Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi naisen vatsa muuttuu masuksi, kun nainen on raskaana?

Vierailija
18.09.2016 |

Niin te jotka käytätte/käytitte raskauden aikana masua, vaikka muuten käytitte sanaa vatsa niin miksi käytitte sanaa masu? Miksi vatsa/maha muuttui masuksi kun siellä olikin vauva?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kun aikuisesta naisesta tulee "iso tyttö" kun se lihoo 30 kiloa.

Vierailija
22/30 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha -> massu, kohtu -> kossu. Ihana raskauskossu!!! Oiiihhh onko sulla kossuasukki??!!1!1!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi läskit ovat yhtäkkiä pullukoita?

Vierailija
24/30 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan sanaa vauvamasu, raskausmasu, masuasukki jne hyi oikeesti miks pitää lässyyttää! Se on raskausvatsa! Voitte hyvin sanoa raskaana olevalle "sinulla on kaunis/suloinen raskausVATSA"!

Tai sitten voi vähentää lässytystä vielä lisää ja todeta yksinkertaisesti raskaana olevalle, että "sinulla on raskausvatsa" :P

Vierailija
25/30 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko se yksi keino tulevalle äidille alkaa luomaan suhdetta syntyvään vauvaan? Jos aikaisemmin maha on ollut ensisijaisesti paikka jossa sulatetaan ruokaa, niin nyt se muuttuu paikaksi jossa kasvatetaan lasta. Jos alueen ensisijainen tehtävä muuttuu, niin eikö ole loogista että sen nimityskin voi muuttua?

Ei mun vatsani ensisijainen tehtävä ole mihinkään muuttunut. Joo, vatsanseutu kasvaa, mutta kyllä mä edelleen sulatan ruokani vatsalaukussa ja lapsi kasvaa kohdun sisällä.

Miten naiset voi mukamas olla näin pihalla omasta biologiastaan????

Vierailija
26/30 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikiö ei edes ole mahassa, vaan kohdussa, joka sijaitsee vatsan alueella. Maha on se paikka, johon ruoka menee ruokatorven jälkeen. Ei siellä mitään vauvaa voi olla. Vatsa on se alue, joka sijaitsee rintakehän alapuolella. Siellä sijaitsee kohdun lisäksi monia muita tärkeitä sisäelimiä, kuten myö se maha johon ruoka menee.

Vedä vähän happea, jookos. Saat vielä peräpukamat tosta pingotuksesta. 

Vierailija
27/30 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku tällainenkin saa katkerat ja negatiiviset ihmiset kihisemään?! :D

Mä sanoin maha koska se kuulostaa ns isommalta ja vatsa taas jotenkin sopi litteään vatsaan. Masua käytin miehen kanssa kahdestaan. Ja ei, ei kiinnosta vähääkään vaikka joku masukkeilisi, mun elämä on vähän positiivisempaa kuin valtaosan, en ärsyynny asioista joissa ei ole mitään pahaa ;)

Vierailija
28/30 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko se yksi keino tulevalle äidille alkaa luomaan suhdetta syntyvään vauvaan? Jos aikaisemmin maha on ollut ensisijaisesti paikka jossa sulatetaan ruokaa, niin nyt se muuttuu paikaksi jossa kasvatetaan lasta. Jos alueen ensisijainen tehtävä muuttuu, niin eikö ole loogista että sen nimityskin voi muuttua?

Ei mun vatsani ensisijainen tehtävä ole mihinkään muuttunut. Joo, vatsanseutu kasvaa, mutta kyllä mä edelleen sulatan ruokani vatsalaukussa ja lapsi kasvaa kohdun sisällä.

Pitäiskö sun joskus koittaa nussia jotain muuta kuin pilkkua niin et olis noin helvetin takakiree. Just saying.

Vierailija
29/30 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ote siitä miten vatsa määritellään:

"Naaraspuolisilla nisäkkäillä vatsassa sijaitsee myös kohtu, joka tiineinä olevilla naarailla kasvaa voimakkaasti ja saa vatsan laajenemaan. Vatsanraskausaikainen kasvu ilmenee muun muassa ihmisillä varsin näkyvänä.[1] Vatsan koko palautuu kuitenkin yleensä raskauden päättymisen jälkeen vähitellen aiempiin mittoihinsa." Monelle raskaanaolevalle naiselle lapsen kasvaminen vatsassa on tärkeämää ja merkittävämpää kuin ruoan sulattaminen, siksi voidaankin ehkä sanoa että vatsan ensisijainen tehtävä muuttuu. Kyllä, ruoka sulatetaan silti mahalaukussa vaikka raskaana olisikin, se oli sinulta hieno lisäys asiaan jota kukaan uu ei varmasti olisi muuten tajunnutkaan.

Mahan määritelmä suomen sivistyssanakirjassa:

maha

(anatomia) mahalaukku, vatsalaukku

syödä mahansa täyteen

maha murisee nälästä

(arkikieltä) ihmisen keskivartalo etupuolelta

iso maha, maata mahallaan

(kuvaannollinen) paikka, jossa lapsi on ennen syntymäänsä

Ymmärräthän että suomen kielessä samalla sanalla voidaan tarkoittaa useampaa asiaa, ja jos puhut paikasta jossa sulatat ruokasi voit kutsua sitä mahalaukuksi tai vatsalaukuksi, sillä sana maha voidaan ymmrätää useammalla eri tavalla.

Miten joku voi olla näin pihalla suomen kieliopista?

Vierailija
30/30 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masu se on