Järkyttävä huoli syntymättömän lapsen terveydestä
Sain tietää raskaudestani myöhään, ja tottakai tämä myöhään huomattu raskaus toi huolta siitä jos alkuraskaudessa on tullut elettyä kehnosti raskauden kannalta sun muuta. Kaikkien tutkimuksien mukaan asiat ovat kuitenkin hyvin, mutta nyt olen saanut huolenaiheekseni kaikki mahdolliset tarttuvat virukset yms jotka voivat olla lapselle vaaraksi. Kävin esimerkiksi tokson testaamassa vaikka terkkari oli varma että olen sen joskus sairastanut kun koko ikäni möyrinyt kissojen kanssa pitkin peltoja. No eipä ole koskaan tuota minulla ollut. Sytomegalovirus testattiin myös epämääräisen oireilun vuoksi, ja tuostakin oltiin 99% varmoja että se on minulla jo ollut ettei hätää, mutta enpä sitäkään ole koskaan sairastanut.
Olen alkanut aivan hysteerisesti vältellä ihmisiä ja tiettyjen asioiden syömistä tartuntojen pelossa. Tänään vietin päivän kaupungilla asioita hoidellen, ja tämän järkyttävän flunssaepidemian myötä sain ainakin kymmenet pärskeet päälleni ihan vauvalta vaariin. Päiväkotilaisia tuli iso ryhmä tietenkin vielä samalla bussilla ja viereeni istui pikkumies joka aivasteli ja yski hirveätä limayskää päälle. :-) Miksei ihmiset yhtään tunnu ajattelevan muita näiden kanssa, näin YHDEN ihmisen yskiessään laittavan kätensä eteen, muut pärskivät menemään joka suuntaan ettei varmasti kukaan jää tänä vuonna ilman räkätautia. Kaikista eniten pelkään tuota sytomegalovirusta, kun ilmeisen suuri osa väestöstä sitä kantaa veressään ja pärskeiden sun muiden eritteiden avustuksellahan tuo leviää.. Pitääkö mun tässä ihan tosissaan linnottautua kaiken kiireen ja tärkeiden asioiden keskellä linnottautua kotiin, vain jotta säästyisin tartunnalta? Juu, viruksia ja pöpöjä on liikkeellä vaikka kuinka mutta eipä tuota oireiltaankaan perus flunssasta useinkaan erota :( Olin ensin melko iloinen kun negat tuli testeistä, mutta sitten iski pelko että eihän mulla ole sitten mitään vasta-aineita.. On tässä ollut useita päiviä jo hieman flunssainen olo ja kurkku kipeä, sekös laittaakin rauhoittumaan.
Kuinka todennäköistä sytomegalotartunta oikeasti on saada vaikkapa tuolleen pärsketartuntana kaupungilla? Hygieniasta pidän aina hyvää huolta, eli olen rehellisesti sanottuna huolissani vain ja ainoastaan siitä jos joku omaa ajattelemattomuuttaan tartuttaa tautiansa ympäri kyliä..
Kommentit (23)
Mä oon myös raskaana enkä ole koskaan kuullutkaan sytomegaloviruksesta :D Rauhoitu hyvä nainen!
Kyseessä siis hyvin yleinen ja harmiton virus, mutta vaarallinen silloin jos sen sairastaa raskauden aikana ensimmäistä kertaa samoin kun henkilöillä joiden immuunipuolustus on heikentynyt.. Voi siis aiheuttaa esimerkiksi kehitysvammaisuutta, olikohan jopa yleisin aiheuttaja. Tuohan on PALJON yleisempi kun esimerkiksi toksoplasmoosi ja listeria joista kyllä paasataan oikeen urakalla, en itsekään ollut kuullut kyseisestä viruksesta aikaisemmin. :|
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Jos tuo mikä lie virus olisi kovin vaarallinen, siitä ihan varmasti varoteltaisiin neuvolassa.
Pakko-oireiselle häiriölle ("pakkoneuroosi") on ominaista pakkoajatukset (obsessiot) tai pakkotoiminnat (kompulsiot). Pakkoajatukset ovat toistuvia mieleen tunkeutuvia epämiellyttäviä tai ahdistavia ajatuksia tai mielikuvia, jotka eivät ole luonteeltaan vain liiallista arkielämän asioista huolehtimista.
Tavallisimmat pakkoajatukset ovat 1) kontaminaatiopelot eli pelot tautien tarttumisesta kätellessä tai esineitä kosketellessa, 2) pakonomainen epäily tai pelko mahdollisista vahingossa tehdyistä teoista (esimerkiksi pelko, että on loukannut ihmistä ajaessaan autoa tai että jättänyt oven lukitsematta tai uunin sammuttamatta), 3) somaattiset pakkoajatukset eli itsepäiset pelot sairauksista, 4) pakonomainen symmetrian tarve eli tarve pitää esineet tarkassa järjestyksessä ja 5) seksuaaliset ja aggressiiviset pakkoajatukset, joille on ominaista vastustamattomalta tuntuva halu lyödä toista ihmistä tai huutaa ääneen kirkossa tai ajatuksiin itsepäisesti tunkeutuvat seksuaalisesti rivot mielikuvat.
Mäkin olin raskausaikana hysteerisen pelokas, eikä pelko poistunut lapsen synnyttyä vaan sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. En sano, että sulle ap välttämättä kävisi näin, mutta kannattaa ehkä ottaa pelot nyt jo puheeksi neuvolassa ja muutenkin yrittää käsitellä asiaa, jottei tilanne pääsisi eskaloitumaan vaan saisit nauttia vauva-ajasta rauhassa.
Lievät ja ajoittain ilmenevät pakkoajatukset ja toiminnot ovat hyvin yleisiä. Voimakkaampina niitä ilmenee pakko-oireisen häiriön lisäksi monien muiden psykiatristen sairauksien yhteydessä, mm. vakavissa masennustiloissa (ks. «Masennus, masentuneisuus, masennusoire ja masennustila»1), monissa muissa ahdistuneisuushäiriöissä (ks. «Ahdistuneisuus»2), hypokondriassa (ks. «Sairauden pelko, hypokondria ("luulosairaus")»3) ja muissa elimellisoireisissa häiriöissä, Touretten oireyhtymässä (ks. «Nykimishäiriöt (Touretten oireyhtymä)»4) ja syömishäiriöissä. Pakkoajatuksia ja -toimintoja esiintyy myös skitsofreniassa ja psykoottisissa sairauksissa, mutta tällöin henkilö ei useinkaan ymmärrä, että pakko-ajatukset ja -toiminnot ovat liiallisia tai epärealistisia.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olin raskausaikana hysteerisen pelokas, eikä pelko poistunut lapsen synnyttyä vaan sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. En sano, että sulle ap välttämättä kävisi näin, mutta kannattaa ehkä ottaa pelot nyt jo puheeksi neuvolassa ja muutenkin yrittää käsitellä asiaa, jottei tilanne pääsisi eskaloitumaan vaan saisit nauttia vauva-ajasta rauhassa.
Tämä!
T. itse en neurooseista enkä ylimääräisistä peloista raskausaikana kärsinyt, mutta synnytyksen jälkeisen masennuksen läpikäynyt nainen
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pakko-oireinen_h%C3%A4iri%C3%B6
Hoitoon ennen kuin synnytät. Pakko-oireinen sairastuttaa lapsensa pelkoon!!!
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo mikä lie virus olisi kovin vaarallinen, siitä ihan varmasti varoteltaisiin neuvolassa.
Neuvolalääkärin kanssa juttelin ja tämä sanoi että jos tuon saa elämässään ensimmäistä kertaa kun on raskaana, on sikiölle vaarallinen. Ja että niin moni on sairastanut kyseisen taudin jo lapsuudessa, että melkein automaattisesti oletetaan että sinulla se on jo ollut eikä eritystä tiedoitusta tai seulontoja ole tarpeen tehdä. :| Kaikenlisäksi kun olin tuossa kipeänä ja oireet viittasivat lääkärin sanojen mukaan tähän ja passitti huolestuneena verikokeisiin. Eli ei taida olla mikään pikkujuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
T. itse en neurooseista enkä ylimääräisistä peloista raskausaikana kärsinyt, mutta synnytyksen jälkeisen masennuksen läpikäynyt nainen
Tottahan toki minä raskaudesta nautin, mutta kieltämättä pelottaa että menetän tämän kaiken jonkun pöpön takia. Ja kyllä, olen puhunut näistä neuvolassa! :) Inhottaa vain kun oletaan että tämmöiset muuten ihan perus taudit on sairastettu jo lapsuudessa ja itse kuuluu siihen pieneen prosenttiin jolla ei löydy vasta-aineita yhtään millekkään.. Ja että esim tuo sytomega on TODELLA yleinen eikä sen kantajia/tartuttajia voi tarkalleen tietää kun hyvin usein sairastetaan oireettomana.
Niin. Autonkin alle voi jäädä tai sairastua syöpään tai mennä psykoosiin tai kaatua suihkussa! Suhteeton pelko viittaa mielenterveysongelmiin.
Ei sytomegalovirus kenen tahansa pärskijän kautta tartu. Sairauden pitäisi olla aktiivisessa vaiheessa, jotta se tarttuisi. Voit vaikka hoitaa sytomegaloviruksen takia vammautunutta, etkä saa häneltä tartuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Tottahan toki minä raskaudesta nautin, mutta kieltämättä pelottaa että menetän tämän kaiken jonkun pöpön takia. Ja kyllä, olen puhunut näistä neuvolassa! :) Inhottaa vain kun oletaan että tämmöiset muuten ihan perus taudit on sairastettu jo lapsuudessa ja itse kuuluu siihen pieneen prosenttiin jolla ei löydy vasta-aineita yhtään millekkään.. Ja että esim tuo sytomega on TODELLA yleinen eikä sen kantajia/tartuttajia voi tarkalleen tietää kun hyvin usein sairastetaan oireettomana.
Ja sitten kun lapsi on syntynyt, viis veisaat sen terveydestä eteenpäin syöttämällä sille huonoa ruokaa. Valitat, ettet jaksa etkä viitsi kokkailla.
Ah. Näitä näkee lastenklinikan päivystyksessä. Muista aina, että poliklinikalta voi saada SARSin, sikaflunssan, zikaviruksen, osteoporoosin, hyppykupan tai vinkuaanin. Ihan kevyesti. Maailma kannattaa keittää ja desinfioida.
Ei kyllä kukaan pysty ihan kaikelta suojautumaan raskausaikana, ja suurin osa flunssista yms. Kulkutaudeista ei kuitenkaan ole vaarallisia sikiölle. Toki vastustuskyky on heikko raskauden aikana, itse ainakin sairastuin todella helposti flunssaan raskausaikoina, ja toisessa raskaudessa sairastin mitä ilmeisimmin jopa influenssan, vaikka muutoin sairastelen todella harvoin. En ole osannut olla kuitenkaan kovin huolissaan. Ota nuo pelot puheeksi neuvolassa, koska tuossa nyt tosiaan on jo ainekset siihen, että nuo ajatukset ja pelot käy sulle taakaksi, olisi hyvä pystyä vähän rentoutumaan noilta ajatuksilta, tai siinä pian tosiaan köy niin, että kun vauva syntyy, niin alat pelätä/ahdistua taas jostain muusta, ja vaarana on masennus.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan kuullutkaan mistään sytomegaloviruksesta. 😲
(mikä se on?)
Sytomegalovirusinfektio
Raskaana olevien CMV-vasta-ainepositiivisten osuus Suomessa on 50-70 %. Äidin vasta-ainepositiivisuus ei kuitenkaan suojaa sikiötä, koska infektion uusiutuminen voi aiheuttaa synnynnäisen taudin, tosin yleensä selvästi lievemmän kuin primaari-infektio. Synnynnäinen CMV-infektio on maailmanlaajuisesti yleisin sikiön infektio. Sen ilmaantuvuus vaihtelee välillä 0,1-2 %. Varsinaissuomalaisten synnyttäjien aineistossa tehdyssä pienehkössä tutkimuksessa primaari CMV-infektio todettiin raskauden aikana 0,2 %:lla kaikista aineiston naisista (1/550) ja 0,4 %:lla seronegatiivisista (1/236) (Alanen ym. 2005).
Sytomegalovirus tarttuu eritteiden välityksellä. Primaari-infektiossa, ja myös uusiutumisten aikana sitä erittyy genitaalieritteisiin, joten se leviää usein seksitartuntana. Myös virtsaan, sylkeen ja kyyneliin erittyy virusta. Huomionarvoinen leviämistie liittyy imetykseen ja kontaktiin pikkulasten kanssa. Sytomegaloviruksia erittyy äidinmaitoon. Mitä kauemmin imetys kestää, sitä todennäköisempi on seropositiivisen imettäjän CMV-reaktivaatio imetysaikana (Stagno ja Cloud 1994). Imeväinen saa oireettoman infektion, josta ei hänelle ole haittaa. Sikiöaikana tai alle kahden vuoden iässä CMV-infektion saanut lapsi saattaa erittää virusta jopa kaksi vuotta ja yhteisessä hoitopaikassa tartuttaa aikuisia tai muita lapsia esimerkiksi leluihin joutuvan syljen välityksellä. Suomalaisessa tutkimuksessa havaittu seroprevalenssin korrelaatio lasten lukumäärään liittyy todennäköisesti tällaiseen tarttumistiehen (Alanen ym. 2005). Toistuva kontakti pieniin lapsiin onkin todettu yhdeksi tärkeimmistä raskaudenaikaisen primaarin CMV-infektion riskitekijöistä (Adler ym. 2007).
