Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terve lihavuus on myytti

Vierailija
19.09.2016 |

"Lihavuus suurentaa sydänriskejä silloinkin, kun potilaalla ei ole lihavuuteen liittyviä aineenvaihduntahäiriöitä. kuten verenpainetautia, diabetesta tai kolesteroliongelmia. Kiinalaistutkijoiden havainto viittaa niin sanotun terveen lihavuuden olevan todennäköisesti myytti.

Kiinalaistutkijoiden havainto perustuu 22 tutkimuksen aineistoihin ja niiden uudelleenanalysointiin. Yhteensä tutkimuksiin oli osallistunut yli 580 000 potilasta. Asiasta kertoo uutispalvelu Duodecim."
Tämä on tietysti epämiellyttävä uutinen palstan pullukoille, mutta laihduttaminen kannattaa.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lihavuus suurentaa sydänriskejä silloinkin, kun potilaalla ei ole lihavuuteen liittyviä aineenvaihduntahäiriöitä. kuten verenpainetautia, diabetesta tai kolesteroliongelmia. Kiinalaistutkijoiden havainto viittaa niin sanotun terveen lihavuuden olevan todennäköisesti myytti.

Kiinalaistutkijoiden havainto perustuu 22 tutkimuksen aineistoihin ja niiden uudelleenanalysointiin. Yhteensä tutkimuksiin oli osallistunut yli 580 000 potilasta. Asiasta kertoo uutispalvelu Duodecim."

Tämä on tietysti epämiellyttävä uutinen palstan pullukoille, mutta laihduttaminen kannattaa.

Lihavuus nostaa tulehdusarvoja jotka ennustavat valtimoahtaumia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus nostaa tulehdusarvoja jotka ennustavat valtimoahtaumia.

Ei itse lihavuus, vaan väärä ravinto.

Vierailija
4/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa on kiva olla harvinainen poikkeus. Olen nimittäin viisikymppinen läski, joka ei ole ollut sairauslomalla yli kymmeneen vuoteen ja jolla ei koskaan ole edes flunssaa. Terveyteni tutkittiin pari vuotta sitten perusteellisesti, kun silmäoireiden syy piti löytää, ja sepä löytyi työpaikan ilmanvaihto-ongelmasta. Työpiste siirrettiin, ja olen taas loistokuntoinen oma itseni. Paria hoikkaa työkaveria terveyteni ja energisyyteni harmittaa suunnattomasti, ja toivoa sopii, ettei heiltä sen vuoksi poksahda verisuoni päästä flunssa-ajan koittaessa, kun he taas röhkivät ja räkivät petiin firman koko henkilöstön paitsi minut. :)

Vierailija
5/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan aina näissä ylipaino-keskuteluissa ihmetellä, että miten ihmisiä ei kiinnosta terveys.

Sanovat vaan "olen tyytyväinen itseeni näin ja mieskin tykkää kurveista, miksi laihduttaisin". No koska terveys!

Itsekin olen tyytyväinen, mutta ei se poista sitä faktaa, että minulla on 10-15 kg ylimääräistä ja vaikka nyt olen terve kuin pukki, niin pidemmän päälle ylipaino on AINA riski.

Vierailija
6/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa on kiva olla harvinainen poikkeus. Olen nimittäin viisikymppinen läski, joka ei ole ollut sairauslomalla yli kymmeneen vuoteen ja jolla ei koskaan ole edes flunssaa. Terveyteni tutkittiin pari vuotta sitten perusteellisesti, kun silmäoireiden syy piti löytää, ja sepä löytyi työpaikan ilmanvaihto-ongelmasta. Työpiste siirrettiin, ja olen taas loistokuntoinen oma itseni. Paria hoikkaa työkaveria terveyteni ja energisyyteni harmittaa suunnattomasti, ja toivoa sopii, ettei heiltä sen vuoksi poksahda verisuoni päästä flunssa-ajan koittaessa, kun he taas röhkivät ja räkivät petiin firman koko henkilöstön paitsi minut. :)

On sulla silti isompi riski verisuoni- ja sydänsairauksiin ja diabetekseen vaikka et flunssaile tai sairaukset eivät vielä ole iskeneet. 😂

Vierailija
7/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Tieteilijöillä on syynsä tehdä tuollaisia "tutkimuksia". En luota niihin kun perustuvat ideologiaan. Moni muukin "tutkimustulos" on selvästi ideologinen ja tarkoitushakuinen.

Vierailija
8/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohonnut riskihän ei tarkoita takuuvarmaa sairastumista, eli en olisi turhaan huolissani. Toki voin sen 5-7% painostani laihduttaa joka riittää näiden riskien reiluun tippumiseen.

Vierailija
9/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

#believeinfatness kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Tieteilijöillä on syynsä tehdä tuollaisia "tutkimuksia". En luota niihin kun perustuvat ideologiaan. Moni muukin "tutkimustulos" on selvästi ideologinen ja tarkoitushakuinen.

