Oletko joutunut soittamaan hätänumeroon ja miksi?
Kommentit (42)
- Vanha mies makasi lumihangessa puku päällä, luulin sairaskohtaukseksi, olikin kännissä, mutta pitihän sekin sieltä pois saada
-Kotibileisiini tuli aggressiivinen kuokkavieras
-Kerran asiakkaalle, oli todella sekava eikä minulla ollut aikaa selvittää tilannetta sen kummemmin
Peurakolariin . Tulipaloon . Oman lapsen putoamiseen . Rattijuoppo epäilyyn . Huume hörhö kävi pieneen lapseen kiinni . Vaimo menetti tajunnan ka kaatui lattialle.
Kerran.
Humalainen naapuri pyysi, että soittaisin ambulanssin. Ihan en ollut varma mikä hänellä oli hätänä, mutta soitin, koska hänellä oli asunnossaan myös pieni lapsi (oli jo nukkumassa).
Ambulanssi tuli melko nopeasti ja vei naapurin ja lapsen mukanaan. Lasta näin seuraavana päivänä isänsä kanssa ja näytti olevan ok.
-näin parvekkeeltani kun kaksi miestä pahoinpiteli ja retuutti naista pitkin katua
-läheinen käyttäytyi agressiivisesti psykoosissa
Joo kerran eräälle muistisairauden rajamailla häälyvälle papalle, joka oli vetänyt huomaamattaan ulostelääkettä n. 10x satsin ja meinasi kuivua kasaan. Pappa asui liikuntarajoitteisille tarkoitetussa asuntolassa, ja mä olin siellä töissä. Olisi kuulunut jo ihan toisenlaisiin laitoksiin tuolloin.
Soitin, kun löysin vanhuksen ulkoa kävelemässä sisävaatteissaan ja aamutohveleissaan ja oli jo aika viileetä. Mummo sanoi (puhui aika epäselvästi)olevansa viereisestä kerrostalosta, mutta ei pystynyt yksin palaamaan takaisin, kun talolle johti jyrkkä ylämäki ja sitten oli vielä portaat asuntoon. Mummo liikkui huonosti ja toki minä olisin voinut hänet auttaa takaisin kotiinsa, mutta arvelutti viedä mummo kotiinsa, josta hän ei pääsisi liikkumaan itse minnekään, tai ainakaan palaamaan takaisin kotiinsa ja kun vielä koikkelehti ulkona tosiaan sisävaatteissa, viileällä kelillä. Ajattelin, että jonkun ammattilaisen olisi hyvä tarkastaa mummon tilanne, tai olisi vaarana,että lähtee kohta uudelleen ja paleltuu.
Kolme kertaa olen soittanut:
1. Tulin loppukesällä töistä neljän maissa viikonloppuyönä ja kotikadulleni talon eteen oli sammunut nuori mies. En saanut häntä hereille, joten soitin häkeen kun yö oli aika viileä. Tunnin seisoin parvekkeella eikä poliisi ehtinyt paikalle. Kukaan muu ohikulkija ei reagoinut nuorukaiseen mitenkään.
2. Ovikello soi maanantaiaamuna klo 10. Oven takana oli sekavan oloinen nainen, joka sanoi saavansa sydänkohtauksen. Äkkiä nainen lattialle makaamaan ja yhteys häkeen. Puhelun aikana naisen "sairaus" vaihtuikin astmaksi ja lopulta hän kertoi, että mies pahoinpiteli hänet. Ambulanssi ja kenttämestari saapuivat muutamassa minuutissa ja lopulta naisen ainoa "vamma" olikin 3,5 promillen humalatila ja huomionhakuisuus.
3. Epilepsiakohtauksessa, kun näin kohtauksen ensimmäisen kerran vaikka tiesin henkilön sairastavan kyseistä sairautta. Oli sen verran jännät paikat enkä voinut olla varma, että kyseessä on juuri epilepsiakohtaus, koska en ollut sellaista aiemmin nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Kolme kertaa olen soittanut:
1. Tulin loppukesällä töistä neljän maissa viikonloppuyönä ja kotikadulleni talon eteen oli sammunut nuori mies. En saanut häntä hereille, joten soitin häkeen kun yö oli aika viileä. Tunnin seisoin parvekkeella eikä poliisi ehtinyt paikalle. Kukaan muu ohikulkija ei reagoinut nuorukaiseen mitenkään.
2. Ovikello soi maanantaiaamuna klo 10. Oven takana oli sekavan oloinen nainen, joka sanoi saavansa sydänkohtauksen. Äkkiä nainen lattialle makaamaan ja yhteys häkeen. Puhelun aikana naisen "sairaus" vaihtuikin astmaksi ja lopulta hän kertoi, että mies pahoinpiteli hänet. Ambulanssi ja kenttämestari saapuivat muutamassa minuutissa ja lopulta naisen ainoa "vamma" olikin 3,5 promillen humalatila ja huomionhakuisuus.
3. Epilepsiakohtauksessa, kun näin kohtauksen ensimmäisen kerran vaikka tiesin henkilön sairastavan kyseistä sairautta. Oli sen verran jännät paikat enkä voinut olla varma, että kyseessä on juuri epilepsiakohtaus, koska en ollut sellaista aiemmin nähnyt.
*kenttäjohtaja. Tosin mestari kuulostaa kyllä paljon hienommalta, alan ehkä käyttää sitä :D
-Töissä eräs henkilö sai sairaskohtauksen
-Yöllä asunnon ikkunastani näin kuinka mies yritti mennä tielle makaamaan ja huusi tyttöystävälleen, että anna hänen mennä. Tyttöystävä repi hänet aina takaisin jalkakäytävälle. Soitin poliisit apuun ja auto tulikin onneksi melkein samantien. Melkein jo mietin, pitääkö mennä auttaako sitä naista.
-eräs mies oli niin juovuksissa ettei pystyssä pysynyt ja luuli olevansa kunnassa x, vaikka oli kunnassa y. Oli kylmä eikä olisi selvinnyt ulkona.
-sama juttu, mutta työpaikalla. Ulko-ovesta marssi sisään puliukko, käveli suoraan pöytään ja sammui siihen samantien.
-lomareissulla ulkomailla eräs vanhus viittilöi erään liikkeen tuulikaapista apua ja oli ihan kuumissaan ja pyörtymäisillään, kauppa oli mennyt kiinni ja tämä oli jäänyt sisälle jotenkin eikä päässyt sieltä ulos.
Ainaskin kolmesti. Mummosta joka kaatui ja sai vertavuotavan avohaavan, en osannut muutakaan tehdä. KErran epäilin edellä ajavaa rattijuopoksi ja kolmannen kerran tappelusta, juopot tappelivat aamuviideltä, kun olin itse lenkillä.
Pari kertaa olen soittanut poliisit korjaamaan talteen kadulle nukahtaneen väsyneen juhlijan.
Kerran soitin, kun naapurissa asuva viinaan menevä nainen tuli ovelle ja oli saanut jonkinlaisen psyykkisen romahduksen. Hänet sitten hakivat sairaalaan.
Asiakaspalvelu tilanteessa minua uhattiin puukolla silloin olen soittanut ja toisen kerran myös asiakas riehaantuisoitin poliisin.
Kerran Kalliossa, kun joku sekakäyttäjä kaatui Kolmannen linjan alamäessä ja löi päänsä katukiveyksen niin että veri roiskui. Tulivat 5.linjalta aika hitaasti.
Kerran. Itselleni. Ennenaikainen lapsivedenmeno ja perätila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kuoli yöllä nukkuessaan. Soitin aamulla kun heräsin ja tajusin tapahtuneen.
Otan osaa, kuinka olet saanut jatkettua elämääsi?
Elämä kantaa. Aikansa meni surussa ja masennuksessa, mutta nyt uusissa naimisissa ja lapsikin.
Töissä (hoivakodissa yövuoroa teen) monesti, kotiin omalle vauvalle.
Soitin siinä tilanteessa, kun äitini sai delirium-kohtauksen ensimmäistä kertaa elämässään (vaikka alkoholismi olikin kokoajan pahemmaksi mennytkin). Se oli tosi pelottavaa, kun mitään sellaista ei ollut käynyt koskaan ennen. Äiti kaatui yhtäkkiä kesken lauseen maahan ihan suorilta jaloilta ja alkoi sätkiä kuin epilepsiakohtauksen saanut. Suustakin tuli verta, kun puri kieleensä, ja silmät muljahtivat melkein ympäri. Muistan vieläkin sen kuvan mielessäni tosi selvästi.
Kerran olin jo valitsemassa numeroa, mutta toinen ehti ensin. Eli nähtiin, miten hyvin humalainen mies repi autoista tuulilasinpyyhkimiä yms irti. Ja sitten se kaatui ja löi päänsä kadunreunaan niin, että verta alkoi valua kunnolla. Olin siis soittamassa, kun kadun toiselta puolelta pelmahti paikaille mies, joka sanoi jo soittaneensa. Apu tuli paikalle minuuteissa, koska soittaja oli kertonut vanhan miehen kaatuneen, eikä maininnut humalaa. Sitten ambulanssimiehet (aika vihaisen oloisina, olivat varmaan kyllästyneet paikkaamaan humalassa kaatuneita) soittivat paikalle poliisit, koska mies riehui ja rähisi myös heille ja me kerrottiin poliiseille myös nähdystä ilkivallasta. Mies taisi lähteä lopulta poliisien matkaan.
Tulipalo, sydänongelmat x 2
Silloin kun oli vielä erikseen poliisin numero: useita liikenneasioita
Juu, minäkin soitan aina välillä, muun muassa näistä on tullut soitettua viime aikoina:
- tulin yöllä kotiin, ja naapuribaarin edessä porukka potki maassa makavaa (poliisi tuli muuten TODELLA nopeasti)
- juoppo sammunut sillan alle
- todella epävakaasti edelläni ajanut (epäily siis rattijuopumuksesta)
Tutuilta entisiltä Häke-työntekijöiltä sain lähes haukut kun en soittanut Häkeen kun kuulin naapurissa palohälyttimen soivan, eikä kukaan asunnossa vastannut. Soitin huoltomiehelle, mutta sillähän kesti puoli tuntia tulla. Kuulemma siis pitää soittaa hätäkeskukseen jos kuulee jonkun hälyttimen soivan (eikä kukaan vastaa).
Ja minulle taas on soitettu häkeen kun sain yöllä kohtauksia (epilepsia, mutta sitä ei oltu todettu vielä).