Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A2 lisääntymisilta

Vierailija
12.09.2016 |

Huomenna YLE A2 lisääntymisilta.

Kun katsoo osallistujalistaa, niin huomaa, että suurin osa keskustelijoista on lisääntymistä kannattavia.
Mikä sen keskustelun arvo on, kun samaa mieltä olevat keskustelevat keskenään?

http://yle.fi/uutiset/a2_lisaantymis-ilta_etsii_ratkaisuja_syntyvyyden_…

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehviläinen ärsytti.en tajua miks pitäis olla pultsarin kanssa jos itse on tasokas?!

Vierailija
42/57 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskekaas nyt niitä standardeja, mammat.

On jo vastattu tässä:

http://www.vauva.fi/comment/27033832#comment-27033832

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuen päälle tulee muita tukia jos on lapsia, vähintään toimeentulotuki.

Vierailija
44/57 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naispelko23 kirjoitti:

Miksi tarvitaan lisää ihmisiä? Ihmiset on perseestä ja omalla typeryydellään tuhoavat koko maapallon ja siinä sivussa avaruudenkin. Ihmisten sukupuuttoon kuoleminen olisi varmaan parasta mitä voisi tapahtua, loppuisi se luonnon raiskaaminen ja eläinten tappaminen huvin vuoksi.

Moni ei varmasti halua lapsia, koska tällä hetkellä tulevaisuus ei näytä kovin valoisalta. Kiva tehdä kakara kun ei ikinä tiedä, koska itse on työttömänä, tai että tuleeko edes työllistymään.

Terveisin Naispelko23

Moni keskustelija ei nyt osaa erottaa toisistaan maailmanlaajuista tilannetta ja Suomen tilannetta. Maailmanlaajuisesti lapsia tehdään aivan liikaa, Suomessa aivan liian vähän. Ja ei Suomessa ole juuri mitään ongelmia, vaikka joutuisi työttömäksikin elanto on silti taattu.

Suomessa elanto ei ole millään lailla kovin pitkäksi aikaa taattu jos joutuu/jää työttömäksi, koska työllisten suhde väestön kokonaismäärään huononee koko ajan. Nykyistä työttömyys/sosiaaliturvaa ei pystytä ylläpitämään enää 50 vuoden päästä jos syntyvyys pysyy samana tai kasvaa nykyisestä, koska työpaikkojen määrä ei kasva. Jos et omaa etuasi tajua niin ajattele edes niitä tulevien lapsien työllistymistä/työttömäksi jäämistä aikuisena!

Vierailija
45/57 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naispelko23 kirjoitti:

Miksi tarvitaan lisää ihmisiä? Ihmiset on perseestä ja omalla typeryydellään tuhoavat koko maapallon ja siinä sivussa avaruudenkin. Ihmisten sukupuuttoon kuoleminen olisi varmaan parasta mitä voisi tapahtua, loppuisi se luonnon raiskaaminen ja eläinten tappaminen huvin vuoksi.

Moni ei varmasti halua lapsia, koska tällä hetkellä tulevaisuus ei näytä kovin valoisalta. Kiva tehdä kakara kun ei ikinä tiedä, koska itse on työttömänä, tai että tuleeko edes työllistymään.

Terveisin Naispelko23

Moni keskustelija ei nyt osaa erottaa toisistaan maailmanlaajuista tilannetta ja Suomen tilannetta. Maailmanlaajuisesti lapsia tehdään aivan liikaa, Suomessa aivan liian vähän. Ja ei Suomessa ole juuri mitään ongelmia, vaikka joutuisi työttömäksikin elanto on silti taattu.

Ei niillä rahoilla lasta mitenkään hirveän juhlavasti kasvateta. Sekään kun ei ole varmaa, että miten kauan työttömät enää saa tukia. Tuskin Suomessa työttömiä ihan ilman rahaa jätetään, mutta varmasti sieltä tullaan ottamaan vielä lisää siihen, että saadaan "Suomi kuntoon". 

Aikuisillekaan ei nyt tällä hetkellä tunnu olevan töitä, ja töistä irtisanotaan jatkuvasti porukkaa. Ei oikein käy järkeen, että siihen soppaan lisätään vielä lapsi. Jos omakin tulevaisuus näyttää paskalta niin ei ole mitään järkeä hankkia lasta siihen paskan keskelle.

Joo, monessa maassa on asiat paljon paskemmin kuin Suomessa, mutta me asutaan Suomessa ja meillä on omat ongelmamme, jotka voi kukin mielessään luokitella isoiksi tai pieniksi. Työttömyys on ainakin minun silmissäni aika iso ongelma tällä hetkellä Suomessa. Työttömyyden rinnalla Pekan ja Matildan päätös olla lisääntymättä tuntuu aika pieneltä. Ne lapset kun ei pelasta tätä maata kuin parinkymmenen vuoden päästä, jos nyt pääsevät töihin. Työttömyys myös masentaa monia ihmisiä ja täten vaikuttaa siihen lisääntymiseenkin.

