Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyhtis, härkis, quorn, mifu, soijarouhe... Mikä paras?

Vierailija
18.09.2016 |

Ootteko syöneet näitä "lihankorvikkeita"?
Haluaisin pitää kasvisruokapäiviä kotona mutta perheenjäsenet on aika lihansyöjiä ja epäluuloisia enkä voi korvata jauhelihakastiketta linssipadalla/ papuvokilla/ lehtikaalimuhennoksella...

Mikä näistä uusista on teidän mielestä paras ja "helpoin" eli toisin sanoen lähimpänä lihaa ruoassa?

Muutenkin kokemuksia kaivataan ja jos teillä oli varmoja reseptejä niin olisi kiva kuulla!

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on oikea liha.

Vierailija
2/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mifu ei kyllä oikeastaan edes sovi tuohon joukkoon eikä Quornin tuotteistakaan kaikki. Ja sitten loppu onkin ihan makuasia. Itse pidän noista kaikista, mutta yleensä käytän niitä vähän eri tavoin. Soijarouhe on ihan loistava kun haluaa korvata jauhelihan pastakastikkeesta, makaronilaatikosta, pasteijoista, chili sin carnessa jne. Nyhtis taas sopii hyvin wokkeihin, tortilloihin ja vastaaviin, mutta esim. lasagnessa en siitä pitänyt. Härkistä olen kokeillut vasta kahdesti, mutta hyvin toimi tortillojen sisällä ja pizzan päällä. Quornin nugetit taas ovat soijanugettien ohella herkullisia. Maku on ehkä hieman juustoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quorn on noista lähimpänä lihaa, mutta toisaalta vähän epäilyttävä eines.

Oumph on myös hyvää ja mainitaan vielä vaihtoehdoksi jakkihedelmä, joka on myös aika lihamainen ja koostumukselta säikeinen, siitä saa nyhtökauraa parempaa "nyhtöpossua".

Vierailija
4/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouheen kun maustaa kunnolla, niin sitä ei paljon jauhelihasta erota. Quorn maistui minusta aluksi ihan hyvältä, vähän kuin kananugeteilta, mutta kun useamman kerran sitä maistoin niin se alkoi olla aina vain inhottavampaa, kuin jotain hometta. Mifu taas ei ole kasvisvaihtoehto, vaan maitotuote, lähinnä raejuusto.

Vierailija
5/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ihmeessä kasvissyöjän pitää saada syödä jotain joka muistuttaa koostumukseltaan lihaa? Miksi pitää vetää esim.soijaNAKKEJA ja tofuKINKKUA?

Vierailija
6/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mifu ei kyllä oikeastaan edes sovi tuohon joukkoon eikä Quornin tuotteistakaan kaikki. Ja sitten loppu onkin ihan makuasia. Itse pidän noista kaikista, mutta yleensä käytän niitä vähän eri tavoin. Soijarouhe on ihan loistava kun haluaa korvata jauhelihan pastakastikkeesta, makaronilaatikosta, pasteijoista, chili sin carnessa jne. Nyhtis taas sopii hyvin wokkeihin, tortilloihin ja vastaaviin, mutta esim. lasagnessa en siitä pitänyt. Härkistä olen kokeillut vasta kahdesti, mutta hyvin toimi tortillojen sisällä ja pizzan päällä. Quornin nugetit taas ovat soijanugettien ohella herkullisia. Maku on ehkä hieman juustoinen.

Vain pieni osa kasvisyöjistä on myös vegaaneja. Valtaosa käyttää myös maito- ja munatuotteita eli quorn ja mifu sopivat  hyvin tuohon listaan.

Olen testannut itse nuo kaikki listatut ja melkein kaikista pidän. Soijarouhe ei ole lempparini: sitä tuli aikoinaan syötyä liikaa halvan hinnan ja helpon saatavuuden vuoksi. Nykyään hankin sitä vaan hyvin harvakseltaan muutamiin tiettyihin ruokiin.

Quorn on rakenteeltaan hyvin samanlaista kuin kana. Maustaminen on tosin tämänkin kanssa tärkeää, mutta on mennyt läpi lihansyöjille kanasta useammin kuin kerran. (Työpaikalla kasvisruokapäivänä löytyy usein tätä ja moni ei ekoilla kerroilla edes tajunneet kyseessä olleen kasvisruokapäivä.)

Härkistä ja nyhtistä olen molempia testannut vasta kerran, mutta uskon näistä tulevan mulle lihasuikaleiden/jauhelihan/soijarouheen korvike monissa ruoissa. Eivät kuitenkaan ihan lihasta mene, vaan näissä on omanlaisensa rakenne. Maustaminen on taas tärkeää.

Mifu on käytännössä raejuustoa, jota voi paistaa. Rakenne ehkä vähän raejuustoa "kumisempaa", minkä vuoksi suutuntuma vähän erilainen, mutta paljoa eroa ei kuitenkaan ole. Hyvää ja sopii mielestäni moneen ruokaan proteiinilähteeksi. Tosin pidän raejuustostakin ja olen aiemmin lisäillyt sitä moniin ruokiin ruoan valmistuksen jälkeen proteiinilisäksi.

Näiden lisäksi käytän säännöllisesti tofua, josta pidän todella paljon. Se ei ole ollenkaan lihamaista, mutta silti mun makunystyrät kyllä tykkää. Jalotofun marinoitu ja kylmäsavuversio erityisesti on parhaita. :)

t. kasvisruokapainotteisesti syövä sekasyöjä

Vierailija
7/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin jotain "tavallisia" ruokia missä ei ole lihaa: sosekeittoja, kasvishernaria, kesäkeittoa, salaatteja, kasvispizzaa, pastavuokaa jossa tomaattia ja munakoisoa, sienirisottoa, uunimunakasta jne. Myös falafelpyörykät, kasvistortillat, wokit ja kasviscurryt maistuvat useimmille. Miten olisi aasialainen paistettu riisi/paistettu nuudeli tofulla?

Vierailija
8/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks ihmeessä kasvissyöjän pitää saada syödä jotain joka muistuttaa koostumukseltaan lihaa? Miksi pitää vetää esim.soijaNAKKEJA ja tofuKINKKUA?

Moni haluaa kuitenkin syödä perinteisenkaltaisia ruokia, vaikkei lihaa enää syökään. Vanhat reseptit siis muokataan sopiviksi uuteen lihattomaan ruokavalioon heittämällä lihan tilalle kasvisproteiinia ja samalla muutetaan ruoan nimeä kertomaan, että nyt on vanha ruoka uudella twistillä kyseessä.

Kyllä kasvissyöjäkin haluaa osallistua nuotiolla makkaran nauttimiseen ja paistamiseen tikun nokassa. Tähän soijanakki tuo pelastuksen helposti.

Vierailija
9/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härkiksessä on sokerikulööriä e150. AIHEUTTAA SYÖPÄÄ.

Vierailija
10/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten ei kannata syödä soijaa. Muistakaa tämä jos ukoille kokkailette.

Vierailija
11/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härkis ainakin oli tosi lähellä jauhelihaa tomaattisessa tortillakastikkeessa. Ei olis välttämättä huomannut eroa jos ei olisi tiennyt.

Vierailija
12/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kokeilisin noista härkistä, koska pidän muutenkin pavuista ja herneistä. Googlaa versofood, siellä oli ihan hyvän oloisia reseptejä. Mulla lähtis ekana kokeiluun härkis - porkkana falafelit :)

Vierailija
13/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lasagne tummasta soijarouheesta (itse marinoin rouheen suht suolaisella ja erittäin mausteisella seoksella). Maistuu vähintään yhtä hyvälle kuin jauhelihasta valmistettuna. Kastikkeeseen soijamaitoa ja tällaista juustoa: 

https://www.foodie.fi/entry/tofutti-200g-creamy-smooth-mozzarella-juust…

Vierailija
14/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin lihan syönnin eläinten takia, en maun.

Vierailija
15/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasia lienee, nyhtökaura on parasta, mutta sitä ei löydy vieläkään oikein mistään. :( Mifu sen sijaan on hirveää. Pelkkä koostumus ällöttää.

Vierailija
16/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mifusta ei kasvista saa vaikka itse tykkäänkin laittaa sitä ruokaan, samoin muut perheessä siitä ruuassa pitävät, mutta jos perusteena on se että lisää kasviksia ehkä jotakin muuta kokeilisin.

Vierailija
17/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja 15 lisää vielä, että soijarouheesta saa maailman parasta pastaa tomaattimurskan ja kasvisliemikuution kanssa!

Vierailija
18/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi kasvisruokavalion luonnollisuutta ja terveellisyyttä hehkutetaan, kun kaikki nämä korviketuotteet ovat jotain geenimuunneltuja tai prosessoituja sotkuja. Syön itse hyvin kasvispainotteisesti (kanaa ehkä kerran viikossa ja punaista lihaa kerran kahdessa viikossa), mutta en tosiaan käytä mitään seitania, tofua tai quornia. Olen kokeillut näistä kaikkia monella tavalla, sekä itse valmistettuna että kasvissyöjien laittamina, ja aika kauheita ovat kaikki, ei siitä mihinkään pääse. Quorn on kuin kananugettia söisi, ja nugetit ovat minusta ällöttävää teurasjätteestä tehtyä mössöä. Soijarouhe on laadukkaaseen jauhelihaan verrattuna kuivaa ja mautonta, vaikka kuinka paistaisi ja maustaisi. Jos pakko on näistä jokin valita, suosittelen quorn-rouhetta. Esimerkiksi bolognesekastikkeessa se on ihan syötävää.

Vierailija
19/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jotenkin tosi skeptinen ja ennakkoluuloinen noita soijatuotteita kohtaan. En oikeen itsekään tiedä miksi. Kai se on siinä, etteivät ole millään tavalla kasviksia. Tofukin on soijaa.

Vierailija
20/33 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten ei kannata syödä soijaa. Muistakaa tämä jos ukoille kokkailette.

Ai kasviestrogeenin takiako? Bodaritkin käyttävät soijaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi