Mammmmmmaaa

Mikä on mielestäsi ajallisesti liian pitkä työmatka?
Mietimme kaupungin vaihtoa täältä Helsingistä pois, töihin olisi kotiovelta 1h 10min suuntaan mutta tuleva talo ja seutu lapsiperheelle idyllinen.

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Mulla on yläraja 45 min ja kyllä sekin on jo aika paljon, kun teen vuorotyötä.  Jos olis oikein täydellinen koti, niin sitten menisi tuntikin. Ei kuitenkaan mieluusti sen yli. Nyt on 40 min yleensä. Kun työpaikka on eräs toinen, missä olen harvemmin, niin voi mennä vähän pidempäänkin. Onneksi puolet matkasta on kävelyä, niin ei ole niin puuduttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mulle tuo olisi liian pitkä matka. Yli puoli tuntiakin jo aivan sietämisen äärirajoilla :D olen ilmeisesti tottunut liian hyvään. Kävellen mulla menee matkaan tällä hetkellä noin 13 min.

Vierailija

Mulla reilu kaksi tuntia suunta. On liikaa, mutta minkäs teet. Muutto ei oikein innosta, kun toisella vakityö kotípaikkakunnalla, ja mulla  vaan sijaisuus. Haluan kuitenkin nähdä perhettä viikollakin, joten asunnon vuokraus tuntuu hullulta (ja työkaupungissa hirveät vuokrat).

Vierailija

Mammmmmmaaa kirjoitti:
Mietimme kaupungin vaihtoa täältä Helsingistä pois, töihin olisi kotiovelta 1h 10min suuntaan mutta tuleva talo ja seutu lapsiperheelle idyllinen.

No opit kyllä ajat milloin kannattaa lähteä töihin Porvoosta tulee alle tunnissa

Vierailija

Puoli tuntia *kävellen*, koska en tykkää käyttää julkisia enkä halua ostaa autoa. Nyt työmatkani on 23 minuuttia kävellen ja 8 minuuttia fillarilla. :p

Vierailija

Minusta max 30min/suunta, MUTTA jos olisi ns. "väliaikainen työ" voisin harkita hetken kulkevani esim. 1h/suunta max vuoden ajan, en pidempään...

Voisin myös suostua pidempään työmatkaan jos voisi tehdä esim. 4 päiväistä viikkoa, eli olla esim. ma-to töissä 10h mutta sitten olisi pe-su vapaata.

Tai jos osan työpäivistä voisi tehdä etänä, eli kulkua olisi esim. vain joka toinen työpäivä/-viikko sinne työpaikalle.

Jos voisi kulkea junalla, niin töitä toki voi tehdä junassakin, tutulla on 6h töitä työpaikalla ja 2h lasketaan että tekee junassa yht. siis saa palkan 8h päivistä ja 6h on työpaikalla, junamatka on 1,5h/suunta ja työpaikan kanssa sopineet että tekee 1h/suunta töitä. junassa.

Vierailija

30 min. on maksimi; satunnaiset ruuhkat ei haittaa, niitä nyt sattuu. Siinä ehtii (varsinkin kotimatkalla) lukea ja rentoutua. Ja puhun siis julkisesta liikenteestä, en henkilöautosta. 

Ja käytte kai te muuallakin kuin töissä? Millaisen vaivan ja matkan takana on ilta ravintolassa/ leffassa/ teatterissa/ ystävien luona? Kuinka pitkä matka kauppaan tai kirjastoon, pääseekö niihin kävellen tai fillarilla?

Vierailija

Onko reilu tunti julkisilla vai omalla autolla? Omalla autolla pitää miettiä myös talvikelit, parkkeeraukset ja muut matkaa hidastavat jutut, julkisilla taas voi tulla muita ylläreitä. Jos pääsee esim. junalla ja voi junamatkan käyttää tehokkaasti joidenkin asioiden hoitamiseen (tai syödä vaikka aamupalan ja meikata) ja työssä on joskus etätyömahdollisuuksia, niin mikä ettei. Jos taas joka päivä menee 2,5h matkoihin eikä matkalla voi tehdä mitään muuta kuin keskittyä liikenneruuhkaan, voi olla vähän raskasta. Minulle on jotkut työnantajat sanoneet, etteivät enää palkkaa kaukana asuvia (40min tai pidempi matka suuntaansa), koska he kyllästyvät pitkään matkaan ja vaihtavat ennemmin tai myöhemmin työpaikkaa. Kannattaa siis miettiä tarkkaan. Itse etsimme asuntoa ensin kauempaa, mutta päädyimme lähempänä olevaan ja olemme todella arvostaneet parempaa sijaintia, vaikka muutama neliö enemmän olisi kauempana ollut kaupan.

Vierailija

Mammmmmmaaa kirjoitti:

Milloin ehdit ja jaksat nauttia siitä idyllisyydestä? Sisältyykö idyllisyyteen myös esim. lumityöt talvisin, jolloin talviaamuna saatte ensin kolata puoli tuntia pihaa, että pääsette autotielle?

Vierailija

Lapsiperheelliselle tuo on aika paljon. Itse kuljin aikanaan pari vuotta 80 km eli 1h suuntaansa. Perheettömänä se oli ok, koska se oli pois vain minun vapaa-ajastani. Päiväkoti-ikäistä lasta en haluaisi omien työmatkojen takia viruttaa hoidossa niin kauaa. Kouluikäisille, jotka kulkee matkansa itse, ei ehkä olisi niin paha. Itse sain äitiysloman jälkeen työpaikan lähempää, ja minua helpottaa mm. tieto siitä, että tarvittaessa olen alle puolessa tunnissa kesken päivänkin päiväkodilla.

Vierailija

Maksimissaan 30 minuuttia. Mieluiten 15-20 minuuttia. En tykkäisi siitä, että työpaikka on parin minuutin päässä. Se työpaikalle kävely/pyöräily herättää kivasti. Tosin jos vaihtoehtona on bussimatka, niin silloin mieluumin se kahden minuutin kävely tai vaikka työpaikka alakerrassa.

Vierailija

Onko molemmilla vanhemmilla tuo työmatka vai vain toisella? Joustava työaika vai onko pakko olla tasan määrättyyn aikaan töissä eli matkaan pitää Entä lasten koulu-/tarhamatka? Entä lasten harrastukset, kuinka paljon pitää kuskata ja minkä ikäiseksi?

Kokemuksesta voin sanoa, ettei se yhden ihmisen työmatka ole vielä kriittinen vaan kokonaisuuden toimiminen. Jos kaikki muut asiat sujuvat helposti, yksi perheestä voi tehdä helposti pitkääkin työmatkaa, mutta jos kaikki on kaukana ja kaikkialle pitää kulkea ja kuskata lapset, sitten voi alkaa käymään yllättävän äkkiä raskaaksi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat