Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko pomo velvoittaa minua tekemään tällaista työtä?

Vierailija
12.09.2016 |

Olen hoiva-alalla töissä, työnkuvaani normaalisti kuuluu asunnon siivous, ruuanlaitto, kaupassa käynti ym. Eräs asiakas käski minut pesemään auton vesisateella, ja kuivaamaan sen(jonka tein kyllä). Sama asiakas on laittanut minut kolaamaan lunta kerrostalon parkkipaikalta, myös muiden asukkaiden autopaikoilta, sekä puhdistamaan vanteet lumesta. Kerran asiakas halusi lähteä keräämään sieniä ystävänsä ja minun kanssa ja sanoi kaverilleen, että älä suotta kerää, tuon hoitaja voi kerätä sinullekin sienet. Lopulta kieltäydyin ja asiakas ei enää halunnut minun hoitavan asioitaan ja nyt olen saamassa varoitusta työpaikalta työstä kieltäytymisen vuoksi. Onko tämä normaalia hoivatyötä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös töissä hoiva-alalla ja meidän firmassa työnkuvaan kuuluu ihan kaikki mitä asiakas keksii pyytää. Asiakas maksaa siitä työstä ja saa pyytää vaikka sienten keräämistä tai lumien kolaamista.. Me tehdään se hymyssä suin 😊

Vierailija
2/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on sun työnantaja ja mitä lukee työsopimuksessa tai toimenkuvassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele esimiehesi kanssa ja kerro kaikki, mitä aloituksessasi. ja

Vierailija
4/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihenhän nuo avustettavat koittaa aina vedota, että "kyllähän minä tekisin itse aina aivan kaiken jos pystyisin ja koska en pysty, hoitaja tekee", ja sitten laittavat hoitajat tekemään asioita joita eivät todellakaan itse tekisi vaikka pystyisivätkin.

Vierailija
5/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toimenkuvaasi ei voi kyllä kuulua muiden kuin hoidettavasi ns. palvelu. Eihän siinä ole mitään järkeä, että sinä joudut kolaamaan muidenkin autopaikat lumesta tai keräämään heidän sienet. Tehkööt s**tana ne itse, ei kuulu sinun tehtäviisi.

Vierailija
6/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeisesti sama hoitaja, joka on perimässä työnantajalta isoa summaa maksamattomia palkkoja. Mitä sille jutulle kuuluu?

Vierailija
7/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihenhän nuo avustettavat koittaa aina vedota, että "kyllähän minä tekisin itse aina aivan kaiken jos pystyisin ja koska en pysty, hoitaja tekee", ja sitten laittavat hoitajat tekemään asioita joita eivät todellakaan itse tekisi vaikka pystyisivätkin.

Jep. Tältäkin palstalta on saanut lukea millaista helvettiä tuo hoitajana oleminen voi olla. Yksi "parhaista" oli se kun hoidettavalla oli muutakin perhettä, mies ja lapsia, eikä ne tehneet ikinä mitään kotitöitä. Mieskin istui perseellään jossain sohvan uumenissa kaikki päivät. Hoitaja sai sitten hoitaa koko huushollin ja siivota muunkin sakin aikaansaamat sotkut. 

Vierailija
8/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksajana (välillisesti) tuossa on kunta/kaupunki, niin luulisi heilläkin olevan joku ohjeistus siitä, mitä hoivapalvelu pitää sisällään.

Vierailija
9/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autonpesuun ja lumien kolaamiseen saa kulumaan koko työpäivän. Siinä käy hassusti, jos sinut laitetaan keräämään sieniä etkä tunne niitä kunnolla. Mitä sitä suotta huhkimaan, tekee vain rauhalliseen tahtiin.

Vierailija
10/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä käy hassusti, jos sinut laitetaan keräämään sieniä etkä tunne niitä kunnolla.

Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
11/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksajana (välillisesti) tuossa on kunta/kaupunki, niin luulisi heilläkin olevan joku ohjeistus siitä, mitä hoivapalvelu pitää sisällään.

Tosin kyllä mä mieluummin viettäisin työpäiväni sienimetsässä kuin esim. siivoten.

Vierailija
12/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti sama hoitaja, joka on perimässä työnantajalta isoa summaa maksamattomia palkkoja. Mitä sille jutulle kuuluu?

Olen sama, oho kun tunnistit! No ei hyvältä vaikuta, joudun ehkä oikeuteen. ap

Vierailija
13/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroit tuosta auton pesusta ja kuivaamisesta vesisateessa aiemminkin.

Tsemppiä sulle, toivottavasti oikeus voittaa ja saat palkat, mitkä kuuluvat sinulle.

Vierailija
14/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroit tuosta auton pesusta ja kuivaamisesta vesisateessa aiemminkin.

Tsemppiä sulle, toivottavasti oikeus voittaa ja saat palkat, mitkä kuuluvat sinulle.

Kiitos! ap

Vierailija
15/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhoidossa ei tuollaista palvelupakettia ole tarjolla, hoidot ja palvelut on hinnoiteltu erikseen. Ketä mahdatkaan avustaa, kuullosta kalliille palvelulle.

Vierailija
16/21 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyylisiä kokemuksia täälläkin. Kummallista nöyryyttämistä tai sen yrittämistä ja jatkuvia sekoiluja palkkojen kanssa. Suuri osa noista avustettavista tarvitsisi holhoojan. Tämä on vielä pientä mutta mieleen jäi myös eräs jonka luona piti aina siivota lattiasta kattoon avustettavan katsoessa vieressä,jonka jälkeen avustettava kertoili muille kuinka hän itse on taas siivonnut koko päivän.

Vierailija
17/21 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulle ole ihan se ja sama, mitä sinä teet sillä ajalla, josta sinulle maksetaan palkkaa? Jos vanhukselle tulee lasku sinun työajastasi vaikka 7 työtunnilta, tietenkin hän edellyttää sinun tekevän hänelle 7 tuntia työtä ja yrittää keksiä jotain hyödyllistä tekemistä.

Aika moni poimisi mieluummin sieniä kuin siivoaisi, mutta auton pesu ja varsinkin kuivaaminen sateella menee kieltämättä pikkuisen haastavammaksi. Tarjosihan työnantajasi sinulle asianmukaisen suoja-asun?

Jos kyse on maksamattomista palkoista, oletko jo tehnyt palkkaturvaan hakemuksen? Se maksaa vain silloin, kun työnantaja on maksukyvytön. Jos on vaan maksuhaluton, on mentävä oikeuteen.

Vierailija
18/21 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulle ole ihan se ja sama, mitä sinä teet sillä ajalla, josta sinulle maksetaan palkkaa? Jos vanhukselle tulee lasku sinun työajastasi vaikka 7 työtunnilta, tietenkin hän edellyttää sinun tekevän hänelle 7 tuntia työtä ja yrittää keksiä jotain hyödyllistä tekemistä.

Aika moni poimisi mieluummin sieniä kuin siivoaisi, mutta auton pesu ja varsinkin kuivaaminen sateella menee kieltämättä pikkuisen haastavammaksi. Tarjosihan työnantajasi sinulle asianmukaisen suoja-asun?

Jos kyse on maksamattomista palkoista, oletko jo tehnyt palkkaturvaan hakemuksen? Se maksaa vain silloin, kun työnantaja on maksukyvytön. Jos on vaan maksuhaluton, on mentävä oikeuteen.

Miksi pitäisi tehdä töitä muille kuin avustettavalle? Avustaja on palkattu sille avustettavalle, ei huolehtimaan koko naapuruston autopaikkojen lumenluonnista tai sienienpoimimisesta avustettavan kaverille.

Vierailija
19/21 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunta tai kaupunki on henkilökohtaisen avustajan palkanmaksaja, hoivafirma voi toki olla siinä välissä.

Vierailija
20/21 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaja päättää. Nuo on kaikki sellaisia tehtäviä jotka kyllä kuuluvat avustajan työnkuvaan mutta hyvin harvoin tehtäviin. Eli et voi kieltäytyä jos avustettava maksaa tuntilaskutuksesi itse ilman mitään yhteiskunnan tukia kuin korkeintaan kotitalousvähennys.

Jos puolestaan laskutuksesi maksetaan edes osittain yhteiskunnan varoilla, sinulla on velvollisuus kieltäytyä kyseisistä työtehtävistä. Nuo eivät ole mikään sellainen työtehtävä että niiden suorittamiseen voitaisiin myöntää yhteiskunnan tukea!