Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen juonut reilusti alkoholia raskausaikana

Vierailija
13.09.2016 |

Päätin nyt avautua tänne hirveästä tilanteestani koska tuntuu että pääni pamahtaa kohta.

Olen 21-vuotias, raskaus ei ollut suunniteltu mutta alkujärkytyksen jälkeen odotamme molemmat miehen kanssa vauvaa innolla, on siis erittäin tervetullut vaikka mulla jää opinnot muutamalla kuukaudella kesken.

Itse asiaan: Viikkojen mukaan olen tullut raskaaksi 7.5, viimeiset menkat mulla tuli kuitenkin 20.5 (muistan koska olin toisella puolella Suomea asuvan kaverini luona silloin ja potutti menkat). Noh, tuolloin joimme reippaasti alkoholia.

Seuraavan kerran join 11.6 ja 18.6 kaverini synttäreillä ja jatkoimme vielä seuraavanakin päivänä (mökkkireissu). Jokaisella kerralla juonut melkoisen reippaasti (boolia, shotteja, siideriä ja viiniä).
Reilu viikko tuosta alkoivat raskausoireet, (kahvi ja esimerkiksi kaikki makea alkoi ällöttämään, mitään limsoja tai mehuja en pystynyt myöskään juomaan) aloin epäilemään ja tutkin netistä, tein testin ja plussaa näytti. Harkitsin aborttia juomisen takia mutta päätin että pidän lapsen ja toivon parasta.

Olen nyt rv 18+3 ja nuo 4 kännikertaa huolestuttavat todella. Plussaamisen jälkeen en ole viinaan koskenut ja olen elänyt muutenkin tosi terveellisesti. Neuvolassa kerroin asiasta ja hoitaja sanoi että sikiön sietokyvystä riippuu paljon mutta että uskoo kaiken olevan kunnossa ja kehotti olemaan stressaamatta, asialle kun ei mitään enää voi. Noh ei voi mutta stressaan silti.

Ekassa ultrassa kaikki oli ok ja rakenneultra on kahden viikon päästä, mikäli siellä kaikki hyvin niin helpottaa varmaan jonkun verran. Tiedän ettei kukaan voi sanoa varmasti että kaikki on hyvin tai ei ole, mutta mikäli jollekin on käynyt samalla tavoin kuin minulle (juonut reippaammin tietämättä raskaudesta), haluaisin kuulla miten vauvalle kävi.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vain yhden tapauksen, jossa on ollut noin. Lapsi näennäisesti terveenä syntynyt, mutta muutaman vuoden iässä selvisi autismi. Sitäkään ei voi tietää onko mitään tekemistä tuon äidin juomisen kanssa. Fasd piirteitä ei ole näkyvissä.

Vierailija
2/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No raskausajasta sinun ei ainakaan tule nautittua mutta toivotaan ja uskotaan että kaikki on kunnossa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin esikoisen aikaan vedin useammat kännit ihan silloin alkuraskaudesta. Oli vahinkoraskaus ja mulla epäsäännöllinen (pitkä) kuukautiskierto enkä osannut edes epäillä raskautta kovin aikaisin. No se lapsi on nyt 4v ja täysin terve tapaus :)

Vierailija
4/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin bilereissulla kavereiden kanssa ja tuli juotua kyllä lähes joka ilta, plussasin pari viikkoa reissun jälkeen. Lapsi nyt 5v ja terve, tulee silti harvoin mietittyä ettei myöhemmin ilmene esimerkiksi oppimisvaikeuksia jotka vois johtua tuosta alkuraskauden rälläyksestä.

Vierailija
5/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin terve lapsi tuli, vaikka vedin kännit rv 7. En tiennyt olevani raskaana. Tunnen naisen, joka tajusi olevansa raskaana vasta rv 16. Oli tuolloin vasta 16 v, kuukautiset epäsäännölliset eikä juurikaan raskausoireita. Kännäsi urakalla koko alkuraskauden kaikki viikonloput. Terve lapsi tuli, on nykyään jo 30 v :)

Koita olla stressaamatta, olette rukouksissa, siinä on turva <3

Vierailija
6/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin terve lapsi tuli, vaikka vedin kännit rv 7. En tiennyt olevani raskaana. Tunnen naisen, joka tajusi olevansa raskaana vasta rv 16. Oli tuolloin vasta 16 v, kuukautiset epäsäännölliset eikä juurikaan raskausoireita. Kännäsi urakalla koko alkuraskauden kaikki viikonloput. Terve lapsi tuli, on nykyään jo 30 v :)

Koita olla stressaamatta, olette rukouksissa, siinä on turva <3

Kiitos sinulle, kirjoitit kauniisti. Oon niin herkillä että alkoi ihan itkettää :D Kiitos myös muille vastaajille.

Olen pystynyt ajoittain myös nauttimaan raskaudesta mutta kyllä tää hirveä mörkö nousee aina mieleen. Myös miehen kanssa juteltu tästä, hänkin kertonut pelkäävänsä välillä että lapselle on tullut jotain.

Yritän olla hermoilematta liikoja (sekään ei tee hyvää vauvalle) ja pitää positiivistä mieltä yllä.

Vierailija
7/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu ryyppäsi ja poltti koko raskauden. Ei muka tiennyt ennen kuin synnytys alkoi. Sairaalaan meni vatsakipujen takia, vauva syntyi pari tuntia sen jälkeen. Jotenkin huvittavaa :D

Vierailija
8/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkio olisi vaurioitunut, raskaus olisi jo mennyt kesken. Kunhat et ole juonut enää enempää kaikki menee varmasti hienosti!

Vierailija
9/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu ryyppäsi ja poltti koko raskauden. Ei muka tiennyt ennen kuin synnytys alkoi. Sairaalaan meni vatsakipujen takia, vauva syntyi pari tuntia sen jälkeen. Jotenkin huvittavaa :D

Tuossa ei huvita mikään.

Vierailija
10/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan ainakaan mitään vakavampaa.

Vierailija
11/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rakenneultrassa kaikki ok, niin tuskin ainakaan mitään isompaa vauriota on syntynyt. Kaikki neurologiset vauriot, oppimis- ja keskittymishäiriöt eivät toki siinä käy ilmi, ja toisaalta, aina voi tulla jotain tuollaista vaikka alkoholia ei syyttäisikään.

Vierailija
12/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdin juhlia muutamat juhlat oikein kunnolla ennenkuin sain tietää raskaudesta.

Erittäin terve, fiksu ja onnellinen lapsonen aloitti juuri yläasteen.

Huolesi kertoo siitä, että otat äitiyden vakavasti. Se tarkoittaa, että olet hyvä äiti. Lapsellasi ei siis ole mitään hätää.

Tsemppiä ja kaikkea hyvää teille.

Vierailija
13/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin esikoisen aikaan vedin useammat kännit ihan silloin alkuraskaudesta. Oli vahinkoraskaus ja mulla epäsäännöllinen (pitkä) kuukautiskierto enkä osannut edes epäillä raskautta kovin aikaisin. No se lapsi on nyt 4v ja täysin terve tapaus :)

Näinkin voi onneksi käydä minä tiedän päinvastaisen tapauksen, jossa ihan tavalliselle ja kunnolliselle tytölle syntyi fas-vauva. Oli alkuraskaudesta bilettänyt kun ei tiennyt vauvasta, muttahetiun sai tietää lopetti.

Toivotaan, ap että teillä käy hyvin.

Vierailija
14/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka joitte raskausaikana ja väitätte että lapsenne on täysin terve, niin muistakaa että FASD tai FAS voi jäädä vuosikausiksi piiloon ja sitä ei välttämättä aina huomata, kuten ei muitakaan vaurioita. Ne ilmenevät vasta myöhemmällä iällä lapsen kohdalla mm. oppimisvaikeuksina, heikkolahjaisuutena ja neurologisina häiriöinä.

Vierailija
15/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei jos olet tänään rv18+3 niin olet viikkojen perusteella tullut raskaaksi siis n. 21.5., mutta raskausviikot aloitetaan laskemaan 7.5. Raskausviikot aloitetaan laskemaan kaksi viikkoa ennen oikeaa hedelmöityshetkeä.

Minulla on periaatteessa aivan samanlainen tarina kuin sinulla. Minunkin raskaus alkoi periaatteessa samana päivänä kun kuukautisten piti alkaa. Olin ryypännyt useamman kerran rv5-6. Viimeisimpänä juuri samalla tavalla kuin sinä eli rv6+0. Mekin mieheni kanssa alkujärkytyksen jälkeen annoimme lapselle mahdollisuuden. Minua lohdutti tieto siitä, että istukka alkaa toimia vasta noihin aikoihin, rv5-6, jolloin lapsemme saattoi selvitä ilman alkoholialtistusta. Ainakin joka paikassa, lääkärilehdissä tms., puhutaan että sikiö saa nikotiinin ja muut myrkyt rv6+ eteenpäin niin toivon mukaan myös alkoholin. Vaikka nykyäänhän on tietysti saatu alustavia tutkimustuloksia, että sikiö saattaisi saada alkoholia jo aiemmin, mutta tiedä sitten koko totuutta. Istukka kuitenkin pääasiassa kuljettaa haitta-aineet suoraan sikiöön ja istukka kehittyy siten että vie aineita sikiöön siinä raskausviikon 5-6 tienoilla. Eli hyvällä tuurilla sikiö on välttänyt alkoholin kokonaan. Minua lohdutti myös se, että neuvolan th sanoi että jatkuvasti äidit ovat juoneet alkuraskaudessa tietämättä raskaudesta ja jatkuvasti syntyy terveitä lapsia ja jos olisin saanut jotain todellista tuhoa aikaan niin johan raskaus olisi mennyt kesken. Myös mieheni uskoi että ei meillä voi olla niin huono tuuri että olisimme voineet saada mitään vaikeita vammoja aikaan, koko ajan naiset tupakoi yms. raskaana ja syntyy terveitä lapsia jne. 

Meillä lapsi on vasta 4,5 kk mutta päällisin puolisin terve. Itse asiassa motorinen kehitys on keskimääräistä nopeampaa sekä helppo ja tyytyväinen lapsi. Vielä toistaiseksi ei ole merkkejä mistään että meillä alkoholi olisi haitannut sikiön kehitystä. Yritä nauttia raskaudesta ja yritä olla stressaamatta Kaikkea hyvää loppuodotukseen. :)

Btw, olisinpa minäkin saanut yhtä lohduttavia ja kannustavia kommentteja aikanani. Minäkin tein asiasta aloituksen alkujärkytyksessä ja panikoin samaa asiaa tällä palstalla oikeastaan tasan vuosi sitten ja sain vain lisää p*skaa muilta mammoilta.

Vierailija
16/16 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei jos olet tänään rv18+3 niin olet viikkojen perusteella tullut raskaaksi siis n. 21.5., mutta raskausviikot aloitetaan laskemaan 7.5. Raskausviikot aloitetaan laskemaan kaksi viikkoa ennen oikeaa hedelmöityshetkeä.

Minulla on periaatteessa aivan samanlainen tarina kuin sinulla. Minunkin raskaus alkoi periaatteessa samana päivänä kun kuukautisten piti alkaa. Olin ryypännyt useamman kerran rv5-6. Viimeisimpänä juuri samalla tavalla kuin sinä eli rv6+0. Mekin mieheni kanssa alkujärkytyksen jälkeen annoimme lapselle mahdollisuuden. Minua lohdutti tieto siitä, että istukka alkaa toimia vasta noihin aikoihin, rv5-6, jolloin lapsemme saattoi selvitä ilman alkoholialtistusta. Ainakin joka paikassa, lääkärilehdissä tms., puhutaan että sikiö saa nikotiinin ja muut myrkyt rv6+ eteenpäin niin toivon mukaan myös alkoholin. Vaikka nykyäänhän on tietysti saatu alustavia tutkimustuloksia, että sikiö saattaisi saada alkoholia jo aiemmin, mutta tiedä sitten koko totuutta. Istukka kuitenkin pääasiassa kuljettaa haitta-aineet suoraan sikiöön ja istukka kehittyy siten että vie aineita sikiöön siinä raskausviikon 5-6 tienoilla. Eli hyvällä tuurilla sikiö on välttänyt alkoholin kokonaan. Minua lohdutti myös se, että neuvolan th sanoi että jatkuvasti äidit ovat juoneet alkuraskaudessa tietämättä raskaudesta ja jatkuvasti syntyy terveitä lapsia ja jos olisin saanut jotain todellista tuhoa aikaan niin johan raskaus olisi mennyt kesken. Myös mieheni uskoi että ei meillä voi olla niin huono tuuri että olisimme voineet saada mitään vaikeita vammoja aikaan, koko ajan naiset tupakoi yms. raskaana ja syntyy terveitä lapsia jne. 

Meillä lapsi on vasta 4,5 kk mutta päällisin puolisin terve. Itse asiassa motorinen kehitys on keskimääräistä nopeampaa sekä helppo ja tyytyväinen lapsi. Vielä toistaiseksi ei ole merkkejä mistään että meillä alkoholi olisi haitannut sikiön kehitystä. Yritä nauttia raskaudesta ja yritä olla stressaamatta Kaikkea hyvää loppuodotukseen. :)

Btw, olisinpa minäkin saanut yhtä lohduttavia ja kannustavia kommentteja aikanani. Minäkin tein asiasta aloituksen alkujärkytyksessä ja panikoin samaa asiaa tällä palstalla oikeastaan tasan vuosi sitten ja sain vain lisää p*skaa muilta mammoilta.

Hei, onnea sulle vauvasta tosi paljon ja hienoa että on terve :)

Totta että tarinasi muistuttaa tosi paljon omaani, tekstisi rauhoitti mua paljon. Niin onkin juu että raskausviikot lasketaan paria viikkoa hedelmöitystä aikaisemmin, oon ollut vähän hölmö.

Oon itsekin todella positiivisesti yllättynyt kommenteista täällä, olin varma että mut kivitetään ja oloni menee jos mahdollista vielä pahemmaksi. Itse tässä kuitekin on päivittäin kivittänyt itseään.

Kiitos tsempeistä, vaikka jokaisen vauva tosiaan on erilainen ja se mikä ei ole vaikuttanut toiseen voi olla toiselle pahaksi, niin ei ainakaan enää pelota niin paljoa. Tuntuu että ilman tuota juomista tämä vauva olisi parasta mitä mulle on elämässäni tapahtunut, nyt voi vaan toivoa että kaikki menee hyvin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme