Naisille tyypillinen romanttinen ongelma
Tuli tuossa kadulla vastaan uuden Bridget Jones -elokuvan mainosjuliste jossa Bridget Jones on huulipyöreänä kahden miehen välissä. Tässä on naisille tyypillinen romanttinen ongelma, eli valinnan vaikeus. Ottaako sen hurmurin/pahapojan vai sen rikkaan mutta tylsemmän herrasmiehen. Tämähän on tältäkin palstalta tuttu "kilttimies vs. jännämies" probleemi, joka askarruttaa monia, mutta fiktioelokuvassa kilttimies ei voi olla mikään tylsä ja seksuaalisesti kokematon betauros, vaan charmikas statusmies, joka ei ole kuitenkaan yhtä jännä kuin se naistenmies/hurmuri/jännämies.
Tietenkin näitä tällaisia elokuvia tehdään, koska ne kuvastaa ongelmaa joka on kohdeyleisölle tuttu ja samaistuttava. Melkein jokainen nainen on joutunut elämässään pohtimaan tätä jännämies vs. kunnonmies ongelmaa ja siksi tästä ongelmasta tehdään elokuviakin.
http://diymag.com/media/img/Film/B/Bridget-Jones-Baby/_1500xAUTO_crop_c…
Kommentit (27)
Niin, miksi ei tehdä elokuvia, missä mies valitsee jännänaisen ja kiltin naisen välillä ja mies on kuitenkin se elokuvan "hyvä ja rakastettava" hahmo?
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi ei tehdä elokuvia, missä mies valitsee jännänaisen ja kiltin naisen välillä ja mies on kuitenkin se elokuvan "hyvä ja rakastettava" hahmo?
Se tuntuisi epäluonnolliselta, koska hyväluonteinen mies saisi paljon naisia eikä asettuisi.
Vierailija kirjoitti:
Niin totta! Ihan sama juttu kuin miehillä on aina elokuvissa ja oikeassa elämässä. Tosi vaikea päättää tappaisiko huumepomot/alienit/vihollissotilaat miekalla/pyssyllä/supervoimilla.
Yrität kai viitata että elokuvat on fiktiota. Nuo kuvaamasi elokuvat on tyypillisiä maskuliinisia fantasioita jossa mies on sankari. Eräänlaista toiveiden toteutumista. Miksi sitten naisille suunnatussa fiktiossa on näitä jännämies vs. kunnonmies fantasioita? Tuskinpa sen takia, että ne olisi naisille tosielämässä täysin vieraita ongelmia.
Toivottavasti kovin moni ei luule, että oikeasti se tylsimys ottaisi naisen takaisin naisen käytyä nussimassa pahan pojan kanssa.
No eihän se Bridgetkään näytä asettuvan, mutta se on kuitenkin ihan luonnollista?
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi ei tehdä elokuvia, missä mies valitsee jännänaisen ja kiltin naisen välillä ja mies on kuitenkin se elokuvan "hyvä ja rakastettava" hahmo?
Ei miehet katso tuollaisia elokuvia. Ihmiset haluaa samaistua siihen päähenkilöön ja sen takia romanttisissa elokuvissa päähenkilönä on nainen ja toimintaleffoissa usein mies. Mutta onhan niitä muutama. Esimerkiksi My Best Friend's Wedding; Cheri ja the Age of Innocence.
Ei liity aiheeseen, mutta sääli kun Renee meni leikkauttamaan silmäluomensa :/ Persoonallinen ulkonäkö hävisi sen sileän tien eikä enää tunnista samaksi naiseksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta! Ihan sama juttu kuin miehillä on aina elokuvissa ja oikeassa elämässä. Tosi vaikea päättää tappaisiko huumepomot/alienit/vihollissotilaat miekalla/pyssyllä/supervoimilla.
Yrität kai viitata että elokuvat on fiktiota. Nuo kuvaamasi elokuvat on tyypillisiä maskuliinisia fantasioita jossa mies on sankari. Eräänlaista toiveiden toteutumista. Miksi sitten naisille suunnatussa fiktiossa on näitä jännämies vs. kunnonmies fantasioita? Tuskinpa sen takia, että ne olisi naisille tosielämässä täysin vieraita ongelmia.
Ne ovat naisille suunnattuja fantasioita. Tarinoita siitä miten ihanaa olisi jos olisi niin tavoiteltu että voisi valita kahden hyvän miehen väliltä. Tilanne, jota tavallinen nainen ei koskaan kohtaa tosielämässä, mutta siihen voi eläytyä elokuvaa katsoessa. Ihan sama asia kun miesten agenttitarinat.
