Tiesitkö, että älykkyys periytyy äidiltä?
Tutkimusten mukaan äidin geenit vaikuttavat siihen, kuinka älykäs lapsesta tulee.
Kommentit (49)
Minulla pitää ehdottomasti paikkansa. Ollaan äidin kanssa täysin samanlaisia, matemaattinen älykkyys puuttuu, peruskoulussa ja lukiossa minulla oli vaikeuksia matematiikassa, myöhemmin yliopistossa kävin tilastotieteen peruskurssin kahteen kertaan kun ei vaan uponnut kaaliin. :D Mutta sitten taas asioiden yhdistely, yhteyksien näkeminen ja laajojenkin kokonaisuuksien soveltaminen on vienyt meidät molemmat yliopiston jatko-opintojen pariin (äitini nyttemmin tutkija-opettaja).
Isäni on nimenomaan matemaattisesti lahjakas ja käynyt lääkiksen. Mieheni on DI ja matemaattisesti erittäin lahjakas.
Finanssipuolen vuoksi toivon kovasti että lapsemme perii miehen älykkyyden ja saa tekemästään työstä kunnon korvauksen. :D Mun älynlahjoilla ei rahaa tehdä, henkistä pääomaa sitten toki senkin edestä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkittu äo:ni on 132 ja yksi lapsistani on heikkolahjainen. Isänsä on käynyt apukoulun, ei ole ammattikoulutusta ja potkittu armeijasta pois hullun papereilla. Hänellä itsellään on kyllä suuret luulot itsestään. Sen verran tyhmä olin, että lisäännyin sen tyhjästä hekottajan kanssa.
Provo
Ei valitettavasti ole. Yritin kysellä mieheltä onko hänelle tehty työkyvyn arviointia. Ei kuulema ollut. Apukoulun hän selitti suorittamattomilla ehdoilla (siis koko yhdeksän vuotta), ammattikoulusta lähti kun muut olivat niin lapsellisia ja armeijassa muka simputettiin, niin ja muut olivat sielläkin lapsellisia. Tyyppi on liki viisikymppinen, eikä ole ollut kuin työkkärin pakottamana töissä. Nykyään elää toimeentulotuella. Vaikken kadu.lastani, niin kadun tuohon tyyppiin ihastumista.
Vierailija kirjoitti:
Rohkenen epäillä koko tutkimuksen tulosta. Ihan pelkästään jo oman kokemuksen perusteella.
Jep. Psykologia on aika kaukana geenien tutkimisesta. Ja kun katsoo tutkimusmenetelmää ja siitä tehtyjä johtopäätöksiä, niin voidaan todeta, että taas on tehty ihan huuhaatutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkittu äo:ni on 132 ja yksi lapsistani on heikkolahjainen. Isänsä on käynyt apukoulun, ei ole ammattikoulutusta ja potkittu armeijasta pois hullun papereilla. Hänellä itsellään on kyllä suuret luulot itsestään. Sen verran tyhmä olin, että lisäännyin sen tyhjästä hekottajan kanssa.
Provo
Ei valitettavasti ole. Yritin kysellä mieheltä onko hänelle tehty työkyvyn arviointia. Ei kuulema ollut. Apukoulun hän selitti suorittamattomilla ehdoilla (siis koko yhdeksän vuotta), ammattikoulusta lähti kun muut olivat niin lapsellisia ja armeijassa muka simputettiin, niin ja muut olivat sielläkin lapsellisia. Tyyppi on liki viisikymppinen, eikä ole ollut kuin työkkärin pakottamana töissä. Nykyään elää toimeentulotuella. Vaikken kadu.lastani, niin kadun tuohon tyyppiin ihastumista.
Tässä en nyt kyllä näe varsinaista älykkyyden heikkoutta. Ennemminkin kykenemättömyyttä sopeutumaan tai sietämään tilanteita ja ihmisiä. Itsekään en siedä ja työttömänä olisi mulle paras, koska en pidä ihmisistä. Kuulun Mensaan silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo
Tässä en nyt kyllä näe varsinaista älykkyyden heikkoutta. Ennemminkin kykenemättömyyttä sopeutumaan tai sietämään tilanteita ja ihmisiä. Itsekään en siedä ja työttömänä olisi mulle paras, koska en pidä ihmisistä. Kuulun Mensaan silti.
En ole kirjoittanut mitään arkipäivän tilanteista, ja lapsen kanssa toimisesta. Tilanteita on koko ajan,niitä jotka eivät kerro älystä. Ja kyllä apukouluun joutuminen ja se ettei siirretä takaisin kertoo myös älypuolella olevista ongelmista. Kotikaupungissamme on ollut myös ESY koulu, joka kertoisi enemmän normaalista älystä, mutta sopeutumisongelmista.
