Velkakirjan teko yksityishenkilöiden välillä
Lainaan kaverilleni 800e ja tahdon tehdä velkakirjan, sillä edelliskerralla kun lainasin rahaa toiselle henkilölle, takaisinmaksussa meni 3v ja myös ystävyys.
Minulla ei ole tulostinta, joten kelpaako virallisesti sellainen mikä on itse kirjoitettu? Mitä siinä tulisi olla? Tarvitaanko todistajaa, vai onko ok jos on vaan meidän molempien allekirjoitukset? Löysin netistä vaan sellaisen pohjan jossa oli takaaja ja todistaja, takaajaa tähän kaverini ei työssäkäyvänä tahdo ottaa.
Kommentit (9)
Voit kirjoittaa paperin itse. Summa ja takainmaksuaikataulu ja korko lainalle. Vuosikoroksi voit laittaa 10 prosenttia ja korko maksettava lainan takaisinmaksun yhteydessä ensimmäiseksi.
Asian todistajien allekirjoitukset velkakirjaan.
Voit kirjoittaa itse käsin, tai käydä kirjoittamassa ja tulostamassa kirjaston koneella.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan velkakirja on velallisen sitoumus maksaa velkojalle tietty summa tietyllä korolla (voi olla 0) tietyllä aikataululla.
Eli ei tarvita edes velkojan allekirjoitusta, velallisen riittää. Todistajat ei välttämättömiä lain mukaan, mutta suosittelen, ettei ala myöhemmin vänkäämään, ettei ole itse allekirjoittanut...
Fatalji
Miten kannattaisi tehdä, kun pienituloisella äidilläni olisi tarkoitus teettää isompi ulkoremontti vanhaan lapsuuden kotitalooni (uusi katto + seinien kunnostus)?
Pankista jos hän ottaisi lainaa menisi hirveästi korkoihin ja rahaa menisi melkein 1,5-kertainen summa kokonaisuudessaan kuin jos minä lainaisin hänelle. Miten toimia, jos lainaan hänelle noin 10 000 euroa tuota varten? Entä jos lainaan vain puolet ja maksan toisen puolen remontista? Voitaisiin silloin hakea molemmat kotitalousvähennystä ja näin remontin hinta tulisi pienemmäksi.
Minulla on yksi sisarus, niin pitääkö velkakirjan lisäksi tehdä joku muu asiakirja, jos äidilleni sattuu käymään jotain (siis kuolee)? Meinaan, että sitten jos ja kun tulee perinnönjako, niin voiko tuon ottaa silloin huomioon jotenkin, että olen laittanut rahojani taloon?
Entä joskus kun itse haen lainaa ensiasuntoon (säästöön jää kyllä sitäkin varten), niin voiko tuosta äidille annetusta lainasta olla haittaa/hyötyöä siinä vaiheessa?
Äitisi ei voi korjata perikunnan taloa. Se on teidän yhteistä omaisuutta. Äidillä on oikeus asua elämänsä loppuun tuossa talossa-mutta ei hän sitä omista. Sinä ja sisaresi omistatte puolet. Kannattaa tehdä perinnönjako.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Malline:Velkakirjamalli
Tosta mallia mutta käsin kirjoitettuna. Kaksi kappaletta samansisältöisinä.
Siis talo on alunperin isovanhempieni rakentama, isoisä kuoli jo ennen syntymääni ja äitini äiti asui meidän kanssa samassa talossa, kun olin pieni. Hänen kuoltuaan äitini peri talon ja omistaa sen kokonaan. Eihän siitä minulle ja sisarelleni vielä mitään kuulu, kun äiti on elossa?
Neuvo:älä lainaa. Ei tarvitse stressata lainakirjoja. Ei tarvitse odotella takaisin maksua. Pankit lainaa ja jopa sossukin lainaa.