Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko vatsakipua pitää sietää ennenkuin lääkäriin?

Vierailija
13.09.2016 |

Alkaa jo todella ahdistaa

kävin terveyskeskuksessa närästyksen vuoksi, mainitsin myös että vatsaan sattuu
ei mitään tutkimuksia, lyhyt haastattelu ja somac resepti mukaan

vatsavaivoja on ollut viikkoja ja kokoajan huono olo. välillä kipu on lievempää mutta pääasiassa sellaista epämukavaa ja kalvavaa joka hieman helpottaa jos syön jotain. somacin jälkeen närästys lievittynyt mutta vatsakipu yltynyt

taustaa:
sain heinäkuussa kovan keskivatsakivun pesemättömän kukkakaalin syömisestä
on ollut stressiä
söin vielä jonkin aikaa sitten säännöllisesti aspiriinia päänsärkyihin. en tiennyt että on huono vaihtoehto vatsalle, miksi sitä edes myydään?
isovanhemmilla todettu helikobakteeri, yhdellä ollut helikobakteerin aiheuttama vatsahaava
olen 26-vuotias nainen. oireet ovat aika uusia, kestäneet noin 1-2kk (liian kauan jokatapauksessa). aikaisemmin ei ole ollut mainittavia terveysongelmia
tähän aikaan viime vuonna join paljon alkoholia suruun mutta tuskin vaikuttaa tämän päivän vatsatilanteeseen?

jos menen terveyskeskukseen, miten saada lääkäri myöntymään tarvittaviin tutkimuksiin? haluan ehdottomasti helikobakteeritutkimuksen ja vatsatähystyksen jotta saataisiin selville onko jokin vatsassa vahingoittunut

pelkään että seuraavan kerran ehdottaa ärtynyttä suolta tms ja tämä ei varmasti ole sitä

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle! Maksaa tietty, mutta tehdään tarvittavia tutkimuksia. Tk-lääkärit harvoin ottaa nuoren vatsavaivoja tosissaan. Somacia käsketään syödä jqäa that's it! En nyt pelottele, mutta olen kuullut, että nuorien syöpiäkin on jäänyt huomaamatta, kun on käsketty pistää Somacia nassuun.

Vierailija
2/7 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadit tutkimuksia. Kerrot ettet jaksa enää oireiden kanssa ja ettei Somac auta. Pyydä ruokatorven tähystykseen, sulla voi olla ruokatorven tulehdus , helikobakteeri, palleatyrä, liian väljä sulkijalihas jne. Ilman mitään syöpiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaivat jatkuu, niin kyllä verikokeet on hyvä ottaa ja tehdä helico- tutkimus. Minulla ultrattiin myös sappi. Koska tulehdusarvo oli yli 150 minulle tehtiin myös suolisyon röntgen. Sit meni joku aika ennenkuin pääsin colonoskopiaan ja lopulta gastroskopiaan. Siinä löytyi sit haavainen tulehdus.

Oletko muuten kokeillut raniditiiniä, se on auttanut minua, kun vatsa alkaa vaivaamaan.sitä saa apteekista ilman reseptiä, siis vaikka

Ranilaxia.

Vierailija
4/7 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö ajanvarausajalla vai päivystyksessä?

Päivystyksessä annetaan pika-apu siihen vaivaan mikä sattuu olemaan, ja pääasiassa se on tarkoitettu niille jotka ovat akuutisti pää kainalossa.

Ajanvarausajalla sitten selvitellään tarkemmin, jos on aihetta.

Somac kuulostaa hyvältä lääkkeeltä, mutta onkohan annos riittävä.

Toivottavasti olet ymmärtänyt googlata gastriitista ja mahahaavasta muutkin asiat kuin sen että joskus sen aiheuttaa tai sitä ylläpitää helikobakteeri. Olethan jättänyt kahvin, oluen, kokiksen, energiajuomat, viinit? Syöthän säännöllisesti ja kohtuullisia annoksia? Netistä löytyy myös asiallista tietoa, esim. potilaan Lääkärilehti ja Terveystieto -sivut.

Vierailija
5/7 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kärsinyt närästyksen/refluksin kaltaisista oireista pitkään ja varasin nyt ajan yksityiselle gastroenterologille, maksoi mitä maksoi. Haluan, että minut tutkitaan kunnolla. Olen kuullut, että terveyskeskuksessa näitä asioita ei oikein tutkita ja erikoislääkärille on vaikea päästä.

Vierailija
6/7 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskellä vatsaa olevat kivut voivat viitata löysään vatsanporttiin ja mahdollisesti palleatyrään. Kokeile nukkua yläkroppa hieman koholla (palikat sängyn päädyn jalkojen alle). Happolääkkeet tekevät tuhojaan etenkin siksi, että samaan aikaan ruoat eivät sula oikein (proteiinit) ja toisaalta patogeenit läpäisevät hapottoman mahan. Voisit kokeilla luontaisempaa tapaa, kuten laittaa pellavansiemeniä ruokalusikallisen veteen edellisenä iltana ja juoda sen limoineen aamulla tyhjään vatsaan. Vatsaa ärsyttäviä lääkkeitä ei kannata käyttää. Ruokavaliossa tutustu FODMAP:n. Moni karppaajakin on kertoillut parantuneensa refluksista karppaamalla.

Vierailija
7/7 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin päivystyksessä. joo pika-avulta se vaikuttikin. jonotin 3 tuntia, puhuin lääkärin kanssa 2 minuuttia.

ap