rahaa 25 euroa/viikko
Mitä kannattaa syödä? Kaksi viikkoa pitäisi elää tällä budjetilla taas ennen seuraavaa kelan asumistukea... Työt loppuivat ja olen sossun asiakas.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munakas kananmunalla ja tonnikalalla, halpaa ja täyttävää. Itsetehty kinkkukiusaus, hernekeitto, lohkoperunat, kasvissosekeitto, tuossa muutamia esimerkkejä. Makaronia tomaattimurskalla ja soijarouheella. Välipalaksi itseleivottua leipää, viiliä, arkijugurttia. Viikon pärjää aika helposti tuolla summalla jos tekee itse mahd. paljon
Mitenkäs sitä viiliä tehtiin itse? Muistan äitini tehneen kun olimme oikein köyhiä. Taitaa tämä köyhyys olla periytyvää, vanhemmat eivät ole voineet tukea opiskelujen aikaan eikä nyt kun työtkin vielä loppuivat.
Yksi purkillinen punaista viiliä, siitä lusikallinen 'pohjapiimäksi' puhtaaseen astiaan ( n. 1,5 dl ) , levitä se hyvin pohjalle ja kaada päälle tilkka maitoa, sekoita ja lisää täyteen maitoa. Pidä huonelämmössä pimeässä, esim kaapissa noin vuorokauden, kunnes maito on muuttunut viiliksi. Siirrä sitten jääkaappiin. Luomumaidosta tulee paras, kun päälle nousee kermakerros, ja säilyy parhaiten kun päälle voi laittaa tiiviin kannen. Säilyy noin viikon jääkaapissa.
Jos käyttää muuten maitoa niin vähän, että yksi maitopurkki ehtii pilaantua, kannattaa valita purkki, jossa on mahdollisimman pitkä myyntiaika ja tehdä osa viiliksi. Näin mulla tuli yksinasuessa käytettyä koko purkillinen viikossa. Myös vanukkaat kannattaa tehdä itse, maitokiisselin reseptillä. Vanukasmaisemman kiisselistä saa laittamalla siihen kananmunan ja maizenaa.
Älä unohda nyt marjoja ja sieniä. Niistä saat ainakin laatua ruokaasi, vaikka määrän lisäys olisikin olematon. Litrasta puolukoita saat jo hyvän annoksen puuroa.
Sinä menet lääkäriin. Tai jos olet käynyt jo ja lääkäri on todennut sinut sairaaksi eli olet työkyvytön ja sairasloman tarpeessa. Saat sieltä lääkäristä todistuksen siitä ja varmaan psykiatrianpolille lähetteen kun olet masentunut.
Sitten sinulla on todistus siitä, ettet ole terve.
Soitat sitten sosiaalitoimistoon kerrot asian ja samalla sitten kun sinulle on määrätty lääkkeitä kerrot myös niistä ja sanot olosi olevan paha ja olet ahdistunut.
Siitä eteenpäin. Ja jos sosiaalitoimistoon ei saa soittoaikaa niin soitat kaupungin, kunnan tai missä oletkaan vaihteeseen ja sanot taikasanat " Hätä tilanne omalta kohdalta on vaikea, saanko PÄIVYSTÄVÄN Sosiaalityöntekijän puhelimeen?! " Sitten kuluu aikaa ja sinun puhelin soi " Päivystävä sosiaalityöntekijä täällä. Olit jättänyt soittopyynnöön? "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta täyttäviä ruokia joissa säilyy energia ja mieliala korkealla. Vaikkapa perunoita, säilykepapuja, popcornia, halpaa pastaa, sipuleita, tomaattikastiketta. Älä jää masentumaan ja yritä etsiä uusi työ heti.
Juu tuota energiapitoisuutta olen kovasti yrittänyt miettiä. Mieliala on kyllä todella huono tällä hetkellä ja lääkäri suositti josairaslomaa ettei tule burn out, mutta saikulla joutuisin jo ojasta allikkoon...
