Ärsyttävää, että ihmiset eivät pidä tautia kunnollisena ennen kuin on kuumetta
Itselläni ainakin se kuume on pienin niistä flunssan oireista. Olen suhteellisen toimintakykyinen vielä yli 39 asteen kuumeessakin, vaikka normaali ruumiinlämpöni ei ole tavallista korkeampi. Silloin kun kuumetta tulee, se nousee helposti 40 asteeseen.
Angiinamainen kurkkukipu haittaa paljon enemmän, koska se vaikeuttaa ihan hengittämistä ja nielemistäkin. Siksi ärsyttää, että jos olen kipeänä, kysytään ensimmäisenä: "Oliko kuumettakin?" Yleensä vastaan, että oli, mutta että joku muu oire siinä enemmän haittasi. Ja jos ei ole merkittävästi kuumetta, sitten vähätellään koko tautia, vaikka olisin ollut tosi kipeä ja huonovointinen.
Kommentit (8)
Komppaan.
K: "nostiko lämpöä" v:ei.
"Aijaa" No kai sä töihin pääset?
K2:"Jaa lenssua, onkos lämpöä?"
V2: joo vähän ja nenä vuotaa.
No voi paska. Lepää nyt ihmeessä. Soittele kun paranet.
Eiköhän se kuume ole se ainoa kipeyden mittari joillain... Ainoa kipeys jonka voi todistaa työntämällä numeroidun puikon kainaloon tai perseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuume tarkoittaa että keho puolustautuu pöpöiltä ja taistelee niitä vastaan. Tukkoisuutta on monesti ihmisellä vaikkei olisi tautia. Silloin puuttuu kuume. Saikkua ei saa jos on tukkoisuutta. Jonkun mielestä se häiritsee jo hengittämistä mutta aidosti -sä olisit sairaalassa jos sun hengitys ei toimi.
Mene poistattaan nielurisat jos nä häiritsee. Ei ole mikään iso toimenpide, rutiinia tollanen.
En puhunut tukkoisuudesta, vaan kivuista. Minulle ainakin kurkkukipu iskee aina todella lujana ja useamman päivän ennen kuumetta. Se vie samalla myös äänen. Saikkua en siitä tarvitse enkä sitä tarkoittanutkaan, vaan ärsyttää vain _vähättely_ kipeydestä ilman kuumetta. Minä olen helpottunut siinä vaiheessa, kun alkaa kuume, koska se tarkoittaa sitä, että kurkkukipu on menossa ohi.
Toistan vielä lukukyvyttömille: En saikuta ilman kuumetta enkä vaadi sitä. Tässä oli kyse ainoastaan toisten ihmisten kipujen vähättelystä.
AP
Musta taas tuntuu että mulle ei ikinä kuume nouse millään, vasta kun olen ollut jo ehkä parikin päivää tosi huonossa kunnossa. Voin siis tulla oikeasti ihan toimintakyvyttömäksi ilman että kuume nousee. Tähän kuuluu todella kuumeinen huimaava olo ja kaikki flunssan oireet, niin että on pakko olla maaten koko päivä. Joillekin taas tuntuu aika pienestä jo nousevan kuume ja jotkut tosiaan kuumeessakin on ihan toimintakykyisiä.
Mulla ainakin aina ensimmäisenä turpoaa limakalvot. Poskionteloiden limakalvojen turvotus sit aiheuttaa tukkoisuutta, paineen tunnetta päässä, univaikeuksia ja ihan järkyttävää päänsärkyä. Kuume nousee harvoin, mutta aina olen saanut saikkua ilman kuumettakin.
Minuakin ärsyttää tämä asia. Yleensä jos olen kipeä, kaikista pahimmat oireet ovat nenän ja kurkun kipu ja todella ilkeä kirvely, huimaus, heikotus, etova oli, kylmä hiki, palelu, päänsärky ja voimakkaat nivelkivut. Ei siihen päälle se kuume tunnu enää missään. Monesti se ei edes nouse, ne on nuo muut oireet jotka tekevät toimintakyvyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ärsyttää tämä asia. Yleensä jos olen kipeä, kaikista pahimmat oireet ovat nenän ja kurkun kipu ja todella ilkeä kirvely, huimaus, heikotus, etova oli, kylmä hiki, palelu, päänsärky ja voimakkaat nivelkivut. Ei siihen päälle se kuume tunnu enää missään. Monesti se ei edes nouse, ne on nuo muut oireet jotka tekevät toimintakyvyttömäksi.
Mikä tuuri, että vastasin eilen tähän ketjuun ja tulin yöllä kipeäksi! Piti ihan tulla kertomaan, kun huvitti niin paljon. :D
Kuume tarkoittaa että keho puolustautuu pöpöiltä ja taistelee niitä vastaan. Tukkoisuutta on monesti ihmisellä vaikkei olisi tautia. Silloin puuttuu kuume. Saikkua ei saa jos on tukkoisuutta. Jonkun mielestä se häiritsee jo hengittämistä mutta aidosti -sä olisit sairaalassa jos sun hengitys ei toimi.
Mene poistattaan nielurisat jos nä häiritsee. Ei ole mikään iso toimenpide, rutiinia tollanen.