Apua! E-pillereiden lopetus, kuukautiset eivät ala
On kulunut jo n. viikko siitä, kun otin viimeisen pillerin. Kuukautiset eivät kuitenkaan ole vieläkään alkaneet. Onko tämä normaalia? Alan jo vähän panikoida...
N22
Kommentit (11)
Eli lopetit hormonaalisen ehkäisyn kokonaan? Voi mennä viikkoja, kuukausia tai vuosikin ennen kuin oma kuukautiskierto toipuu ja starttaa. Minulla ei 9 vuoden hormonaalisen ehkäisyn jälkeen startannut miltei vuoteen lopetuksen jälkeen, vaan piti käydä lääkäriltä hakemassa Terolut-kuuri, jolla kierto käynnistettiin. Sen jälkeen on ollut säännölliset menkat.
Miul meni 9kk enneku menkat jatku pillereiden lopettamisen jälkeen (3vuotta käytin pillereitä).. ja Teroluteja otin, en muista alkoks ne niil vai luonnollisesti
Sulla on vasta viikko mennyt! Älä oota niiden alkavan kuukauteen :D
Itse söin n, 2,5 vuotta Gestinyl- merkkisiä pillereitä, kuukautiset tulivat heti aivan normaalisti, kierto oli säännöllinen ja säilyi samana, tulin ensimmäisestä kierrosta raskaaksi, joka kuitenkin meni kesken hyvin aikaisin, toisesta kierrosta jäi mukaan. Se on niin kovin yksilöllistä, miten ja koska ne palautuvat ja ovatko säännölliset vai eivät. Jos huolestuttaa, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.
Mulla oli kutakuinkin saman ikäisenä kuukautiset vuoden pois e-pillereiden lopetuksen jälkeen. Sitten jatkuivat normaalisti.
Kiitos paljon vastauksista! En tosiaan tiennyt, että näinkin voi tapahtua. Ehdin jo panikoida kunnolla. - AP
Puolen vuoden päästä pitäisi mennä viimeistään lääkärille, jos ei ala kuulua. Ne voidaan käynnistää keltarauhashormonilla. Sillä, että niitä ei kuulu, ei ole välttämättä mitään tekemistä e-pillereiden kanssa - on paljon syitä, miksi kuukautiset voivat kadota. Anyhow, niiden pitkäaikainen puuttuminen heikentää luustoa, joten asia tulee hoitaa.
Mulla meni pari kuukautta ennen kuin menkat alkoi, ja vuoden verran tulivat tosi niukkoina, mutta lyhyellä kierrolla. Noin vuoden päästä palasivat samanlaisiksi kuin ennen pillereitä (runsaat pitkällä kierrolla).
Mulla tuli kuukautiset vasta vuoden päästä e-pillerien lopettamisen jälkeen. Odottele vaan rauhassa, ne alkaa sitten kun ne viitsivät.
Vierailija kirjoitti:
Puolen vuoden päästä pitäisi mennä viimeistään lääkärille, jos ei ala kuulua. Ne voidaan käynnistää keltarauhashormonilla. Sillä, että niitä ei kuulu, ei ole välttämättä mitään tekemistä e-pillereiden kanssa - on paljon syitä, miksi kuukautiset voivat kadota. Anyhow, niiden pitkäaikainen puuttuminen heikentää luustoa, joten asia tulee hoitaa.
Miksi puuttuminen heikentää luustoa? Jokin hormonijuttu?
Niin ja siis pillereitä syödessäni kuukautiset katosivat kokonaan. Lääkäri sanoi, että se on ihan normaalia. Pillereissä on 4 ns. tyhjää pilleriä, joiden aikana kuukautisten pitäisi tulla ja sitten neljän päivän jälkeen jatketaan taas normaalien pillereiden syömistä. - AP