Tiesitkö, että älykkyys periytyy äidiltä?
Tutkimusten mukaan äidin geenit vaikuttavat siihen, kuinka älykäs lapsesta tulee.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Äitigeeneillä isopäisiä hiiriä
Äidin ja isän geenien vaikutusta on testattu hiirikokeilla. Toisille hiirille annettiin enemmän äitigeenejä ja toisille isägeenejä. Enemmän äitigeenejä saaneista hiiristä tuli isopäisiä ja -aivoisia mutta pienivartaloisia. Enemmän isägeenejä saaneista taas tuli pieniaivoisia mutta niillä oli isot vartalot.
Anoppini on narsisti ja hänen tyttärensä isopäinen. Kannattaako jatkaa suhdetta?
Oma äiti on ei ole ihan penaalin terävin kynä, isäni menestynyt insinööri. Olen kuitenkin jotain isän puolelta saanut sillä ymmärrän asioita aika paljon paremmin kun äiti sillä hän ajattelee kaiken mustavalkoisesti. Lisäksi menestyn koulussa paremmin kun hän aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Rohkenen epäillä koko tutkimuksen tulosta. Ihan pelkästään jo oman kokemuksen perusteella.
Sama, olen perinyt tiedonjanoni selkeästi isältäni. Kumpikaan vanhemmistani ei ole korkeakoulutettu, mutta isä on menestynyt yritysmaailmassa, puhuu montaa eri kieltä ja on muutenkin hyvin perillä maailman tapahtumista. Hänen kanssaan pystyy käymään keskusteluja monista eri aiheista ja hänellä on asioihin hyvin perustellut laajan näkökulman mielipiteet.
Äitini taas ei osaisi keskustella esimerkiksi politiikasta rakentavasti saati löytää näyttöön perustuvaa tietoa tietokannoista.
Huonon matikkapään olen perinyt äidiltä, mutta muuta yhteistä meissä ei ole edes ulkonäön saralta. Parempi näin! :D
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari, pojastani tulee idiootti.
Douché!
Onko tämä testattu vain hiirillä? Onko silloin varmaa ,että näin kävisi myös ihmisillä ?
Onhan älykkyys aina myös vahvasti varioivaa. Tutkimuksessakin sanottiin, että äidillä ja lapsilla todettiin PIENIN ERO älykkyysosamäärissä.
Vierailija kirjoitti:
Rohkenen epäillä koko tutkimuksen tulosta. Ihan pelkästään jo oman kokemuksen perusteella.
Sama täällä, tuo tutkimus on huuhaata. Meillä on esimerkiksi kulkenut matemaattinen lahjakkuus suvussa aina isälinjaa pitkin. Ja muutenkin olen perinyt äidiltäni lähinnä vaan viinanhimon, joskin itse fiksumpana osaan hallita sen paremmin kuin äitini.
Omat lapsetkin on kyllä älykkyytensä perineet minulta eikä äidiltään, se näkyy koulumenestyksessä.
Uskallan väittää omalla kohdalla että isänsä täytyy olla älykkäämpi koska poika paljon älykkäämpi vanhempiaan.
Olen aina ihmetellyt, että mistä mies sitten on älykkyytensä perinyt.