Ja Ap:lla on nyt sit ongelma evoluution kanssa vai? Voi kuule kun ihminen ei edes ole ainoa laji jonka naaraat saa siittäjän valita useammastakin uroosta. Ja jakohan menee niin, että on "jännämies", "kilttimies" ja se joka ei ikinä naista saa eli av:n "palstamies".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta! Ihan sama juttu kuin miehillä on aina elokuvissa ja oikeassa elämässä. Tosi vaikea päättää tappaisiko huumepomot/alienit/vihollissotilaat miekalla/pyssyllä/supervoimilla.
Yrität kai viitata että elokuvat on fiktiota. Nuo kuvaamasi elokuvat on tyypillisiä maskuliinisia fantasioita jossa mies on sankari. Eräänlaista toiveiden toteutumista. Miksi sitten naisille suunnatussa fiktiossa on näitä jännämies vs. kunnonmies fantasioita? Tuskinpa sen takia, että ne olisi naisille tosielämässä täysin vieraita ongelmia.
Tai sitten vain miesten mielestä on hauskempaa kuvitella itsensä sankariksi ja naisten on hauskempaa kuvitella, että kaksi miestä jahtaa häntä. On varmasti naisia, joille se tilanne on ongelma kuten on miehiä, jotka todella tappavat ihmisiä. On kuitenkin vähän tyhmää ajatella, että koska jotain on esitetty elokuvassa on se ongelma suurimmalle osalle naisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta! Ihan sama juttu kuin miehillä on aina elokuvissa ja oikeassa elämässä. Tosi vaikea päättää tappaisiko huumepomot/alienit/vihollissotilaat miekalla/pyssyllä/supervoimilla.
Yrität kai viitata että elokuvat on fiktiota. Nuo kuvaamasi elokuvat on tyypillisiä maskuliinisia fantasioita jossa mies on sankari. Eräänlaista toiveiden toteutumista. Miksi sitten naisille suunnatussa fiktiossa on näitä jännämies vs. kunnonmies fantasioita? Tuskinpa sen takia, että ne olisi naisille tosielämässä täysin vieraita ongelmia.
Ne ovat naisille suunnattuja fantasioita. Tarinoita siitä miten ihanaa olisi jos olisi niin tavoiteltu että voisi valita kahden hyvän miehen väliltä. Tilanne, jota tavallinen nainen ei koskaan kohtaa tosielämässä, mutta siihen voi eläytyä elokuvaa katsoessa. Ihan sama asia kun miesten agenttitarinat.
Fantasiaa tuossa on se, että elokuvassa jännämiestä näyttelee Patrick Dempsey ja kunnonmiestä Colin Firth, kun taas naisen oikeassa elämässä jännämiestä näyttelee Bile-Dani ja kunnonmiestä joku naapurin beta-Make.
Älyllisempää versiointia tästä probleemista edustaa esimerkiksi englantilaisen näytelmäkirjailijan Terence Rattiganin näytelmä The Deep Blue Sea, jossa nainen rikkoo parisuhteensa rikkaan mutta tylsän kilttimiehen kanssa viettääkseen aikaa kiehtovan ja vastuuttoman jännämieslentäjän kanssa. Näytelmä sijoittuu 40-luvun Lontooseen. voidaan siis sanoa, että kyseinen teema on laajasti tunnistettu ja ajaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin totta! Ihan sama juttu kuin miehillä on aina elokuvissa ja oikeassa elämässä. Tosi vaikea päättää tappaisiko huumepomot/alienit/vihollissotilaat miekalla/pyssyllä/supervoimilla.
Yrität kai viitata että elokuvat on fiktiota. Nuo kuvaamasi elokuvat on tyypillisiä maskuliinisia fantasioita jossa mies on sankari. Eräänlaista toiveiden toteutumista. Miksi sitten naisille suunnatussa fiktiossa on näitä jännämies vs. kunnonmies fantasioita? Tuskinpa sen takia, että ne olisi naisille tosielämässä täysin vieraita ongelmia.
Tai sitten vain miesten mielestä on hauskempaa kuvitella itsensä sankariksi ja naisten on hauskempaa kuvitella, että kaksi miestä jahtaa häntä. On varmasti naisia, joille se tilanne on ongelma kuten on miehiä, jotka todella tappavat ihmisiä. On kuitenkin vähän tyhmää ajatella, että koska jotain on esitetty elokuvassa on se ongelma suurimmalle osalle naisista.
Tarina ei ole suosittu jollei se ole samaistuttava. Miksi Fifty Shades of Grey on niin suosittu kirja? Koska suuri joukko naisia haaveilee että voisi kesyttää jonkun kusipäämiljonäärisadistin rakkaudellaan.
Fantasioita, joita ei tosiaan tosielämässä tapahdu. Mutta huomaattehan, nainen romanttisessa viihteessä AINA lopulta valitsee sen kunnollisen ja kiltin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi ei tehdä elokuvia, missä mies valitsee jännänaisen ja kiltin naisen välillä ja mies on kuitenkin se elokuvan "hyvä ja rakastettava" hahmo?
Eikös esim. siinä kasarielokuvassa Working Girl (Melanie Griffith, Harrison Ford ja Sigorney Weaver) ollut juuri vähän tällainen asetelma? Ainakin toinen naisista oli hyvis ja toinen pahis, ja molemmat tykkäsivät samasta miehestä, joka sitten päätti ottaa sen hyviksen.
Vierailija kirjoitti:
Ja Ap:lla on nyt sit ongelma evoluution kanssa vai? Voi kuule kun ihminen ei edes ole ainoa laji jonka naaraat saa siittäjän valita useammastakin uroosta. Ja jakohan menee niin, että on "jännämies", "kilttimies" ja se joka ei ikinä naista saa eli av:n "palstamies".
Sen lisäksi, että luonnossa se on naisten valinta, se on usein myös mies, joka joutuu "koristautumaan" houkutellakseen naaraan.
Mielenkiintoista muuten sekin miten monissa elokuvissa naishahmo kiusoittelee ja järjestelee erilaisia esteitä miehen tielle kunnes sitten lopulta antautuu miehelle. Mietin että saavatkohan naiset nautintoa siitä kun näkevät naisen testaavan ja panettelevan miestä elokuvassa ja sitten kuvittelevat itsensä lopussa pääsankarin palkinnoksi kun mies on todistanut miehuutensa. Onko miehen tylyttäminen naisten vastine sille kun miehet saavat katsella mieshahmon sankaritekoja?
Olisi aika outoa jos miesten elokuvassa mies tylyttäisi naista ja lopussa ottaisi hänet syliinsä.
Rumilla naisilla (joiden olemassa olo jää miehiltä huomaamatta), ei todellakaan ole tuollaista ongelmaa ja miksi olisikaan? Ei heitä halua yksikään mies, joten miten olisi mahdollista että he joutuisivat valitsemaan peräti kahden miehen väliltä? Ihan helvetin utopistista jo ajatuksenakin. Elokuvissa tapahtuva romanttinen ja irrationaalinen höttö ei ole verrattavissa siihen, miten ihmiset pariutuvat oikeassa elämässä. Kaikkein lähimpänä tuota tilannetta ovat ne ihmiset, jotka ovat vastakkaisen sukupuolen edustajien silmissä niitä halutuimpia, mutta heilläkään ei kaikki asiat mene niin kuin elokuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Älyllisempää versiointia tästä probleemista edustaa esimerkiksi englantilaisen näytelmäkirjailijan Terence Rattiganin näytelmä The Deep Blue Sea, jossa nainen rikkoo parisuhteensa rikkaan mutta tylsän kilttimiehen kanssa viettääkseen aikaa kiehtovan ja vastuuttoman jännämieslentäjän kanssa. Näytelmä sijoittuu 40-luvun Lontooseen. voidaan siis sanoa, että kyseinen teema on laajasti tunnistettu ja ajaton.
Todella klassinen romanttisten tarinoiden aihe. Myös esim. Thomas Hardyn Far from Madding Crowd kirjassa (1874) (ja siitä tehdyssä elokuvassa) itsenäinen feministinainen rakastuu holtittomaan solttupoikaan joka sitten paljastuu peliongelmaiseksi petolliseksi juopoksi, ja antaa pakit häntä pitkään piirittäneelle rehdille maanviljelijämiehelle.
Niin totta! Ihan sama juttu kuin miehillä on aina elokuvissa ja oikeassa elämässä. Tosi vaikea päättää tappaisiko huumepomot/alienit/vihollissotilaat miekalla/pyssyllä/supervoimilla.