Miksi reumaa sairastavat näyttävät niin riutuneilta?
Vaikuttaako reuma nivelten lisäksi aina myös lihaksiin ja ihoon?
Ihan asiallisesti siis kysyn, en todellakaan vinoillakseni.(itselläni myös eräs ulkonäköön vaikuttava sairaus)
Henk.kohtaisesti tuntemani reumapotilaat ovat myös hoikkia tai lähes laihoja.
Iskeekö reuma siis valmiiksi hentoihin ihmisiin vai onko seurausta sairaudesta?
Itse en ainakaan tunne yhtään lihavaa reumaa sairastavaa.Kunhan mietiskelen...
Kommentit (19)
Reuma on autoimmuunisairaus, ne voivat ilmetä hämärillä ja laaja-alaisilla tavoilla
Jotkut reumalääkkeet aiheuttavan pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta.
Kortisoni aiheuttaa kasvoihin tietynlaista pulleutta.
Mun äiti on sairastanut reumaa pari kymmentä vuotta. On lihava, tai oli, mutta sitten kävi lihavuusleikkauksessa ja on nyttemmin hoikistunut.
Itselläni on reumaoireita, ja kun oireet ovat todella pahat niin silloin liikkuminen on käytännössä mahdotonta. Kun aamulla menee itsensä oikomiseen puoli päivää, että saa ylipäätään mitään tehtyä. Vessassakin toimitus on vaikeaa, koska ei pysty esim pyyhkimään kunnolla, kun ei vaan taivu. Nivelkivut ovat niin kamalia, kun ei vaan voi tehdä yhtään mitään muuta kuin kärsiä. Niin ja olen minäkin aika lihava. Kuitenkin sen verran liikuntakykyinen vielä, että töihin pystyn ja pyrin harrastamaan liikuntaa nivelieni sallimissa rajoissa tietysti. Ravintoon olisi tärkeä kiinnittää huomiota. Minulla kivut pitää kurissa se, etten syö sellaista, mikä ylläpitää tulehdusta.
Minä taas tunnen yhden normaalipainoisen reumaatikon ja yhden ällistyttävän ylilihavan.
Kortisoni ohentaa ihoa, mutta turvottaa kasvoja. Joillakin punakat posket samasta syystä.
Kyllä sellaista yleistä näivettyneisyttä on havaittavissa, kun sairaus syö luuta ja rustoa.
Jostain syystä mun tuntemani reumapotilaat syövät kaikkea paskaa- kuten vehnää, lihaa ihan liikaa ja asuvat vetoisissa vanhoissa taloissa joissa haisee home. Autoimmuunisairauksien hoidossa ollaan ehkä 50 vuoden päästä siinä, että lääkäritkin ymmärtävät lääkkeiden sijasta kysellä, millaisessa kämpässä reumaatikko asuu tai mitä pistää suuhunsa.
Kumma kyllä, maailmalla on reumasta parannuttu ruokavaliolla ja siirtymällä asumaan puhtaan sisäilman taloihin mutta ei Suomessa, kun täällä tykätään kärsiä ja valitella kipuja. Itse lopetin refluksilääkityksen ruokavalion avulla, sylettä kun ihmiset eivät kuuntele omaa kehoaan. Reumaatikkojen oireet vähintään helpottuisivat jos ymmärtäisivät mitä vilja aiheuttaa elimistössä, se on jatkuvassa tulehdustilassa. Mutta ei, kun kahvileipää ja pullaa ja ruisleipää ja olutta pitää saada, koska SUOMI.
Mä olin nuorempana hoikka ja lihaksikas, vaikka mulla on reuma. Oon siis nainen. Nykyään olenkin valitettavasti hieman ylipainoinen, kun en pysty kipujen takia harrastamaan liikuntaa ja aineenvaihdunta on hidastunut. Pari muuta mun tuntemaa reumaatikkoa on ihan tavallisen näköisiä ja normaalipainoisia naisia. Ehkä nää sun tuntemat ihmiset syö sytostaatteja reumalääkityksenään (esim. metotreksaattia)?
