Annoskoot? Paljonko on sopivasti?
Olen koko ikäni kärsinyt erilaisista syömishäiriöistä ja suhde ruokaan on aina ollut joku ääripää; en syö tai ahmin. Nyt olen viime kuukausina saanut asian korjattua: säännöllisen ruokailurytmin jne, ja toki työstänyt asiaa päässäni.
Yksi asia kuitenkin tuottaa ongelmia; annoskoko. Mistä tiedän millainen määrä ruokaa on sopivasti? Nälkään ei kannata luottaa, koska näläntunne on minulla aika häiriintynyt. Sitä ei joko ole ollenkaan, joskus se taas on loputon (oikeasti, kenelläkään ei voi olla oikea nälkä esim kahden pizzan jälkeen).
Asiaan:
Aamupalaksi söin mysliä reilun desin, sen seassa oli purkillinen jugurttia. Syömisestä on tunti ja nälkä on kauhea (tai sitten ei, mutta siltä tuntuu). Eilen ongelmia tuotti lihapullien määrä. Montako on hyvä?
Keittiövaakaa minulla ei ole.
Olen 165cm/69kg nainen, tarkoituksena olisi oppia syömään oikein, mutten ehkä uskalla ihan laihduttaa vaikka painon putoamista toivoisinkin.
Kommentit (2)
Vaihaisin ainakin myslin tilalle aamupalaksi esim. puuron marjojen kera + voileipä leikkeleellä/juustolla.
Kyllä se on ihan ihmiskohtaista. Ja riippuu siitä mitä syöt ja kuinka usein haluat syödä. Itse syön 2-4 kertaa päivässä, niin annoskoot ovat sen mukaisia. Hankala sanoa, kuinka paljon yhdessä annoksessa on, kun mulla ei ole tapana punnita ruokaa.
Toi myslijugurtti oli välipala, ei kunnollinen ateria. Että isompi annos kuin se. Ja tommoinen sokeripommi ei pahemmin nälkää pidäkään.