Mikä teillä on auttanut vauvan hampaidenpuhkeamiseen?
Mä oon ihan rikki. Vauva (1v 2kk) nukkuu muutenkin huonosti, aina nukkunut, mutta nyt kun poskihampaat puhkeaa, on yöt yhtä huutoa vaan. Luulen että kuolen kohta väsymykseen. Särkylääke auttaa hetkeksi, mutta ei sitäkään ole kiva joka yö antaa. Eikä siitä tosiaan pidemmän päälle ole edes hyötyä. Vanhemmilla lapsilla ei ollut koskaan näin pahoja kipuiluja :(
Onko jollain antaa kikkakolmosta? Auttaako se apteekin joku ikeniinsiveltävä geeli? Vai onko sellaista edes?!
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Mä käytin kaikilla kolmella Chamomilla D6, siis homeopaattinen lääke. Auttoi ihan loistavasti, mitään muuta ei tarvinnut. En muista enää annostusta, kun tuosta on vuosia, mutta veteen liuotin ja sitä juotin. Eikä maksa purkki montakaan euroa ja riittää kauan.
Kiitos vinkistä, täytyy tutkia.
Mä ostin Britanniasta iengeeliä. Tietääkseni Yliopiston apteekki myy myös.
Oon laittanut jääkaappiin pieniä kurkun pätkiä, jotka viilentää kivasti ikeniä..Buranaa ja panadolia vuoron perään oon antanu myös..burana kylläkin parempi. Tissi on myös lohduttanut :) mut kylmä on ihan jees ollu..leikkaa semmosia pitkiä tikkuja jotka sopii hyvin vauvan käteen..:)
Vierailija kirjoitti:
Oon laittanut jääkaappiin pieniä kurkun pätkiä, jotka viilentää kivasti ikeniä..Buranaa ja panadolia vuoron perään oon antanu myös..burana kylläkin parempi. Tissi on myös lohduttanut :) mut kylmä on ihan jees ollu..leikkaa semmosia pitkiä tikkuja jotka sopii hyvin vauvan käteen..:)
Buranaa en oo muutes vielä antanutkaan. Kylmä kurkku olis toki muuten varmasti toimiva mutta meillä ne hampaat ei varsinaisesti haittaa päivisin, vaan yöllä..
Yöt rauhoittui mukavasti, kun kaikki hampaat olivat puhjenneet vajaan 3 vuoden iässä. Tsemppiä!
Sellaista iengeeliä on kai ainakin Saksassa ja Virossa? Kato vaan, että on joku turvallinen merkki. Just esim. Saksassahan on pitkät perinteet vaihtoehtoisissa hoidoissa ja yks lääkäri neuvoi valitsemaan saksalaisen tuotteen, kun kyselin myös noista. Mut en tullut sit lopulta hankkineeksi.
Oon kuullut, että Keski-Euroopassa painellaan ikeniä kamomillateehen kastellulla harsolla? Onko kukaan kokeillut? Toimiiko oikeasti?
Sit on kai jotain "purulelukoruja", siis sellaisia äidin kaulakoruksi tarkoitettuja, jotka toimii myös puruleluna vauvalle. Ei oo kyllä niistäkään kokemusta.
Meillä mentiin ihan vain normi puruleluilla, kipulääkkeellä ja kylmään veteen kastellulla harsolla painelin ikeniä tai tykkäsi myös itse sitä tunkea suuhun ja pureskella/painella.
Ihan ensimmäiset hampaat kun puhkesivat, turvauduimme panadoliin. Vauva kun huusi yöllä muutoin monta tuntia putkeen ja rauhottui vasta särkylääkkeen alettua vaikuttaa.
Ensimmäinen poskihammas oli kanssa paha. Sen puhkeaminen, siis kipuilu, kesti pitkän aikaa enkä siksi halunnut lääkeaineisiin turvautua. Ehkä viikon verran yöt ja nukahtamiset olivat ihan mitä sattuu, mutta sitten helpotti. Nyt (1v 3kk) tekee kolmea poskihammasta samaan aikaan ja toisaalta olen tyytyväinen, että menee samoilla itkuilla.
Naapurin äidin mukaan heillä ei se iengeeli ainakaan ollut auttanut kuin ihan pienen hetken, tuleehan sitä sylkeäkin hampaita tehdessä paaaaaaaljon. Jätin geelin itse ostamatta ja testaamatta, meillä annetaan lapsen kärsiä kipua. Rauhoittuu kyllä syliin ja kävelyyn, toisinaan tuttiin. Väsyttäväähän tämä öinen valvominen on, mutta jotenkin uskon sen kivun kasvattavan niin ettei seuraavat hampaat enää tunnukaan niin pahalta.
Meillä auttoi iltapalaksi nautitut jäiset marjat.
Nukkui lapset pahimpina aikoina jopa aamuyöhön asti.
Kauanko poskihampaiden tulo voi kestää? Oon jo viimeisen puoli vuotta luullut, että ne on tulossa...
Ekat 16 hammasta tuli rytinällä 5kk-14kk iässä ja lapsi on aina heräillyt öisin. Alkuun ajattelin, että noiden hampaiden takia, mutta voiko se olla enää ollut niiden takia, kun viimeisistä hampaista on jo tuo reilu puoli vuotta? Tässä välissä nukkui ehkä ihan vähän paremmin hetken, jopa viisikin tuntia putkeen joinakin öinä, mut on taas palannut 1-2 tunnin välein heräilyyn, joskus nukkuu 3 tuntia säkällä. Nyt on taas parin viikon ajan tunkenut käsiään suuhun sinne ihan taakse, mistä nuo takimmaiset poskihampaat enää puuttuu.
Voiko olla, että kunhan ne kaikki on tulleet, alkaisi nukkua kuin taikaiskusta..?
"Kipulääkettä ei ole kiva antaa"? Onko vauvalla kiva olla kivuissa?
Miltä sinusta tuntuisi kärsiä kivuista täysin toisista riippuvaisena, kun lääkettä ei ole kiva antaa?
Voi olla muutakin. Jos särkylääke auttaa vain hetken, lapsi todennäköisesti oireilee muusta.
Onko muilla ollut sellaista, että särkylääkettä ei tunnu auttavan? Meillä myös tulee maha kipeäksi/ alkaa piereskellä kovasti, jos antaa lääkettä.
Hampaat ne kai kuitenkin on, kun vaivaa, koska sit helpottaa kun on hammas suussa.
Vierailija kirjoitti:
"Kipulääkettä ei ole kiva antaa"? Onko vauvalla kiva olla kivuissa?
Miltä sinusta tuntuisi kärsiä kivuista täysin toisista riippuvaisena, kun lääkettä ei ole kiva antaa?
Ymmärrän pointtisi, mutta sinä et ilmeisesti minun. Vauvaa ei ole kiva kyllästää kaikenmaailman lääkkeillä. Toki annan sitä lääkettä jos se auttaa, mutta tässäkin tapauksessa lääke auttaa hetkeksi, joten se tuntuu vähän turhalta. Mä olen kyllä sellainen, että aika herkästi annan lääkettä.
Ostin nyt lastentarvikeliikkeestä viilentävää, hieman puuduttavaa geeliä ikenille, (ja oli se sen apua tai ei) niin yö nukuttiin suhteellisen hyvin, jes!
Mä käytin kaikilla kolmella Chamomilla D6, siis homeopaattinen lääke. Auttoi ihan loistavasti, mitään muuta ei tarvinnut. En muista enää annostusta, kun tuosta on vuosia, mutta veteen liuotin ja sitä juotin. Eikä maksa purkki montakaan euroa ja riittää kauan.