Opiskelijaruokailu ja hinta-laatusuhde
Maailmassa on suurempiakin ongelmia, mutta minua henkilökohtaisesti häiritsee suunnattomasti yliopiston laitosruoka. Tosi paljon eineksiä, suolaa, salaatti on aina pelkkää jäävuorisalaattisuikaletta (ei mitään ravintoaineita) ja esim tölkkiananasta. Vegaaneille ei ole joka päivä välttämättä mitään muuta kun salaattilounaan yhteydessä raakaa tofua. En ole siis vegaani mutta mielestäni kalapuikkojen ja jonkun epämääräisen majoneesin syöminen ylitäydessä meluisassa ruokalassa ei todellakaan vastaa itselle rentouttavaa lounastaukoa. (Meillä lounas"ravintola" muistuttaa vankilan ruokalaa ulkonäöltään ja viihtyisyydeltään)
Eihän se melkein mitään maksakaan mutta mielummin teen omat eväät jotka sopii paremmin itselle ja minulla ei ole mitään ongelmia nyt esim vielä ihan hyvällä säällä syödä lounaani ulkona raittiissa ilmassa luentojen lomassa. Ongelman tästä tekee kurssikaverit, jotka eivät ymmärrä miksi ei kiinnosta ja että asia ei johdu heistä. En halua leimautua snobiksi haukkumalla varmasti ihan täyttävää edullista apetta, joka kuitenkin itselle vaatisi muutoksia tai erityistoiveita päivittäin. Olen ollut työelämässä aiemmin ennen opiskeluja ja siellä ketään ei kiinnosta muiden syömiset ja menemiset.
Olenko ainoa joka ajattelee näin?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä missä yliopistokaupungissa opiskelet, mutta niissä opiskelijaravintoloissakin on eroja. Täällä Turussa ainakn on sellaisia pieniä, vähän kampuksesta syrjässä olevia viihtyisiä, opiskelijahintaisia kasvisravintoloita.
Kuulostaa ihanalta, olen jopa vähän kateellinen ! Meidän kampusalueella taitaa olla kaksi, ennen oli kolme samankaltaista paikkaa. ap
Missä opiskelet? Meillä Tampereella keskustakampuksella on kolme ravintolaa (Juvenes, Amica, Sodexo), joista saa vapaasti valita missä syö ja jokaisessa on eri ruokalistat ja useampia vaihtoehtoja. Jos siis jokin ruokalaji ei miellytä niin sille on viisi samanhintaista 2,60€) vaihtoehtoa (+kasvisruokavaihtoehdot) kampuksen ravintoloissa. Salaatit voisivat olla monipuolisemmatkin, mutta kuitenkin salaatin saa aina koota itse makunsa mukaan. Lisäksi on erilaisia tuoreita leipiä ja levitteitä. Itselläni ei ole koskaan ollut valittamista ja ruuat ovat todella hyviä.
Harmi, jos eri yliopistoissa on niin suuria eroja laadussa :/
Aikoinani (reilu viisi vuotta sitten), kun vielä söin toisinaan yliopiston ruokaloissa, minua harmitti ruoan mauttomuus. Otin joskus rasiassa mukaan esim. kasvispihvejä tai jotain kiusausta, ja kotona tein itse samaa ruokaa samoista yksinkertaisista ja halvoista aineksista, ja sain makua ruokaan. Mikä selittää eron? Jopa keitetty peruna ei maistu "oikealta" laitosruokaloissa...
Vaikka lisäsin suolaa ja mausteita ruokaloitten ruokiin, en saanut niistä makua irti! Minusta se oli omituista. Luulen sen liittyvän laitosten ruokien lämmityskäytäntöön jotenkin. Lähteekö ruoasta pois aina vähän makua, kun sitä kuumentaa uudestaan? Vai käyttävätkö laitoskeittiöt jotain mautonta "jatketta" ruoassa sen volyymin kasvattamiseksi säästösyistä?
