Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuki työssäkäyvällä

Vierailija
09.09.2016 |

Kertokaa nyt joku tyhmälle, että voiko pienituloinen työssäkäyvä ihminen siis saada asumistukea, ja kuinka paljon? Meinasi silmät pudota päästä, kun tsekkasin Kelan laskurilla, että nykyisillä paskatuloillani (brutto joku 1600-1700e) ja kuvitellulla 700e/kk Helsingin yksiöllä saisin muka tukea lähes 300 euroa. Eihän tuo voi todellakaan pitää paikkaansa, mitä ihmettä?? :o.
Osaako joku valaista asiaa ja/tai kertoa, paljonko itse saa asumistukea, vai saako ollenkaan? Mistä voin oikeasti tarkistaa, paljonko hypoteettisesti saisin tätä asumistukea, jos tuo Kelan laskuri on "rikki"?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen kanssa tulot yhteensä noin 2800 ja vuokra 730, saadaan asumistukea joku 39€ muistaakseni. Kun tulot oli yhteensä n. 1800 saatiin ehkä 280? En muista enää.

Vierailija
2/19 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se laskuri on kutakuinkin oikeassa, jos vaan syötät tiedot oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukeen vaikuttaa tulojen määrä, ei tulojen lähde. Pienituloinen työssäkäyvä voi saada ja suurituloinen (ansiosidonnainen) tai perheellinen työtön voi olla saamatta, jos perheen yhteenlasketut tulot ylittävät rajan. 

Vierailija
4/19 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja tästä syystä me ollaankin pian perikadossa..

Vierailija
5/19 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista että bruttotulot lasketaan vuodessa eli niihin tulee laskea mukaan myös lomarahat etc...

Mutta tottakai as.tukea saa myös pienituloinen työssäkäyvä.

Vierailija
6/19 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pitää paikkansa. Minulla kuntoutusraha on n. 1000 € bruttona ja saan vain vähän päälle 200 € asumistukea. Maksimivuokra, jonka Kela hyväksyy Helsingissä, on 509 €. Eli ihan sama, onko vuokra 500 vai 700 €. Yhtään enempää ei saa asumistukea. Siksi en ymmärrä sitä, miksi väitetään Kelan asumistukien muka nostavan vuokria. 

Vierailija
7/19 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pitää paikkansa. Minulla kuntoutusraha on n. 1000 € bruttona ja saan vain vähän päälle 200 € asumistukea. Maksimivuokra, jonka Kela hyväksyy Helsingissä, on 509 €. Eli ihan sama, onko vuokra 500 vai 700 €. Yhtään enempää ei saa asumistukea. Siksi en ymmärrä sitä, miksi väitetään Kelan asumistukien muka nostavan vuokria. 

Maksaako kela tuon kuntoutusrahan? Tää tukibyrokratia on ihan hirveetä mut oon joskus jostain lukenut että esim. kuntoutusrahaa saava ei saisi niin paljoa asumistukea kuin pienituloinen työssäkäyvä.. Siis tuli vaan mieleen.

Tuttu asuu kämpässä jossa vuokra jotain 300 ja sekin on jollain kuntoutustuella ja saa asumistukea 60€ ja aina ihmettelee miksi saa niin vähän kun yksi sen työtön kaveri saa 289€ asumistukea ja sillä vuoka vaan 360€. Tutulla on se kuntoutustukikin yli 1100 bruttona eli paljon enemmän kuin työmarkkinatuki että sillä menee paremmin kuin sen työttömällä kaverilla. 

Vierailija
8/19 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako kela tuon kuntoutusrahan? Tää tukibyrokratia on ihan hirveetä mut oon joskus jostain lukenut että esim. kuntoutusrahaa saava ei saisi niin paljoa asumistukea kuin pienituloinen työssäkäyvä.. Siis tuli vaan mieleen.

Tuttu asuu kämpässä jossa vuokra jotain 300 ja sekin on jollain kuntoutustuella ja saa asumistukea 60€ ja aina ihmettelee miksi saa niin vähän kun yksi sen työtön kaveri saa 289€ asumistukea ja sillä vuoka vaan 360€. Tutulla on se kuntoutustukikin yli 1100 bruttona eli paljon enemmän kuin työmarkkinatuki että sillä menee paremmin kuin sen työttömällä kaverilla. 

Mulla on melko hyvä eläke ja edullinen vuokra. Jos saisin saman verran palkkaa, olisin oikeutettu n. 100€/kk asumistukeen, vaikka nettotulonikin olisivat verotuksen takia paremmat. Useimpien eläkeläisten asumistuki olisi silti laskenut, jos tilalle olisi tullut yleinen asumistuki, kuten kaavailtiin.

Pärjää ilmankin ihan hyvin.

Vierailija
9/19 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrien nostavaa vaikutusta voi arvioida pohtimalla, mitä ihmiset tekisivät, jos joko eivät saisi asumistukea tai sitä olisi selvästi vähemmän saatavilla. Moni asuisi tällöin joko pienemmässä asunnossa, useamman asukkaan asunnossa tai jossain edullisemmassa sijainnissa. Nyt sinulle on ihan sama, että onko vuokra 500 vai 700 euroa. Jos et saisi asumistukea, sinulla ei olisi varaa tuohon 700 euron vuokraan. Vastaava pätee moneen muuhunkin ihmiseen. Jos isolla joukolla ei olisi varaa 700 euron vuokraan, vuokrat eivät olisi sillä tasolla. Nyt vuokrat ovat toimeentulotuen maksimirajan tasolla, ja aina kun toimeentulotuen rajat nousevat, vuokratkin nousevat. Niille, jotka eivät ole toimeentulotuen piirissä, asumistuki mahdollistaa puolestaan sen, että nämäkin voivat maksaa toimeentulotukeen hyväksytyn suuruisen asumismenon. Halvoille asunnoille ei ole tarjontaa, koska köyhimmilläkin on varaa siihen 700 euron vuokraan. Jos näin ei olisi, asuntojen hinnat alenisivat.

Vierailija
10/19 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukeen vaikuttaa tulojen määrä, ei tulojen lähde. Pienituloinen työssäkäyvä voi saada ja suurituloinen (ansiosidonnainen) tai perheellinen työtön voi olla saamatta, jos perheen yhteenlasketut tulot ylittävät rajan. 

Vaikuttaa tulojen määrän lisäksi myös niiden lähdekin. Esimerkiksi miljoonaperintöä ei pidetä asumistuessa tulona lainkaan eikä pieniä korkotuloja, kun taas pienetkin palkkatulot huomioidaan tuloina lähes aina.

Myös asunnon omistamisella on merkitystä asumistuen määrään. Jos asuu vuokra-asunnossa, asumistuen määrä voi olla suurempi kuin omistusasunnossa.

Vierailija
11/19 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskon, että tuo on hyvinkin mahdollista. Laskuri vähentää työssäkäyvältä tuloista automaattisesti 300 euroa ja niillä tuloilla sitten lasketaan asumistuen määrä. Kannattaa ehdottomasti laittaa hakemus netissä ja pyytävät sitten tarvittavia tositteita.Sen sijaan esim. työttömälle ei tehdä vastaavanlaista vähennystä.

Vierailija
12/19 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvinkin voit tuon saada, ei ole laskuri rikki. Vuokralla ilmeisesti asut? Ei muuta kuin hakemus vetämään.

Vierailija
13/19 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan puhastelelu on naurettavaa touhua. Ensin maksetaan asumistukea 6 vuotta ja sitten tämä "laina" 3400€ peritään takasin. Ompa kiva maksaa pienestä eläkkeestä. Mä oon vain tositarinan kertoja. Toivottavasti mun ei koskaan ikinä tarvitse ottaa kelalta euroakaan.

Hyvä suomi!!!

Vierailija
14/19 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin laskurin tulot 1600 ja vuokra 700 euroa antoi tueksi vain 134 euroa. Vai onko sinulla elätettäviä lapsia tai muuta erityistä.

Vierailija
15/19 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi saada. Kelan sivulta löytyy tulorajat ja laskurit, sinne vaan tutkimaan asiaa.

Vierailija
16/19 |
29.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin työssä käyvät on saaneet asumistukea huonosti, mutta 1.1.2023 alkaen asumistuen saantimahdollisuudet nousevat aika reilusti. Etenkin omakotitaloissa asuvilla tulorajat muuttuvat vähemmän tiukoiksi asumistuen saamiseen, koska 1.1.2023 alkaen asumistuessa huomioidaan aiempaa enemmän lämmitysmenoja, jotka ovat nousseet reilusti, mikä tarkoittaa sitä, että aiempaa joitain satasia isommilla tuloilla voi osa perheistä jatkossa saada asumistukea. Ei tulorajat mitenkään mahdottomasti pomppaa, mutta jonkin verran kuitenkin.

Vierailija
17/19 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi saada. Kelan sivulta löytyy tulorajat ja laskurit, sinne vaan tutkimaan asiaa.

Kelan uudistettu asumistukilaskuri näyttää olevan aiempaa selkeämpi. Tässä yleisen asumistuen laskuriin linkki: https://laskurit.kela.fi/yleisen-asumistuen-laskuri

Vierailija
18/19 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun bruttopalkka on 1300 ( osa-aikatyö). Mutta asumistuen määräytymiseen vaikuttaa myös lomaraha, milloin palkan määrä nousee n.1500 euroon ( en saa pitää vapaina, vaikka haluaisin)

Vuokra on 490. Juuri sain tiedon, että  asumistuen tarkastuksen myötä uusi asumistuki on 132 euroa.

Vierailija
19/19 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista että bruttotulot lasketaan vuodessa eli niihin tulee laskea mukaan myös lomarahat etc...

Mutta tottakai as.tukea saa myös pienituloinen työssäkäyvä.

Totta.