Mammat auttakaa avutonta: Halpoja, helppoja ja suht terveellisiä kotiruokia
Muutan opiskelemaan pois kotoa. Mun äiti ei ole ikinä tehnyt oikein mitään ruokaa, kotona syötiin leipää. Sijaisperheessä oli aina niin hienoja ja kalliita ruokia että niiden tekeminen ei ole mahdollista. Voisitteko siis kertoa jotain mahdollisimman terveellistä mutta edullista kotiruokaa mulle tehtäväksi :) kivaa olisi jos kerralla saa isomman satsin josta riittää useammaksi päiväksi. Ja olen uusavuton kun ikinä mua ei ole opetettu ruuanlaittoon eli "pavut on halpoja" ei auta vaan ihan konkreettinen vinkki että mitä teen niistä :) En syö lihaa mutta kalaa jonkin verran!
Tällasia olen miettinyt:
- kalakeitto
- kasvissosekeitot
- perunamuusi + ?
- puurot (keräsin paljon puolukoita eikö niistä tule vispipuuro?)
Kiitos avusta!
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Netti on pullollaan reseptejä. Kirjoita vaikka "helppoa kotiruokaa".
kaikissa on lihaa melkein :(
Martoilla on hyviä ja helppoja reseptejä, esim Penninvenyttäjän keittokirja. Ihmettelen kyllä vähän asennettasi. Miksi et ole vain laittamut ruokaa? Niin minun tyttöni tekevät.
Tunnut olevan toimelias ihminen, siitä jo iso plussa! Netistä löytyy reseptejä joka lähtöön, kokeile hakusanana vaikka "helppoa arkiruokaa". Kyllä se siitä, ruoan tekeminen vaatii enemmän rohkeutta ja maalaisjärkeä, kuin osaamista.
Chili sin carne
Kasvispihvejä
Uunijuureksia
Wokkeja
Pitää tänään mennä salille. Jalkapäivä. En tiedä miten sujuu.
Pinaattikeittoa
pinaatti/porkkanaletut
tofu-kaaliwokki
linssikeitto
soijarouhe makaronilaatikko
Makaroni-kasvislaatikko. jauheliha-makaronilaatikkoa soveltaen.
Vierailija kirjoitti:
Martoilla on hyviä ja helppoja reseptejä, esim Penninvenyttäjän keittokirja. Ihmettelen kyllä vähän asennettasi. Miksi et ole vain laittamut ruokaa? Niin minun tyttöni tekevät.
Koska äiti ei ostanut kotiin ruokaa mitä laittaa ja sijaisperheessä en saanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä estää sinua nyt tekemästä itsellesi ruokaa? Netti on täynnä reseptejä. Ja kirjastot täynnä keittokirjoja.
Täytetyt paprikat (kasvistäytteellä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä estää sinua nyt tekemästä itsellesi ruokaa? Netti on täynnä reseptejä. Ja kirjastot täynnä keittokirjoja.
No ei estä :D tosi vaikea vaan tietää mitä tekisin kun ikinä ei ole ollut sellaista mallia jolta oppia mitään perusasioita. Ehkä tä on vaikea ymmärtää. Pääasia että kovin kyllä haluaisin osata tehdä ruokaa ja vaikka kutsua vaikka kavereita syömään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei estä :D tosi vaikea vaan tietää mitä tekisin kun ikinä ei ole ollut sellaista mallia jolta oppia mitään perusasioita. Ehkä tä on vaikea ymmärtää. Pääasia että kovin kyllä haluaisin osata tehdä ruokaa ja vaikka kutsua vaikka kavereita syömään :)
Ja koulussako ei muka ollut köksää? Yhtään kokkiohjelmaa et pysty katsomaan? Minusta niitä tulee monta tuntia joka päivä. Kasvisruokaa kokkaa esim Olga Temonen. Googleta Olgan kotona niin löytyy videtkin. Hänen keittokirjansa saat kirjastosta tai adlibriksestä.
Kasvispihvejä saa tehtyä halvalla aina sesongin mukaan. Kaali-porkkanapihvi, punajuuripihvit, selleri-perunapihvit jne. Kasvikset raasteeksi, sekaan mausteita, munia ja korppujauhoja. Jos on oikein rahoissaan niin voi sekaan heittää vähän vuohenjuustoa tai sinihomejuustoa.
Toinen budjettisuosikkini ovat falafelit. Kikherneet ovat proteiinipitoisia ja melko edullisia. Lisukkeeksi bulguria ja jugurttikastike. Yhdestä bulgur-pussista saa kymmeniä lisukeannoksia, koska se turpoaa niin paljon. On myös melko ravinnepitoista. Enemmän hivenaineita ja vitamiineja kuin riisissä tai pastassa.
Pasta ja tomaattikastike on myös hyvä halvan ruuan perusta. Sekaan voi melkein laittaa mitä tahansa. Tarjouksessa olevaa munakoisoa, paprikaa tai kesäkurpitsaa, soijaa tai papuja jne.
Risotto. Saa isonkin satsin samalla vaivalla tehtyä.
Minulla "risottoriisinä" sekoitus, jossa riisiä ja rikottua ohrasuurimoa.
Pannulle sipulisilppu, valkosipulisilppu, vähän öljyä ja riisit. Kuullota hetki, lisää vihanneksia, hyvää tomaattimurskaa, kasvislientä, mausteita.
Loppuvaiheessa "liha", minä käytän esim. härkäpapuvalmiste Härkistä, nyhtökauraa tai tofua - myös soijarouhe käy. Tai keitettyjä kananmunia, jos niistä tykkää. Lopuksi parmesaaniraastetta, mutta maistuu ilmankin, jos haluaa leikata kuluja.
On todella edullinen ja hyvä perusruoka. Halpaversio soijarouheella, mutta vajaan 4 euron Härkis-paketista riittää sellaiseen neljän päivän annokseen oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koulussako ei muka ollut köksää? Yhtään kokkiohjelmaa et pysty katsomaan? Minusta niitä tulee monta tuntia joka päivä. Kasvisruokaa kokkaa esim Olga Temonen. Googleta Olgan kotona niin löytyy videtkin. Hänen keittokirjansa saat kirjastosta tai adlibriksestä.
Meillä on selvästi hyvin erilaiset elämät olleet. Mä en ollut yläasteikäisenä ihan niin fiksu kun nykyään ja lintsasin aika paljon. Välillä äiti tarvitsi apua jossain ja ei antanut mun mennä kouluun. Kun lopetin lihansyönnin niin köksänope otti mut silmätikuksi ja sain aina vaan tehdä ja syödä salaattia tai raastetta. Niitä osaan kyllä nyt tehdä :D ja ihan hyviä kastikkeita salaatille :) Googlaan ton Olgan kyllä mutta jotenkin aina telkkarissa tosi monimutkaisia ruokia. Mulle tärkeetä olis se että mokaamismahdollisuus on pieni ettei rahat mene hukkaan ja ei mulla ole myöskään paljoa erilaisia välineitä. Paistinpannu, kattila ja uunivuoka löytyy!
Kiitos kaikille ohjeiden kirjottajille :) kasvispihvit varsinkin vaikutti tosi hyviltä ja ohje oli tosi konkreettinen! Kannattaako ne paistaa vai laittaa uuniin? Samoin risotto oli hyvä, se kuulostaakin niin hienolta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on selvästi hyvin erilaiset elämät olleet. Mä en ollut yläasteikäisenä ihan niin fiksu kun nykyään ja lintsasin aika paljon. Välillä äiti tarvitsi apua jossain ja ei antanut mun mennä kouluun. Kun lopetin lihansyönnin niin köksänope otti mut silmätikuksi ja sain aina vaan tehdä ja syödä salaattia tai raastetta. Niitä osaan kyllä nyt tehdä :D ja ihan hyviä kastikkeita salaatille :) Googlaan ton Olgan kyllä mutta jotenkin aina telkkarissa tosi monimutkaisia ruokia. Mulle tärkeetä olis se että mokaamismahdollisuus on pieni ettei rahat mene hukkaan ja ei mulla ole myöskään paljoa erilaisia välineitä. Paistinpannu, kattila ja uunivuoka löytyy!
Niin. Minulta kuoli isä kun olin 14. Sen jälkeen hoidin kaikki omat asiani. Ja pikkusiskon. Siksi en jaksakaan kuunnella nyt tuota potaskaa miten äiti sitä ja sijaisäiti tätä. Grow up. Jos lintsasit niin ihan oma häpeäsi on sekin. Suomessa on ilmainen koulutus.. Jos ei sitä osaa hyödyntää niin voi voi.
Voi sä olet ihana reipas ja ihan mahtavaa kun olet nyt kiinnostunut ja haluat tehdä ruokaa! Älä välitä noista typeristä kommenteista mitä joku laittoi. Itselläni on ollut aika samanlainen tausta kuin sinulla ja opettelin itsekin vasta 18v tekemään ruokaa kun muutin yksin asumaan.
Missä päin asut?
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta meillä ei saanut lapset tehdä itse ruokaa, ettei satu mitään vahinkoja. Eikä meille myöskään mitään opetettu.
Joten minäkin olin vähän hukassa muuttaessani pois kotoa. Osasin tehdä jonkun perus jauhelihakastikkeen ja keittää pastan, mutta siihen se jäikin.
Kyllä mä sitten opettelin tekemään itse erilaisia ruokia.
Netti on pullollaan reseptejä. Kirjoita vaikka "helppoa kotiruokaa".