Ollessani sairaalassa muutama vuosi sitten huomasin saman asian: ruoka ei maistunut yhtä voimakkaasti kuin yksinkertainenkaan kotiruoka – ei, vaikka suolaa ja mausteita kuinka lisäsi.
Osaisiko joku muuten täällä valaista asiaa?
Helsingin yliopistolla se maksaa 2,60. Teen itselleni ravinteikkaan ja täyttävän lounaan alle kahdella eurolla. Kannattaa siis käydä kotona syömässä tai ottaa eväät mukaan. Opiskelijahuoneesta saattaa löytyä mikro, jos ateria tarvitsee lämmitystä. Samalla välttää ahdistavan meluisan täpötäyden ruokalan.
Opiskelijat vinkuu puoli-ilmaisesta ruoasta. Teillä on siis asiat aivan liian hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat vinkuu puoli-ilmaisesta ruoasta. Teillä on siis asiat aivan liian hyvin.
Eipä se ruoka oikeasti ole aina kovin laadukasta hintaansa nähden. Meillä Tampereella ainakin on jo tänä syksynä ollut tarjolla kalapuikkoja, uunimakkaraa, pinaattilettuja... Hulluko niistä maksaa sen 2,60e, kun sama ruoka tulee kotona halvemmaksi? Onneksi on myös hyviä ruokia, ja sellaisia, joita en kotona viitsisi tehdä. Jos mulla olis rahat tosi tiukoilla (ei onneksi ole, kun asun töissäkäyvän puolison kanssa, yksin pelkällä opintotuella sen sijaan ois), en kyllä söisi yliopiston ravintolassa yhtään mitään, sillä jonkun verran halvemmaksi tulis tehdä kaikki ruoka kotona.
Vierailija kirjoitti:
En ole pyytänyt ketään laittamaan minulle ruokaa. En ole myöskään vaatinut sitä saada ostaa tiettyyn hintaan. Ymmärrän että täällä siperiassa markkinatalous on käsitteenä jo keskustalaisille kovin vaikea ymmärtää.
Myöskin hyvin suomalainen ajatustapa ajatella asiakaslähtöisesti niin, että ravintolathan voisivat vaikka kysyä opiskelijoilta mitä kampuksella halutaan syödä? Yhdyn myös aikaisempaan kommentoijaan ruuan mausta (tai oikeastaan sen puutteesta). Aikuinen ei tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä, joten en halua "tuhlata" sitä syömällä Gn-astiassa kuivuneita nugetteja.
T.opiskelija
Jos se ruoka maksaa 2.60, niin mitä ajattelit, että sillä rahasummalla saisit itse noiden ruokien sijasta pöytään?
Ottaen huomioon, että hinnassa on vielä henkilökuntakulut, juoksevat kulut ja vuokra?
Järsi näkkileipää.
Unicafeissakin on eroja täällä Helsingissä. Musta Amicoissa (joista saa myös opiskelijalounaita) oli vähän parempi ruoka kuin Unicafeissa. Ihanin ruoka oli edesmenneessä kasvisravintolassa, joka oli Kaikukadulla kuvataideakatemian yhteydessä. Siellä pari vanhaa rouvaa teki todella ihanaa kasvisruokaa ja ei varmasti edes kustantanut paljon. Asiakaspalvelu saattoi olla vähän yrmyä, mutta ruoka oli sellaista, josta näen vieläkin unia.:) Paikka lakkasi kun Kuvataideakatemia muutti pois sieltä.
Itse ainakin opin tuntemaan ne ruokalajit, jotka olivat herkullisia Unicafeissakin ja mulla oli siellä lemppariruokiakin, mutta uskoisin, että jos on paljon ruokarajoitteita niin aikamoisia tylsiä mössöjä joutuu Unicafeessa syömään.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin yliopistolla se maksaa 2,60. Teen itselleni ravinteikkaan ja täyttävän lounaan alle kahdella eurolla. Kannattaa siis käydä kotona syömässä tai ottaa eväät mukaan. Opiskelijahuoneesta saattaa löytyä mikro, jos ateria tarvitsee lämmitystä. Samalla välttää ahdistavan meluisan täpötäyden ruokalan.
Niin, mutta täytyy myös muistaa että sen ruuan valmistamiseen menee aikaa, omaa energiaa ja sähköä. Lisäksi tiskiä. Ja monesti ei ole aikaa luentojen välillä käydä kotona kokkaamassa. Siksi on kätevää käydä opiskelijaravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pyytänyt ketään laittamaan minulle ruokaa. En ole myöskään vaatinut sitä saada ostaa tiettyyn hintaan. Ymmärrän että täällä siperiassa markkinatalous on käsitteenä jo keskustalaisille kovin vaikea ymmärtää.
Myöskin hyvin suomalainen ajatustapa ajatella asiakaslähtöisesti niin, että ravintolathan voisivat vaikka kysyä opiskelijoilta mitä kampuksella halutaan syödä? Yhdyn myös aikaisempaan kommentoijaan ruuan mausta (tai oikeastaan sen puutteesta). Aikuinen ei tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä, joten en halua "tuhlata" sitä syömällä Gn-astiassa kuivuneita nugetteja.
T.opiskelija
Kyllä Unicafe ainakin välillä kerää myös palautetta.
Mutta onhan haaste tehdä ruokaa, joka sekä maistuu, on erittäin halpaa ja ottaa huomioon kaikki erikoisruokavaliot eli lihaton, maidoton, laktoositon, vegaani, kananmunaton, kalaton..
Nojoo, kyllä silti ehkä itse ihmettelen intoa tarjota ruokana kaikenlaisia lihaeinespalleroita, kyllä oikeasti ravitsevaa ruokaa saisi tehtyä ilman kumipalloja tai kumipihvejä.:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta täytyy myös muistaa että sen ruuan valmistamiseen menee aikaa, omaa energiaa ja sähköä. Lisäksi tiskiä. Ja monesti ei ole aikaa luentojen välillä käydä kotona kokkaamassa. Siksi on kätevää käydä opiskelijaravintolassa.
Se on totta. Opiskelijaruokalaa kannattaa käyttää, jos ei halua käyttää aikaa ruoanlaittoon. Mutta nyt puhuttiin hinnasta ja ruoan laadusta, niin sen puolesta kannattaa tehdä itse. Ja tosiaan jos ei luentojen välissä ehdi käydä kotona, niin voi ottaa ne eväät mukaan, kuten jo sanoinkin.
Meidän ammattikorkeassa on aina perus halpisruoka ja kasvisvaihtoehto (esim. kasvispihvejä tai papupataa), lisäksi vähän kalliimpina vaihtoehtoina on ruokaisa salaatti, kasviskeitto ja kalliimpi liha-annos. Perusannokseen saa ottaa salaattia, tuoreraasteita, papuja tai mitä nyt milloinkin on (yleensä kuitenkin noin viisi tuorelisuketta).
Vähän ihmeellisiä nuo perusruuat välillä on (esim. seitä tomaattikastikkeessa) eikä välttämättä mitään herkullista, mutta 1,50€ perusruuasta/kasvisvaihtoehdosta ei todellakaan ole paljon. Kotonakin taitaa annokselleni tulla enemmän hintaa.
Halpaa ja hyvää se opuskelijaruoka on. Älkää kitiskö taas tyhjästä!
Työttömillekin pitäisi antaa oikeus syödä opiskelijaruokaloissa opiskelijahintaan. Todella halpaa on.
Itse opiskelin Tampereen teknillisessä yliopistossa ja siellä oli 3 ruokalaa, joissa eri ruokalistat halpaa ruokaa.
Tiedän, että opiskelijaruoka on halpaa. Kuitenkin meitäkin on, joiden mielestä ruoka ja ruokailu on muutakin kun auton tankkaamiseen verrattava tapahtuma. Muutenhan voisin syödä pelkästään raejuustoa ja oliiviöljyä kaurapuuron kanssa loppuelämäni jos pelkästään energian saaminen halvalla olisi se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Halpaa ja hyvää se opuskelijaruoka on. Älkää kitiskö taas tyhjästä!
Työttömillekin pitäisi antaa oikeus syödä opiskelijaruokaloissa opiskelijahintaan. Todella halpaa on.
Itse opiskelin Tampereen teknillisessä yliopistossa ja siellä oli 3 ruokalaa, joissa eri ruokalistat halpaa ruokaa.
Työttömällä on oletettavasti opiskelijaa enemmän vapaa-aikaa, ja tuolla vapaa-ajalla tekisi helposti halvempaa ruokaa kotona. Lisäksi työtön saa opiskelijaa paremmat tuet. En siis sinänsä vastusta ajatusta, mutta valtion kassastahan osa aterian hinnasta menee, ja työttömän ateriatukeen ei liene nyt varaa. Ateriatuki taas on periaatteessa osa opintotukea.
T. Opiskelija, ennen tätä syksyä pitkäaikaistyötön
Minustakin opiskelijaruoka on aika kallista laatuunsa nähden, edullista toki kuitenkin. Olen itse lakto-ovo-vege, ja aika harvoin oli kasvissyöjille mitään kunnon proteiinia tarjolla. Kävin silti siellä syömässä lähes aina kun kampuksella olin, eväitä pakkasin lähinnä pitkinä päivinä lisäksi. Halvemmaksi olisi tullut tehdä esim. isoja annoksia uuniruokia kotona ja lämmitellä taukotilassa kuten ap...
Mutta opiskelijaruokailu on mielestäni ennen kaikkea sosiaalinen tapahtuma, siksi ehkä ap:n kurssikaverit ihmettelevät omia eväitä. Me menimme luennolta syömään porukalla, ja aina välillä mukana oli joku joka ei ruokaa silloin edes ottanut, seurusteli muiden kanssa vain.
Eiköhän "akateemiseen vapauteen" kuulu myös vapaus valita ruokailutapansa, vai missä lie autiolla saarella kampuksenne sijaitsee...
Ihan hyvää meillä oli ruoka pari ekaa vuotta, mutta loppua kohden taso vain laski kuin lehmän häntä. Se siinä otti päähän. Kun oli tottunut loistavaan hinta-laatusuhteeseen, herkulliseen salaattipöytään ja toinen toistaan parempiin ruokavaihtoehtoihin, niin olihan se ikävää lopussa syödä suunnilleen pelkkää perunasuikaletta, soijamurulla jatkettua lihaa ja kaalisalaattia. Joka päivä jotain yhtä masentavaa. Vaikkakin edelleen hinnaltaan kilpailukykyistä.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin opiskelijaruoka on aika kallista laatuunsa nähden, edullista toki kuitenkin. Olen itse lakto-ovo-vege, ja aika harvoin oli kasvissyöjille mitään kunnon proteiinia tarjolla. Kävin silti siellä syömässä lähes aina kun kampuksella olin, eväitä pakkasin lähinnä pitkinä päivinä lisäksi. Halvemmaksi olisi tullut tehdä esim. isoja annoksia uuniruokia kotona ja lämmitellä taukotilassa kuten ap...
Mutta opiskelijaruokailu on mielestäni ennen kaikkea sosiaalinen tapahtuma, siksi ehkä ap:n kurssikaverit ihmettelevät omia eväitä. Me menimme luennolta syömään porukalla, ja aina välillä mukana oli joku joka ei ruokaa silloin edes ottanut, seurusteli muiden kanssa vain.
Ymmärrän pointtisi. En siis itse lämmittele eväitä missään vaan niinä päivinä pakkaan jotain mikä säilyy lounaaseen asti ja voi syödä kylmänä. Erilaiset wrapit, salaatit yms on aika hyviä ja maistuu hyvältä. Kuten sanoin, ei aikuinen tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä ja mielestäni päivällisen skippaaminen on vaikeaa. ap
En tiedä missä yliopistokaupungissa opiskelet, mutta niissä opiskelijaravintoloissakin on eroja. Täällä Turussa ainakn on sellaisia pieniä, vähän kampuksesta syrjässä olevia viihtyisiä, opiskelijahintaisia kasvisravintoloita.