Juu, mulla on tosiaan aika paljon äitigeenejä. Ihan hyvin olen pärjännyt koulussa ja elämässä muutenkin. Ja tosiaan: olen pienikokoinen vartaloltani. En lyhyt vaan hoikka. Ne äitigeenit. Olen usein miettinyt, että haluaisin olla isovartaloisempi. Pienempi määrä "päägeenejä" olisi riittänyt. Mutta hyvä näinkin.
t. akateeminen mies
Äitini on todella tyhmä älyllisesti. Minä ihan fiksu. Lapsenikin vaikuttaa aika älykkäältä. Isästäni en paljoa tiedä mutta sähkömies oli. Oma miehenikään ei mikään kovin hyvä koulussa ole ollut.
Juu siis tutkimushan ei väittänyt että kaikki äidit ovat älykkäitä ja väittäisin että nainen jolla on tyhmä puoliso ei ole järin älykäs itsekään. Tutkimus ei nimittäin myöskään väittänyt että miehet olisivat tyhmiä , vain että älykkyys periytyy geneettisesti äidiltä ja miten se muotoutuu loppujen lopuksi on monen asian summa. Älykäs nainen hakeutuu älykkään miehen seuraan sekä toisinpäin ja näin älykkäiden vanhempien yhteistyönä kasvaa älykkäitä lapsia. Ei siis oikeastaan mitään uutta auringon alla.
Onhan siitäkin tehty tutkimusta ja tutkitaan edelleen onko naisen luonnollisella kauneudella ja älyllä yhteyttä ja ilmeisesti niillä tosiaan on yhteys keskenään.
Ei taida pitää paikkaansa. Tuntemani mulatit ovat kaikki keskimääräistä tyhmempiä, vaikka äiti on valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Asia on kyllä tosi ikävä. Mun isä oli hirvittävän fiksu. Äiti ei. Ilmankos en ole eläämässä pärjännyt.
Juuri tälläisten asioiden takia tasa-palkka on reilu. Ei ole reilua että älykästä palkitaan vielä hyvällä työpaikalla ja suuremmilla tuloilla. Älykkyys itsessään on jo palkinto.
Sekä äitini että isäni ovat älykkyydeltään korkeintaan keskitasoa, oma älykkyysosamääräni on n.135. Voiko älykkyys periytyä yli sukupolvien?
Siis se on todettu ainakin että äidin koulutus vaikuttaa lapseen koulumenestykseen. Kun ajattelen lukioikäistä tytärtäni, niin hyvin samoissa arvosanoissa mennään kuin minä aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Sekä äitini että isäni ovat älykkyydeltään korkeintaan keskitasoa, oma älykkyysosamääräni on n.135. Voiko älykkyys periytyä yli sukupolvien?
Ehkä ne on älykkäitä, mutta eivät vain ole hyödyntäneet sitä?
Minä ja mieheni olemme huippuälykkäitä, mutta kummankin äidin äo on alle sata.
Sellainen, joka ottaa tuon tutkimustuloksen kirjaimellisesti ja luulee sen koskevan koko väestöä, on tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Voi, monille on käynyt niin.
Vierailija kirjoitti:
Siis se on todettu ainakin että äidin koulutus vaikuttaa lapseen koulumenestykseen. Kun ajattelen lukioikäistä tytärtäni, niin hyvin samoissa arvosanoissa mennään kuin minä aikanaan.
Tässä voi vaikuttaa eniten se, kumpi vanhempi on enemmän läsnä ja roolimalli. Minä olen vähintään alitajuisesti seurannut isän koulutustasoa ja samalle alalle jopa.
Nämä tutkimukset ovat vahvasti politisoituja feministisen salaliiton vuoksi
Kertoo paljon palstan tasosta, että täällä edes puhutaan koko tutkimuksesta. Asian pitäisi olla itsestään selvä aikuisille mutta taidanpa olla väärässä. Hyvä muistutus kuinka tyhmiä ihmiset taas olivatkaan. Eihän 1/3 edes tajua mitä korko tarkoittaa vai miten se tutkimus meni.
Meillä on kyllä periytynyt tasan. Minä olen monella mittapuulla lahjakas, mies käytäntöön suuntautuneempi ja toisia ajattelevampi. Olen minäkin hyvätahtoinen, mutta en kiinnitä aina kaikkeen huomiota, kun hössötän eteenpäin elämässä. Lapsista esikoinen on kaikella tavalla kuin isänsä. Ihana ja empaattinen persoona, ei loista missään, jos nyt ei ole missään huonokaan. Kuopus taas on kuin minä: nopea, osaava, utelias ja äänekäs, mutta hänestä puuttuu esikoisen sensitiivisyys.