Kun pakenee ongelmia työhön, niin mitä tapahtuu työputken päätyttyä?
Kaveri itse sanoo, että haluaa hukuttaa murheensa työntekoon. Ja on niin tehnytkin. Mitä tapahtuu, kun tiivis työputki päättyy? Onko kaverin olo tasoittunut, kun ongelmat ovat olleet työkiireiden vuoksi vähemmän mielessä ja ehkä työstyneet alitajunnassa? Vai tuleeko romahdus ja tyhjän päälle tippuminen, kun vapaa-aika taas lisääntyy? Vai mitä tapahtuu?
Kommentit (16)
No tää tyyppi ei kyllä oikein muuta halua touhuta kuin töitä. Ap
Jos ei ole opiskelua eikä työntekoa, johon paeta, niin nämä ihmiset kehittävät jonkin oikein kunnianhimoisen harrastuksen, johon menee paljon aikaa. Sitä ei olla oikeasti läsnä, paitsi jos ollaan niin sairaita, ettei päästä vuoteesta ylös. Muuten se elämä menee ihan kivasti noin, kotiväkeä ja sukulaisia vältellessä ja itselle stressiä luodessa. Siitä stressistä pitää myös aika-ajoin syyttää muita.
Romahdus tulee. Jossain muodossa. Monesti addiktioden muodossa. Alkoholi, seksiriippuvuus, pelaaminen. Surullista.
Joo pelaamiseenhan se kyllä sitten pakenee todellisuutta, kun työkiireet vähenee normityöviikon mittaiseksi. Ap
Miten voisin tätä kavetia auttaa? Kohta tilanne edessä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Romahdus tulee. Jossain muodossa. Monesti addiktioden muodossa. Alkoholi, seksiriippuvuus, pelaaminen. Surullista.
Näiden vaihtoehtojen joukossa työriippuvuus on todella jees. Itse olen ollut nettiriippuvainen 15 vuotta, en ole tehnyt juuri muuta kuin ollut netissä. Olisinpa ollut töissä sen sijaan.
tyhjyyden tunne varmaan tulee aina, kun joku tärkeä asia loppuu tai poistuu elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se murhe on?
Yksinäisyys on ehkä suurin. Pettymystä elämään on.
Tapahtuu loppuunpalaminen, eikä kykene enää töihinkään.
Taas sama aika vuodesta kuin aloituksessa. Ja taas sama tilanne saman kaverin kanssa. Google tarjosi minun omaa vanhaa aloitusta.
Ja hyvin olette kyllä tienneet tuolloin asiat. Kaverille tuli iso romahdus jossain vaiheessa. Ja siitä ylipääsemisen keino oli addiktio, joka ei tosin ole mitenkään vahingollinen. Uusi harrastus, jota ilman ei voi olla päivääkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaveri itse sanoo, että haluaa hukuttaa murheensa työntekoon. Ja on niin tehnytkin. Mitä tapahtuu, kun tiivis työputki päättyy? Onko kaverin olo tasoittunut, kun ongelmat ovat olleet työkiireiden vuoksi vähemmän mielessä ja ehkä työstyneet alitajunnassa? Vai tuleeko romahdus ja tyhjän päälle tippuminen, kun vapaa-aika taas lisääntyy? Vai mitä tapahtuu?
Meidän työpaikalla tämä ihminen sai ylennyksen pomoksi.
Minä tein hulluna töitä 2-3 vuotta. Sitten olin valmis käsittelemään ongelman ja sitä kesti noin vuosi.
Jos työnteko vähenee ehkä on siihen mennessä jo päässyt eteenpäin? Minäkin saan terapiaa töiden paiskimisesta.
Voi tulla romahdus tai sitten ei. Työputken päätyttyä kun voi ryhtyä tekemään tiiviisti vaikka vapaaehtoistyötä, kirjoittaa kirjan, juosta maratonin tai jotain muuta. Tekevä ihminen keksii kyllä tekemistä, mutta jos palkkatyö on se "ainoa oikea työ", niin sitten voi tulla romahduskin.