Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kalliin auton sairaanhoitajan palkalla voi ostaa?

Vierailija
11.09.2016 |

Mikä on ostohinnassa maksimi? Tiedän että kysymys on höhlä mutta en osaa suhteuttaa näitä asioita :)

Pankithan haluaa yleensä sellaisen laina-ajan että auton arvo on suurempi kuin jäljellä oleva velka. Se ei voi siis olla loputtoman pitkä se laina-aika :)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ohjenuorana ollut, että maksimissaan sen hintainen auto kuin bruttovuositulot on.

Vierailija
2/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ohjenuorana ollut, että maksimissaan sen hintainen auto kuin bruttovuositulot on.

Kamalan yläkanttiin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita miettiminen paljonko olet valmis maksamaan kuukaudessa autolainasta ja kerro se vaikka 60:lla (5x12kk).

Jos maksat esim 300€ /kk, olet viidessä vuodessa maksanut 18000€. Olisiko tämä hyvä tapa arvioida maksukykyä ja auton hankintahintaa?

Vierailija
4/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on se periaate että auto halvalla  ja rahat mieluummin sijoituksiin, uutena en ostaisi milloinkaan. Auton arvo kun ei  nouse joten siihen on turha laittaa rahaa varsinkin jos ajaa vain vähän vuodessa.

Vierailija
5/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on säästöjä tai lainanvakuuksia, niin voithan ostaa vaikka uuden ässämersun, jos siltä tuntuu. Mutta se on eri asia, että kuinka järkevä ostos se olisi. Ehkä itse lähtisin siitä, että säästäisin rahaa ja ostaisin sen auton käteisellä. Se voisi olla ihan hyvä ohjenuora, että sitä kalliimpaa ei kannata ostaa, mitä ei pysty kerralla maksamaan.

Vierailija
6/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hölmöä. Mulla bruttovuositulot yli 100k€ ja silti ajelen kymppitonnin autolla. Pistän rahat mieluummin sijoitusyksiöihin yms. Vasta kun sijoitusvarallisuus ylittää 300k€ ajattelin siirtyä tuollaisiin 30k€ autoihin.

Vierailija
7/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ikinä osta autoa velaksi. Pane nekin rahat passiivisiin indeksirahastoihin. Tsekkaa tämä: http://www.mrmoneymustache.com/2013/04/22/curing-your-clown-like-car-ha…;

Vierailija
8/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi härreguud, kuka sairaanhoitaja tällaisia kyseee. :-) Ota laskin käteen ja suhteuta menot sekä tulot keskenään. Tavoitteena tietty jäädä mahd. paljon plussalle. T. toinen sh

Vierailija
9/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso laskurilla mihin on varaa. Ota huomioon muut menot ja hätään varautuminen. Toisille auto on tärkeämpi kuin toisille

Vierailija
10/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja verottaja maksaa loput, kun oma maksukykysi loppuu?

Minusta parempi sääntö on, että ostaa sen hintaisen auton maksimissaan, mitä käyttötilin saldo näyttää. Auton hinta ei nouse sen ikääntyessä vaan päinvastoin, joten se on kulutustuote.

Vierailija
11/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulen tienaavani suht. saman verran kuin hoitsu, vaikka olen insinööri. Maksan 15000 euron autosta lyhennystä rahoitusyhtiölle n. 200 euroa /kk. Omalla kohdallani tämä oli mielestäni järkevää, koska ajan paljon pitkää matkaa ja halusin auton, jossa on huoltotakuu. Mulla meni julkisiin kuitenkin jo 400-500 kuussa, eli enemmän vaikka huomioi auton muutkin kulut kuin polttoaineen. Ajassa säästän n. 3 tuntia/suunta. Eli sanoisin, että tämä 15000 on ok. Mulla oli omaa rahaa 6000 euroa, ihan kaikkia säästöjä en laittanut. 

Vierailija
12/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa kallis, velaksi ostettu auto nähdään "varallisuutta" symboloivana asiana. Jos katsoisitte naapureidenne autojen rekisteröintitiedot, huomaisitte että valtaosalla omistajana on pankin rahoitusyhtiö (eli velkaa on otettu) tai sitten leasingfirma (työsuhdeauto)

Velaksi ostettu auto ei ole mikään varallisuuden symboli vaan pikemminkin osoitus (suurista) veloista.

Itse pitäydyn mieluummin halvemmissa käytetyissä autoissa ja lihotan osakepossaa kuin velkaannun ja ajelen kalliilla autolla, jonka arvo laskee 20% vuodessa.

Vierailija
13/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin väärä asenne autokauppoihin. Ei todellakaan niin kallista kuin pystyy vaan päinvastoin niin halpa kuin viitsii.

Vierailija
14/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajilla on oikeasti hyvät palkat

Vierailija
15/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hölmöä. Mulla bruttovuositulot yli 100k€ ja silti ajelen kymppitonnin autolla. Pistän rahat mieluummin sijoitusyksiöihin yms. Vasta kun sijoitusvarallisuus ylittää 300k€ ajattelin siirtyä tuollaisiin 30k€ autoihin.

No juuri näin. Minä ostin 30 tonnin käytetyn, kun yritysteni arvo oli miljoonan tasoa. Nyt siitä autosta saattaa saada reilun 20 tonnia, mutta en ajatellut vaihtaa vähään aikaan.

Vierailija
16/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu puolisosi tuloista :D

Vierailija
17/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyvä nyrkkisääntö on, että auto voi maksaa sen verran kuin mitä vuodessa saa osinkoja. Tyhjästä kun lähtee, niin se eka auto on halvempi. Hiljalleen sitä saa vaihdettua vähän parempaan.

Vierailija
18/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan jotain 27500 bruttona vuodessa ja ostin 28000 käytetyn auton :)

Vierailija
19/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi rikkaat rikastuu? Siksi kun ne ei tuhlaa rahojaan 80000€ maksavaan citymaasturiin ja vaihda sitä 3 vuoden välein, häviten joka kerta 40000€.

Vierailija
20/23 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käyttänyt ohjenuorana kahden viikon bruttopalkkaa. Käteisellä olen aina ostanut.