Terveisin Naispelko23

Vierailija
46/57 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miettii, missä jamassa maailma on nykyään, ja että pahempaan suuntaan vain menee, esim. saastuminen, luonnonvarojen liikakäyttö ja lopulta loppuminen jne, tulevaisuus näyttää maailmanlaajuisesti erittäin huonolta. En usko, että asiat tästä maagisesti parantuisivat, pahentuvat vain. Huolestuttaa jo sekin, mitä omana elinaikana tapahtuu maapallollamme, saatika sitten sen jälkeen, kun olen kuollut. Esim. ympäristöpakolaisuus tulee lisääntymään varmaankin, kun yhä useammat alueet maapallolta muuttuvat mm saastumisen takia elinkelvottomiksi. Näen tulevaisuuden melko pessimistisesti, ja olisi melko itsekästä pyöräyttää muksuja tähän maailmaan.

N24

Vierailija
47/57 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
48/57 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kotihoidontukien ym. sijaan vanhemman saada olla ansiosidonnaisella 500 päivää?

Suurituloiset lisääntyisivät ja miehet varmaan jäisivät entistä useammin kotiin.

Siis ei välttämättä 500 päivää, mutta jonkin aikaa kuitenkin. Tosin tuo syntyvyyden vähenemisen aiheuttamat ongelmat ovat lopulta sellainen "bump" vaan tilastoissa eli ikuinen ongelma se ei ole. Ongelma poistuu lopulta kuin sappikivi jos syntyvyys muuten pysyy tasaisena. Kunhan suurista ikäluokista päästään niin asia korjaantuu sillä.

Toisaalta suomalaiset loppuvat maapallolta kokonaan tietyn ajan kuluttua mikäli syntyvyys per nainen ole vähintään 2 lasta. Uhanalaiseksi lajiksi pitäisi julistaa.

Vierailija
49/57 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tapetaan vuosittain 10000 ihmisenalkua ennen syntymää. En halua syyllistää abortin tehneitä, mutta tämä on fakta, suuri luku kun syntyvyys on näin pieni ja mietityttää onko jokainen noista 10000 abortista oikeasti aiheellinen?

Raskauden ehkäisy, e-pillerit jne mahdollistavat mukavan, vapaan elämän niin kauan että lisääntymisellä alkaa olla kiire... Ehkäisy on yksi mahdollistava tekijä sille, että nykyihmiset "haluavat rusinat pullasta", ihminen voi vapaasti harrastaa seksiä vakiokumppanin tai satunnaisten kumppanien kanssa ilman pelkoa raskaudesta. Seksuaalivietin perimmäinen tarkoitus, lisääntyminen, on muuttunut hedonistiseksi itsensä toteuttamiseksi ja elämän perusarvoksi ja lasten saaminen on asia, joka on muuttunut irralliseksi sivuseikaksi. Jos lisäännytään, se tapahtuu kun elämä on kaikin puolin kunnossa, täydellinen kumppani, työpaikka, koti ja tulotaso.

Itse voin myöntää etten ole kokenut vauvakuumetta, itsekin elin melko pitkään, lähemmäksi 30v nuoruutta. Aviohieheni kanssa kolme lasta koska rakastamme toisiamme eikä ollut mitään syytä ehkäistä heidän syntymäänsä. Toki nykyinen perhe-elämämme on haastavaa, kun ei ole juurikaan tukiverkkoja, isovanhemmat asuvat kauempana jne, mutta kyllä elämä lasten kanssa on niin antoisaa ettei ole kaduttanut! Jos olisin nuorempi, niin haluaisin varmaan vielä yhden lapsen, mutta kyllä nyt alkaa jo ikä tulla vastaan...- Älkää nuoremmat tuhlatko nuoruusvuosia pelkästään elämästä nauttimiseen tai uraan, vaan kannattaa myös muistaa ettei hedelmällinen ikä jatku loputtomiin.

Vierailija
50/57 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus on luonnotonta? Miksi niin? Kaikilla ihmisillä on oma vapaa tahto eikä ketään siihen voi pakottaa. Toki eläimille se on luonnotonta mutta niitä ajavatkin vaistot lisääntymään. Ihmisillä ei enää olekkaan pakonnomaista tarvetta lisääntyä. Kaikki päättävät omasta elämästään. 

Vierailija
51/57 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä on luonnottomampaa tuhota tämä maapallo liikakansoittumiseen. Oikeastihan ihmisiä ei pitäisi olla edes elossa näin paljoa, mutta terveydenhuolto yms ovat puuttuneet luonnon kiertokulkuun. Luonto osaisi oikeasti itse pitää lajien määrät kurissa.

Ja jos edes osattaisi kohdella ainoaa maapalloamme hyvin, mutta ei. Kaikki pitää tuhota ja hyväksikäyttää. En oikeasti usko, että esim 50 vuoden päästä on tästä maapallosta enää paljoa jäljellä. Itse olisin silloin vajaa 80-vuotias, eli ihan mahdollisesti vielä elossa. Pelottaa oikeasti ajatella, miltä tulevaisuus näyttää.

Vierailija
52/57 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maahanmuuttajat pitävät huolen siitä, että muutamassa vuosikymmenessä suomalaisten ihonväri tummenee. Itsensä elättävä keskivertoperhe kahdella lapsella ei pärjää kun vastassa on kolme eukkoa synnyttämässä vuoron perään viisi muksua yhdelle miehelle.

Mutta kuka maksaa tämän lystin?

Vierailija
53/57 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos asiaa ajatellaan luonnollisuuden kannalta niin lapsettomuus on "luonnotonta". Vietit ajavat ihmistäkin lisääntymiseen, seksuaalivietti on yksi voimakkaimmista vieteistä, eikö?! Ehkäisy antaa mahdollisuuden toteuttaa seksuaaliviettiä ilman jälkikasvua, mikä sekin on tavallaan luonnotonta ja vähentää lasten määrää yhteiskunnassamme. Lapsen kannalta katsottuna on tärkeää että hän on toivottu ja haluttu, joten ihan sen takia ehkäisy on tarpeellista.

En tarkoita että kaikkien pitäisi lisääntyä tai että lapseton ihminen olisi yhtään vähempiarvoisempi kuin lapsia saaneet. Ei jälkikasvu tee ihmisestä yhtään sen parempaa tai huonompaa..lapsettoman elämä voi olla jopa antoisampaa kun saa keskittyä itseensä, uraansa, harrastuksiinsa eikä tarvitse ottaa lasten tarpeita joka hetki huomioon!

Vierailija
54/57 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus on luonnotonta? Miksi niin? Kaikilla ihmisillä on oma vapaa tahto eikä ketään siihen voi pakottaa. Toki eläimille se on luonnotonta mutta niitä ajavatkin vaistot lisääntymään. Ihmisillä ei enää olekkaan pakonnomaista tarvetta lisääntyä. Kaikki päättävät omasta elämästään. 

Ihmisillähän on suurempi tarve nussia kuin lähes millään eläimellä. Ehkäisy vaan estää jatkuvat raskaudet.

Vierailija
55/57 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä on luonnottomampaa tuhota tämä maapallo liikakansoittumiseen. Oikeastihan ihmisiä ei pitäisi olla edes elossa näin paljoa, mutta terveydenhuolto yms ovat puuttuneet luonnon kiertokulkuun. Luonto osaisi oikeasti itse pitää lajien määrät kurissa.

Ja jos edes osattaisi kohdella ainoaa maapalloamme hyvin, mutta ei. Kaikki pitää tuhota ja hyväksikäyttää. En oikeasti usko, että esim 50 vuoden päästä on tästä maapallosta enää paljoa jäljellä. Itse olisin silloin vajaa 80-vuotias, eli ihan mahdollisesti vielä elossa. Pelottaa oikeasti ajatella, miltä tulevaisuus näyttää.

maapallo ei mihinkään liikakansoitukseen tuhoudu. itsemme voidaan tappaa, mutta maa on ollut miljardeja vuosia ja tulee olemaan kunnes aurinko räjähtää.

Vierailija
56/57 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen toimittaja alusti iltaa sanomalla, että syntyvyys on kääntynyt rajuun laskuun. Asiantuntoja selitty laskus sillä, että nykyään on yhä helpompaa siirtää synnytysta myöhemmäksi.

Tässä on tilasto synnytysten keskimääräisestä määrästä naista kohden (hedelmällisyysprosentti)

https://www.google.fi/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sp_dyn…

Tilastosta huomataan, että synnytysten määrä on ollut nykyistä heikompaa 2000-luvun alun ja lähes koko 80- ja 70-luvun. Yle aloitti ohjelman emävalheella.

Vierailija
57/57 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkin päin voi olla, että vaikka nainen kuinka haluaisi lapsen, ei millään löydy hänen kanssaan lasta haluavaa miestä. Itse olen kahden lapsen äiti, mies halusi lapsia. Olisin halunnut kolmannenkin, eri miehen kanssa. Mies oli alistava sadisti (tyyliin: sun rinnat roikkuu, sun vika, että vauva herää yöllä, löi mua ilman syytä aamiaispöydässä, niin että 1,5 v. poikamme oli samassa pöydässä, onneksi katsoi muualle ja olin hiljaa, etten herättäisi huomiota). Siis löi. kun olin raskaana ja kun pieni tyttäremme syntyi, opettelin varuulta turvakodin numeron ulkoa. Ero tuli onneksi, mutta olin henkisesti rikki sen jälkeen. Luulin häntä paremmaksi isäksi ja puolisoksi. Että ei mulla ois ollut hurjia vaatimustasoja kuin mua kunnioittava ihminen! Älkää aina sanoko naisia nirsoiksi! Nyt oon jo yli 40 v., eipä taida tulla enää lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän