Lampaat kuolivat ohikulkijoiden syöttämistä omenoista:(
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/ohikulkijoiden-omenat-tapp…
Sääli, että oli kyltti vielä, mutta ihmiset eivät silti uskoneet.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Noin tyhmä ja heikkovastsainen eläin joutuu evoluution uhriksi.
Ai ihmisen tyhmä toiminta on yhtä kuin evoluutio? Toivottavasti joku syöttää sinulle jotain epäsopivaa, vaikka väärinvalmistettua pallokalaa, kun olet noin tyhmä ja heikkovatsainen.
Vierailija kirjoitti:
Niitä omenoita on täynyt olla valtavat määrät jos tuollainen määrä lampaita on kuollut.
Itse syötän joka syksy omenoita lampaille kymmeniä ellei satoja kiloja ilman ongelmia.
Mistä ne niitä omenia on saaneet,ne syöttäjät?
Kenen lampaita syötät?
Vierailija kirjoitti:
Noin heikkoja elukoita ei kuuluisi maapallolla olla kitumassa ollenkaan. Onkohan tuo edes ihan tottakaan, niin ihmeelliseltä kuulostaa.
"Moni on kysynyt Liinaharjalta, olivatko omenat ehkä myrkytettyjä.
Ei, Liinaharja vastaa. Ihan tavalliset omenat riittävät sekoittamaan lampaan pötsin. Siihen riittää mikä tahansa eläimen normaalista ruokavaliosta poikkeava, vaikka maasta revitty ruohotuppo, jossa on multaa mukana.
"Pötsi pysähtyy, eläin puhaltuu ja happamoituu, tulee ripuli. Eläin kuivuu ja uupuu myrkytysoireisiin", hän kertaa tapahtumaketjua."
Kas, omenansyöttäjä taisi vastata heti ensimmäisenä ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Heh... Itse oon syöttänyt nuit lampaita, koska olivat joutuneet olemaan pitkään nälässä. Sama tapahtui useampana vuonna. Siis se että joutuivat laiduntamaan loppuun syödyllä niityllä.
Jos laidun on loppuun kaluttu, niin silloin eläimille viedään yleensä lisärehua esimerkiksi heinähäkkeihin. Se että laidun näyttää olevan loppu, ei tarkoita sitä ettei eläimen ruokinnasta huolehdittaisi. Voi pyhä yksinkertaisuus. Eläimet saattavat olla laitumella ihan vain siitä syystä että ne voivat olla siellä vielä säiden puolesta. Parempi ulkona laitumella, kuin sisätiloissa.
"Maasta löytynyt pureskeltu omenanjäämä paljasti, että joku oli kieltokylteistä huolimatta käynyt syöttämässä eläimiä omin luvin."
Maasta löytynyt omenanjäämä, ei oikeastaan paljasta muuta kuin että joku on syönyt omenan ja heittänyt sen maahan. Tuskimpa lammas kuitenkaan.
Aivan uskomattomia tarinoita olen lukenut kyseisen ihmisen eläintenpito-ongelmista ja siis hänen itsensä kirjoittamia. Tätäkin on vaikea uskoa että juuri näin olisi lampaille käynyt.
Vierailija kirjoitti:
mutta kun pikku-almateemu tahtoo syöttää bääbäätä
:D anteeksi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh... Itse oon syöttänyt nuit lampaita, koska olivat joutuneet olemaan pitkään nälässä. Sama tapahtui useampana vuonna. Siis se että joutuivat laiduntamaan loppuun syödyllä niityllä.
Se mikä sinulle näyttää "loppuun syödyltä" saattaakin todellisuudessa olla lampaille juuri sopiva. Lammas ei kaipaa pitkää nurmea, vaan pystyy hyödyntämään lähes täydellisesti sinun silmiisi "loppuun syödyn" laitumen antimet.
Jep, lampailla on joustavat huulet kuten hevosella (esim.lehmällä on jäykkä turpa, jolla hankala kaluta lyhyttä nurmea) ja niiden ruuansulatus on sopeutunut ravintoköyhään ruokaan. Ne ehtivät kyllä talvella lihoa sisällä, eivät tarvitse syksyllä ylimääräistä ruokaa.
Jos kasvavan lampaan ravinnonsaanti jossain vaiheessa heikentyy ja kasvu pysähtyy niin kasvu ei enää palaudu normaaliksi vaikka syöttäis mitä.
Jotakin minäkin tiedän kun olen yli 30 vuotta kasvattanut lampaita yhtäjaksoisesti.
olisi ne kuolleet kumminkin, ihme jeesustelua "tuottajalta" (eläinrääkkääjä ja tappaja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laidun on loppuun kaluttu, niin silloin eläimille viedään yleensä lisärehua esimerkiksi heinähäkkeihin. Se että laidun näyttää olevan loppu, ei tarkoita sitä ettei eläimen ruokinnasta huolehdittaisi. Voi pyhä yksinkertaisuus. Eläimet saattavat olla laitumella ihan vain siitä syystä että ne voivat olla siellä vielä säiden puolesta. Parempi ulkona laitumella, kuin sisätiloissa.
Olet aivan oikeassa, mutta tiedätkö varmaksi että omistaja huolehti eläintensä ruokinnasta?
Monet tietävät vastauksen, mutta tiedätkö sinä?
Mökkinaapurissa kuoli hevonen, kun viereisen talon tyttö syötti sille litrakaupalla kauraa. Ähky tuli ja tuskallinen kuolema.
Onko hevonenkin turha ja epäkelpo eläin? Hyvin outoja ja tietämättömiä kommentteja täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä omenoita on täynyt olla valtavat määrät jos tuollainen määrä lampaita on kuollut.
Itse syötän joka syksy omenoita lampaille kymmeniä ellei satoja kiloja ilman ongelmia.
Mistä ne niitä omenia on saaneet,ne syöttäjät?Kenen lampaita syötät?
Omia
Eli suosittelet syöttämään vaan omenoilla.