soittoa töihin tällä samalla sekunnilla tulee...

ja mistä ne muka saa tietoonsa että oletko ollut sairas vai et.

Kyllä ihminen voi vaikeaksi elämänsä tehdä.

Vierailija
4/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun siinä on esimerkki kuinka kaavake täytetään. Eräs mahdollisuus on että on jonain päivänä sairas ja olin nyt eilen ja tänään sairas ja merkkaan ne päivät kuten esitettään että pitäisi merkitä.

Tuleeko siitä nyt sitten hankaluuksia jos täytän lappua kuten on pyydetty täyttämään? 

Miksi sitten on esimerkki. että on merkattu joku päivä sairaaksi jos niin ei sitten oikeasti saa tehdä.En osaa kyllä sanoa.

ap.

Vierailija
5/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä sulle todellinen työ etsiä TE-keskus. Nehän lakkautettiin joskus viime vuosikymmenellä. Eikä tuollaiset asiat edes kuuluneet niille. 

Onko tämä sama ap, joka sai mollin sivuilta tiedon, että on ehdolla kansalaispalkkakokeiluun?

Vierailija
6/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun siinä on esimerkki kuinka kaavake täytetään. Eräs mahdollisuus on että on jonain päivänä sairas ja olin nyt eilen ja tänään sairas ja merkkaan ne päivät kuten esitettään että pitäisi merkitä.

Tuleeko siitä nyt sitten hankaluuksia jos täytän lappua kuten on pyydetty täyttämään? 

Miksi sitten on esimerkki. että on merkattu joku päivä sairaaksi jos niin ei sitten oikeasti saa tehdä.En osaa kyllä sanoa.

ap.

Oikeesti?

Vierailija
7/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ne huastattelupvt tulevaisuudessa, jos menee matkoineen koko pv, niin ei ole valmis silloin "ottamaan työtä vastaan". Kuis ne? Oikeesti ne vie aikaa työnhaulta.

Vierailija
8/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...niitähän kiinnostaa ihan helvetisti onko jollakulla ollut vähän nuhaa parina päivänä. On ihan se ja sama oletko työkykyinen vai et kun tuskin soittoa töihin tällä samalla sekunnilla tulee...

ja mistä ne muka saa tietoonsa että oletko ollut sairas vai et.

Kyllä ihminen voi vaikeaksi elämänsä tehdä.

Minulla tosiaankin oli kuumetta eilen ja katsoin aamulle etten kuitenkaan ole tänään työkykyinen ja merkkaan tämän päivän kohdalle olleeni sairas. Luultavasti olen huomen aamulla työkykyinen mutta näkee aamulla tarkemmin että sairastanko kuitenkin varmuuden vuoksi vielä yhden päivän ettei tule mitään jälkitauteja. Tosin ei kyllä ole töitä mutta kuitenkin.

ap.

Vierailija
9/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä sulle todellinen työ etsiä TE-keskus. Nehän lakkautettiin joskus viime vuosikymmenellä. Eikä tuollaiset asiat edes kuuluneet niille. 

Onko tämä sama ap, joka sai mollin sivuilta tiedon, että on ehdolla kansalaispalkkakokeiluun?

En lähde saivartelemaan onko TE-keskuksia olemassa  vai ei mutta TE-palvelut on joka tapauksessa olemassa ja työtön asioi näillä sivuilla pankitunnuksilla tai henkilökohtaisesti TE-toimistossa.

ap.

Vierailija
10/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin pitää tietää sama asia kuin kassakin. Muuten tulee katko maksatukseen.

Usein ihmiset tekee noin Niinkuin sinä. Kassa saa sun hakemuksen ja tarkastaa työkkärin lausunnon. Siellä ei lue mitään sairastamispäivistä. Ottavat yhteyden työkkäriin että.miksi ei ole sairaslomalausuntoa.

Maksatus keskeytetään ja työkkäri lähettää sulle pyynnön selvittää miksi sairaslomaa ei ole ilmoitetu.

