Kaikkien läheisten huolet ja murheet kaatuu minun päälle, en jaksa
voin jo todella huonosti ja rintaa puristaa ja ahdistaa, olo on ihan kamala. Helpotusta ei ole näköpiirissä ja asiat vaikeita. Mitä tehdä ku olen itse romahduspisteessä? Läheiset ovat ajaneet minut tähän, nyt en enää kykene enkä jaksa. Auttakaa, mitä teen ja miten jaksan?
Kommentit (22)
Mä tarvitsin nuorempana paljon tukea ja tosi pitkään "kuormitin" läheisiä. Onneksi jaksoivat tukea, koska nyt olen vahvempi ja tuen puolestani erästä heikommin voivaa kaveriani. Tiedostan myös että koska vaan voi osat taas muuttua, riippuen mitä elämä tuo eteen. Ja vaikka jäisinkin tähän rooliin, niin mielummin olen vahva ja kykeneväinen auttamaan kuin heikko ja muiden armoilla. Eli osaan olla siitä kiitollinen, sen sijaan että kokisin sen jotenkin epäreiluna tai työnä.
Tietty jos on itse lopussa, niin sitten pitää siirtyä autettaviin, kunnes ehkä taas jaksaa itse auttaa. Kommunikaatiota tarvitaan puolin ja toisin, sekä solidaarisuutta. Turha kuitenkaan uhriutua tai syyllistää heikompaa, siitä ei hyödy kukaan.
Ihmiset on erilaisia ja kaikilla on omat heikkoudet ja vahvuudet. Joillain on enemmän heikkouksia ja joillain vahvuuksia. Siksi lienee loogista, että vahvat joutuu auttamaan useammin kuin heikot. Vaihtoehto on se, että annetaan heikkojen hukkua. Siihen suuntaan taidetaan olla matkallakin. Valintoja.