Viime maaliskuussa sain paperit ulos, ja nyt olen eläkevirassa. Onko kysyttävää?
Jotenkin tuntuu huolettomalta kun tietää että voin olla nykyisessä työssä niin kauan kun haluan, jopa eläkeikään asti.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä nuoria, jotka kehuskelevat eläkeviroillaan. Samaa työtäkö aiot tehdä vuosikymmeniä? Etkö halua kokea uusia asioita, kehittyä?
Ohis ymmärrätkö mikä on erityisopettaja.... Jokainen päivä varmasti erilainen ja ammatillisesti haastava. Erityisopetus on muuttunut ja se on edelleen muuttumassa.
Vierailija kirjoitti:
Pöljäkö olet, lapset vähenee, koulu lakkautetaan, kaikille opettajille ei riitä töitä. Luulitko sinä, että kunta sulle sitten tyhjästä maksaa? Olenkin aina pitänyt opettajia tyhminä ja yksinkertaisina ihmisinä, oikeassa näemmä olen ollut.
Ohis on opettajia, aineenopettajia, erityisopettajia. Yllätys sinulle, joka kategorisoit opettajat yhteen kategoriaan. Tyhmiä ja yksinkertaisia ihmisiä, joo se tuli mieleen nyt just jostain syystä minullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata tuudittautua tuohon tunteeseen. Elämä on jatkuvaa muutosta, parhaiten pärjää ne jotka opettelee sopeutumaan.
Oletko itse kuullut vakivirassa olevasta opettajasta joka on irtisanottu?
En, vaikka kovasti on yritetty saada pois virasta täysin kelvoton opettaja. Ei ole ensimmäinen eikä ainoa kerta, kun joku sivistysjohtaja tai muu vastaava joutuu tietyn opettajan tunneille vahtimaan.
Opettajien virat voidaan milloin vaan muuttaa toimiksi. Esimerkiksi yliopistojen professorit ovat kai nykyään toimissa, vaikka 'virkavastuulla' antavat todistuksia ja lausuntoja. Toisaalta varuskunnan laitosmies voi olla virassa, vaikka ei mitään vastuuta saati päätöksentekoa ei ole.
Ikääsi aioin kysyä. Jos olet jo 50+ niin hyvinkin voit eläkevirassa olla.
Yt-neuvotteluissa yleensä virkaiältä nuorin on huonoimmassa jamassa. Toki runsas koulutus josta on koululle kytännön hyötyä, auttaa pysymään virassa. On paljonkin pieniä kuntia, joissa on laitettu viranhaltijoita kilometritehtaalle.
Valtion virkanainen kirjoitti:
Mulla marraskuussa tutkinto valmistuu. Sain viran 1.10.2016 alkaen. Ei oo vielä tajunnukkan kuin ihanaa oikeasti on tää tilanne ja todella huoleton olo. En ehkä oo eläkkeelle asti mutta ainakin vuosia tässä työssä. Tosi kiva. Shoppailin palkinnoksi itselleni meikkejä ja vaatteita. Tuntuu että elämä kannattelee hyvin nyt.... Onnea myös ap!
Kerro tarkemmin, miten tämä on mahdollista.
Et sinä ole voinut 17.9. saada nimitystä sellaiseen virkaan, johon saat kelpoisuuden vasta marraskuussa. Toki voit saada sellaisen viran, johon sinun aiempi tutkintosi riitti. Ehkä sinulla oli ylempi korkeakoulututkinto ennestään, ja sen lisäksi esim. riittävän paljon sosiaalityön opintoja ja siksi sinut voitiin valita, vaikka varsinainen uusi tutkintosi valmistuu vasta myöhemmin.
On virkoja, joihin on kelpoisuusehdot, esim. opettajaksi. Voit saada viran enintään vuodeksi kerrallaan ja vain siinä tapauksessa, että kelpoisia hakijoita ei ole. Muuten tutkinto pitää olla valmis ennen hakuajan päättymistä. Tämä on muuten yksi syy, miksi julkisia virkoja laitetaan uudestaan hakuun, kun parhaan hakijan todistus on päivätty vasta alkuperäisen hakuajan jälkeen.
Valtion virkanainen kirjoitti:
Mulla marraskuussa tutkinto valmistuu. Sain viran 1.10.2016 alkaen. Ei oo vielä tajunnukkan kuin ihanaa oikeasti on tää tilanne ja todella huoleton olo. En ehkä oo eläkkeelle asti mutta ainakin vuosia tässä työssä. Tosi kiva. Shoppailin palkinnoksi itselleni meikkejä ja vaatteita. Tuntuu että elämä kannattelee hyvin nyt.... Onnea myös ap!
Tässä toinen valtion virkanainen. Työpaikallani pidettiin yt-neuvottelut joiden seurauksena irtisanottiin reilut parikymmentä ihmistä. Ja ihan niitä virassa olevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän virkaduhteisiakin irtisanotaan!
Ei todellakaan nykyään ole eläkevirkoja edes olemassa.Kerro nyt edes yksi esimerkki opettajasta joka on irtisanottu virasta, tai virka muutettu toimeksi.
Yliopistojen opettajanvirat (+ muutkin virat) muutettiin lainsäädäntömuutoksella tavallisiksi työsuhteiksi n. 6 vuotta sitten.
Taidat ap olla aika nuori vielä 😂
Minäkin tiedän pari tyyppiä jotka ovat saneet paperit,
ja voivat jatkaa eläke ikään saakka, ja taitavatpa jatkaa
lopun elämänsä, ja melko huolista vapaita veikkoja.
Ei kysyttävää.
Sain ekan viran v. -93. Myöhemmin muutettiin toimeksi. Minä vaihdoin työtä. Monta kertaa. Sen verran on ollut turvattua, että olen vasta nyt ensimmäistä kertaa ilman vakituista työtä tuon jälkeen. Nyt olen määräaikaisessa työssä.
Eli unohda tuo "eläkevirka". Mukavaa kyllä, että on työtä. Virka ei ole sen kummempaa
Luulin että maahanmuuttaja saanut suomen kansalaisuuden ja nyt ottaa rennosti mutta ei sitten.