Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kannattaako mun viimeisinä opintotuen kuukausina nostaa lainaa. Sen jälkeen olen sossun asiakas, josta saan, jos saan jotain. Mitä jos valmistun muutaman vuoden päästä työttömäksi. Tuntuuko "pieni laina" pahalta työttömyystuessa, jos sitä makselisi samalla?

Jos mitään töitä ei ole tiedossa tulevaisuudessa, niin kannattaako lainaa ottaa, jos se ei ole täysin välttämätöntä. Mutta mulla on kuitenkin jokunen raha säästössä että kun opintotuesta jää se 80 e ruokaan niin sen lisäksi voin käyttää omia rahoja. Tiukkaa on silti. Onko kukaan opintojen jälkeen jäänyt työttömäksi täällä?

Kommentit (7)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Käytä ne säästöt ensin ja hae samalla osa-aikatöitä. Sossun varaan et voi opiskelijana laskea ilman, että se laina on ensin nostettu ja säästöt käytetty, joten lainan ottaminen voi tulla joka tapauksessa eteen.

Opintolainalle saa 15 vuoden maksuajan pankista, joten voit jo etukäteen arvioida, että jos olisit työtön ja lyhentäisit vai minimiä, niin paljonko se tekisi budjetissa.

Vierailija

Minä en ottanut lainaa vaan elin 50 eurolla kuussa (se siis jäi lääkkeiden, vuokran, puhelimen ja kulkemisen jälkeen). Ei tarvinnut kuin itsensä elättää. Uusia vaatteita en ostanut 7 vuoteen, paitsi alushousuja ja sukkia pari kertaa, mutta kyllä se siitä. Parina vuotena tein jonkun kuukauden siivouskeikkaa, kun halusin jotain vähän kalliimpaa, esim. uuden puhelimen tai talvitakin.

Vierailija

Tietysti otat lainan - se on valtion takaama korot on todella alhaise, mitä sinä siinä häviät? Sijoita vaikka se raha johonkin jos et muuta keksi.

Lainaa aletaan lyhentää pari vuotta valmistumisen jälkeen. Itse pystyin lyhentämään helposti sen 130 €:n kuukausierän myös niinä kuukausina, kun olin työttömänä. Lainaa ehdin opintojen aikana nostaa sen reilut 15000 euroa, siksi tuollainen lyhennys. Ei kaduta, koska opintotuella ei elä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat