Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Ylpeä Äiti

Tutkimusten mukaan äidin geenit vaikuttavat siihen, kuinka älykäs lapsesta tulee.

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-2000001262133.html

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Äidin geenit vaikuttavat aivokuoreen

Ajatuksen taustalla ovat geenit, jotka käyttäytyvät eri tavoin alkuperästään riippuen. Yksinkertaistaen: jotkut näistä geeneistä toimivat vain, jos ne tulevat äidin puolelta. Jos sama geeni tulee isän puolelta, se kytkeytyy pois päältä.

Äidin geenit vaikuttavat aivokuoreen, isän geenit taas aivojen limbiseen järjestelmään, joka osallistuu autonomisten toimintojen, motivaation ja tunteiden säätelyyn. Limbisessä järjestelmässä syntyvät ihmisen selviytymistoiminnot, jotka liittyvät esimerkiksi seksiin, ruokaan ja aggressioon.

Vierailija

Äitigeeneillä isopäisiä hiiriä

Äidin ja isän geenien vaikutusta on testattu hiirikokeilla. Toisille hiirille annettiin enemmän äitigeenejä ja toisille isägeenejä. Enemmän äitigeenejä saaneista hiiristä tuli isopäisiä ja -aivoisia mutta pienivartaloisia. Enemmän isägeenejä saaneista taas tuli pieniaivoisia mutta niillä oli isot vartalot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Älykkyyttä pitää vaalia

Älykkyys ei ole tietenkään pelkkää genetiikkaa, vaan siihen vaikuttaa moni muukin asia. On arvioitu, että 40–60 prosenttia älykkyydestä on perinnöllistä. Loput muodostuu ympäristön, virikkeiden ja luonteen vaikutuksesta.

Vierailija

Aivot ovat joustavia eli ei aivan päde jokaiseen ihmiseen ja elämän tilanteeseen?huonompaa tai parempaan suuntaan riippuen ihmisestä?

Vierailija

Tutkittu äo:ni on 132 ja yksi lapsistani on heikkolahjainen. Isänsä on käynyt apukoulun, ei ole ammattikoulutusta ja potkittu armeijasta pois hullun papereilla. Hänellä itsellään on kyllä suuret luulot itsestään. Sen verran tyhmä olin, että lisäännyin sen tyhjästä hekottajan kanssa.

Vierailija

Tämän tiedon mukaan naisen luonnollinen kauneus kulkisi siis älykkyyden kanssa käsikädessä. Siis sellainen luonnollinen kauneus joka saa miehen huomion suuntaamaan puoleensa. Luonto on hoitanut lisääntymisen niin että parhaat ominaisuudet selviämiseen omaavat pääsevät lisääntymään keskenään. 

Vähemmän älykkäät ja vähemmän  kauniit naiset myös pyrkivät feikkaamaan näitä hyviä ominaisuuksia mutta tyhmyyksissään valitsevat sellaiset osa-alueet jotka kiinnostavat lisääntymisen kannalta huonompia urosvaihtoehtoja tai uroksia joilla ei ole aikomustakaan jäädä maisemiin . Jälkeläisten kannalta nainen on siis voittaja jos on valinnut miehen joka pitää huolta jälkeläisistään ja pysyttelee näiden lähellä. 

Ihmiset on siis sittenkin tarkoitettu parisuhteeseen koska kumpaakin vanhempaa tarvitaan jälkeläisen parhaaseen mahdolliseen kehittymiseen...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tutkittu äo:ni on 132 ja yksi lapsistani on heikkolahjainen. Isänsä on käynyt apukoulun, ei ole ammattikoulutusta ja potkittu armeijasta pois hullun papereilla. Hänellä itsellään on kyllä suuret luulot itsestään. Sen verran tyhmä olin, että lisäännyin sen tyhjästä hekottajan kanssa.

Missä on mahdettu tutkia sun äö:D Huhhuh!

:D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tämän tiedon mukaan naisen luonnollinen kauneus kulkisi siis älykkyyden kanssa käsikädessä. Siis sellainen luonnollinen kauneus joka saa miehen huomion suuntaamaan puoleensa. Luonto on hoitanut lisääntymisen niin että parhaat ominaisuudet selviämiseen omaavat pääsevät lisääntymään keskenään. 

Vähemmän älykkäät ja vähemmän  kauniit naiset myös pyrkivät feikkaamaan näitä hyviä ominaisuuksia mutta tyhmyyksissään valitsevat sellaiset osa-alueet jotka kiinnostavat lisääntymisen kannalta huonompia urosvaihtoehtoja tai uroksia joilla ei ole aikomustakaan jäädä maisemiin . Jälkeläisten kannalta nainen on siis voittaja jos on valinnut miehen joka pitää huolta jälkeläisistään ja pysyttelee näiden lähellä. 

Ihmiset on siis sittenkin tarkoitettu parisuhteeseen koska kumpaakin vanhempaa tarvitaan jälkeläisen parhaaseen mahdolliseen kehittymiseen...

Amen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Missä on mahdettu tutkia sun äö:D Huhhuh!

:D

Olen käynyt Mensan testaustilaisuudessa, kun exäni väitti idiootiksi, tyhmäksi ym. Olen tehnyt myös netissä olevan pikatestin, josta sain tulokseksi 143. Käsittääkseni ihmiset saavat nettitestistä yleensä korkeampia tuloksia, kuin oikeasta. Exäni muuten puhui halveksivasti armeijassa teetetyistä palikkatesteistä. Ehkä ei ollut läpäissyt niitä.

Vierailija

Äitini ei kyllä ole mitenkään penaalin terävin kynä, valitettavasti. Isäni oli suht fiksu, luki mm.paljon tietokirjoja jne mutta molemmat kävivät vain kansakoulun. Itse perin kyllä enemmän isääni, olen ihan keskivertofiksu ja varsinkin kielipäätä on keskivertoa enemmän. Siskoni on enemmän äitiini tullut, ei tyhmä muttei nyt kovin fiksukaan.

Vierailija

Me ollaan miehen kanssa ihan keskivertoälyisiä. Miehen isä on tiedemies ja nero, mutta sosiaalisesti lahjaton. Meidän lapsista tytär vaikuttaa perineen isoisänsä älykkyyden (mutta luojan kiitos myös mun sosiaaliset taidot) ja poika taas on ihan keskivertoa älyllisesti ja isänsä tavoin todella lahjakas urheilija.

Oli miten oli, toivottavasti osaamme tukea lastemme vahvuuksia ja mielenkiinnon kohteita oikeilla tavoilla ja lapset löytävät paikkansa maailmassa.
Itse ajattelen että keskivertoälykkäs mutta sosiaalisesti lahjakas menestyy elämässä paremmin ( tai ainakin sen elämä on helpompaa) kuin huippuälykäs joka turhautuu ja jää helposti tyhmempien jalkoihin esim koulussa jossa mennään keskitason vauhtia, tai työelämässä jossa moni pomo ei halua palkata itseään fiksumpaa...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Äitini ei kyllä ole mitenkään penaalin terävin kynä, valitettavasti. Isäni oli suht fiksu, luki mm.paljon tietokirjoja jne mutta molemmat kävivät vain kansakoulun. Itse perin kyllä enemmän isääni, olen ihan keskivertofiksu ja varsinkin kielipäätä on keskivertoa enemmän. Siskoni on enemmän äitiini tullut, ei tyhmä muttei nyt kovin fiksukaan.

Veit melkein jalat suustani.

Äitini on hieman yksinkertainen tapaus/ei niitä penaalin terävimpiä kyniä ja isäni taas sitten monella mittarilla älykkö.

Itse olen kuin kopio isästäni (niin fyysisesti kuin "älykkyyden" puolesta) ja siskoni taas on hyvin samanlainen kuin äitimme.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Provo

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat