Apua avoero tilanteessa.
Heippa!
Olen eroamassa avoliitosta mieheni kanssa, meillä on 1vuotias lapsi ja toinen lapsi syntyy helmikuussa.
Asumme tällä hetkellä miehen nimillä olevassa asunnossa. Olen itse hoitovapaalla ja tulot sen mukaiset.
Töihin en voi mennä tässä välissä koska työnantajalle ei käy hoitovapaan muuttaminen taloudellisista syistä.
Minulla on luottotiedot menneet mutta kaikki velat on maksettu. Tyhmyyksisisäni 4vuotta sitten aiheutin jopa itselleni vuokrarästejä mitkä sitemmin maksoin ulisoton kautta kovalla hinnalla, asuin tuolloin helsingissä. Nyt haen espoosta vuokra asuntoa. Ja tätä nykyä raha-asiani ovat hoidossa ja ongelmia maksujen kanssa ei ole enää.
Mutta nyt itse asiaan, onko minulla mahdollista saada kaupungin vuokra asuntoa (espoosta) kun tuloni ovat tuon noin 500e/kk.
Ja en tod tarvitse mitään moraalisaarnaa siitä kuinka ei kannata kusta raha-asioitaan, valitettavasti en omista aikakonetta eikä tehtyä saa tekemättömäksi.
Eron syitäkään en ala kertomaan mutta sanotaanko että en halua lasten kasvavan ilmapiirissä missä vanhemnat ei arvosta toisiaan pätkän vertaa.
Kommentit (39)
Auts särähtipäs korvaan tuo sana sossu. Ikinä en ole sossun asiakas ollut, mutta se on nyt sit vissiin ainoa mahollisuus?
T.ap
Marssi sossuun suosiolla. Kai se toimii siellä espoossakin. Asumistukea kai saat Kelalta. Mutta saatat tarvita apua esin takuuvuokraan. Täällä maalla ainakin sossussa auttavat vatsaavassa tilanteessa.
Kaverilta oli mennyt kaikki luottotiedot niin, ettei koskaan saa niitä kuntoon, rahaa ei ollut yhtään ja asunto piti saada. Sossu auttoi kaupungin vuokra-asunnon takuuvuokrassa ja maksaa isoa osaa vuokraakin. Sitähän varten ovat.
Miksi et jätä lapsia miehelle ja muuta itse vaikka asuntolaan? Oma vika kun luottotiedot menny! Miksi veronmaksajien pitäis kustantaa sun ero?
En ole minäkään ollut sosiaalitoimen asiakas, mutta olen joskus pohtinut (kun näitä yllätyseroja ympärillä pulpahtelee) että sinne ehdottomasti minäkin joutuisin erotilanteessa marssimaan. Nöyrästi, mutta vrmasti menisin
Vierailija kirjoitti:
Miksi et jätä lapsia miehelle ja muuta itse vaikka asuntolaan? Oma vika kun luottotiedot menny! Miksi veronmaksajien pitäis kustantaa sun ero?
Lol! Kuulostipas niin elämämkoululaisen kommentilla. Kommenttisi kertoo sinusta kaiken oleellisen.
Tosiaan palaisin työelämään heti kun toinen lapsi sen 10kk. Työssä tuloni riittäisivät hyvin vuokramaksuun, päivähoitoon yms. Ja tuon seuraavan lapsen syntyessä tuloni nousevat kun työnantaja maksaa ekat 3kk ja viimeiset 2kk täyttä palkkaa vaikka en välissä töihin mene.
T.ap
Lisää vaan tällaista, rahaa meillä veronmaksajilla on. Mummot kuolee vaippoihinsa ja nämä vaan nyt jättää hommansa hoitamatta ja täyshoito tulee kun manulle illallinen.
Lisää vaan lapsia niin ei koskaan enää kannata mennä töihin.
Tuo hoitovapaahomma muuten on valhe. Et vaan halua töihin kun saat meiltä muilta rahaa menemättä.
No respect.