Pässi! Sairaslomalla saisit sossusta kuntoutustuen verran rahaa käteen eli nykyään n. 760 euroa.
Mikä tämä juttu on? Voiko pitää paikkaansa? Eikö sairauspäivärahat yms tule kelasta eikä sossusta?
No hieman jos miettii tuota minun kirjoitusta ja omaa ajattelukykyä... Niin suurinosa tuosta rahasta tulee Kelalta sairaspäivärahana ja sitten eläkkeensaajanasumistukena. Mutta ajattelin jokaisen tajuavan sen itse. Ja sitten mietin, ettei ihmiselle ole mitään väliä maksaako sen rahan KELA vai SOSSU.
1. Papupata.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/42769/Punainen%20papusoppa/ (Hinta n. 3e) Jos sulta löytyy mausteet, kasvisliemikuutio)
Toi muuten pitäisi riittää kahdeksi päiväksi. Kannattaa syödä vaikka riisin kanssa niin täyttää vielä paremmin.
2. Osta Lidlistä (Jos vain mahdollista) Karjalanpiirakkaa (2e), ja vaikka valkosipulikermaperunat (700g).(4e) Yhteensä menee 6,5e.
Noitakin syö muutaman päivän?
3. Peruna. Kasvispihvi (Valmiit) (Kermaviilikastike. Hinnaksi n. 6-7e
4. Ranskalaiset ja uunijuurekset? n. 4.5e
5. Leipä , kurkku, ? 3e
Yhteensä n. 24 e
Toivottavasti yhtään apua tai mitään mielenkiintosta reseptiä.
ps. En laskenut mausteita mukaan. Esim mustapippuri, ketsuppi, sinappi, sokeri, kasvisliemikuutio. punaviinietikka? :/
*Ohrauunipuuro ja marjakiisseli
* perunamuusin jämistä saa leivottua hyvin ihania perunarieskoja
* kaalilaatikko soijarouheella
*perunamunakas ( täyttävä, pitää nälkää )
*kaurarieskat itse leivottuna
Vierailija kirjoitti:
1. Papupata.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/42769/Punainen%20papusoppa/ (Hinta n. 3e) Jos sulta löytyy mausteet, kasvisliemikuutio)
Toi muuten pitäisi riittää kahdeksi päiväksi. Kannattaa syödä vaikka riisin kanssa niin täyttää vielä paremmin.
2. Osta Lidlistä (Jos vain mahdollista) Karjalanpiirakkaa (2e), ja vaikka valkosipulikermaperunat (700g).(4e) Yhteensä menee 6,5e.
5. Leipä , kurkku, ? 3e
Yhteensä n. 24 e
ps. En laskenut mausteita mukaan. Esim mustapippuri, ketsuppi, sinappi, sokeri, kasvisliemikuutio. punaviinietikka? :/
Miksi ihmeessä nämä ruokaohjeet ovat täyttä rahantuhlausta!
No minä laitan oman ruokaohjeen tähän.
Jauhelihaa 400 grammaa ( Lidlissä vähärasvainen 2,70€ )
perunaa 1,5 kiloa n. 1, 30€
sipulia n. 0,50€
valkosipulia n. 0,50€
tomaattipyrettä 100grammaa n. 0,70€
paprikaa tuoretta 1 kpl... värin saa itse valita mutta punainen on minun valinta n. 1,30€
chiliä pari palkoa n. 0, 50€
ruokakermaa 2dl n. 0,80€
Noin 8,30€ nopeasti laskettuna. JA mitä ruuaksi?
Peset perunat ja keität ne tai sitten osan teen uuniperunoiksi.
Jauhelihasta sekä muista tarpeesta teet jauhelihakastikkeen! Tai jos et halua perunaa niin voit ostaa makaronia/spagettia.
Leiväksi perusruisleipää kuten reissumiestä 235grammaa n. 0,45 euroa paketti.
Sitten kun jauheliha kyllästyttää ostat paketin broilerinreisikoipia hinta n.2€
riisiä paketti n. 1,30€ paketti onko se nyt 500 grammaa
sipulia kyllä sitä pitää aina olla... n. 0,50€
pakastewok vihanneksia pussi n. 2€.
Sitten teet broilerin koipireisiä uunipedillä !
Hinta nopsaan laskettuna n. 6 euroa.
Ajatus on siinä, että mausteet kuten suola, pippuri, curry ja rypsiöljy löytyy kaapista.
T: Mies 36 vuotta ja oppinut kokkaamaan jotakin. JA en ole kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Papupata.
5. Leipä , kurkku, ? 3e
Yhteensä n. 24 e
sipulia n. 0,50€
valkosipulia n. 0,50€
paprikaa tuoretta 1 kpl... värin saa itse valita mutta punainen on minun valinta n. 1,30€
ruokakermaa 2dl n. 0,80€
Jauhelihasta sekä muista tarpeesta teet jauhelihakastikkeen! Tai jos et halua perunaa niin voit ostaa makaronia/spagettia.
Ajatus on siinä, että mausteet kuten suola, pippuri, curry ja rypsiöljy löytyy kaapista.
Mun mielestä mun kasvisreseptit oli ihan ok hintaisia, ja niitä syö monta päivää. Toinen juttu on tosiaan se että AP pyysy nimenomaa kasvisreseptejä. Kyllä minäkin saan halvalla liharuokia. PS. Lidlistä kannattaa ostaa se 700g jauhelihapaketti samaanhintaan kuin sinun suosittelema 400g. Voit tehdä tosi ison annoksen safkaa tai vaikka jakaa kahdelle kerralle.
Jauhelihaa -30% allennuksesta ja jotain makaroonia. Sitten ostat koko viikon annoksen kerralla ja pakastat rasioihin.
Uunijuurekset porkkana-peruna-sipuli + öljy + mausteet
perunat ja valkokastike kananmunasta
kaali-porkkana-sipuli-soija/tofu/mifu/pähkinä-kananmuna-valkosipuliwokki + mausteet
riisipuuro <3
Puurosta saa ruokaisan kun vatkaa siihen kananmunan sekaan. Tämä on myös yllättävän hyvää, vaikka ajatus kuulostaa oudolta. Lisäksi voisilmä ja lasi maitoa, nams!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Papupata.
5. Leipä , kurkku, ? 3e
Yhteensä n. 24 e
sipulia n. 0,50€
valkosipulia n. 0,50€
ruokakermaa 2dl n. 0,80€
Mun mielestä mun kasvisreseptit oli ihan ok hintaisia, ja niitä syö monta päivää. Toinen juttu on tosiaan se että AP pyysy nimenomaa kasvisreseptejä. Kyllä minäkin saan halvalla liharuokia. PS. Lidlistä kannattaa ostaa se 700g jauhelihapaketti samaanhintaan kuin sinun suosittelema 400g. Voit tehdä tosi ison annoksen safkaa tai vaikka jakaa kahdelle kerralle.
Ei tullut mieleen, että minä en ole kasvissyöjä? Ja eikös sillä soijarouheella saa korvattu jauhelihan? No ennemmin minä ostan vähärasvaista jauhelihaa 400 grammaa rasvaa 10 prosenttia. Kuin jauhelihaa missä on rasvaa 23 prosenttia ja yli. Sekä kukaan ei jaksa puputtaa jauhelihaa jatkuvasti. Sitä minä en tiedä mitenkä broilerinkoivet riisipedillä vetästään kasvisruuaksi.
Tai jos laittaa riisi ja vettä sekä mausteita kuten curry sekä chili ja suola.
Sitten antaa niiden olla uunissa sen vartin verran. Lisää siihen sitten porkkanaa, paprikaa, munakoisoa, sipulia. Kun ensin on öljynnyt ne. Sitten uunin vielä vartti tai 20 minuttia.
Voiskohan lihansyöjät perustaa oman ketjun noille liharesepteille? En usko että paljoa täällä ap:ta auttaa...
Näihin ehdotuksiin vähärahaista ajatellen olisi kyllä jotain sanottavaa. Kommentit kursiivilla.
1. Papupata.
- Tämä voi olla hyvä, kun riittää usemmaksi päiväksi.
- Köyhä ei osta valkosipulikermaperunoita vaan perunoita, valkosipulia, juustoa ja kermaa. Hintaa tulee enemmän kuin 4€, mutta tulee iso annos ja ehkä aineksia jää muuhunkin ruokaa.
- Valmiita karjalanpiirakoita ei osteta, vaan maitoa, puuroriisiä ja ruisjauhoja. Nekin maksavat enemmän kuin 2€, mutta saa monta kattilallista riisipuuroa. Jämistä teet karjalanpiirakoita enkä osaa edes arvioida, kuinka paljon niitä tuleekaan, jos ostat 6 eurolla aineksia.
- Kasvispihvit voi tehdä itse. Tähän aikaan vuodesta kaali, juurekset ja monet muut kasvikset ovat halpoja. Kannattaa kokeilla myös sienipihvejä jauhemaksapihvien ohjeella. Sieniä voi löytyä metsästä, lisäksi vain raakaa perunaa ja mausteita,
- Ei vaan lohkoperunoita. Valitse vaan sopiva perunalajike.
5. Leipä , kurkku, ? 3e
- Leipää voit valmistaa itse. Esim. pannurieskaa ( niistä karjalanpiirakoita varten ostetuista ruisjauhoista), pitaleipää tai sämpylöitä on helppo tehdä.
Yhteensä n. 24 e
ps. En laskenut mausteita mukaan. Esim mustapippuri, ketsuppi, sinappi, sokeri, kasvisliemikuutio. punaviinietikka? :/[/quote]
Tuhlasin opiskelijaruokalassa 2.60 euroa kouluruokaan. Heti meni budjetti pilalle :(
On se pakko selvittää että missä ruoka-apu on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munakas kananmunalla ja tonnikalalla, halpaa ja täyttävää. Itsetehty kinkkukiusaus, hernekeitto, lohkoperunat, kasvissosekeitto, tuossa muutamia esimerkkejä. Makaronia tomaattimurskalla ja soijarouheella. Välipalaksi itseleivottua leipää, viiliä, arkijugurttia. Viikon pärjää aika helposti tuolla summalla jos tekee itse mahd. paljon
Mitenkäs sitä viiliä tehtiin itse? Muistan äitini tehneen kun olimme oikein köyhiä. Taitaa tämä köyhyys olla periytyvää, vanhemmat eivät ole voineet tukea opiskelujen aikaan eikä nyt kun työtkin vielä loppuivat.
Yksi purkillinen punaista viiliä, siitä lusikallinen 'pohjapiimäksi' puhtaaseen astiaan ( n. 1,5 dl ) , levitä se hyvin pohjalle ja kaada päälle tilkka maitoa, sekoita ja lisää täyteen maitoa. Pidä huonelämmössä pimeässä, esim kaapissa noin vuorokauden, kunnes maito on muuttunut viiliksi. Siirrä sitten jääkaappiin. Luomumaidosta tulee paras, kun päälle nousee kermakerros, ja säilyy parhaiten kun päälle voi laittaa tiiviin kannen. Säilyy noin viikon jääkaapissa.
Jos käyttää muuten maitoa niin vähän, että yksi maitopurkki ehtii pilaantua, kannattaa valita purkki, jossa on mahdollisimman pitkä myyntiaika ja tehdä osa viiliksi. Näin mulla tuli yksinasuessa käytettyä koko purkillinen viikossa. Myös vanukkaat kannattaa tehdä itse, maitokiisselin reseptillä. Vanukasmaisemman kiisselistä saa laittamalla siihen kananmunan ja maizenaa.
Älä unohda nyt marjoja ja sieniä. Niistä saat ainakin laatua ruokaasi, vaikka määrän lisäys olisikin olematon. Litrasta puolukoita saat jo hyvän annoksen puuroa.
Iso KIITOS tuosta viiliohjeesta <3
Vierailija kirjoitti:
Sinä menet lääkäriin. Tai jos olet käynyt jo ja lääkäri on todennut sinut sairaaksi eli olet työkyvytön ja sairasloman tarpeessa. Saat sieltä lääkäristä todistuksen siitä ja varmaan psykiatrianpolille lähetteen kun olet masentunut.
Sitten sinulla on todistus siitä, ettet ole terve.
Soitat sitten sosiaalitoimistoon kerrot asian ja samalla sitten kun sinulle on määrätty lääkkeitä kerrot myös niistä ja sanot olosi olevan paha ja olet ahdistunut.
Siitä eteenpäin. Ja jos sosiaalitoimistoon ei saa soittoaikaa niin soitat kaupungin, kunnan tai missä oletkaan vaihteeseen ja sanot taikasanat " Hätä tilanne omalta kohdalta on vaikea, saanko PÄIVYSTÄVÄN Sosiaalityöntekijän puhelimeen?! " Sitten kuluu aikaa ja sinun puhelin soi " Päivystävä sosiaalityöntekijä täällä. Olit jättänyt soittopyynnöön? "
Onko näin, että pitää olla lääkitys jotta saa apua? Entä jos en halua syödä (psyyken)lääkkeitä? Olen joskus vuosikausia sitten syönyt, ja niistä lääkkeistä eroon pääseminen oli sellaisen työn ja tuskan takana, puhumattakaan sivuoireista. Joten ei kiitos enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta täyttäviä ruokia joissa säilyy energia ja mieliala korkealla. Vaikkapa perunoita, säilykepapuja, popcornia, halpaa pastaa, sipuleita, tomaattikastiketta. Älä jää masentumaan ja yritä etsiä uusi työ heti.
Juu tuota energiapitoisuutta olen kovasti yrittänyt miettiä. Mieliala on kyllä todella huono tällä hetkellä ja lääkäri suositti josairaslomaa ettei tule burn out, mutta saikulla joutuisin jo ojasta allikkoon...
Pässi! Sairaslomalla saisit sossusta kuntoutustuen verran rahaa käteen eli nykyään n. 760 euroa.
Mikä tämä juttu on? Voiko pitää paikkaansa? Eikö sairauspäivärahat yms tule kelasta eikä sossusta?
No hieman jos miettii tuota minun kirjoitusta ja omaa ajattelukykyä... Niin suurinosa tuosta rahasta tulee Kelalta sairaspäivärahana ja sitten eläkkeensaajanasumistukena. Mutta ajattelin jokaisen tajuavan sen itse. Ja sitten mietin, ettei ihmiselle ole mitään väliä maksaako sen rahan KELA vai SOSSU.
Sillä on iso merkitys täällä päin missä minä asun. Kelan on kuitenkin sentään noudatettava edes jotan lakeja ja sossu taas voi vähentää tukea esimerkiksi sen 20% kokonaissummasta jos et ole heidän mielestään hakenut tarpeeksi ahkerasti töitä etsinyt siitä huolimatta oletko työkykyinen vai et.
Vierailija kirjoitti:
1. Papupata.
5. Leipä , kurkku, ? 3e
Yhteensä n. 24 e
Lidliä ei ole missään kovin lähellä, mutta pitää kytätä kuitenkin tarkemmin tarjouksia sieltä. Kiitos reseptiohjeesta!
Vierailija kirjoitti:
Uunijuurekset porkkana-peruna-sipuli + öljy + mausteet
perunat ja valkokastike kananmunasta
kaali-porkkana-sipuli-soija/tofu/mifu/pähkinä-kananmuna-valkosipuliwokki + mausteet
riisipuuro <3
Nyt varmaan saisi halvalla tehtyä punajuuresta, porkkanasta ja sipulista uunijuurekset, kiitos!