Sitten vaan toimitat sairaslomalapun työkkäriin ja ne kirjoittaa lausunnon kassalle. Kassa maksaa sen mukaan mitä työkkäri määrää. Omalla ilmoituksella ei onnistu.

Vierailija
11/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos loogisesti asia miettii niin Te-toimisto tuskin antaa karenssia  siitä etten ilmoita muutamaa sairauspäivää heille koska ainut mistä minua voitaisiin syyttää on se että hain työtä myös sairaana ollessani.

Kassalle ilmoitan tuon sairausajan kuten kuuluu. Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin saan myös päivärahan sairauspäivältä kun en hae sairauspäivärahaa.

Kiitoksia osanottajille.

Ap.

Vierailija
12/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin pitää tietää sama asia kuin kassakin. Muuten tulee katko maksatukseen.

Usein ihmiset tekee noin Niinkuin sinä. Kassa saa sun hakemuksen ja tarkastaa työkkärin lausunnon. Siellä ei lue mitään sairastamispäivistä. Ottavat yhteyden työkkäriin että.miksi ei ole sairaslomalausuntoa.

Maksatus keskeytetään ja työkkäri lähettää sulle pyynnön selvittää miksi sairaslomaa ei ole ilmoitetu.

Sitten vaan toimitat sairaslomalapun työkkäriin ja ne kirjoittaa lausunnon kassalle. Kassa maksaa sen mukaan mitä työkkäri määrää. Omalla ilmoituksella ei onnistu.

Mistä saisin sairauslomatodistuksen kun en ole lääkärissäkään käynyt.Eihän täällä edes pääse lääkäriin kuumeen takia.

Ei näissä täyttöohjeissa ole mitään mainintaa että pitäisi olla sairastamisesta sairauslomatodistus.

ap.

Vierailija
13/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäriin pitää ilmoittaa, jos et ole työkykyinen. Silloin maksaja ei maksa etuutta ja Kelakin maksaa sairauspäivärahaa vasta omavastuun jälkeen. 

Yleensä työttömille ei kirjoiteta saikkua, kun ei ole työtä mistä olla työkyvytön.

Vierailija
14/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saisin sairauslomatodistuksen kun en ole lääkärissäkään käynyt.Eihän täällä edes pääse lääkäriin kuumeen takia.

Ei näissä täyttöohjeissa ole mitään mainintaa että pitäisi olla sairastamisesta sairauslomatodistus.

ap.

Hyvä Jankkaaja ap: kerrotko että missä kassassa hyväksytään oma ilmoitus sairaslomasta? Tämä kiinnostaa kaikkia kovasti. Oletko varmasti lukenut täyttöohjeet oikein? Oletko myöskin lukenut ja omaksunut työkkärin ohjeet oikein? Jossain on joku virhe tapahtunut. Taikka sitten sinun kassasi hyväksyy omat ilmoituset sairastamiseen eikä vaadi maksulausuntoa työkkäriltä. Jompi kumpi. 

Vierailija
15/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kai provo? Siltä varalta, että et olisi, niin se "sairas" sosiaaliturvaetuuden kannalta tarkoittaa tietenkin sitä, että olet sairauslomalla eli siis sulla on joku pidempi sairaus, jonka perusteella sut kirjoitetaan sairauslomalle ja haet sairauspäivärahaa. Se, että sulla on ollut muutama päivä flunssaa - ei kiinnosta työttömyyskassaa, eikä mitään muutakaan tahoa.

Vierailija
16/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos loogisesti asia miettii niin Te-toimisto tuskin antaa karenssia  siitä etten ilmoita muutamaa sairauspäivää heille koska ainut mistä minua voitaisiin syyttää on se että hain työtä myös sairaana ollessani.

Kassalle ilmoitan tuon sairausajan kuten kuuluu. Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin saan myös päivärahan sairauspäivältä kun en hae sairauspäivärahaa.

Kiitoksia osanottajille.

Ap.

Sulla on kyllä puurot ja vellit sekaisin. Oletko varmasti osallistunut työkkärin pakolliseen alkuinfoon ja tosissaan saanut tarvittavat, pakolliset tiedot sieltä? Vaikuttaa siltä, että olet skipannut tuon info-osan.

Karenssi on sanktio, jonka voi saada jos se lain mukaan on mahdollista määrätä. Jokaiselle karenssille löytyy laissa yksityiskohtainen pykälä, jota pitää seurata.

Mitään semmoista karenssia ei ole olemassakaan, jossa työkkäri sanktioisi sen, ettei asiakas ole ilmoittanut sairaslomastaan työkkäriin. Ei myöskään ole olemassa karenssia siitä, että asiakas hakee töitä vaikka on työkyvytön. Tämä jälkimmäinen asia on ihan sinun itsesi päätettävissä, työkkäri ei siihen puutu. 

Mitään omia loogisia päätelmiä ei tässä asiassa kannata tehdä eikä siitä ole mitään hyötyä sinulle. Sekä kassa että työkkäri seuraa Laki Työttömyysturvasta-ohjeita. Vain ja ainoastaan. Sun ei kannata päätäsi vaivata asioilla, vaan teet niinkuin on käsketty.

Kassalle itse ilmoittama sairasloma johtaa kyselyyn että missä sairaslomatodistus. Sen toimitat työkkärille joka tekee lausunnon kassalle. Sillä selvä. Sairaspäivärahassa on omavastuuaika, ennenkuin sitä aletaan maksamaan. 

Vierailija
17/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse työkkäriin ilmoittaa, mutta älä unohda hakea Kelalta päivärahaa. Siinähän ei ole omavastuuta, kun olet ollut tarpeeksi pitkään päivärahalla.

Mutta tarkistapa kuitenkin asia: voiko kassa maksaa työttömyyskorvausta sairauspäivältä, ja maksaako Kela yhdenkin päivän päivärahan silloinkin, kun omavastuupäiviä ei ole.

Ei työkkäri sitä lääkärintodistusta tarvitse vaan Kela.

Ihan jokainen kassa tarvitsee työkkärin lausunnon. Sairausloma ei kuitenkaan kuulu työkkärille muuten kuin siinä tapauksessa, että sen vuoksi on pitempään poissa työmarkkinoilta.

Kuvitteleeko joku tosissaan, että jokainen työtön toimittaa yhdestäkin sairauslomapäivästä kolmena kappaleena saamansa lääkärintodistuksen sekä työkkäriin , Kelaan että kassalle? Minä kerron totuuden: ei toimita sitä yhteenkään niistä, jos ei ole juuri sinä päivänä saanut kutsua töihin ja siten todellinen karenssin uhka olemassa.

Tämäkin on muuten ihan totta, että ei työttömille edes kirjoiteta sairauslomaa jokaisesta flunssasta. Sitä pitää erikseen vaatia ja siinähän sitten selittelet, kun kysytään työnantajaa.

Terveisin se, joka sairastui juuri sinä päivänä, kun pyydettiin töihin. 

PS. provohan tämän on, mutta toivottavasti joku tätä asiaa oikeasti pohtiva saa tässä jotain neuvoa.

Vierailija
18/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Hyvä Jankkaaja ap: kerrotko että missä kassassa hyväksytään oma ilmoitus sairaslomasta? Tämä kiinnostaa kaikkia kovasti. Oletko varmasti lukenut täyttöohjeet oikein? Oletko myöskin lukenut ja omaksunut työkkärin ohjeet oikein? Jossain on joku virhe tapahtunut. Taikka sitten sinun kassasi hyväksyy omat ilmoituset sairastamiseen eikä vaadi maksulausuntoa työkkäriltä. Jompi kumpi. 

Täyttöohjeessa on esimerkkejä kuinka kaavake täytetään. Esimerkki maanantaista -sunnuntaihin.Työtön, sairas,työssä, työssä (5tuntia 45minuuttia),työtön ,työssä(10 tuntia), työtön.

Lisäksi täyttöohjeesta sanotaan. " Merkitse jokaisen päivän kohdalle oletko ollut työtön , työssä (merkitse työaika tuntia minuuttia, liitä palkkatodistus)koulutuksessa, sairas, matkoilla tai estynyt muun syyn takia vastaanottamasta työtä".

Kyse ei ole oma ilmoitus sairaslomasta vaan oma ilmoitus siitä että on ollut sairas. Olin sairas eilen ja tänään kuten olen ketjun alkupuolella ilmoittanut. Kysyin sitä että pitääkö minun ilmoittaa TE-keskukseen että olin sairaana. Nyt myöhemmin tulee mileen että uskooko kassa että olen ollut sairaana vai vaatiiko esim. puolison lausunnon että oli kuumetta.

ap.

Vierailija
19/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ USKO TÄTÄ!!!!

Ihan täyttä soopaa, tää tyyppi ei tiedä mistään mitään!

Ensinnäkään työkkäriä ei kiinnosta sairaudet, ellet ole juuri sairastumisen takia jättänyt esim. työllistymissuunnitelman tekoon varatun ajan käyttämättä. Tai menemättä koulutuksen valintatilaisuuteen tms mistä voisi karenssia saada. Oleellista on se mahdollisuus karenssiin. Muuten työkkärillä EI OLE LUPAA edes päättää, oletko työkuntoinen, ja maksaako kassa sairauden ajalta.

Kassaa taas kiinnostaa sairaslomat vain, jos ne kestää niin pitkään että siirtyy sairaspäivärahalle. Jos et ole edes lääkärillä käynyt, KETÄÄN EI KIINNOSTA. Ei edes Kelaa. Laita siihen lappuun työtön.

Terveisin kassalla töissä

Vierailija
20/28 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitoksia osanottajille.

Ap.

Sulla on kyllä puurot ja vellit sekaisin. Oletko varmasti osallistunut työkkärin pakolliseen alkuinfoon ja tosissaan saanut tarvittavat, pakolliset tiedot sieltä? Vaikuttaa siltä, että olet skipannut tuon info-osan.

Karenssi on sanktio, jonka voi saada jos se lain mukaan on mahdollista määrätä. Jokaiselle karenssille löytyy laissa yksityiskohtainen pykälä, jota pitää seurata.

Mitään semmoista karenssia ei ole olemassakaan, jossa työkkäri sanktioisi sen, ettei asiakas ole ilmoittanut sairaslomastaan työkkäriin. Ei myöskään ole olemassa karenssia siitä, että asiakas hakee töitä vaikka on työkyvytön. Tämä jälkimmäinen asia on ihan sinun itsesi päätettävissä, työkkäri ei siihen puutu. 

Mitään omia loogisia päätelmiä ei tässä asiassa kannata tehdä eikä siitä ole mitään hyötyä sinulle. Sekä kassa että työkkäri seuraa Laki Työttömyysturvasta-ohjeita. Vain ja ainoastaan. Sun ei kannata päätäsi vaivata asioilla, vaan teet niinkuin on käsketty.

Kassalle itse ilmoittama sairasloma johtaa kyselyyn että missä sairaslomatodistus. Sen toimitat työkkärille joka tekee lausunnon kassalle. Sillä selvä. Sairaspäivärahassa on omavastuuaika, ennenkuin sitä aletaan maksamaan. 

Nimenomaan aikomukseni onkin tehdä kuten käsketään mutta aika hankalalta vaikuttaa. Olen ollut sairas mutta ei tunnu olevan mahdollisuutta sitä ilmoittaa kuten täyttöohjeessa esimerkillä esitetään. Ei kai parin päivän kuumeesta lääkäriin edes pääse että saisi jonkun todistuksen.

Täyttöohjeessa pitäisi olla että sairas ( jos siitä on todistus olemassa, ellei ole niin merkitset itsesi terveeksi)