Voi ei ikävä tilanne sulla. Älä stressaa nyt mistää. Taloudellisista asioista, sulla on tärkempääkin ajateltavaa, tuleva vauva ja pieni lapsi. Uskon että kaikki järjestyy juuri tämän takia suomessa on erittäin toimiva sosiaalihuolto. Voimia
Työnantajan ei tarvitse keskeyttää hoitovapaata. Luultavasti dijainenkin on palkattu. Itse en edim saanut edes odittaista hoitovapaata purettua, kun mies jäi työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Lisää vaan tällaista, rahaa meillä veronmaksajilla on. Mummot kuolee vaippoihinsa ja nämä vaan nyt jättää hommansa hoitamatta ja täyshoito tulee kun manulle illallinen.
Lisää vaan lapsia niin ei koskaan enää kannata mennä töihin.
Tuo hoitovapaahomma muuten on valhe. Et vaan halua töihin kun saat meiltä muilta rahaa menemättä.
No respect.
Oletko jotenkin tyhmä?
Itse et ole varmaan lapsistasi saannu kodinhoitotukea,lapsilisää tai äitiysavustusta.
Mistä näitä näätiä tulee tänne palstoille kiekumaan
Ei se sosaalihuolto ole vain työtekijöidensä suojatyöpaikka,. Kyllä se on juuri näihin tarpeisiin olemassa. Menet sinne nyt vaan äläkä välitä muista. Hyvällä omalla tunnolla paiskit sitten töitä ja maksat veroja kun voit taas lapset hoitoon viedä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan ei tarvitse keskeyttää hoitovapaata. Luultavasti dijainenkin on palkattu. Itse en edim saanut edes odittaista hoitovapaata purettua, kun mies jäi työttömäksi.
Joo tiedustelin asiaa työnantajalta ja sijainen oli munki tilalle palkattu, muuten olisin mennyt töihin heti. Mutta ei voi mitään. Ja työsopimukseni ei salli toista työpaikkaa hoitovapaan aikana.
T.ap
Niin ja kelan etuuksista kuten kotihoidontuesta maksetaan veroja myöskin oliko se peräti 20% että ei kotona olevat vanhemmat mitään yhteiskunnan elettejä ole
Kalliimmaksi se kunnille tulisi jos kaikki lapset olisi päivähoidossa mikä kustantaa kunnalle kuukaudessa noin 1000e/per lapsi
Kuinkas paljon on maksimivuokra mitä sossu maksaa? 2 lapsen kanssa? Vai kelako sen maksaa? En tiedä näistä mitään.
500e taitaa olla. Sillä toisin saat vaan yksiön pk seudulta
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas paljon on maksimivuokra mitä sossu maksaa? 2 lapsen kanssa? Vai kelako sen maksaa? En tiedä näistä mitään.
850e/kk
Ja olethan tietoinen että saat lapsilisiin myös korotuksen.
Niin ja elatusavut päälle. Yh:na oleminen on paljon kannattavampaa kuin suhteessa, taloudellisesti siis. Surullista mutta totta
Vierailija kirjoitti:
Niin ja elatusavut päälle. Yh:na oleminen on paljon kannattavampaa kuin suhteessa, taloudellisesti siis. Surullista mutta totta
Ihme ajattelutapa...ei erossa tarvitse aina olla yh. Voi olla myös yhteishuoltajuus jolloin elareita ei tarvitse maksaa
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan palaisin työelämään heti kun toinen lapsi sen 10kk. Työssä tuloni riittäisivät hyvin vuokramaksuun, päivähoitoon yms. Ja tuon seuraavan lapsen syntyessä tuloni nousevat kun työnantaja maksaa ekat 3kk ja viimeiset 2kk täyttä palkkaa vaikka en välissä töihin mene.
T.ap
Ekat kyllä. Mutta ei viimeisiä
Kyllä on mahdollista saada. Ota yhteyttä kuntasi sosiaalitoimeen. tuloillasi olet oikeutettu sosiaaliturvatukeen mikä kattaa mm vuokran. Hyvällä tuurilla sossu maksaa myös kämpän takuuvuokran.
Tsemppiä sulle.
Ja hei sossu voi auttaa suo myös asunnonhankinnassa yksityiseltä