http://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/antti-heikkila-viljat-ovat-y…
http://hymy.fi/terveys-hymy/laakari-rauli-makela-reumasairauksia-voi-ho…
http://anna.fi/liikunta-ja-terveys/kotilaakari/hyva-terveys/helpotusta-…
Anoppi on nyt sairauseläkkeellä reumansa takia, kun ei auta edes biologiset lääkkeet. Kahvileipää, pullaa, vehnää yms. puputtaa minkä ehtii ja olutta juo ja alkoholia. Kansanterveydelle tämä suomalainen ravitsemustapa on pahasta. Joutaisi anoppikin töissä olemaan sen makaamisen sijaan, jos ensimmäiseksi siistisi elintavat kuntoon. Mä en sääli yhtään reumapotilasta niin kauan, ennen kuin on oikeasti tehty kaikki sen oman voinnin eteen. Mulle ei sovi ruisleipä, kauheat vatsakivut. Miksi ihmeessä söisin sitä, kun en sitten voisi tehdä mitään. Ihmisten tyhmyys vaan on niin raivostuttavaa, kun lääkettä vaan napsitaan.
Ja sanomattakin selvää, että tämä purkaus ei koske reumapotilaita, joiden oireet eivät helpotu ruokavalion avulla. Mutta suurimman osan oireet helpottuisivat kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä mun tuntemani reumapotilaat syövät kaikkea paskaa- kuten vehnää, lihaa ihan liikaa ja asuvat vetoisissa vanhoissa taloissa joissa haisee home. Autoimmuunisairauksien hoidossa ollaan ehkä 50 vuoden päästä siinä, että lääkäritkin ymmärtävät lääkkeiden sijasta kysellä, millaisessa kämpässä reumaatikko asuu tai mitä pistää suuhunsa.
Kumma kyllä, maailmalla on reumasta parannuttu ruokavaliolla ja siirtymällä asumaan puhtaan sisäilman taloihin mutta ei Suomessa, kun täällä tykätään kärsiä ja valitella kipuja. Itse lopetin refluksilääkityksen ruokavalion avulla, sylettä kun ihmiset eivät kuuntele omaa kehoaan. Reumaatikkojen oireet vähintään helpottuisivat jos ymmärtäisivät mitä vilja aiheuttaa elimistössä, se on jatkuvassa tulehdustilassa. Mutta ei, kun kahvileipää ja pullaa ja ruisleipää ja olutta pitää saada, koska SUOMI.
Oon reunaatikko ja mieluummin pistän itseeni kerran viikossa lääkettä ja syön ja juon normaalisti, kun viettäisin loppuelämäni vältellen viljaa, maitotuotteita, punaista lihaa, alkoholia, sokeria ym. Aika kuiva elämä jos ruokavalio koostuisi pelkistä kasviksista, kalasta, kanasta ja veden juonnista.
Vierailija kirjoitti:
Mutu ei ole faktaa. Nimimerkillä vuoden ilman viljaa ja gluteenia ollut reumaatikko. Ei mitään vaikutusta kipuihin. Jos jollain toimii, niin hyvä hänelle. Ei kuitenkaan toimi kaikille.
Miten idiootti pitää olla että kuvittelee leipävalinnalla olevan jotenkin olennainen vaikutus autoimmuunisairauteen? Kun on CRP siellä sadan hujakoilla ja ei pääse sängystä ylös niin ruokavalion vaikutus on marginaalinen..
Vierailija kirjoitti:
http://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/antti-heikkila-viljat-ovat-y…
http://hymy.fi/terveys-hymy/laakari-rauli-makela-reumasairauksia-voi-ho…
http://anna.fi/liikunta-ja-terveys/kotilaakari/hyva-terveys/helpotusta-…
Anoppi on nyt sairauseläkkeellä reumansa takia, kun ei auta edes biologiset lääkkeet. Kahvileipää, pullaa, vehnää yms. puputtaa minkä ehtii ja olutta juo ja alkoholia. Kansanterveydelle tämä suomalainen ravitsemustapa on pahasta. Joutaisi anoppikin töissä olemaan sen makaamisen sijaan, jos ensimmäiseksi siistisi elintavat kuntoon. Mä en sääli yhtään reumapotilasta niin kauan, ennen kuin on oikeasti tehty kaikki sen oman voinnin eteen. Mulle ei sovi ruisleipä, kauheat vatsakivut. Miksi ihmeessä söisin sitä, kun en sitten voisi tehdä mitään. Ihmisten tyhmyys vaan on niin raivostuttavaa, kun lääkettä vaan napsitaan.
Ja sanomattakin selvää, että tämä purkaus ei koske reumapotilaita, joiden oireet eivät helpotu ruokavalion avulla. Mutta suurimman osan oireet helpottuisivat kyllä.
Kyllä, joillakin ihmisillä reumaoireet voisivat vähetä ruokavalion muutoksella, mutta mikään ruokavalio ei poista reumaa. Vääjäämättä lähes jokainen reumaatikko päätyy sairaseläkkeelle jossain vaiheessa. Muista myös että ihan REUMA on eri asia kuin REUMATISMI. Varsinainen reuma on todettavissa verikokeilla. Anopillasi on luultavasti vain reumatismi. Itse olen sairastanut pienestä lapsesta lähtien ja minulla ruokavalio ei vaikuta oireisiin pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on sairastanut reumaa pari kymmentä vuotta. On lihava, tai oli, mutta sitten kävi lihavuusleikkauksessa ja on nyttemmin hoikistunut.
Itselläni on reumaoireita, ja kun oireet ovat todella pahat niin silloin liikkuminen on käytännössä mahdotonta. Kun aamulla menee itsensä oikomiseen puoli päivää, että saa ylipäätään mitään tehtyä. Vessassakin toimitus on vaikeaa, koska ei pysty esim pyyhkimään kunnolla, kun ei vaan taivu. Nivelkivut ovat niin kamalia, kun ei vaan voi tehdä yhtään mitään muuta kuin kärsiä. Niin ja olen minäkin aika lihava. Kuitenkin sen verran liikuntakykyinen vielä, että töihin pystyn ja pyrin harrastamaan liikuntaa nivelieni sallimissa rajoissa tietysti. Ravintoon olisi tärkeä kiinnittää huomiota. Minulla kivut pitää kurissa se, etten syö sellaista, mikä ylläpitää tulehdusta.
Ihan käytännön neuvo tuohon pyyhkimiseen. Laita jalat haralleen ja ota käsisuihku ja sillä pystyt pesemään itsesi paremmin jos et taivu sivusta pyyhkimään. Ota pyyhe valmiiksi, jolla kuivaat itsesi. Koettuja konsteja.....
Alle kouluikäinen poikani sairastaa lastenreumaa. Kysyessäni viljattomasta ruokavaliosta, lääkäri kielsi sen tiukasti ja vihjasi että jos lapsen altistaa kieltoruokavaliolle, joka heikentää ravitsemusta, lastensuojelu saattaa puuttua asiaan.
Tiedän itse että viljaton ruokavalio ei tarkoita huonoa ravitsemusta, enkä usko että siitä olisi reumasairaalle haittaakaan, mutta en uskalla kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutu ei ole faktaa. Nimimerkillä vuoden ilman viljaa ja gluteenia ollut reumaatikko. Ei mitään vaikutusta kipuihin. Jos jollain toimii, niin hyvä hänelle. Ei kuitenkaan toimi kaikille.
Ei toimi, ei. Minäkin olen kokeillut, parin vuoden ajan. Ei mitään muutosta aiempaan. Koska olen aina ollut normaalipainoinen, ei ruokavalio tuonut muutosta siihenkään. Tuolla aiemmalla kommentoijalla on melko ikävä asenne kanssasairaitaan kohtaan.
Itselläni oli reuman oireita, kun olin töissä rakennuksessa, jossa oli pahoja kosteusvaurioita. Söin 9 kk ajan malarialääkettä, joka pisti mahan sekaisin ja pudotti tukkaa päästä. Ei maistunut ruoka ja olin aika luikku. Välillä ruokavalioni koostui kasviksista ja kalasta. Ihan saman samat juilivat kivut jatkuivat. Mikään leivän ja pullan syöjä en ole.
On muuten melko hämmentävä tilanne, kun et saa kotioveasi auki, koska et pysty kääntämään avainta. Aamuisin olet jäykkä kuin rautakanki ja tavarat tippuu käsistä.
Nyt olen ollut oireeton 15 vuoden ajan, mutta verikokeissa näkyy edelleen jokin kohonnut reuma-arvo. Mene ja tiedä, mikä tämänkin sairauden perimmäinen salaisuus on. (Sairastan myös astmaa, joten taipumusta autoimmuunisairauksiin on ilmeisesti aivan riittävästi).
Reumakipu 24/7 aiheuttaa usein sen, että liikuntaa ei pysty harrastamaan ja sen vuoksi lihakset surkastuvat. Tulehdustila nivelissä myös väsyttää ja aiheuttaa ruokahaluttomuutta. Moni koittaa saada helpotusta oireisiin ruokavaliolla, joka on usein vähäkalorinen kasvisvoittoisuutensa vuoksi.