Karrageeniton ruokakerma !
Maitohyllyt pullistelee karrageenikermoja.
Tässä teille vinkki miten tehdä itse se ruokakerma, ja halvalla:
Tehkää jääkaappiin purkkiin tai kannuun seos, johon laittate vettä+maizenaa (sekoitettava hyvin).
Kun tulee vastaan ohje, johon tarvitaan ruokakermaa, niin laittakaan kerman sekaan maitoa ja sitten hieman tuota maizenavesiseosta.
Teillä on ruokakerma ihan omasta takaa ! Eikä tarvitse maksaa kaupalle maidolla tai vedellä jatketusta kermasta.
Tietysti voi käyttää myös maizena suurustettaa, jota ripsauttaa vähän ruoan joukkoon, mutta siinä suurusteessa on lisäaineita enemmän kuin tavallisessa maizenassa.
Kommentit (35)
No miksei ihan vaan kermaa, jossa ei ole karrageenia?
Kerman laimennusohje:
Ruokakermassa on rasvaa n. 10-15 % tuotemerkistä riippuen.
Jos 1 dl kermaan laittaa maitoa 1 dl, ja sitten laittaa tuota maizenavesisoesta hieman, niin rasvaprosentti ruokakermassa on hieman alle 17%.
Jos laittaa 1dl kermaan maitoa 1,5 dl, saadaan n. 15% ruokakerma.
Kätevää eikö totta !
Tokin sen ruokakerman voi keittääkin valmiiksi ja laittaa pakkaseen itse tehtyä ruokakermaa.
Kun kerma+maito+maizena vesiseoksen kiehauttaa, tulee ruokakermaa, jonka voi pakastaa. Ja käyttää tarpeen mukaan. Säilyy jääkaapissakin vajaan viikon.
Maizenan määrällä voit säätää ruokakerman paksuutta.
Moni ei halua pelkkää kermaa, se on liian rasvaista.
Toki kermaakin voi käyttää ja sekaan maitoa, mut liian liru siitä tulee.
Joo, Valiollakin ollut vuosikaudet hyvin toimiva tuote, niin sitten siellä joku älypää keksii lisätä karrageenia.
Aivan turha aine.
Aiheuttaa vain Valion maineelle haittaa jonka korjaamiseen kuluu aikaa.
Meillä ostetaan toisten tuottajien kermoja ilman turhia häipäkkeitä.
Karrageenista ei kyllä ole mitään haittaa, mutta eipä toisaalta ole mitään syytä lisätäkään sitä kermaan.
Monelle karrageeni aiheuttaa vatsaoireita ja on kyllä tullut huomattua, että karrageenia löytyy melkein kaikista kermatuotteista. Valio Eila luomukerma, Santa Marian kermainen kookosmaito tetrassa ja Plant kaura"kerma"valmisteet ovat karrageenittomia vaihtoehtoja ruoanlaittoon, mutta mitä muita karrageenittomia kermavalmisteita kaupoista löytyy? Kiitokset joka tapauksessa ohjeesta ap.
Karrageenitonta kermaa voi ostaa kaupasta.
S-ryhmän Kotimaista laktoositon ja vähälaktoosinen ei sis. E407.
Mutta karrageenihan on LUONNONTUOTE! Valmistetaan jostain levästä. Sallittu myös luomutuotteissa.
Eikös nämä lisäainehysteerikot just halua kaikkea LUONNOLLISTA...
Huh, no en mä kyllä maizenaakaan käyttäis, sehän on 100% maissitärkkelystä :o
Minua taas harmittaa, kun joka paikkaan tungetaan natriumkloridia ilman mitään rajaa :( Suuri osa suomalaisista kärsii sen terveysvaikutuksista, adiantuntijoiden mukaan se on vaarallisin lisäaine.
Arla ja Lidl - näillä "puhdasta" kermaa.
Miksi pitää tehdä tuollaisia sotkuja? Tavallisessa kuohukermassa ei ole karrageenia. Problem solved!
Karrageeni ei ole millään lailla haitallista ihmisell tuollaisessa käytössä.
Jaa. Itse ostan Valion " hyvä suomalainen arki ruoka-kerma 10%" sis. kerma, vesi, maissi-ja tapiokatärkkelys. En edes ole ajatellut, että kermoissakin olisi karrageenia. Jätskeissä kyllä olen laittanut karrageenin huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Itse ostan Valion " hyvä suomalainen arki ruoka-kerma 10%" sis. kerma, vesi, maissi-ja tapiokatärkkelys. En edes ole ajatellut, että kermoissakin olisi karrageenia. Jätskeissä kyllä olen laittanut karrageenin huomioon.
Miksi et kermaa osta?
Vierailija kirjoitti:
Karrageenista ei kyllä ole mitään haittaa, mutta eipä toisaalta ole mitään syytä lisätäkään sitä kermaan.
Uusien tutkimusten mukaan on haittaa. Erityisesti homeallergisille. Valio ei syyttä vetänyt pois karrageenikermoja. Esimeriksi Eila Luomu on nyt karrageenitöntä. Syy miksi sitä karrageeniä lisätään on hyllyikä. Toinen syy on se, että karrageenillä saadaan kermaan sidottua vettä. Toisin sanoen, myydään kalliimmalla halvempaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
No miksei ihan vaan kermaa, jossa ei ole karrageenia?
Siksi, kun ei ole enää ihan helppoa löytää sellaista kermaa, jossa ei ole karrageenia. Sitä taisi olla jossakin luomukermassakin, varmaan luomukarrageenia sitten siinä. Tarkistin juuri tämän luettuani omassa keittiössä kermapurkit, joita sattui nyt olemaan 5 erilaista. Jokaisessa niistä oli karrageenia! 4 oli kuohukermaa, sekä laktoositonta että tavallista, ja yksi oli vispikerma.
Ehkä nyt on sitten kuluttajapalautteen perusteella joissakin kermoissa jätetty se pois.
Olipa karrageeni luonnollista tai ei, niin nykyiset kermat eivät oikein kestä vaahtona niin kuin ennen. Miten voi tehdä kermakakun valmiiksi edellisenä päivänä ilman liivatetta, kun kermavaahto sulaa pois?
Karrageenillähän on vaikka mitä haittavaikutuksia. Älkää käyttäkö karrageenituotteita.