Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa elokuvien taso on aika heikko - toivon asiallista keskustelua!

Vierailija
12.09.2016 |

Kävin katsomassa perjantaina uuden Ahvenanmaan noitavainoista kertovan Tulen morsian -elokuvan. Elokuvassa oli hyviäkin puolia, mutta päällimmäiseksi jäivät ne huonot - puutteellinen henkilöohjaus sekä ontoiksi jäävät henkilöhahmot.
-
Mä en tunne elokuvantekemistä juurikaan, joten en osaa sanoa, mistä tämä puolitiehen jääminen elokuvissa johtuu. Olisi kiva kuulla pohdintaa sellaisilta ihmisiltä, joilla on jonkinlaista näkemystä elokuvien ja elokuvantekemisen suhteen.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan puutteesta.

Vierailija
2/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiiii.. mä olin luottanut tuohon leffaan, kun kuulosti vähän paremmalta mitä yleensä ja tarkoitus oli mennä katsomaan tällä viikolla tuo pätkä.

Voi kurja, jos sekin nyt oli huono. :( :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan puutteesta.

Haluaisin tietää, miten tämä käytännössä vaikuttaa esim. juuri tuohon elokuvassa nähtyyn henkilöohjauksen puutteeseen.

Ap

Vierailija
4/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää kaikkein eniten paska äänitys. Puhe on mussutettua kuiskaamista josta ei saa selvää (ja kotona pitää laittaa kaukosäätimestä äänet täysille), taustaäänet ja ääniefektit taas liian kovalla puheeseen suhteutettuna. Koko ajan saa olla kaukosäädin kourassa mikäli tahtoo kuulla vuorosanat ja säilyttää kuulonsa muissa kohtauksissa...

Vierailija
5/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomen taidemaailmaa pyörittää kommarikartelli, jolla ei ole mitään lahjoja mihinkään.

Vierailija
6/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan puutteesta.

Haluaisin tietää, miten tämä käytännössä vaikuttaa esim. juuri tuohon elokuvassa nähtyyn henkilöohjauksen puutteeseen.

Ap

Näyttelijät eivät ole kaksisia, eikä se ohjaajakaan. Oikeasti en juuri tästä elokuvasta tiedä mitään (väärä mappi), mutta noin periaatteessa se kyllä useimmiten johtuu siitä, ettei ole resursseja, kun elokuvia tehdään ja niistä tulee huonoja, tai ei tule hyviä ja menestyneitä. 

Vierailija
7/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eiiii.. mä olin luottanut tuohon leffaan, kun kuulosti vähän paremmalta mitä yleensä ja tarkoitus oli mennä katsomaan tällä viikolla tuo pätkä.

Voi kurja, jos sekin nyt oli huono. :( :(

Oli kyllä mulle pettymys, pakko sanoa. En nyt sano, ettei kannata mennä katsomaan - kyllä kannattaa. Mä ajattelin mennä katsomaan sen Teit meistä kauniinkin, vaikka se varmasti on aikamoista huttua. Mua kuitenkin kiinnostaa kotimaisten tekijöiden tarinat. Mutta kyllä myös ärsyttää se, että niin paljon odotuksia jää lunastamatta.

Ap

Vierailija
8/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukirahalla kun tehdään niin ei tarvitse syntyä priimaa.

Vierailija
9/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan katso suomalaisia elokuvia enää, mutta se on ainakin pistänyt korvaan, että jotenkin se äänityö on ihan surkeaa: puhe on niin hiljaisella että saa vääntää napit kaakkoon, mutta sitten tuleekin joku musakohtaus ja meinaa korvat hajota.

Lisäksi suomalaiset näyttelijät ovat 1) epäkiinnostavia tai 2) ärsyttäviä, useimmiten molempia. Eli niidenkään perässä ei tule elokuviin lähdettyä.

Sinänsä käsikirjoituksia mielestäni tehdään ihan mielenkiintoisista aiheista, mutta kun elokuvalippujen hinnat ovat niin järkyttäviä, niin mieluummin valitsee sen taatusti hauskan supersankarileffan kuin suomalaisen tekeleen, josta ei voi olla varma mitä saa.

Vierailija
10/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan puutteesta.

Ap

Näyttelijät eivät ole kaksisia, eikä se ohjaajakaan. Oikeasti en juuri tästä elokuvasta tiedä mitään (väärä mappi), mutta noin periaatteessa se kyllä useimmiten johtuu siitä, ettei ole resursseja, kun elokuvia tehdään ja niistä tulee huonoja, tai ei tule hyviä ja menestyneitä. 

En osaa sanoa, millaisia näyttelijöitä pääosanesittäjät ovat. Elokuvassa on kyllä tunnettuja ja kehuttujakin näyttelijä, esim. Psilanderia esittävä ruotsalainen "paskiaisnäyttelijä" (en nyt jaksa googlata nimeä, mutta on aina paskiaisen roolissa, siitä tämä mun antamani liikanimi) sekä Antti Reini. Ja uskon, että Annaa ja Eliasta (elokuvan romanttinen pari) esittävistä näyttelijöistä olisi saanut paljon, paljon enemmän irti. Mutta sen haluaisin tietää, miten ihan konkreettisesti, käytännön tasolla se resurssien puute vaikuttaa. 

Ap

Vierailija
11/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen itse ihmetellyt usein samaa. Olen kuitenkin katsonut varmaan lähes kaikki kotimaiset leffat mitkä on tehty vuoden 2000 jälkeen ja useimmat kotimaiset 80-luvun ja 90-luvunkin leffat.

Suurin ongelma on käsikirjoitusten tasossa ja töksähtelevässä tarinankerronnassa yleensä, mutta muitakin ongelmia kyllä löytyy, juurikin ohjauksen heikkous näkyy usein. Hyviä näyttelijöitä Suomessa on aika paljon, mutta se ei riitä tietenkään, jos homma muuten tökkii.

Varmaan alan koulutus (ohjaus ja käsikirjoittaminen) on Suomessa heikkoa nimenomaan fiktioelokuvien suhteen, dokumenttien suhteen suomalainen tuotanto on huomattavasti parempaa.

Hyvä vertailukohta fiktiossa on Tanska, joka on samankokoinen maa kuin Suomi mutta siellä pystytään tuottamaan todella laadukasta jälkeä sekä leffoissa että tv-sarjoissa, varsinkin tv-sarjoissa.

Vierailija
12/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä suomalaisten elokuvien/tv-sarjojen suurin virhe on surkea käsikirjoittaminen. Sama koskee myös muuta draamaa. Hyvänä esimerkkinä vastikään tv:ssä alkanut sarja "Korpelan kujanjuoksu", joka on kuin harrastajavoimin tehtyä kesäteatteria. Kun lähdetään tekemään leffaa jonka tavoitteena on miellyttää yleisöä, niin yleensä mennään metsään. Odotan jännityksellä uutta Tuntematonta, kuinka paska versio siitä saadaan aikaan.

Vierailija
13/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukirahalla kun tehdään niin ei tarvitse syntyä priimaa.

Tää on nyt just sen tason keskustelua, joka ei kiinnosta. Kaipaisin hieman analyyttisempaa otetta.

Ap

Vierailija
14/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeastaan katso suomalaisia elokuvia enää, mutta se on ainakin pistänyt korvaan, että jotenkin se äänityö on ihan surkeaa: puhe on niin hiljaisella että saa vääntää napit kaakkoon, mutta sitten tuleekin joku musakohtaus ja meinaa korvat hajota.

Lisäksi suomalaiset näyttelijät ovat 1) epäkiinnostavia tai 2) ärsyttäviä, useimmiten molempia. Eli niidenkään perässä ei tule elokuviin lähdettyä.

Sinänsä käsikirjoituksia mielestäni tehdään ihan mielenkiintoisista aiheista, mutta kun elokuvalippujen hinnat ovat niin järkyttäviä, niin mieluummin valitsee sen taatusti hauskan supersankarileffan kuin suomalaisen tekeleen, josta ei voi olla varma mitä saa.

Mun mielestä taas suomalaisissa näyttelijöissä on paljon kiinnostavia nimiä. Ja mua ei taas ne supersankarityyppiset leffat ole kiinnostaneet 90-luvun jälkeen.

Ap

Vierailija
15/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää kaikkein eniten paska äänitys. Puhe on mussutettua kuiskaamista josta ei saa selvää (ja kotona pitää laittaa kaukosäätimestä äänet täysille), taustaäänet ja ääniefektit taas liian kovalla puheeseen suhteutettuna. Koko ajan saa olla kaukosäädin kourassa mikäli tahtoo kuulla vuorosanat ja säilyttää kuulonsa muissa kohtauksissa...

Tätä pakko peesata.

En tiedä onko heikko tekniikka vai jälkikäsittely vai ammattitaidon puute, mutta puheesta ei saa koskaan mitään selvää ja musiikki pauhaa taustalla aivan liian kovalla.

Itse tykkään todella paljon Breking Bad-sarjan tyylistä ja oivaltavasta kuvaamisesta. Siitä että katselijalle ei tarvitse kertoa kaikkea rautalangasta vääntäen (kotimaiset) vaan yhdellä oivaltavalla kuvalla saa kerrottua ihan saman + katselijan tajutessa sen itse, katseluilo kohoaa huimasti.

Vierailija
16/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen itse ihmetellyt usein samaa. Olen kuitenkin katsonut varmaan lähes kaikki kotimaiset leffat mitkä on tehty vuoden 2000 jälkeen ja useimmat kotimaiset 80-luvun ja 90-luvunkin leffat.

Suurin ongelma on käsikirjoitusten tasossa ja töksähtelevässä tarinankerronnassa yleensä, mutta muitakin ongelmia kyllä löytyy, juurikin ohjauksen heikkous näkyy usein. Hyviä näyttelijöitä Suomessa on aika paljon, mutta se ei riitä tietenkään, jos homma muuten tökkii.

Varmaan alan koulutus (ohjaus ja käsikirjoittaminen) on Suomessa heikkoa nimenomaan fiktioelokuvien suhteen, dokumenttien suhteen suomalainen tuotanto on huomattavasti parempaa.

Hyvä vertailukohta fiktiossa on Tanska, joka on samankokoinen maa kuin Suomi mutta siellä pystytään tuottamaan todella laadukasta jälkeä sekä leffoissa että tv-sarjoissa, varsinkin tv-sarjoissa.

Kiitos hyvästä analyysista! Kyllä sitä näkemystä vain kertyy, kun katsoo paljon elokuvia. 

-

Luulisi, että kun elämä on niin kansainvälistä nykyään, olisi helppo ottaa keinoja ja oppia oman perinteen ulkopuolelta. Sitä en tietenkään toivo, että Suomessa alettaisiin apinoida jotain toista tapaa tehdä, tietenkin parasta olisi se, että otettaisiin se joku omaleimaisuus ja nostettaisiin se uudelle tasolle. On Suomessa nyt kuitenkin tehty hyvääkin. Omaleimaisia tekijöitä on, vaikkapa nyt Kaurismäki ja Honkasalo. Ja oikeasti mielenkiintoisena juttuna on mulle jäänyt mieleen Emmauksen tiellä, jonka olen nähnyt monta kertaa.

Ap

Vierailija
17/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä suomalaisten elokuvien/tv-sarjojen suurin virhe on surkea käsikirjoittaminen. Sama koskee myös muuta draamaa. Hyvänä esimerkkinä vastikään tv:ssä alkanut sarja "Korpelan kujanjuoksu", joka on kuin harrastajavoimin tehtyä kesäteatteria. Kun lähdetään tekemään leffaa jonka tavoitteena on miellyttää yleisöä, niin yleensä mennään metsään. Odotan jännityksellä uutta Tuntematonta, kuinka paska versio siitä saadaan aikaan.

Olen katsonut melkein kaksi jaksoa, enkä vieläkään tiedä että onko tyylilaji parodia vai draama?

Ei sitä nyt ihan tosissaankaan voi ottaa, se olisi jo niin paha riman alitus, että ehkäpä parodia on ollut lähtökohtana?

Vierailija
18/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahan puutteesta.

Ap

En osaa sanoa, millaisia näyttelijöitä pääosanesittäjät ovat. Elokuvassa on kyllä tunnettuja ja kehuttujakin näyttelijä, esim. Psilanderia esittävä ruotsalainen "paskiaisnäyttelijä" (en nyt jaksa googlata nimeä, mutta on aina paskiaisen roolissa, siitä tämä mun antamani liikanimi) sekä Antti Reini. Ja uskon, että Annaa ja Eliasta (elokuvan romanttinen pari) esittävistä näyttelijöistä olisi saanut paljon, paljon enemmän irti. Mutta sen haluaisin tietää, miten ihan konkreettisesti, käytännön tasolla se resurssien puute vaikuttaa. 

Ap

No esimerkiksi niin, ettei ole varaa tarpeeksi moneen kuvauspäivään, jolloin sitä henkilöohjausta harjoitetaan tai ei ole varaa hioa käsikirjoitusta tarpeeksi (=ihmiset haluavat siitä rahaa, koska heidänkin on elettävä). 

Vierailija
19/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- huono näyttelijätyö(nopetus). Ulkomaisissa ohjelmissa ja elokuvissa ihmiset ovat luonnollisia, Suomessa liioiteltuja ja epäluonnollisia

- typerät aiheet ja kliseinen kerronta. roudasta rospuuttoon jne

- liian pienet piirit - uudistusta ei koskaan tapahdu, kun samalla lailla oppineet ihmiset tekevät keskenään ja opettavat muita. Latviasta oli tulossa TAIKkiin uutta verta, ja sisäpiiriläiset torppasivat sen.

Vierailija
20/38 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin kommentoi tuo edellinenkin kirjoittaja. Suomessa tehdään kirjallisuuden puolella paljonkin hyvin tyyliteltyä fiktiota (vs. esim. amerikkalainen rönsyilevä kirjallisuus), miksihän ei onnistu elokuvan puolella? 

Ap