Aivan. Nämä meta-analyysit ovat 100% humpuukia joilla voidaan todistaa mikä tahansa miksi tahansa ihan sen mukaan minkälaisia tuloksia "tutkimuksen" maksaja haluaa saada.

Vierailija
10/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sulla silti isompi riski verisuoni- ja sydänsairauksiin ja diabetekseen vaikka et flunssaile tai sairaukset eivät vielä ole iskeneet. 😂

Ei se riski ketään sairastuta. Noilla hoikilla flunssan ja mahataudin kierrättäjillä ja peräpukamista vinkujilla riski kuitenkin näkyy toteutuvan tosi monta kertaa vuodessa.

Kumpi muuten on paremmassa asemassa - se, joka elää ensimmäisen puoli vuosisataa reippaana ja terveenä, vai se, joka elää ensimmäisen puoli vuosisataa tartunta- ja muissa taudeissa säännöllisesti kituen? :)

Vierailija
11/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuutta pitäisi lähestyä sairautena tai oireyhtymänä. Hoitamattomana lyhentää eliniän odotetta ja tekee tavallisesta elämisestä vaikeampaa.

Lihavuutta ei pidä ihannoida tai tavoitella!

Vierailija
12/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se alkuperäisen tutkimuksen tiivistelmä, koko tutkimuksen lataaminen maksaisi.

http://jech.bmj.com/content/70/10/1024.abstract

Tuosta ei suoraan käy ilmi, miten lihavista on kyse.

Jännä kumminkin, että KUOLLEISUUDESSA ei silti lihavuus näy. "However, higher risk for all-cause mortality is not evident in metabolically healthy obese individuals."

Mho:n eli metabolically healthy obese -termin määritelmää ei ole yhtenäisesti tehty, minua ainakin kiinnostaisi, onko kyse vaikkapa painoindeksillä rajatusta sakista.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Metabolically_healthy_obesity

Täältä saa jo paremmin tietoa. Yleinen bmi-raja on vähintään bmi 30.

http://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2458-14-…

Mikä on jo aika merkittävää ylipainoa.

Tähän asti on sanottu, että bmi 25-30 on iäkkäille terveellisempi painoluokka kuin alle 25. Tuo tutkimus ei sitä vieläkään kumoa.

Lievä ylipaino ei siten nytkään tullut osoitetuksi terveydelle vaaralliseksi!

Vierailija
13/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksan aina näissä ylipaino-keskuteluissa ihmetellä, että miten ihmisiä ei kiinnosta terveys.

Sanovat vaan "olen tyytyväinen itseeni näin ja mieskin tykkää kurveista, miksi laihduttaisin". No koska terveys!

Itsekin olen tyytyväinen, mutta ei se poista sitä faktaa, että minulla on 10-15 kg ylimääräistä ja vaikka nyt olen terve kuin pukki, niin pidemmän päälle ylipaino on AINA riski.

Itse asiassa noin maltillinen ylipaino ei jatkossakaan ole terveysriski. Ei ainakaan tuo tutkimus sellaista sano. Kyse siinä on lihavista eli bmi yli 30, ja heidänkään osaltaan kuolleisuusriski ei ole koholla, vaikka verisuonisairauksia onkin enemmän.

Vierailija
14/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko huomannu, että palstalle on eksynyt joku joka on juuri oppinut sanan "meta" ja kaiketi luulee sen sanan saavan hänet vaikuttamaan fiksummalta. Jopa kotiäitikeskustelusta löytyy tämä meta-intoilija

Vierailija
15/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni oli koko aikuisikänsä ylipainoinen (yli 100 kg) ja eli kuitenkin 95 vuotiaaksi ja kuoli lopulta keuhkokuumeeseen. Hänellä ei ollut muuta lääkitystä kuin verenpainelääkkeet. Viimeisinä vuosina hän laihtui, mikä lääkärien mukaan on tavallista hyvin iäkkäillä ihmisillä. Hän eli loppuun asti kotonaan omaisten ja kotipalvelun turvin. Näkö ja kuulo heikkeni iän myötä, mutta järki ja jalat+kädet pelasivat loppuun saakka. Ylipainosta ei mummolleni näyttänyt olevan koskaan mitään haittaa. Tuttavapiirin vanhuksia katsoessa ei painolla näytä olevan mitään tekemistä sen kanssa kuinka pitkään kukin elää ja mitä sairauksia tulee. Hyväkuntoiset hoikatkin voivat sairastua syöpään ja muihin sairauksiin ja lihava voi elää pitkän hyvän elämän.

Vierailija
16/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pari kiloa ylipainoa on jo niin normaali tila, että vasta huomattavasti lihavat ovat nykyään silmissämme oikeasti lihavia. En ole mikään laihuuden ihannoija tai läskien vihaaja, mutta olin itse ennen lievästi ylipainoinen. Bmi oli jotain 25,6 tms. Laihdutin ensin normaalipainon rajoihin ja sain jo silloin kuulla että ei kyllä kannata laihduttaa enempää, kun musta ei jää enää mitään jäljelle? Ymmärrän että ihmiset ovat tottuneet näkemään minut isompana, mutta fakta on että vielä 15 kg laihempanakin olisin BMIn mukaan normaalipainossa. Monet eivät edes uskoneet, kun kerroin olevani BMIn mukaan alkupainossani lievästi ylipainoinen. Ymmärrän että esim paljon lihasmassaa omaavilla Bmi voi vääristyä, mutta tämmöisellä tavallisella pulliaisella, se haitari on niin laaja, että siiheb pitäisi kyllä mahtua.

Nyt olen laihtunut kymmenisen kiloa, ja kyllä on olo ihan erilainen, sitäkään en tiedostanut silloin painavampana. Olen nyt varmaankin ns ihannepainossani.

Te jotka olette ylipainoisia ja koette olonne hyväksi nyt jo; kannustaisin teitä kuitenkin laihduttamaan normaalipainon puolelle ja toteamaan sitten miten se olo onkin vielä parempi.

Vierailija
17/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se riski ketään sairastuta. Noilla hoikilla flunssan ja mahataudin kierrättäjillä ja peräpukamista vinkujilla riski kuitenkin näkyy toteutuvan tosi monta kertaa vuodessa.

Kumpi muuten on paremmassa asemassa - se, joka elää ensimmäisen puoli vuosisataa reippaana ja terveenä, vai se, joka elää ensimmäisen puoli vuosisataa tartunta- ja muissa taudeissa säännöllisesti kituen? :)

Siiis ei ylipaino liity mitenkään flunssaan tai mahatautiin, en nyt ihan ymmärrä sua.

Vierailija
18/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa noin maltillinen ylipaino ei jatkossakaan ole terveysriski. Ei ainakaan tuo tutkimus sellaista sano. Kyse siinä on lihavista eli bmi yli 30, ja heidänkään osaltaan kuolleisuusriski ei ole koholla, vaikka verisuonisairauksia onkin enemmän.

Olen kaukana tankista tai tonnikeijusta, mutta vyötärön ympärysmitta huitelee melkein siellä diabeteksenriskirajoilla. Hyvä kolesteroli oli ainakin 2014 liian alhainen (siihen auttaa liikunta).

Syön e-pillereitä, joten ihan tämä 10 kg on lääkärinkin mukaan riski.

Vierailija
19/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään ja puhtaasti mutu tuntumalta sanon, että "terve lihavuus" -mitä se muuten tarkoittaa- on paljon parempi terveyden kannalta kuin se, että paino esimerkiksi vaihtelisi esimerkiksi vuoden aikana, keväällä laihdutetaan suuresti ranta kuntoon ja talvella mässäillään kilot takaisin ja taas seuraavan keväänä laihdutetaan. - puhumattakaan jos painon sahaaminen merkittävästi  ylös -alas -ylös on vielä tiheämpää. - Äärimmillään ahmitaan nyt ja seuraavassa hetkessä oksennetaan kaikki ahmittu. Myös se, että ihminen on verraten tyytyväinen omaan olemukseensa oli sitten lihavampi tai laihempi on uskoakseni ja luullakseni omiaan pitämään ihmisen terveenä paremmin kuin jatkuva epävarmuus ja ryppyotsaisyys, että mitä uskaltaa nauttia, ettei vain kertyisi ylimääräsitä lanteille. Kohtuus kaikessa on minusta hyvä lähtökohta.  

Vierailija
20/39 |
19.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-läsö kirjoitti:

Lihavuutta pitäisi lähestyä sairautena tai oireyhtymänä. Hoitamattomana lyhentää eliniän odotetta ja tekee tavallisesta elämisestä vaikeampaa.

Lihavuutta ei pidä ihannoida tai tavoitella!

... Mitä on tämä lihavuuden "ihannointi", jota palstan mukaan ilmeisesti on paljonkin? Kun itse käyn kaupan lehtihyllyllä tai avaan television, minä näen pikemminkin laihdutusta, uutta laihdutusprojektia, uutta fitness-kisamittelöä ja uutta jumppaa, millä saa kausittaiset kilot nitistettyä parissa viikossa. En myöskään ole koskaan kuullut konkreettisesti kenenkään "tavoittelevan" lihavuutta. Se, että joku on hyväksynyt itsensä senhetkisessä elopainossaan, tai että ylipainoisia on paljon, ei tarkoita sitä, että koko länsimainen väestö "ihannoisi lihavuutta".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme