Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero ja asuntolaina, kuka osaa neuvoa?

Vierailija
11.09.2016 |

Harkitsemme eroa mutta taloudelliset asiat mietityttää.

Itse haluan vaan eroon talosta ja kaikesta, en halua mieheni rahoja. Voiko järjestellä asiat niin että hän ottaa vain talolainan nimiinsä?

Joskus olen kuullut että irtaimisto toiselle ja talo+laina toiselle.. meneekö näin?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te voitte jakaa oman omaisuutenne ihan miten haluatte. Menkää pankkiinne kyselemään eri vaihtoehdoista.

Vierailija
2/8 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siinä jotain sääntöjä on? Toinen voi ottaa lainat ja talon omiin nimiinsä noin vain? Kai verotuksen kannaltakin jotain sääntöjä tulee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa se laina on? Oletko jo maksanut paljon sitä omalta osaltasi?

4/8 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska teillä on sitä lainaa, niin ihan alkuvaiheessa kannattaa ottaa yhteys pankkiin.

Pankki on sillä tavalla avainasemassa, että se voi yksinkertaisesti kieltäytyä luotottamasta koko asuntoa yhdelle henkilölle. Jos pankki näyttää tälle vaihtoehdolle punaista valoa, teillä on vaihtoehtoina joko asunnon myyminen tai nykymallin jatkaminen. Tässä on paljon merkitystä silläkin, mistä rahoista puhutaan ja onko teillä esim. vain toisen omaisuutta vakuutena. Jos A on ostamassa koko asuntoa ja lainojen vakuutena on B:n omaisuutta, niin homma on mutkikkaampi.

Jos pankki hyväksyy sen mallin, että yksi henkilö ottaa koko lainan vastattavakseen, niin silloin joutuu maksamaan myös varainsiirtoveron luopuvan puolen osuudesta. Siihen en osaa ottaa kantaa, miten sen maksetun osuuden suhteen pitää toimia. Siskoni maksoi puolisonsa 5000 € lainan samassa yhteydessä kun otti koko lainan nimiinsä ja kun hänestä tuli koko talon omistaja.

Pankkiin siis yhteys pikaisesti.

Vierailija
5/8 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan maksettu tasan puoliksi sitä koko ajan. 100000 alunperin, nyt jäljellä joku 65000

Vierailija
6/8 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lunastaa loppuvelan ja maksaa toiselle puolet siitä mitä launaa on jo lyhennetty. Jos pankki ei suostu tähän (siis velka ja kokonaan yhdelle ja vielä lisälainaa puolet maksetusta osuudesta) on tilanne hankalampi.

Vierailija
7/8 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii kun en halua mitään rahaa mieheltä maksetusta lainasta, näin hänen olisi helpompi saada lainat itselleen ja minä pääsisin eroon kaikesta nopeasti, se kun on mun pointti!

Vierailija
8/8 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii kun en halua mitään rahaa mieheltä maksetusta lainasta, näin hänen olisi helpompi saada lainat itselleen ja minä pääsisin eroon kaikesta nopeasti, se kun on mun pointti!

Sama tilanne. Meillä vain kaikki lainanhoitokulut ovat menneet ja menevät jatkossakin miehen tililtä. Minulla kun ei ole rahaa, enkä halua senttiäkään mieheltä. Talon osto oli miehen idea ja haave

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän