Vihaan opiskelualaani
Valmistun reilun vuoden päästä alalta, jonka opiskelua vihaan syvästi. Muutama kokemus työskentely alalta on ollut pääsääntöisesti ok ja toivon, että koen edes työskentelyn jotenkuten mielekkääksi. Itse tätä tieteenalaa kuitenkin inhoan syvästi ja opiskelu on ollut pääsääntöisesti kamalaa ja motivaatio nolla. Opiskelen ennen toista alaa, jonka opiskelua rakastin ja jossa olin todella hyvä. Tämän alan mahdollistamat työt puolestaan eivät yhtään houkuttaneet.
Opiskelukaverini ovat pääsääntöisesti hieman ylimielisiä ja tietyllä tavalla jopa tyhmiä, vapaaseen ajatteluun kykenemättömiä, joten koen usein myös heidän seuransa puuduttavaksi ja pelkään, että joudun työskentelemään loppuelämäni tällaisten ihmisten kanssa.
Onko yöllä ketään, joka painii samanlaisten ajatusten kanssa? Aion suorittaa opintoni loppuun ja lähteä työelämään kyllä tältä alalta, mutta välillä kuitenkin tämä intohimon puute alaan kohtaan on masentavaa, varsinkin kun takana on täysin erilainen kokemus tuon toisen alan kanssa.
Kommentit (16)
Alaa enemmän työn mielekkyyteen vaikuttaa työpaikka ja tehtävien mielekkyys ja sopivuus. Vai mikä mahtaa olla alasi ja tutkintosi taso?
Niin mäkin! ✋
t. tuleva hoitsu
syytä tuskin tarvii sen suuremmin selittää...
Vierailija kirjoitti:
Alaa enemmän työn mielekkyyteen vaikuttaa työpaikka ja tehtävien mielekkyys ja sopivuus. Vai mikä mahtaa olla alasi ja tutkintosi taso?
Lohduttava ajatus, kiitos tästä! Molemmat alat yliop., hauskaa tässä se, että teen olen väikkäriin tähtäävässä projektissa tällä nykyisellä alallani. Se etenee oikein hyvin, vaikka inhoan tätäkin aihetta. Alat yhteisktieteelistä ja kaupallista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohduttava ajatus, kiitos tästä! Molemmat alat yliop., hauskaa tässä se, että teen olen väikkäriin tähtäävässä projektissa tällä nykyisellä alallani. Se etenee oikein hyvin, vaikka inhoan tätäkin aihetta. Alat yhteisktieteelistä ja kaupallista. Ap
Tämä just on outoa. Yliopistossa voi olla sellaisia aloja, joissa opinnoilla ja työelämällä ei ole mitään yhteyttä. Ihan kuin toiseen maailmaan hyppäisi opintojen jälkeen. Mitä järkeä!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä just on outoa. Yliopistossa voi olla sellaisia aloja, joissa opinnoilla ja työelämällä ei ole mitään yhteyttä. Ihan kuin toiseen maailmaan hyppäisi opintojen jälkeen. Mitä järkeä!!!!!!!
Sanopa muuta! Välillä tuntuu, ettei opiskeluilla mitään kosketuspintaa työelämän kanssa. Haluaisin akateemisen koulutuksen, jota toki arvostan, lisäksi saada valmiudet myös työelämään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto pelkään että mulle käy just näin! Arvoin näiden kahden välillä ja järkisyistä päädyin kauppatieteisiin, vaikka sisimmässäni tiedän että mua kiinnostaa enemmän yhteiskunnalliset jutut. Toivon todella, että jossain kohtaa syttyisin enemmän tälle tai sitten vain pakko tehdä toinen oikeasti kiinnostava tutkinto päällisiksi..
Vierailija kirjoitti:
Kauppis ja valtsikka?
Tää on ilmeisesti aika yleinen kombo?
Siis opiskelet tällä hetkellä kauppatieteitä, ymmärrän että opiskelu voi olla puuduttavaa ja jopa vastenmielistä mutta yliopistosta nyt ei valmistuta mihinkään tiettyyn ammattiin, vaan sulla on ainakin teoriassa mahdollista hakea lähes minkä tyyppistä työtä tahansa. Eri asia, jos opiskelisit esim. AMK:ssa sairaanhoitajaksi niin ymmärtäisin enemmän huolesi.
Vierailija kirjoitti:
Valmistun reilun vuoden päästä alalta, jonka opiskelua vihaan syvästi. Muutama kokemus työskentely alalta on ollut pääsääntöisesti ok ja toivon, että koen edes työskentelyn jotenkuten mielekkääksi. Itse tätä tieteenalaa kuitenkin inhoan syvästi ja opiskelu on ollut pääsääntöisesti kamalaa ja motivaatio nolla. Opiskelen ennen toista alaa, jonka opiskelua rakastin ja jossa olin todella hyvä. Tämän alan mahdollistamat työt puolestaan eivät yhtään houkuttaneet.
Opiskelukaverini ovat pääsääntöisesti hieman ylimielisiä ja tietyllä tavalla jopa tyhmiä, vapaaseen ajatteluun kykenemättömiä, joten koen usein myös heidän seuransa puuduttavaksi ja pelkään, että joudun työskentelemään loppuelämäni tällaisten ihmisten kanssa.
Onko yöllä ketään, joka painii samanlaisten ajatusten kanssa? Aion suorittaa opintoni loppuun ja lähteä työelämään kyllä tältä alalta, mutta välillä kuitenkin tämä intohimon puute alaan kohtaan on masentavaa, varsinkin kun takana on täysin erilainen kokemus tuon toisen alan kanssa.
Pitää vain etsiä sellainen työpaikka, josta tykkää ja käydä ne koulut, jotka tuohon työpaikkaan vaaditaan, vaikka opiskelu ei maistuisikaan. Kyllä lyhyen koulun aina jaksaa jos palkintona on vähemmän ärsyttävä työpaikka tai jopa miellyttävä työpaikka.
Täytyy vaan tosiaan etsiä sellainen työ, jossa viihdyn. Tällä hetkellä vaan tämä reilu vuosikin opiskelujen parissa tuntuu masentavalta, vaikka koitankin kannustaa itseäni, että onneksi kyseessä enää näin lyhyt aika. Pohdin tässä paljon myös omaa totaalista pettymystäni opiskeluun, en koskaan olisi arvannut että opiskelu tulisi olemaan minulle näin vastenmielistä :/ Siksikin varmaan tästä tänne kirjoitin, vertaistukeakin vähän haen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto pelkään että mulle käy just näin! Arvoin näiden kahden välillä ja järkisyistä päädyin kauppatieteisiin, vaikka sisimmässäni tiedän että mua kiinnostaa enemmän yhteiskunnalliset jutut. Toivon todella, että jossain kohtaa syttyisin enemmän tälle tai sitten vain pakko tehdä toinen oikeasti kiinnostava tutkinto päällisiksi..
Omaakin syttymistä odotellessa... Minulla vaivaa tässä vielä se, että tiedän miltä tuntuu nauttia täysin siemauksin opiskelusta ja kokea vahvaa yhteenkuuluvuutta opiskelukaverien kanssa. Tsemppiä sinulle :) Ap
Samoja kokemuksia, vaikka olen opiskellut yliopistossa alaa, joka tähtää suoraan tiettyyn ammattiin (olen puheterapeutti). Opiskeluaikana arvostukseni kyseistä alaa kohtaan suorastaan romahti. Vasta nyt, kun työkokemusta on jonkin verran, olen taas löytänyt mielekkyyden ja arvostuksen tekemääni työtä kohtaan. Maisterinpapereilla voin pyyhkiä vessan lattiaa, juuri mitään konkreettisia työskentelymenetelmiä en yliopistossa oppinut.
Sama fiilis kauppatieteistä ja kyltereistä. Tykkään tavallaan myös näistä uusista opinnoistani, mutta opiskelukavereiden jutut on just kuvaamasi kaltaisia.
Mulla on ihan samanlainen tilanne. En tiedäitä tehdä
Jaha, pahoittelen kirjoitusvirheitä ja autocorrectin kummallisia muunnoksia, joita tulikin runsaasti.
Ap