Omituiset vatsavaivat
Olen tässä ny useamman viikon kärsinyt vatsavaivoista. Kipu ja tuntemukset painottuvat navan seudulle. Vatsa on liki koko ajan kipeä, turvottaa, pulputtaa ja tuntuu kuin joku painaisi sitä koko ajan. Sellainen painava tunne ja kipua. Ei tee mieli syödä kun on koko ajan täysinäinen olo, ruokahalua ei ole, mutta syön väkisin. Välillä vatsa on kovalla ja välillä kuralla. Toisinaan syönnin jälkeen menee tunti-pari ja iskee huono olo, jolloin hikoiluttaa ja ällöttää, menee sitten itekseen ohitse.
Kommentit (66)
Levoton suolioireyhtymä kyseessä. Jos ummettaa ja ripuloi, turvottaa yms. niin vika johtuu levottomasta vatsasta ja päästä. Hoito on hyvä fodmap ruoka, liikunta sekä hyvät yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä ala omin päin kokeilemaan mitään radikaaleja ruokavaliomuutoksia ennen kuin lääkäri on tutkinut sinut. Noihin vaivoihin voi olla monta mahdollista syytä (kaikki ei todellakaan johdu viljoista / gluteenista!)
"Yliherkkyys" viljoille /gluteenille on nykyään eräänlainen muotivaiva, ja joidenkin tyyppien mukaan kaikki mahdolliset oireet johtuu niistä.
Toki on olemassa ihan todellistakin vilja-allergiaa ja keliakiaa, mutta on lääkärin tehtävä tutkia nämä. Ja sopiva, monipuolinen ruokavalio kannattaa sen jälkeen koostaa yhdessä ravitsemusterapeutin kanssa.
Ärtynyt suoli on yksi mahdollinen diagnoosi, mutta jälleen kerran: lääkärin tehtävä on todeta tämä (tai lähinnä sulkea pois muut mahdolliset sairaudet). Ärtyneen suolen hoidossa auttaa usein tietynlaisten hiilihydraattien välttäminen eli ns. FODMAP-ruokavalio. Ärtyneen suolen kohdalla on hyvin yksilöllistä mitä kenenkin vatsa sietää.
Eli rauhassa nyt tutkimukset loppuun ja sitten toimitaan sen mukaan.
Kiitos pitkästä ja kattavasta viestistäsi. Tottakai annan lääkäreiden tutkia, ja sen mukaan sitten edetään, mutta yritän lähinnä keksiä millä saisin oloni helpottumaan. Tänään en vatsakivuilta ole päässyt edes suihkuun :/
Nytkin on hiki ja huono olo. Syönyt tänään toisenkin satsin puuroa, ja tunti sitte lihaperunasoselaatikkoa.
-ap
Voi kurjuus :( Kyllä tuo nyt kuulostaa siltä, että kyseessä on joku vähän isompi juttu kuin pelkkä "herkkyys". Ja kun ottaa huomioon, että vaivasi ovat alkaneet aika äkisti, niin tuskin kyse on allergiasta tai keliakiastakaan - nämä alkavat yleensä vähitellen.
Hyvä, että tutkitaan! Voisitko soittaa lääkäriin ja kertoa, että tilanne on aika akuutti? Että jotain helpotusta pitäisi saada nopeasti.
Voimia kovasti! Eiköhän kaikki selviä parhain päin.
t.sen pitkän viestin kirjoittaja
Näitä on ollu ny reilu pari kk vaihtelevasti, nyt selkeästi huonontunut :(
Joo pystyn huomenna soittamaan, osa labroistaki lienee sit jo valmiina.
Inhottavaa tää on kyllä. Kiitos tsempeistäsi!
-ap
Oireet sopivat munasarjasyöpään, tuntuuko vatsassa kiinteä resistenssi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta vehnän ohran ja rukiin syönti.
Minulla samat vaivat ja tuo ruokavalio auttoi.
Kaurapuuroa vain naamariin.Kaurapuuroa oon syönytkin.
-ap
Joten lopeta se kaurapuuron syönti. Ja leivän syönti.
Mitä mä sit syön? :o
-ap
Vaikka rahkaa/jogurttia/viiliä marjojen/hedelmien/hedelmäsoseen/mehukeiton kanssa.
Jugurttia on mennyt paljonkin. Täytyy hommata lisää. erilaisia.
-ap
Kuulostaa siltä että noidankehässä ollaan. Olet tainnut syödä itsesi kipeäksi.
Koita riisiä, perunaa, lihaa, kalaa, kanaa, banaania, piimää, mehukeittoa nimenomaan sokerillista kaikki light-tuotteet pois, mites se sun laimennusmehus?
Katso siitä fodmapista.
Litalgin on hyvä lääke näihin kipuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä ala omin päin kokeilemaan mitään radikaaleja ruokavaliomuutoksia ennen kuin lääkäri on tutkinut sinut. Noihin vaivoihin voi olla monta mahdollista syytä (kaikki ei todellakaan johdu viljoista / gluteenista!)
"Yliherkkyys" viljoille /gluteenille on nykyään eräänlainen muotivaiva, ja joidenkin tyyppien mukaan kaikki mahdolliset oireet johtuu niistä.
Toki on olemassa ihan todellistakin vilja-allergiaa ja keliakiaa, mutta on lääkärin tehtävä tutkia nämä. Ja sopiva, monipuolinen ruokavalio kannattaa sen jälkeen koostaa yhdessä ravitsemusterapeutin kanssa.
Ärtynyt suoli on yksi mahdollinen diagnoosi, mutta jälleen kerran: lääkärin tehtävä on todeta tämä (tai lähinnä sulkea pois muut mahdolliset sairaudet). Ärtyneen suolen hoidossa auttaa usein tietynlaisten hiilihydraattien välttäminen eli ns. FODMAP-ruokavalio. Ärtyneen suolen kohdalla on hyvin yksilöllistä mitä kenenkin vatsa sietää.
Kiitos pitkästä ja kattavasta viestistäsi. Tottakai annan lääkäreiden tutkia, ja sen mukaan sitten edetään, mutta yritän lähinnä keksiä millä saisin oloni helpottumaan. Tänään en vatsakivuilta ole päässyt edes suihkuun :/
Nytkin on hiki ja huono olo. Syönyt tänään toisenkin satsin puuroa, ja tunti sitte lihaperunasoselaatikkoa.
-ap
Saat sen huonon olon loppumaan kun et syö sitä viljaa.
Mutta sähän haluat voida huonosti ja valittaa kun et osaa muuta syödä kuin puuroa. :D:D
Älä viitsi jankuttaa. K A I K K I V A T S A V A I V A T E I J O H D U V I L J A S T A !
Älä viitsi huutaa. Vilja nyt sattuu olemaan suoliston pahin vihollinen.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Saat sen huonon olon loppumaan kun et syö sitä viljaa.
Mutta sähän haluat voida huonosti ja valittaa kun et osaa muuta syödä kuin puuroa. :D:D
Älä viitsi jankuttaa. K A I K K I V A T S A V A I V A T E I J O H D U V I L J A S T A !
Älä viitsi huutaa. Vilja nyt sattuu olemaan suoliston pahin vihollinen.
Lähde?
Ei oo
Minulla on viljalle ja runsashiilarisille ruuille herkkä vatsa. En pysty syömään mitään viljatuotetta kunnolla ilman suolistokipuja, turvotusta ja löysää, polttavaa ulostetta. Oireet helpottavat, kun olen ilman viljaa. Eli kyllä on meitäkin, joiden suolistolle vilja on pahasta, vaikkei keliakiaa tms. olisikaan.
Viljaturvotuksessa vatsa on pömpöllään jonkin aikaa, sitten helpottaa. Munasarjakasvaimen yhteydessä turvotus oli minulla toisenlaista. Vatsa tuntui jotenkin pinkeältä koko ajan. Ja ennen kasvaimen havaitsemista paine tuntui ylävatsalla asti.
Hyvä, että olet saamassa apua asiaan!
Kuullostaa tutulle juuri itse koitan selvitä mysteeri kivuista ympäri suolistoa ja paineen tunnusta mm. Vatsalaukussa, mikä on aiheuttanut pahaa oloa ym. Vatsani oli vaihdellen kipeä molemmista kyljistä, sekä KAIKKI ruoka tuli syönnin jälkeen ulos ripulina tai vetenä. Nyt alkaa pikkuhiljaa helpottavan, mutta kestona oli päälle 6vk, sisältäen järkyttävää väsymystä myös. En oikeastaan edes muuttanut ruokavaliotakaan, lääkäri määräsi vain somacia, en tiedä olisiko se alkanut puremaan, vai mikä auttoi.
Tsemppiä, sait sentään kasan verikokeita ja ultraäänet :)
Vierailija kirjoitti:
Oireet sopivat munasarjasyöpään, tuntuuko vatsassa kiinteä resistenssi?
:o Kiinteä mikä?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on viljalle ja runsashiilarisille ruuille herkkä vatsa. En pysty syömään mitään viljatuotetta kunnolla ilman suolistokipuja, turvotusta ja löysää, polttavaa ulostetta. Oireet helpottavat, kun olen ilman viljaa. Eli kyllä on meitäkin, joiden suolistolle vilja on pahasta, vaikkei keliakiaa tms. olisikaan.
Viljaturvotuksessa vatsa on pömpöllään jonkin aikaa, sitten helpottaa. Munasarjakasvaimen yhteydessä turvotus oli minulla toisenlaista. Vatsa tuntui jotenkin pinkeältä koko ajan. Ja ennen kasvaimen havaitsemista paine tuntui ylävatsalla asti.
Ap haluaa lääkäriltä lääkkeitä. Tietää, että viljaton ruoka auttaisi, mutta hän ei löydä muuta ruokaa kuin puuroa.
Suolistovaivoissa viljat ovat kaikkein haitallisimmat.
Itse jätin pois maitotuotteet, enimmät viljatuotteet, useat vihannekset ja kasvikset sekä sokeriset ja rasvaiset tuotteet.
Loppui 8cm vatsan turvotus, mahakivut ja olo on energisempi sekä suoli toimii vain kerran tai kaksi päivässä. Suosittelen, olo on loistava nykyisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
Vaikka rahkaa/jogurttia/viiliä marjojen/hedelmien/hedelmäsoseen/mehukeiton kanssa.
-ap
Taidat olla provo ;P
Muuten en ymmärrä tuota viimeistä lausetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-ap
-ap
Taidat olla provo ;P
Muuten en ymmärrä tuota viimeistä lausetta.
Samaa mietin. Tuntuu, ettei ap ymmärrä sille laitettuja vastauksia lainkaan. Porvoossa se on :)
Ajatuspieru toi jugurttilause :D piti sanomani että täytyykin hommata erilaisia jugurtteja ja rahkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ajatuspieru toi jugurttilause :D piti sanomani että täytyykin hommata erilaisia jugurtteja ja rahkoja.
Ei tarvi.
Ostat ihan tavallista maustamatonta jogurttia.
Joukkoon vaikka mustikoita tai muita marjoja. Ei sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa lääkäriltä lääkkeitä. Tietää, että viljaton ruoka auttaisi, mutta hän ei löydä muuta ruokaa kuin puuroa.
Suolistovaivoissa viljat ovat kaikkein haitallisimmat.
Mistä sinä voit tietää, mistä tuntemattoman ihmisen vatsavaivat johtuvat? Rasittava jankuttaja.
Ap pn fiksu kun on lähtenyt selvittämään oireitaan lääkärillä, eikä heti purematta niele kaiken maailman keskustelupalstojen neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse jätin pois maitotuotteet, enimmät viljatuotteet, useat vihannekset ja kasvikset sekä sokeriset ja rasvaiset tuotteet.
Loppui 8cm vatsan turvotus, mahakivut ja olo on energisempi sekä suoli toimii vain kerran tai kaksi päivässä. Suosittelen, olo on loistava nykyisin!
Siis MITÄ sä sitten syöt nykyään? Kuulostaa todella yksipuoliselta :( Eri ravintoaineiden puutosten riski on ilmeinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap pn fiksu kun on lähtenyt selvittämään oireitaan lääkärillä, eikä heti purematta niele kaiken maailman keskustelupalstojen neuvoja.
Kiitos. Pakkohan nää on selvittää. Inhottavinta on toi paineen/painavan kivun tuntu, ruokahaluttomuus ja huono olo, sekä vatsan turvottelu :/
-ap