Mikä miks mä en vaan opi/muista mitään?
Mikä ihme siinä on etten kerta kaikkiaan opi enkä muista mitään. Tai suurin ongelma tuntuu olevan se etten osaa soveltaa teoriaa käytöntöön. Sitten vielä kun ei tahdo muistaa mitään niin huh huh...
Sen verran taustatietoa että mulla ei oo mitään diagnooseja. Eikä koskaan ole kukaan epäillyt minulla olevan mitään vikaa missään oppimisessa tms. Ala-asteella olen pärjännyt ihan normaalisti en mikään huippu oppilas lähinnä sellainen seiskan oppilas, poikkeuksena matematiikka sen kanssa mulla on ollut suuria vaikeuksia kolmannelta luokalta lähtien. Ylä-asteella aika samanlaista paljon seiskoja. Mutta taas matematiikassa pelkkä 5. Sama homma kemia ja fysiikka pyöri siinä 5-6. En tiedä onko sillä vaikutusta ollut mutta olin syrjitty koko ala-asteen ja koulukiusattu koko ylä-asteen ja läpi koko ammattikoulun. Mulla kesti 4,5v että sain suoritettua merkonomin tutkinnon. Eka vuosi niissä opinnoissa meni hyvin mutta loppu menikin huonosti ja jossain vaiheessa jouduin keskeyttämään opinnot kun en enää jaksanut mennä kouluun kiusaamisen takia.
Nyt olen jo 31v. Olen yrittänyt opiskella yhtä toista ammattitutkintoa mutta menestys on ollut hyvin huonoa. Kun en muista mitään ja tunnen itseni ihan täydeksi idiootiksi. En tiedä muuttaako alanvaihto tässä asiassa yhtään mitään.
Olen käynyt lääkärissä asian takia. Kilpirauhasarvoni ovat normaalit(näin on jopa 3 yksityistälääkäriäkin todennut). Hemoglobiini hyvä, verenpaine normaali, sokeriarvot ok. Mitään fyysistä ongelmaa ei ole löytynyt muuta kuin että kärsin sekundäärisestä lapsettomuudesta eli emme ole saaneet toista lasta vaikka yritetty 15kk. Tutkimuksissa löyty ovulaatiohäiriö ja keltarauhasen vajaatoiminta. Mutta tämähän ei nyt mitenkään liity oppimiseeni ja muistiini....
En tiedä miten tästä eteenpäin... Annanko periksi vai kokeilenko vielä jotain muita opintoja...
Kommentit (5)
Lukutekniikka? Minä-pystyvyys käsitys? Luki- tai tarkkaavaisuusshäiriö?
Musta eniten kuulostaa siltä että et oikeasti luota siihen että pystyisit oppimaan, jospa koittaisit päästä psykologin puheille noista, voisitte yhdessä miettiä missä on ongelma ja miten se voitaisiin ratkaista.
Eikö tuollaiset luki ym häiriöt olis huomattu jo lapsena koulussa? Meillä ainakin järjestettiin säännöllisesti koko luokalle kaikennäköisiä testejä luetun ymmärtämistä yms. Aina välillä eritysopettajakin poimi luokasta pari oppilasta kerralla ja teki tehtäviä. Jos ilmeni jotain niin siihen sitten sai apua. Mutta mulla ei koskaan ilmennyt missään mitään. Toisaalta vaikka olin huono matematiikassa en silti saanut mitään ylimääräistä apua siihen. En vissiin sitten ollut tarpeeksi huono... Tai ehkä pitivät mua laiskana..? en tiedä...
Muisti ongelma on alkanut vasta aikuisena.
Yleensä mä vain luen.. mutta ajatus karkaa muualle... Joskus en edes käsitä mitä luen tai miten se asia ilmenee käytännössä työssäni..
Psykologille ei tällaisen asian kanssa pääse ellei hakeudu yksityiselle...
-ap kirjoitti:
Eikö tuollaiset luki ym häiriöt olis huomattu jo lapsena koulussa? Meillä ainakin järjestettiin säännöllisesti koko luokalle kaikennäköisiä testejä luetun ymmärtämistä yms. Aina välillä eritysopettajakin poimi luokasta pari oppilasta kerralla ja teki tehtäviä. Jos ilmeni jotain niin siihen sitten sai apua. Mutta mulla ei koskaan ilmennyt missään mitään. Toisaalta vaikka olin huono matematiikassa en silti saanut mitään ylimääräistä apua siihen. En vissiin sitten ollut tarpeeksi huono... Tai ehkä pitivät mua laiskana..? en tiedä...
Muisti ongelma on alkanut vasta aikuisena.
Yleensä mä vain luen.. mutta ajatus karkaa muualle... Joskus en edes käsitä mitä luen tai miten se asia ilmenee käytännössä työssäni..
Psykologille ei tällaisen asian kanssa pääse ellei hakeudu yksityiselle...
Mullal löytyi lukihäiriö lukiossa ja tarkkaavaisuushäiriö lukion jälkeen omasta aloitteesta lähtiessä juurikin psykologin kanssa miettimään ongelmia, pääsin itse ihan julkiselle puolelle.
Sun pitää terveysasemalla käydä pyytämässä lähetettä, luultavasti ne sen antavat. Sitähän varten ne ovat olemassa, että ihmiset saisi apua ongelmiinsa, eikä kannata ajatella "minun asia nyt on tämmöinen pikkujuttu, ei ne kuitenkaan sitä tosissaan ota/tee asialle mitään" itse kirvittelin tuon takia ihan liian pitkään, ja ilmeisesti olet itsekin. Ehkä et lapsena huomannut muistiongelmaa koska sulla oli aina joku muistuttamassa, mutta nyt kiun asiat pitää itse hoitaa niin se tulee enemmän esiin.
Lukemisen pohjalta kuulostaa kyllä lukihäiriöltä, tosiaan jos ei ole "tarpeeksi huono" niin ei välttämätä huomata vaikka oppilaalla olisi kuinka hurjan työn takana se juuri ja juuri läpimenevyys, sitä kun ei ulospäin näy etenkin kun se testaaja näkee aina vain sen hetkisen tilanteen, eikä sitä miten siihen on päädytty. :(
Mikä onkaan ongelmana, niin kyllä sitä lähdetään selvittämään, sun pitää vain itse laittaa se rohkeasti alulle, ja kun fyysinen puoli on jo katsottu niin eikun vain se psykologinenkin puoli(ja oppimis- ja tarkkaavaisuushommat) tsekkaamaan!
-2
Toivoin että tähän ongelmaan olis joku muu ratkaisu kuin julkinen terveydenhuolto. En halua lähteä mihinkään laajoihin tutkimuksiin. Ei tunnu kyllä järkevältä enää tässä iässä tehdä elämästään vielä hankalampaa. Muistan kyllä normaali arki asiat. Maksan laskut aina ajalla, luottotiedot kunnossa, en ole koskaan myöhästynyt töistä, olen hyvä työssäni. Minulla on siisti koti ja kaikki perus asiat on kunnossa. Alanvaihdon takia jouduin lähteä opiskelemaan.
Olenko ainoa maan päällä tällaisella ongelmalla?