Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisiä kehotetaan perustamaan yritys, mutta vero- ja vakuutusmaksut vievät perikatoon

Vierailija
15.09.2016 |

Ottakaa ihmiset selvää tulevista maksuista ennen kuin perustatte yrityksen. Miksi näitä pakollisia maksuja ei saada alemmaksi ja koko paperirumbaa helpommaksi aloittelevalle yrittäjälle? Ero esim. Tanskaan on suuri. Houkutellaanko ihmisiä perustamaan yritys liian heppoisin persutein, ja seurauksena on, että moni on sitten lopullisessa suossa ja talousellisessa ahdingossa? Minullekin ehdotettiin TE-keskuksessa oman yrityksen perustamista, koska olin tehnyt jonkin verran julkaisuja. Mutta en mennyt ansaan - onneksi. Millä olisin elänyt?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höps.

Ainakin minun maksut on pari sataa kuussa,

Vierailija
2/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työttömille ehdotetaan yritysten perustamisia ihan meediankin kautta. Helppo sitä on ehdotella, varsinkin palkollisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein verokortilla rakennus ja korjaustöitä. Välillä olin työtön ja toisinaan tienasin niin etten tarvinut mitään tukirahaa. Se on jatkuvaa loputonta selvitystä paljonko tienasit? Maksoinko varmasti kaikki vellit ja tellit? Silloin kun töitä riittää niin tienaa mutta voi olla ettei ole kuukausiin mitään hommaa.

Jos pienet 1-5 ihmisen yritykset saisi tukea kuten isot yritykset niin yrittäjiä olisi enemmän. Jotenkin vain tuntuu väärältä että isot voittoa tekevät yritykset saavat tukea valtiolta. Mikä järki siinä on?

Vierailija
4/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni pienyrittäjä elää Suomessa alle köyhyysrajan, uutisoitukin aihe. Työttömänä saa enemmän särvintä leivän päälle, on vapaa-aikaa ja varaa tehdäkin sinä aikana jotain kivaa.

Vierailija
5/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maksat vuokras  (jos sulla on liike) yrittäjäeläkemaksut ym. muut vakuutusmaksut ja verot ja kirjanpitäjälle ja mainokset lehtiin ja nettiin.  Sitten jos jää vielä jotakin niin maksat siitä ennakkoverot.  On siis hyvin tarkkaan mietittävä, että pystyykö saamaan sellaiset tulot että pärjää.  On vastuutonta ehdottaa nuorille, että ruvetkaa yrittäjiksi kun heillä ei ole tietoa siitä mitä kaikkia velvoitteita se tuo tullessaan ja ovat sitten korviaan myöten veloissa ja ulosotossa asiakkaana ja luottotiedot menneet.  Ja hyvässä lykyssä vielä vanhemmat takaajina veloissa......  Eli siinä menee oma ja sisarusten perinnöt jonkun lapsen 'yrittäjäkokeiluun'.  Näin on käynyt todellisuudessa.

Vierailija
6/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo olisi niin tervetullut asia pienituloiselle (välillä ei tuloja lainkaan) yrittäjälle.

Vierailija
7/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höps.

Et sitten vissiin eläkettä maksa ittelles? Mulla menee jos siihen yli 400 e, ja sillä saa naurettavan pienen eläkkeen.

Lisäksi veroihin n. 300 kuussa ja "vapaaehtoisiin" vakuutuksiin ynnä muihin (koska ei sosiaaliturvaa) semmoinen 100 e kuussa.

Sitten vielä kaikki materiaali- ja konehankinnat ynnä muut...

Kyllä tollanen 800-1000 e kuussa mulla ainakin tuntuu ja kovasti. Ja varsinkin alkuaikoina oli äärimmäisen tiukkaa.

Vierailija
8/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsotte konkursseja tarkemmin, hyvin monessa ensimmäisenä velkojana on valtio (tai työeläkeyhtiö) - yrittäjä ei siis ole pystynyt maksamaan lakisääteisiä velvoitteitaan itsestään tai työntekijöistään. Konkurssia hakee siis sama taho, joka saisi verotulot, jos auttaisi yrittäjää pahimman yli.

(On toki totaali kannattamattomia  yrityksiä, joiden kuuluukin lopettaa toimintansa.)

Vierailija
9/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli laskutat 100 eur alvillisena, jää sinulle netoksi 30 euroa. Tässä summassa ei ole edes lainan tms kuoletuksia. Todellisuudessa yrittäjää riistetään vielä pahemmin kuin palkansaajaa. Kaiken tarkoitushan on pyörittää päähän potkivaa byrokratiaa, eli jokainen voi pohtia onko järkee vai ei.

Vierailija
10/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katsotte konkursseja tarkemmin, hyvin monessa ensimmäisenä velkojana on valtio (tai työeläkeyhtiö) - yrittäjä ei siis ole pystynyt maksamaan lakisääteisiä velvoitteitaan itsestään tai työntekijöistään. Konkurssia hakee siis sama taho, joka saisi verotulot, jos auttaisi yrittäjää pahimman yli.

(On toki totaali kannattamattomia  yrityksiä, joiden kuuluukin lopettaa toimintansa.)

Usein myös valtio ja työeläkeyhtiö odottavat maksuja pidempään. Ostovelat pitää maksaa, ettei tavarantoimittajat lopeta toimituksia.

Vierailija
11/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höps.

Et sitten vissiin eläkettä maksa ittelles? Mulla menee jos siihen yli 400 e, ja sillä saa naurettavan pienen eläkkeen.

Lisäksi veroihin n. 300 kuussa ja "vapaaehtoisiin" vakuutuksiin ynnä muihin (koska ei sosiaaliturvaa) semmoinen 100 e kuussa.

Kyllä tollanen 800-1000 e kuussa mulla ainakin tuntuu ja kovasti. Ja varsinkin alkuaikoina oli äärimmäisen tiukkaa.

Hop!

Paremman katteen rahoillesi saat kun maksat eläkettä  itsellesi sen minimin ja sijoitat erotuksen osakemarkkinoille. Saadut osingot ym sijoitat uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Näin sulla on edes marginaalinen mahis saada rahoillesi vastinetta. Korkoa korolle -metodi käyttöön!

Vierailija
12/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kanssa samaa mieltä. Yritys kaatui, kiva maksella noita Finnvera-takausmaksuja (60€/kk) siihen muutaman satasen lainaerän päälle opiskelijana. Ja toiminimeä ei saa suljettua, muuten Finnvera sanoo sen hienon kalliin takauksensa irti ja koko paska tärähtää ulosottoon. Hae tässä nyt köyhänä jotain tukia sitten.

Kaverillani taas meni tässä hiljan firma nurin, koska Finnvera ei suostunut lisätakaukseen.

Minä en oikeasti suosittele kellekään kuin pimeää yritystoimintaa ja samalla nostaa vaikka työkkäritukea. Ei tällä tavoin nuoria yrittäjiä kohteleva valtio muuta ansaitse!!

Vierailija
13/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen yrittämään ilman velkarahaa jos vain mahdollista. Eli osa-aikatyö sivutuloksi tai säästöillä toimintaan. Kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta valitettavasti, mutta näin minä olen välttänyt tietyt riskit.

Vierailija
14/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höps.

Hop!

Paremman katteen rahoillesi saat kun maksat eläkettä  itsellesi sen minimin ja sijoitat erotuksen osakemarkkinoille. Saadut osingot ym sijoitat uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Näin sulla on edes marginaalinen mahis saada rahoillesi vastinetta. Korkoa korolle -metodi käyttöön!

Juuri näin.

Tiukan paikan tullen rahaa saa myös käyttöön osakkeita myymällä. Eläkevakuutuksesta ei saa mitään. Ja jos totta puhutaan, en usko, että koko järjestelmää on enää edes olemassa siinä vaiheessa kun minun olisi se aika lunastaa.

Tähänkin asti on saanut tulla ihan itse toimeen ja omillani aion elää loppuun asti.

Vierailija
15/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mies tekee töitä toiminimellä sivutoimisena palkkatöissä ohessa ja taloudellinen hyöty yrittäjyydestä on kyllä harrastetoimintaan luokkaa. Niin paljon veroja ym.maksuja, että eikä ole tässä 2-3b yrittäjyyden aikana montaa satasta itselleen saanut palkkaa maksettua!!

Vierailija
16/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko laskeneet, onko toimintanne kannattavaa alvillisena?  Laskin joskus, että töitä ei kannata tehdä yli muutaman tonnin vuositulon ylittävän alvirajan. Eli käteen jää yhtä paljon, teet töitä enemmän tai vähemmän. Hullua.

Vierailija
17/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höps.

Hop!

Olen tätäkin miettinyt ja asiaan vähän tutustunut, mutta pelottaa liikaa. Entä jos tuleekin kunnon pörssiromahdus juuri eläkeiän kynnyksellä ja salkun arvo romahtaa? Siinä menee sitten ne muutama vuosi hyväkuntoisena eläkeläisenä hukkaan, kun odottaa että jos kurssit lähtis nousuun.

On tietysti myös mahdollista, että koko eläkejärjestelmä kaatuu ennen kuin sinne asti päästään. Tai kapitalismi ylipäätään.

Ehkä järkevin olisi joku puolet-ja-puolet systeemi, jossa jonkun verran laittaa YEL:iin, mutta osan myös osakkeisiin. Tai mahdollisen omavaraiseen pieneen maatilaan...

Vierailija
18/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höps.

Hop!

Olen tätäkin miettinyt ja asiaan vähän tutustunut, mutta pelottaa liikaa. Entä jos tuleekin kunnon pörssiromahdus juuri eläkeiän kynnyksellä ja salkun arvo romahtaa? Siinä menee sitten ne muutama vuosi hyväkuntoisena eläkeläisenä hukkaan, kun odottaa että jos kurssit lähtis nousuun.

On tietysti myös mahdollista, että koko eläkejärjestelmä kaatuu ennen kuin sinne asti päästään. Tai kapitalismi ylipäätään.

Ehkä järkevin olisi joku puolet-ja-puolet systeemi, jossa jonkun verran laittaa YEL:iin, mutta osan myös osakkeisiin. Tai mahdollisen omavaraiseen pieneen maatilaan...

Riippuu tietysti mitä tavoittelee ja kuinka pitkä aika eläkkeeseen on.

Itse sijoitan tällä hetkellä osakkeisiin sekä maksan omistusasuntoa pois. Myös yksi sijoitusasunto on hankittuna.

Pitkällä aikavälillä voi tapahtua ihan mitä vaan. Esimerkiksi Varma hajauttaa sijoituksensa korkoihin, osakkeisiin, kiinteistöihin ja rahastoihin.

Vierailija
19/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteleeko joku, että työntekijä on yritykselle halvempi kuin yrittäjä itse? Joku sen riskin kantaa, jos olemme palkkatöissä, joten kannattaako joskus miettiä, mistä me saamme palkkaa.

Vierailija
20/29 |
15.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli laskutat 100 eur alvillisena, jää sinulle netoksi 30 euroa. Tässä summassa ei ole edes lainan tms kuoletuksia. Todellisuudessa yrittäjää riistetään vielä pahemmin kuin palkansaajaa. Kaiken tarkoitushan on pyörittää päähän potkivaa byrokratiaa, eli jokainen voi pohtia onko järkee vai ei.

Yrittäjyys ei sovi kaikille. Tämän ketjun kommentoijille ei sitä paloa ja mielenlaatua, mitä yrittäjyys vaatii. Silloin on kaikille parempaa ettei perusta yritystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi