Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesänviettoa anoppilassa. Vähän väsyttää kyllä.

Vierailija
11.09.2016 |

Mies taantuu jonnekin 80-luvulle siinä samassa kun mennään lapsuudenkotiinsa, nykyiseen kesätaloon. Alkaa touhuta pihoilla ja laiturilla, leikkaa nurmikkoa, siivoaa jotain liiteriä, laittelee koneita ja varastoja, välillä istuskelee pihakeinussa kylmä kaljapullo kädessä.

Minä sisällä: tiskipöytä on vuodelta 1961 eli työskentelykorkeus jotain 60cm, itse tiskiallas vetää noin litran vettä. Siinä käsintiskaan porukoiden tiskit. Anoppi istuu kädet sylissä omalla paikallaan keittiön pöydän ääressä ja seuraa töitäni. En osaa tiskata, en osaa siivota ja olen epähygieeninen. Hän on sairas ja pitäisi olla eritysen tarkkana. Minulta, 45-v koulutelta vakituisessa työssä käyvältä naiselta tiedusteltiin ihan vittuilumielessä että etkö ole käynyt mitään talouskoulua??. Jooen ole en.
Kun aamiainen on syöty, tupa siivottu, niin aletaankin valmistella lounasta. Vaikka anoppi ei pysty itse laittamaan ruokaa, on hänellä asiaan vankka mielipide.Ruoka pitää olla: perunoita, lihaa ja kastiketta. Jos ei ole perunoita, ei ole ruokaakaan, mitään muuta ei voi syödä. Miestä ei näy missään. Hokara appi seisoskelee ikkunan edessä ja kattelee pihalle.
Lounaan jälkeen siivous ja vanhukset vetäytyy iltapäivätirsoille. Juuri kun saan kaiken kuntoon alkaa kuulua kolinaa ja appi ihmettelee että eikö ole iltapäiväkahvia ja sen kanssa pitää olla pullaa, eikö ole mitään.
Mies on edelleen pihalla, rannalla, veneellä ja nauttii olostaan. Minäkin haluaisin ulos, mutta ei tästä ole vielä ehtinyt.

Kesäloma menee näin. Vanhukset, melkein liikuntakyvytön anoppi ja hokara appi, haluavat ehdottomasti muuttaa kesäksi maalle. Ne ei pärjää siellä, ellei mies (ainoa lapsi) ja minä muuteta sinne myös. Siitähän ei kiitosta tule ikinä, eikä varsinkaan minulle.
Jos sitten iltauutisten jälkeen istutaan miehen kanssa pihalla esim. juurikin viinilasillisella, niin anoppi kolistelee ikkunoita ja heiluttelee verhoja sisällä paheksuvasti, kun me istutaan ryyppäämässä eikä mennä nukkumaan. Tv:tä ei voi katsoa enää illalla kuin tekstejä lukien, sillä niin myöhään (?) ei kuulemma tule mitään katsomisen arvoista eikä sitä melua voi muutenkaan kukaan kuunnella. Appi meneekin nukkumaan jo jotain klo 19 ja anoppi vasta sitten kun se varmasti tietää että me ollaan sisällä ja kamarissa. Hän naamio manipulointinsa "huolehtimiseksi". Ei voi levätä kun pitää huolehtia meistä.
Ja ei, ei auta sanoa vastaan, tai tehdä mitä huvittaa tai ajella autolla lähikaupnkiin syömään vaikka kiinalaista, siitä seuraa vaan draamaa ja kauhistelua.
Anopissa on kyllä Suomen Kansallisteatteri menettänyt yhden ella erosen, kyllä pitää sanoa.
Ehkä joku kesä meillä on itsenäinen kesä, ilman kokopäiväistä passaamista ja ohjeiden/komentojen/valitusten kuuntelemista.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun joulu on ohi, onkin tiedossa meillä että kesällä "pitää" mennä appivanhempien mökille. En niin innoissani tod. ole sinne menossa. Kaikki tehdään juuri niinkuin on tehty vuodesta 1939 alkaen, mitään ei saa muuttaa ja mikään uusi tai vähänkään erilainen ei käy. Ja uutta ja erilaista joku muu juusto kuin edam, jota saa laittaa leivän päälle yhden siivun. Jos aikoo laittaa myös leikkelemakkaraa samalle leivälle, pidetään sitä kyllä tuhlailuna, eikä hyväksytä.

Mies saa kyllä juoda olutta ruuan kanssa ja iltakaljansa, mutta mun ei missään nimessä kuulu saada sitä olutta, saatika viiniä.

Haluan kuitenkin olla lomalla samaan aikaan mieheni kanssa, joten puolet lomasta ainakin nukutaan vanhalla laverilla, inan liian lyhyen täkin alla, kuhmuraisella tyynyllä miehen lapsuuden kamarissa... arg.

Vastavetona tosin käydään joka talvi lomalla Thaimaassa, Vietnamissa, Balilla, Malesiassa, Mauritiuksella. Joten ehkä sen kestää taas. 

Vierailija
2/54 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa hokara?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ajatellut hankkia uuden patjan, peiton ja tyynyn siihen laveriin :)

Vierailija
4/54 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentakaa oma aitta sinne pihaan. Tai sitten "vahingossa" saa kesäloma jollekin muulle ajanjaksolle.

Vierailija
5/54 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutteletteko anopin kanssa mistään?

Vierailija
6/54 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh! Miten ap suostut tuollaiseen?! Mulla tosin on exappivanhemmista hieman samanlaisia kokemuksia, muttei noin pahoja. Itse en kyllä passais appivanhempia tikunnokkaan. Tai jos passaisin, saisivat syödä esim kanaa ja riisiä :) ja jos eivät söisi, ilmoittaisin, että no olkaa sitten nälässä :)

Vierailija
7/54 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suostut tuollaiseen? 

Vierailija
8/54 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ole valmis muuttamaan vallitsevaa asiantilaa siksi, että siitä seuraisi "draamaa ja kauhistelua" niin silloin on tyydyttävä kohtaloonsa. Ei sitä kukaan muukaan rupea muuttamaan, kun ei kukaan muu ilmeisesti kärsi tilanteesta.

Vierailija
9/54 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vastaavaa ja siksi menen sinne kesällä maksimissaan yhdeksi viikonlopuksi. Mies saa mennä lasten kanssa useammin jos haluaa, mutta en lähde piikomaan.

Vierailija
10/54 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tarkkaan 22 vuotta olon anopin ikeen alla. Mitään en tehnyt oikein ja kaikkihan pitikin tehdä kuten anopin isoäiti oli tehnyt. Semmoinen aikajana ei mennyt anopin jakeluun että minulla ei voi hajuakaan, miten anopin isoäiti on jotain siinä keittiössä tehnyt.

Sitten tuli semmoinen kesä että anoppi ei jaksanut sitä muuttoa kesätaloon. Oli vielä todella kuuma ja helteinen kesä. Koko ajan odotettiin että vähän viilenee niin nuori muuttaa taas talolle. Ei muuttanut. Vaikka kovasti oli tulossa. Sitten tulikin semmoinen aika että anoppi lähti taivasllisiin huushollijoukkoihin.

Ei tehty miehen kans kahteen vuoteen mitään siellä talolla. Oltiin vaan.

Sitten aloitettiin remontointi ja vanhan roinan siivous.

Nyt tää on vihdoin meidän talo.

Vierailija
11/54 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten itse et mene niitä nurkkia siivoamaan ja ruohoa leikkaamaan ja verkkoja laskemaan? Sano miehelles että hoitaa vanhempansa ihan keskenään.

Vierailija
12/54 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

PETER SHILTON

Vierailija
13/54 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten itse et mene niitä nurkkia siivoamaan ja ruohoa leikkaamaan ja verkkoja laskemaan? Sano miehelles että hoitaa vanhempansa ihan keskenään.

Ei mitään mahdollisuutta lähteä pihalle tai rannalle ja jättää huushollihommia jollekin muulle. Anoppi ei pysty, appi ei ole ikinä edes kahvia keittänyt ja nues ei tajuaisi tehdä mitään vaikka jättäisin suurinpiirtein ruuat pöydälle lämpenemään. Se olis vaan että "ai tääl on tällaista" ja sit se hyppäisi autoon ja ajaisi jonnekin syömään. Ja ei ottaisi siis mukaansa ketään muuta. Jos mä alkaisin tuolla tavalla pullikoimaan, niin kyllä jäisin ilman ruokaa kokonaan...

Vierailija
14/54 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä menemättä tuonne tai mene vaikka viikoksi. Noin helppoa.

Vierailija
15/54 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on juuri niin vaikeaa kuin sen itselleen tekee.

Teillä on varmasti kesälläkin oma koti? Joten mikä estää sinua jäämästä kotiin?

Mies menee piikomaan ja passaamaan omat vanhempansa ja jos homma ei toimi niin ehkä tajuavat koko porukka ettei vanhukset voi enää olla mökillä pitkiä aikoja.

En vaan tajua tällaisiä "munattomia ja selkärangattomia" aikuisia naisia jotka viimeiseen hengenvetoon asti yrittää miellyttää kaikkia, uhriutuu ja välttelee kaikkia vaikeita tilanteita vaikka tulee paskaa niskaa ja oma elämä on pilalla. 

Marttyyrin kruunu on raskas kantaa!

Vierailija
16/54 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään mahdollisuutta lähteä pihalle tai rannalle ja jättää huushollihommia jollekin muulle. Anoppi ei pysty, appi ei ole ikinä edes kahvia keittänyt ja nues ei tajuaisi tehdä mitään vaikka jättäisin suurinpiirtein ruuat pöydälle lämpenemään. Se olis vaan että "ai tääl on tällaista" ja sit se hyppäisi autoon ja ajaisi jonnekin syömään. Ja ei ottaisi siis mukaansa ketään muuta. Jos mä alkaisin tuolla tavalla pullikoimaan, niin kyllä jäisin ilman ruokaa kokonaan...

No. Jos noin näet asian niin nähdäkseni ansaitset kohtalosi täysin. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
17/54 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasva oikeasti aikuiseksi ja ota vastuu omasta elämästäsi ja onnellisuudesta.

Lopeta nöyristely. Toisia voi auttaa vain jos sydän on hommassa mukana ja autettavat kykenee arvostamaan saamaansa apua.

Oletko edes yrittänyt puhua asiasta miehelle? Jos olet ja mies ei tajua niin ymmärrä nyt hyvä ihminen oma parhaasi ja jää kotiin. Kunnioitus ja arvostus ansaitaan ja niitä ei saa matelemalla.

Vierailija
18/54 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ite sä tosta helvetin itelles teet. Hyppää ite autoon ja aja johonki syömään tai vaikka kotia asti samantien. Ellei sulla oo korttia niin taksilla sitte vaikka. Joko mies huolehtii vanhemmistaan tai hommaa jonkun muun huolehtimaan, ei oo sun ongelmas.

Vierailija
19/54 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutkun rutku! Niin makaa kuin petaa! Katso peiliin ja jos et pidä näkemästäsi ja elämästäsi niin tee jotain ja muuta elämääsi niin että ei tarvitse valittaa. Kukaan ei tule ja auta ellet itse auta itseäsi.

Minun mielestäni ei ole oikeutta valittaa jos ei tee mitään vaan alistuu hiljaa.

Vierailija
20/54 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein auta kuin lopettaa touhu tai hyväksyä kurjuus. Olet aikuisena vapaa jättämään väliin piikomisen, jos haluat. Miehesi ei näytä välittävän, appivanhemmat eivät arvosta uhrausta ja vaivaa, mikset vain tekisi jotain oman perheesi tai ystäviesi kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän