Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksanut tiukkaa imetysdieettiä, järjettömän huono omatunto vaikka ei kai pitäisi olla?

Vierailija
12.09.2016 |

Purskahdin tänään itkuun neuvolassa asian takia ja ihana terveydenhoitaja silitti ja vannoi, että olen parhaani tehnyt. Silti mieltä kaihertaa se, että asian voi ilmaista myös niin, että minulle oli tärkeämpää mässyttää croissantteja ja juustoja kuin imettää suolistosairasta lastani.

Dieetti oli siis sitä luokkaa, että monien yksittäisten raaka-aineiden lisäksi ruokavaliostani puuttui kaikki kotimaiset viljat, maito, kananmuna ja soija. Ruoka on aina ollut minulle tärkeä asia, ja voin ihan äärettömän huonosti niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, kun ruokailuun liittyneet sosiaaliset tilanteet kuivuivat olemattomiksi ja elämäni oli yhtä tattaripuuroa, banaania ja broilerin rintafileetä. Pienen säädön jälkeen lapselle löytyi sopiva hypoallergeeninen korvike ja arki tuntui helpottaneen. Mutta sitten ne äidit, jotka kestävät vieläkin tiukempia dieettejä "eikä tunnu edes missään", koska mitäpä sitä ei oman lapsen eteen tekisi ja suolisto-oireiselle äidinmaito on aivan erityisen tärkeää ja niin päin pois :(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syytä itseäsi ! Sinä YRITIT. Jotkut ei lähtisi edes kokeilemaan, jotkut ei imetä ollenkaan.. Voit huonosti, joten tottakai myös sinun hyvinvointisi on tärkeää , jotta jaksaisit olla pienen kanssa hyvillä mielin. Nykyään on hyviä korvikkeita  ja annat lapsellesi muuten läheisyyttä niin kaikki hyvin ! 

Vierailija
2/23 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten ne äidit, jotka kestävät vieläkin tiukempia dieettejä "eikä tunnu edes missään", koska mitäpä sitä ei oman lapsen eteen tekisi ja suolisto-oireiselle äidinmaito on aivan erityisen tärkeää ja niin päin pois :(

No niistä nyt ei kannata välittää. Minä seurasin sellaisen mamman blogia aikoinaan, ja hohhoijaa. Mamma ei voinut syödä kun ihan muutamaa elintarviketta, sillä oli jatkuva nälkä, laihtui paljon, hiukset tippui päästä ja koko ajan se kitisi kun kaikki on niin vaikeaa. Sitten kun monet lukijat kommentoi sille, että tuossa ei ole mitään järkeä, siirrä lapsi korvikkeelle (lapsi oli jo siinä vaiheessa lähemmäs vuoden ikäinen), aloitti mamma marttyrointinsa ja varajeesustelunsa. Koska kyllä hän aikoo imettää ihan ns. loppuun asti koska se on lapselle parasta ja mitä sitten vaikka hän kuihtuu ja terveytensä rapistuu. Siis se sen meno oli ihan uskomatonta. 

Kyseinen mamma oli muutenkin sellainen kitisijä, kaikki oli aina niin vaikeaa ja ennen kaikkea se teki kaikesta aina niin vaikeaa. Esim. talvella pyöräili pääkallokeleillä töihin, pelkäsi kaatuvansa ja telovansa itsensä, mutta ei siltikään voinut käyttää perheen autoa työmatkoihin koska työpaikka oli kuulemma liian lähellä (useampi kilometri matkaa). Sen spesialiteetti oli tuo jatkuva kitinä ja marttyrointi, siksi lopetinkin bloginsa lukemisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sure. Äidinmaidonkorviketta saa kaupasta, äidin korviketta ei. Olen laktivisti ja ihmetyksen puolesta, mutta en mielenterveyttä vastaan. Oikein tehty <3

Kätilö

Vierailija
4/23 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. lisää vielä, että minua ei aikoinaan imetetty kuin 1 kk, enkä tiedä kuinka hyviä ne korvikkeet oli 80-luvun alussa. Joka tapauksessa tuo lyhyt imetys ei ole vaikuttanut terveyteeni mitenkään, en ole ollut sen useammin virustautien kynsissä kuin kukaan muukaan, päinvastoin, ei ole allergioita tms. 

Vierailija
5/23 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, AP, että lentokoneiden turvaohjeissa käsketään asentamaan happinaamari aina ekana itselle? Se on hyvä elämänohje myös vanhemmuuteen liittyen ja pätee erinomaisen hyvin teidän tilanteeseenne. On tilanteita, joissa perheen kokonaisedun tavoittelu on myös lapsen kannalta parempi asia kuin yksipuolinen lapsen edun vaaliminen. 

Vierailija
6/23 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiseen diettiin siirtyminen vaatii aikaa sopeutua, sinulla sitä ei ollut. Minulle on helppo olla ilman noita tuotteita omien allergioideni vuoksi. Vei kuitenkin aikansa ennenkuin opin valmistamaan itse maittavia korvaavia tuotteita. Leipomaan ja laittamaan ruokaa. Valmiina saatavat eivät maistu. Älä siis syytä itseäsi, kun vauvakin voi nyt hyvin, mutta ilmeisesti sinulla on edessä sama kuin minulla eli oppia laittamaan itse hyvää, jos vauvan allergiat eivät vaikka helpottaisikaan.

Vierailija
7/23 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet luultavasti imettänyt jo pidempään kuin iso osa suomalaisäideistä. Eikös se ole jotenkin niin, että vain alle puolet täysimettävät pidempään kuin kolme kuukautta? Iso joukko ei imetä käytännössä lainkaan, ja nykykorvikkeiden ollessa niin hyviä eivät heidänkään lapset kauheasti kärsi. Tietysti äidinmaito on parempi, muttei korvikekaan ole hirveän huono. 

Vierailija
8/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsellani epäillään ainoastaan maitoallergiaa ja minä sen kanssa ajattelin imettää ihan max 8kk saakka jos niinkseen tulee. Lopettaisin varmaan aikalailla heti, jos lista olisi tuollainen kuin teillä!

Ruoka on tärkeä asia, ja uni. Monesti jälkimmäinen on jo vauvaperheessä ongelmallista, jos äidiltä viedään ruokakin niin kuka sitä enää jaksaa?

T. Kahden äiti

Vierailija
9/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä nälkäisenä ja väsyneenä yksipuolisen ravinnon takia ei ole sen arvoista. Sinun tärkein tehtäväsi on jaksaa ja voida hyvin nauttiaksesi ajasta lapsesi kanssa. Kenen etu se on, jos olet kuin haamu?

Teit parhaasi ja suuren työn imetyksen eteen. Saat olla ylpeä itsestäsi! Ihan varmasti teit riittävästi. Nyt vain eteenpäin!

Vierailija
10/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä pidä olla huono omatunto! Ole sen sijaan iloinen, että löytyi tuo hyvä korvike. Nyt voitte molemmat nauttia ruokailusta. 

Jos yhtään lohduttaa, olisin varmaan reagoinut aivan samalla tavalla kuin sinäkin. Rakastan ruokaa ja se on mieliharrastukseni. Lapsilla (3 kpl) ei ollut pahempia terveysongelmia, joten mun ei tarvinnut kuin jättää pois sipuli ja jotkut mausteet. Jälkimmäinen taas innoitti opettelemaan uusia maustamistapoja. 

On se kumma jos pikkuvauvojen äidit eivät ollenkaan tue toisiaan, vaan dissaavat vaikeassa tilanteessa olevaa! 

Hauskaa elämää sulle ja vauvalle!

Vierailija
11/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä pidä olla huono omatunto! Ole sen sijaan iloinen, että löytyi tuo hyvä korvike. Nyt voitte molemmat nauttia ruokailusta. 

Jos yhtään lohduttaa, olisin varmaan reagoinut aivan samalla tavalla kuin sinäkin. Rakastan ruokaa ja se on mieliharrastukseni. Lapsilla (3 kpl) ei ollut pahempia terveysongelmia, joten mun ei tarvinnut kuin jättää pois sipuli ja jotkut mausteet. Jälkimmäinen taas innoitti opettelemaan uusia maustamistapoja. 

On se kumma jos pikkuvauvojen äidit eivät ollenkaan tue toisiaan, vaan dissaavat vaikeassa tilanteessa olevaa! 

Kuka tässä on dissannut? Eikö kaikki ole vaan tukeneet?

Vierailija
12/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jo melkein aikuisten lasten äitiniä omasta kokemuksesta annan vain yhden neuvon. Olen ollut äiti, joka antoi kaikkensa lasten puolesta.

Olisi pitänyt olla hiukan itsekkäämpi. Ihan vain sen takia, että nyt on joskus juteltu lasten kanssa ja he sanovat, että heillä on  vähän syyllisyyttä siitä, kun olin aina niin väsynyt. Se oli totta. Olin aina väsynyt, koska lasten tarpeet (ne olemattomatkin) menivät aina minun tarpeiden edelle, koska syyllistin joka asiasta itseäni niin herkästi. Olin niin hyvin lukenut freudini ja muut analyytiot, jotka olivat sitä mieltä, että kaiken pahan takana on äiti ja äidin itsekkyys.

Joten jos korvike löytyy, niin totta kai annat sitä lapsellesi. Ei lapset oikeasti nauti siitä, kun äiti tekee kaikkensa lasten puolesta. Se on melkoinen taakka heille kantaa matkassaan loppuelämä.

Minä luulin, että niin pitää tehdä, mutta lapset ovat toista mieltä. Eli pullo käteen ja sinulle hyvää ruokaa, mistä nautit. Kummatkin voi hyvin.

Vierailija
13/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus myös miettinyt, että nämä imetysruokavaliokokeilut on aika epåeettisiä nekin. Siis vauvan allergioiden toteamiseenhan menee viikkokausia. Ne eivät kaikki paljastu yhdellä kerralla, vaan kaikkien löytämiseen voi mennä kuukausia. Koko sen ajan lapsi joutuu syömään vääränlaista, sopimatonta äidinmaitoa, joka aihettaa kipuja ja kehitysviiveitä. Lapsi kärsii.

Eikö olisi parempi etsiä heti, mahdollisimman nopeasti se sopiva korvike?

Vierailija
14/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet luultavasti imettänyt jo pidempään kuin iso osa suomalaisäideistä. Eikös se ole jotenkin niin, että vain alle puolet täysimettävät pidempään kuin kolme kuukautta? Iso joukko ei imetä käytännössä lainkaan, ja nykykorvikkeiden ollessa niin hyviä eivät heidänkään lapset kauheasti kärsi. Tietysti äidinmaito on parempi, muttei korvikekaan ole hirveän huono. 

Olipa hauskan syyllistävästi kirjoitettu. Eivät heidänkään lapset kauheasti kärsi.

Oikeasti, he eivät lainkaan kärsi. Itse olen korvikelapsi 60-luvulta ja en muista, että olisin mistään kärsinyt, ettei minua imetetty. Ei ole allergioita, välit äitiin on todella hyvät, ei sairauksia, ei psyykkisiä ongelmia, vaikka en äidinmaitoa saanut kuin pari viikkoa synnyttyäni.

Ei heidänkään lapset kauheasti kärsi, voi herranen aika tätä joidenkin äitien täydellisyyttä.

Vierailija
15/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla neljäs lapsi nyt allerginen.Täälläkin alkaa tuo oman ruoan tarkkailu.Katsotaan miten menee.Itsellä aina ollut iho-oireita joten otan haasteena tutkiskella itseänikin.Pakko koittaa,itse en jaksa ilman imettämistä.Lyhyt aika elämässä vähän pinnistellä.

Vierailija
16/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa hauskan syyllistävästi kirjoitettu. Eivät heidänkään lapset kauheasti kärsi.

Oikeasti, he eivät lainkaan kärsi. Itse olen korvikelapsi 60-luvulta ja en muista, että olisin mistään kärsinyt, ettei minua imetetty. Ei ole allergioita, välit äitiin on todella hyvät, ei sairauksia, ei psyykkisiä ongelmia, vaikka en äidinmaitoa saanut kuin pari viikkoa synnyttyäni.

Ei heidänkään lapset kauheasti kärsi, voi herranen aika tätä joidenkin äitien täydellisyyttä.

Olipa hauskan herkästi otettu herne nenään. En ole tuo jota kommentoit mutta saahan täällä nyt muutakin kommentoida kuin ihan pelkkää hymistelyä...

Vierailija
17/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys vaan on niin helppo ateria että sen takia kannattaa vähän pinnustellä.Ajattelen itseäni ja toki vauvaa (onhan rintamaito tutkitusti hyvästä).

Vierailija
18/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä on dissannut? Eikö kaikki ole vaan tukeneet?

Täällä kaikki ovat tukeneet. Tulkitsin avausta niin, että ap:tä ovat dissanneet oikeassa elämässä imettävät naiset ja se on yksi syy hänen huonoon omatuntoonsa. 

Päättelin sen tästä avauksen loppulauseesta:

"Mutta sitten ne äidit, jotka kestävät vieläkin tiukempia dieettejä "eikä tunnu edes missään", koska mitäpä sitä ei oman lapsen eteen tekisi ja suolisto-oireiselle äidinmaito on aivan erityisen tärkeää ja niin päin pois :("

Tuosta päättelin monenlaisia tapaamisia ja keskusteluja, asenteita ja tunteita. 

12

Vierailija
19/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetys vaan on niin helppo ateria että sen takia kannattaa vähän pinnustellä.Ajattelen itseäni ja toki vauvaa (onhan rintamaito tutkitusti hyvästä).

Onhan se helppo ateria, jos se on helppoa. Mutta se voi olla myös todella vaikeaa ja silloin se ei todellakaan ole helppoa. Äidille eikä lapselle.

Vierailija
20/23 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se helppo ateria, jos se on helppoa. Mutta se voi olla myös todella vaikeaa ja silloin se ei todellakaan ole helppoa. Äidille eikä lapselle.

No ei se ikinä mikään läpihuutojuttu ole,en sanonut niin.Mielestäni imetys on aina työtä vaativa asia.Siitä ei todellakaan puhuta tarpeeksi kuinka hankalaa se saattaa olla.Mut jos siinä onnistuu on helppoa.