Diagnostiikka ja hoito. Raskaana olevan CMV-infektio on miltei aina oireeton. Se aiheuttaa muutamalle prosentille lievän mononukleoosin kaltaisen taudinkuvan, joskus lievän hepatiitin. Jos raskaana olevan maksa-arvot ovat suurentuneet, täytyy CMV-infektio sulkea pois. Sikiön CMV-infektion löytäminen on vielä vaikeampaa kuin toksoplasmoosin, koska äidin seropositiivisuuden perusteella ei sikiön alttiutta infektiolle voida sulkea pois. Useimmiten synnynnäinen infektio löydetään kaikututkimuksessa sikiön keskushermostopoikkeavuuksien perusteella. Jos esimerkiksi keskiraskauden kaikututkimuksessa todetaan sikiöllä laajentuneet aivokammiot tai mikrokefalia, tulisi CMV-infektio samoin kuin synnynnäinen toksoplasmoosi pyrkiä sulkemaan pois mieluiten lapsiveden PCR-tutkimuksilla.
Primaari-infektion transmissio on noin 40 %. Tapauksissa, joissa äiti sairastaa primaarin CMV-infektion ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana, lähes joka neljäs lapsi syntyy oireisena (Pass ym. 2006). Vaikein muoto on CMV-inkluusiotauti, jossa keskushermoston lisäksi useat muut elimet ovat affisioituneet. Kuolleisuus siihen on 30 %. Erilaiset neurologiset oireet ja kehitysviive ovat tavallisia. Jopa puolella oireisista vastasyntyneistä todetaan kuulovaurio ja näkövauriokin noin 30 %:lla.
On törkeää haukkua toista hulluksi pelkojen takia.
Minulla oli myös pelkoja raskausaikana, mm. Kävimme kreetalla raskausaikana, söin siellä joka päivä kreikkalaista salaattia ties millä vuohenmaitojuustolla ja oli kulkukissoja paljon, olin varma että sain tokson ja listerian, halusin kokeet, ei ollut mitään tartuntoja ja terve lapsi syntyi. Raskauksien aikana ja jälkeen pelot ovat ottaneet vallan vähän kaikessa, pelkään sairauksia, syöpää, sydänkohtausta ,onnettomuuksia, välillä melkein kaikkea. Saan paniikkikohtauksia ja jos luen uutisia, alkaa ahdistamaan todella paljon.
Pelkojen kanssa on todella vaikea elää, ja kannattaa rohkeasti pyytää keskusteluapua jos tilanne jatkuu vielä. Yleensä keskustelu ammattilaisen kanssa lievittää pelkoa ja ahdistusta ja palauttaa maan pinnalle kun ajatukset alkavat viemään.
Jotkut meistä ovat herkempiä kuin toiset, ja on hyvä jutella välillä jonkun kanssa joka palauttaa todellisuuteen.
Raskaus on vaihe, joka voi laukaista naisessa "piilossa olleita"" asioita.
Sytomegalovirus aiheuttaa erityisen vaaran vain, jos infektio on tuore (eli sitä ei ole sairastanut koskaan ennen). Uuden infektiotartunnan saa raskauden aikana 0,2%-1% odottavista äideistä, on siis todennäköisempää, että jäät auton alle kuin sairastut tuohon. Ensi-infektioistakin vain joka kolmas johtaa sikiön infektioon, ja vain _joka kymmenes sikiön sairastamasta infektiosta_ jonkinlaiseen kehityshäiriöön. Sytomegalovirusinfektiosta aiheutuvien kehityshäiriöiden riski on suurin ensimmäisen 16 raskausviikon aikana, tällöinkin (vain) joka _neljäs_ sikiö on vaurioitunut _jos_ tautia ei ole havaittu ja hoidettu ajoissa.
Nyt on kyse aivan minimaalisista riskeistä ja tuolla stressaamisella voi olla kohtalokkaammat seuraukset vauvan hyvinvointiin kuin millään infektioriskillä. Täällä toinen raskaana oleva, en ole koskaan sairastanut vesirokkoa eikä mun verestä löydetty sille vasta-aineita.
Minä en ole koskaan kuullutkaan mistään sytomegaloviruksesta. 😲
(mikä se on?)