Voiko olla kilpparivaivaa? Paino junnaa, hiuksia lähtee kamalasti...
Tuossa keväällä oli terveystarkastus ja koska verenpaineet olivat koholla, neuvottiin pudottamaan painoa (toki muutenkin, koska ylipainoa on about 40kg). Aloitin sitten kesän alusta ruokaremontin, vähensin makean puputtamista todella paljon ja ostin keittiön täyteen kasviksia ja hedelmiä. Siinä missä ennen söin iltaa vasten kokonaisen levyn suklaata ja hörppäsin ehkä colaa päälle, syön nyt omenan ja ehkä porkkanan laimean mehulasillisen kera. Outoa kyllä, paino on laskenut vain 3,5kg kolmessa kuukaudessa?? Onhan sekin alku, juu, mutta luulisi että noin isolla muutoksella saisi aikaan vielä enemmän?
Tuossa keväällä huomattiin myös että minulla oli kilpirauhasarvossa yksi kohta laskenut, mutta koska olin erittäin kovan stressin alla siihen aikaan, arveltiin sen johtuvan siitä, koska aiemmat arvot ovat olleet hyviä. Huomasin noihin aikoihin että minulta lähti hiuksia aika paljon, ja niitä oli aina esim. lattialla runsaasti kun lakaisin (ja harjaan tarttui isoja nyrkillisiä niitä). Suihkun jälkeen sai ottaa ison kimpun veks lattiakaivon ritilästä. Tämä on jatkunut ihan näihin päiviin saakka, mutta kumma kyllä, hiukseni ovat edelleen päässä vaikka niitä lähtee koko ajan. Toisaalta, olen perinyt hyvin tuuhean hiuslaadun.
Labrat ovat tulossa, joten asia selvennee sitä kautta pian, mutta halusin kysellä josko jollain muulla olisi vastaavia kokemuksia aiheesta. Mitä oireita kilpparimuutos tms. on aiheuttanut teillä?
Kommentit (3)
Kiitos sinulle, 20v tyttö! Korkea verenpaine tuli alunperin yllätyksenä, koska se on minulla ollut painostani huolimatta aina hyvä. Yhtäkkiä sitten "jäin kiinni" tuosta, vaikka en ollut muuttanut mitään olennaista elämässäni.
Ap
Mulla lähti hiuksia järjettömästi ennen diagnoosin saamista. Kaikki oireet laitettiin imetyksen/stressin (arjen muutos) piikkiin. Verikokeista sitten selvisi. Mulle tuli ihan täytenä yllätyksenä.
Heti lääkityksen aloitettuani putosi 4kg kuin tyhjästä. Edelleen paino laskussa vaikken ole elämäntapojani vielä kunnolla saanut muutettua. Eli herkut kelpaa ja urheiluna pelkkä vaunulenkkeily.
Mulla lääkitystä takana vasta 2kk.
Kyllä varmasti.
Itse olen kärsinyt myös vaikka mistä oireista ja lukenut paljon sairaudesta.
Nyt on vuosi thyroxinia syöty ja olo hitusen parempi.
Jo korkea verenpaine voi olla merkki kilpirauhasen sairaudesta.
T. 20v. Tyttö.