Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperhe ja raha-asia

Vierailija
13.09.2016 |

Ja nyt sitten positiivisella fiiliksellä kyselen;

kun mulla on kaksi lasta, miehellä tahollaan yksi. Ollaan puhuttu yhteisen tilin perustamisesta josta maksettaisiin päivittäisiä menoja, sisältäen siis ruoat, vuokran, kotivakuutuksen, sähkön ja veden. Miehen lapsi on jo sen verran vanha että harvemmin enää ehtii isäänsä viikonloppuina tapaamaan, eli sitä ei tarvitse ottaa kuluihin oikeastaan mukaan. Se vähän mitä meillä nykyään enää on, menee jo pelkkänä vieraanvaraisuutenakin (vaikka siis tämä hänen kotinsa on, mutta ymmärtänette pointin)

Mut mikä olis hyvä ja oikeudenmukainen jako? Miehen palkkatulot on liki kaksinkertaiset mun tulooni nähden, mutta sit taas mulla on nuo kaksi lastani. Pitäiskö mun siirtää yhteiselle tilille 3/4 kk-kuluista, ja miehen siis se 1/4, vai miten te tekisitte?

Meillä tuo on vielä harkinta-asteella, tähän asti ollaan maksettu omia menoja ja mies käytännössä aina ruoat, mutta minä kaikki muut menot kodista (siis vuokran jne).

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla 1 lapsi, joka asuu koko ajan. Minun toinen lapseni on vuoroviikkolapsi, miehem toinen käy ehkä kerran kuussa.

Vuokran maksamme puoliksi. Minä maksan kaikki laskut ( paitsi en miehen autoa) ja mies maksaa ruoan ja ravintolat yms.

Käytännössä mies maksaa enemmän kuin minä. Hän myös tienaa tuplasti nettona.

Vierailija
2/9 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulujen mukaan. Minusta on outoa, että maksut jaetaan tulojen mukaan, ei jossain kerrostalossakaan sanota, että 10 000 e/kk tienaava maksakoot vedestä 100e, 2000 e tienaava 20 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä laittaisin ruoan, asumisen kulut ym. Puoliksi, ja molemmat sitten maksaa omien lastensa vaatteet ym. suoraan lapselle tulevat hankinnat. Ja eikö se mies yleensä syö saman verran kuin nainen ja pari lasta :)

Vierailija
4/9 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat varmaan elatusmaksuja lapsistasi ja lapsilisät eli ne sinne maksutilille lasten osuudeksi. Ja sitten sun osuus joku kohtuullinen summa

Vierailija
5/9 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mä laittaisin ruoan, asumisen kulut ym. Puoliksi, ja molemmat sitten maksaa omien lastensa vaatteet ym. suoraan lapselle tulevat hankinnat. Ja eikö se mies yleensä syö saman verran kuin nainen ja pari lasta :)

Toi sanonta kyllä pitää ihan paikkansa, niinä viikkoina kun mies on työmatkalla meidän ruokakulut ovat minimaalisia. Ensimmäisillä kerroilla ostin ruokaa silleen ku normaalistikin jääkaappiin, ja parin kerran jälkeen uskoin ettei meillä vaan oikeasti mene lasten kanssa millään samaa määrää ruokaa kuin silloin kun mies on kotona. 

Mutta mä kiitän vastauksista, kaikissa on ihan hyvät pointtinsa.

Mukavaa illan jatkoa

ap.

Vierailija
6/9 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minun kolme asuu kanssamme, miehellä kaksi joista vain toinen käy joka toinen vkonloppu. Mies tienaa 3x sen verran kuin minä. Asumiskulut ja sähkö puoliksi, samoin kodin nettiliittymä. Molemmat maksavat omat menonsa, autojen vakuutukset ym. Ruuan maksan minä paitsi mies niinä viikonloppuina kun lapsensa on täällä. Minä maksan omien lasteni kulut kokonaisuudessaan mm. mopot, niiden vakuutukset, bensat ym. Mies kustantaa omilleen joka kuukausi useamman satasen käyttörahaa, ostaa puhelimet, vaatteita ym. Minun lapsistani yksi täytti 17, lapsilisä loppui, mutta opintotukea hän ei saa mieheni suurten tulojen takia. Tätä pitäisi nyt alkaa jotenkin sovittelemaan menoissa, mutta ilman hirveää riitaa se ei tule onnistumaan.

Meillä on taloudessa kaksi eri elintasoa. Minulla menee kaikki mitä tulee eikä riitäkään, miehellä riittää säästöön asti omien kalliiden harrastustensa lisäksi. En voi suositella kenellekään.

Vierailija
7/9 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisit lastesi kanssa kolmistaan, niin sinulla olisi käytössä palkkasi/työttömyysetuuden lisäksi lapsilisä korotettuna, elatusmaksut, ja  saisitte oletettavasti asumistukea. Mahdollisesti myös toimeentulotukea.

Jos asutte yhdessä miehen kanssa, niin sinulta jää pois asumistuki ja lapsilisienkorotus. Jos olet työttömyysrahalla, niin avopuolison/puolison tulot vaikuttavat niihin vähentävästi. 

Mies maksaa elareita lapsestaan, sinä saat elareita omistasi ja lapsilisän. Ne on tarkoitettu lapsien kuluihin. 

Vierailija
8/9 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä en voi suositella uusioperhettä kuin niille, joilla on oikeasti aika kovat tulot ettei raha-asioita tarvitse juuri miettiä. Kun periaatteessa, sinun lastesi elatus ei kuulu uudelle puolisollesi. Tästä aiheutuu aina riitaa, niin tai näin. Ihan vaan kokemuksella..

Vierailija
9/9 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minun kolme asuu kanssamme, miehellä kaksi joista vain toinen käy joka toinen vkonloppu. Mies tienaa 3x sen verran kuin minä. Asumiskulut ja sähkö puoliksi, samoin kodin nettiliittymä. Molemmat maksavat omat menonsa, autojen vakuutukset ym. Ruuan maksan minä paitsi mies niinä viikonloppuina kun lapsensa on täällä. Minä maksan omien lasteni kulut kokonaisuudessaan mm. mopot, niiden vakuutukset, bensat ym. Mies kustantaa omilleen joka kuukausi useamman satasen käyttörahaa, ostaa puhelimet, vaatteita ym. Minun lapsistani yksi täytti 17, lapsilisä loppui, mutta opintotukea hän ei saa mieheni suurten tulojen takia. Tätä pitäisi nyt alkaa jotenkin sovittelemaan menoissa, mutta ilman hirveää riitaa se ei tule onnistumaan.

Meillä on taloudessa kaksi eri elintasoa. Minulla menee kaikki mitä tulee eikä riitäkään, miehellä riittää säästöön asti omien kalliiden harrastustensa lisäksi. En voi suositella kenellekään.

Miksi teillä menot on puoliksi ja ruoka sinun vastuulla?

Outoa on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi