Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikat pitäisi jakaa älykkyyden mukaan

Vierailija
13.09.2016 |

Kaikki sellaiset työt, joissa älykkyydestä on hyötyä, pitäisi jakaa niille, joiden äo on korkein. Työhaastattelun sijaan hakijoille pitäisi tehdä älykkyystestit. On toki töitä, jotka vaativat muutakin kuin älyä, kuten esim. sairaanhoitaja tai puhelinmyyjä, mutta aika paljon on töitä, joissa pärjäisi erittäin hyvin pelkällä korkealla äo:lla. Kannattaisi siis ottaa töihin mieluummin kokematon nero kuin 20 vuotta samaa duunia tehnyt tyhmähkö tavis.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Ainakin mun työhön. Voisin itse mennä päiväunille.

22/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt testeissä, mutta tiedän mitä niissä on. Niitä on julkaistu netissäkin, niitä vanhempia versioita. 

"Virallinen" älykkyystesti on WAIS, mutta senkin sisältö on valunut julkisuuteen ja on löydettävissä netistä. Näin ollen sekään ei ole luotettava. Mensa on onnistunut suojelemaan omaa testiään vähän paremmin, mutta kyllä visuaalista rotaatiotakin voi harjoitella.

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, ettei työnhakijoita testata mitenkään?

Ei minua ole koskaan testattu mitenkään vaikka olen lukuisissa työhaastatteluissa käynyt. Valitettavasti joka paikkaan halutaan ekstrovertti joka osaa myydä itseään. Haastatteluja jännittävä älykäs introvertti karsitaan pois, vaikka kyse olisi työstä jossa menestyisi parhaiten juuri se älykäs introvertti.

Älykäs ihminen voi treenata haastatteluja varten ja näytellä sen hetken verran.

Niin minä teen ja 2/3 hakemastani paikoista saanut.

Nykyään tosin teen töitä kotoa käsin, yksin, enkä nää ihmisiä välttämättä moneen päivään. Ihanaa! Älykkäältä usein myös itsensä työllistäminen onnistuu.

Vierailija
24/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua ole koskaan testattu mitenkään vaikka olen lukuisissa työhaastatteluissa käynyt. Valitettavasti joka paikkaan halutaan ekstrovertti joka osaa myydä itseään. Haastatteluja jännittävä älykäs introvertti karsitaan pois, vaikka kyse olisi työstä jossa menestyisi parhaiten juuri se älykäs introvertti.

Mistä tiedät että menestyisi parhaiten? Jos ei edes osaa haastattelussa olla jännittämättä haitaksi asti, niin miten sitten työtilanteissa?

Vierailija
25/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että menestyisi parhaiten? Jos ei edes osaa haastattelussa olla jännittämättä haitaksi asti, niin miten sitten työtilanteissa?

Koska olen tehnyt kyseisiä töitä ja menestynyt niissä hyvin.

Vierailija
26/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmaratkaisukyky on yksi älykkyyden osa-alue, ja se on myös hyvin hyödyllinen taito kaikissa johtotehtävissä. Yhdistettynä luovuuteen, tuollainen ihminen on painonsa arvoinen kultaa. Valitettavasti nykyään tällaiset ihmiset eivät välttämättä menesty hirveän hyvin, koska sadan vuoden koulutusrumba yhteiskunnan johtopalleille sopii lähinnä vahvoille perselihaksille.

Vierailija
27/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta tuli mieleen yksi mun opiskelukaverini, ns. Kympin tyttö. Kirjoitti 6 ällää ja yliopistossa kävi uusimassa tentin, jos ei saanut parasta arvosanaa (siihen aikaan 3, nykyään kai 5). Teki gradua varmaan viisi vuotta ja sai siitä eximian. En tiedä pettyikö. :D Minä olin ysin tyttö, 2 ällää ja neljä eetä, yliopistossa arvosanat keskitasoa, gradun kirjoitin joululomalla ja arvosanakin oli keskinkertainen. Kaikki hyvin, mutta kaveri katkaisi minuun välit, kun pääsin koulutusta vastaavaan työhön ylemmän keskiluokan palkkauksella ja hän on tehnyt lyhyitä pätkiä yliopistolle apurahalla. Se oli niin katkera paikka, kun työpaikkoja ei jaettukaan kuin stipendejä kevätjuhlassa. Ettei vain olisi tämän kaverin tekemä aloitus? :D

Vierailija
28/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset valitsee väärät miehet kun eivät ota "kilttejä", työpaikat valitsee väärät työntekijät kun eivät ota "älykkäitä", jne jne. mitähän keksitään seuraavaksi.

29/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aikaansaavuus on hyvä pointti. Ei ketään kiinnosta työntekijän älykkyys, jos mitään ei tule valmiiksi. Se vaatii keskittymiskykyä, priorisointia, kykyä luopua välittömästä nautinnosta, kykyä sitoutua ja kestää paineita ja stressiä. Noita asioita onkin jo vähän vaikeampi mitata testeillä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
30/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmaratkaisukyky on yksi älykkyyden osa-alue, ja se on myös hyvin hyödyllinen taito kaikissa johtotehtävissä. Yhdistettynä luovuuteen, tuollainen ihminen on painonsa arvoinen kultaa. Valitettavasti nykyään tällaiset ihmiset eivät välttämättä menesty hirveän hyvin, koska sadan vuoden koulutusrumba yhteiskunnan johtopalleille sopii lähinnä vahvoille perselihaksille.

Sadan vuoden? Sata noppaa vuodessa on ihan mahdollinen tahti.

Vierailija
31/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mensan jäsenet tienaa suht usein leipänsä taksikuskeina ja portsareina, ne ei ymmärtäisi hölkäsen pöläystä tuosta sun tekstistäsi.

Mensan testit testaa visuaalista rotaatiota ja tilasuhteiden hahmottamista. Ei älykkyyttä. ÄO ei siis tosiasiassa kerro ihmisen kyvyistä juuri mitään. Nuo on niin kapea-alaisia taitoja, että niillä yksinään ei valitettavasti pysty pärjäämään missään työssä.

Mensan testi ei sitten mennyt ihan putkeen?

Voiko se olla menemättä putkeen, miten?

Vierailija
32/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on perinnöllinen ominaisuus siinä missä ulkonäkökin, kukaan ei ole valinnut syntyä fiksuksi tai tyhmäksi. Sen takia olisi epäreilua jakaa työpaikat muun kuin todellisen osaamisen perusteella, sitä paitsi huippuälykäs voi olla täysi kusipää kenen kanssa kukaan ei halua olla samalla työpaikalla.

Vierailija
33/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos jännittää älykkyystestiä niin että alisuoriutuu siinä?

Vierailija
34/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys on perinnöllinen ominaisuus siinä missä ulkonäkökin, kukaan ei ole valinnut syntyä fiksuksi tai tyhmäksi. Sen takia olisi epäreilua jakaa työpaikat muun kuin todellisen osaamisen perusteella, sitä paitsi huippuälykäs voi olla täysi kusipää kenen kanssa kukaan ei halua olla samalla työpaikalla.

On samalla tavalla epäreilua, että malliksi pääsevät vain tarpeeksi pitkät ja kauniit, koska kukaan ei mahda sille mitään jos on ruma ja lyhyt. Älykkäillä tätä todellista osaamista tulee varmasti olemaan, koska oppivat helposti kaiken mitä työssään tarvitsevat.

Vierailija
35/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huippuälykkäät muuttuvat useimmiten kusipäiksi. Vuosikymmenten saatossa se vaan rupeaa vituttamaan aivan äärettömästi kun joutuu jatkuvasti olla tekemisissä idioottien kanssa. Useimmiten tuo kusipäisyys kyllä kohdistuu vain niihin "itseään älykkäänä pitäviin".

Vierailija
36/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan tuli ulos tutkimus, jossa todettiin, että työntekijät eivät kaipaa johtajalta korkeaa älykkyyttä vaan muita ominaisuuksia, kuten kannustamista ja tukemista, jos oikein muistan. 

Vierailija
37/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurihan tuli ulos tutkimus, jossa todettiin, että työntekijät eivät kaipaa johtajalta korkeaa älykkyyttä vaan muita ominaisuuksia, kuten kannustamista ja tukemista, jos oikein muistan. 

Korkea älykkyys lisättynä noihin ominaisuuksiin olisi parempi kuin sama ilman älykkyyttä.

Vierailija
38/40 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka ei pääse mihinkään töihin, ajautuu toimiupseeriksi.

Vierailija
39/40 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkea älykkyysosamäärä on poikkeama samoin kuin matala, luonnonoikku. Ei aina mikään plussa, kuten varmaan jokainen mensalaisia tunteva on huomannut.

Yhtä hyvin töitä voitaisiin jakaa ystävällisyyden, ahkeruuden, moraalin jne. perusteella, jos halutaan jotenkin asiaa oikoa ja karrikoida.

Eri tehtävissä tarvitaan erilaisia comboja ominaisuuksista ja eri työyhteisöihin tarvitaan erilaisia ihmisiä eri sosiaalisiin rooleihin, jotta tiimit toimivat jne. Siksipä tarvitaan henkilöstöjohtajia, psykologisia testejä jne, jotka hoitavat tehtävän nykytietämyksen valossa ammattimaisesti.

Eli oikeastaan tulet väittäneeksi, että älykkyys on ihan turha juttu, ja korkea älykkyys vielä turhempi. Muodikas toki olet näkemyksessäsi kuten mensalaisten mällimisessäkin, mutta väärässä yhtä kaikki. Kun lopultakin ilkeä ahdasmielisyys vielä puetaan tuollaiseen joviaalin elämänkokemuksen kaapuun, niin huh heijaa.

Voisitko mitenkään ajatella hoitavasi alemmuudentunteitasi ilman, että laitat jonkun muun kärsimään? Älykkään osa on ihan riittävän hankala nykymaailmassa ilmankin. Koko ajan joutuu katselemaan, mitä tapahtuu kun töitä tehdään riittämättömällä päättelykyvyllä. Eikä kukaan ole valmis maksamaan palkkaa siitä, että joku jolla riittää näkökykyä tulisi ehkäisemään katastrofin alkuunsa. Tätä ei tapahdu, koska älykkyyden halveksiminen on paitsi sallittua, myös ihannoitua.  Että leikitään me vaan tässä, kyllä joku varmaan jäljet korjaa.

Vierailija
40/40 |
14.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on liikaa työttömänä nimeomaan älykkäitä introvertteja. Heidän työpanoksensa olisi erittäin tärkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi