Taas riitaa miehen kanssa hampaidenpesusta...
En ymmärrä, miten voi olla kohtuutonta vaatia aikuista ihmistä pesemään hampaansa kerran päivässä. Alkuvuodesta pakotin hammaslääkärille, missä korjattiin tuhotunutta purukalustoa usealla tonnilla, minkä jälkeen vannoi ettei anna tilanteen ajautua siihen enää koskaan. Nyt taas katselin kuinka oma harjani on pysynyt sähköhammasharjassa jo pari viikkoa. Eilen pyysin aamulla miestäni pesemään hampaansa, ei nyt ehdi pakko lähteä töihin. Suutuin että ei ole varaa maksaa tuhansia taas, mies lähti. Tänään aamulla katselin kun hän istuu koneella ja käärii tupakkaa kaikessa rauhassa, pesen hampaitani vessassa ovi auki että tekemiset varmasti kuuluu. Kysyn että pesisitkö hampaasi? "Jos pesen niin myöhästyn bussista!" No siinähän myöhästyt! Miten ei ihan oikeasti voi omaa puolisoaan kunnioittaa sen vertaa että pesee ne hampaat edes aamuisin? Olen itse asiakaspalvelutyössä ja kuljen bussilla, joten todellakin huomaan jos joku ei ole pessyt hampaitaan, sen ihan oikeasti haistaa vaikka ällösuun oma haju- ja makuaisti olisikin turtunut. Olkaa kilttejä ja peskää ne hampaat edes aamuisin, meidän muiden ihmisten takia!
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa, että joku hammaspesu, jonka kuuluu olla ihan rutiini aamuin illoin, on noin vaikeaa joillekin. Taustalla täytyy olla jokin isompikin ongelma. Vie mies terapeutille!
Mun miehelläni ei ole elämänhallintaongelmia muuten ja on kovin tarkka ulkonäöstään muuten. Puunaa hiuksiaankin enemmän kuin minä ja on tarkka vaatteista jne. Tuo hampaiden harjaus on ainia ihmeellisyys. Itse hän ei tietty siitä kärsi eikä ehkä tajua tilanteen vakavuutta. Olen välillä sanonut ja tosiaan patistanut hammaslääkäriin, mutta ei ole tulosta. Meillä ei todellakaan ole mitään äiti-poika-suhdetta.
Harmi koska pitäisin hänen suutelemisestaan kauheasti ja hän kaipaa sitä, mutta en vaan pysty. Itse olen tarkka hampaiden hoidosta ja juuri kun kävin tarkistuksessa, niin sain superpuhtaat paperit. Kysyin lääkäriltä samalla, että voisivatko bakteerit tarttua suusta toiseen ja hän sanoi, että ilman muuta. Silloin tein päätöksen, että en enää ikinä aio suudella miestäni vaikka meillä on muuten seksiä monta kertaa viikossa. Muuten hän on seksikäs ja komea mies, joten tämän olen päättänyt katsoa läpi sormien.
Pidätkö meitä ihan idiootteina? Tätä keskustelua ei olis syntynytkään, jos katsoisit hammashygieenian läpi sormien. Eikä niitä riitojakaan.
Kommentoit minun kirjoitustani, enkä ole ap.
Mutta ihmettelen sun aggressiotasi keskustelussa. Mikä mättää?
Ai, sori. Se mättää, että leikitään jotain äitiä miehelle. Aikuinen ihminen kyllä itse päättää, että peseekö ne hampaat vai ei. Siihen ei mikään nalkuttaminen auta.
Kyse ei ole nalkutuksesta, jos sanoo, että valitettavasti en voi suudella enkä istua vieressäsi, koska hengityksesi löyhkää metrin päähän ja että se haisee mätänevälle ja siellä olevaa tulehdusta ja mätää ei saa pois, ellet varaa aikaa hammaslääkärille. Itse ihmiset eivät usein haista omia hajujaan.
Aika ihmeellistä. Luulis että oma hygienia kiinnostais edes hampaiden pesun verran.. Meillä ei oo koskaan ollut tollasta ongelmaa mutta mies ennen välillä unohteli pestä hampaitaan ja kerran sitten kun pussailtiin niin irvistin ja sanoin että sori mutta sun henki haisee kauheelle niin sen jälkeen se oli tosi nolona enkä oo huomannu että olis enää unohdellu hampaiden pesua :D
Ihan vapaaehtoisestiko elät tällaisen luolamiehen kanssa? Mä en pystyis, en vaan pystyis jos toinen tuntuis vastenmieliseltä eikä olisi valmis suhteemme vuoksi pieneen muutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen asian halusit sitten palstalla kertoa? Miesvihaahan sä olet vain lietsomassa, ja vastauksien perusteella pääsit haluamaasi tulokseen.
Löytyi yksi, joka ei myöskään pese koskaan hampaitaan. :D
Huoh.. Kuulostaa tutulta ja jotenkin lohduttavalta etten ole ainoa tällaisten asioiden kanssa painiva. Mun mies pesee hampaat onneksi pävittäin, mutta hänen yksi hammas on pääsyt pahasti mätänemään korjaamattoman irronneen paikan seurauksena. Olen nyt lempeästi yrittänyt painostaa miestä hoitamaan asia ja olen antanut tälle jopa deadlinen (luonteva kohta elämässä). Vastaukseksi saan vain joojoota eikä mitään tapahdu. Todella inhottavaa, kun tilanne todella ahdistaa mua oikeestaan päivittäin. Pelkään, että tuosta seuraa vakavia terveyshaittoja. Pitäisi varmaan vaan itse nyt varata sille aika, vaikka se periaatetasolla sotii pahasti vastaan. Helvetti.
Ei nyt jumalauta. Puolella ketjun vastaajista on mies, joka ei pese hampaita ja/tai jolla hampaita mätänee suuhun.
Sikoja sekä törkyrutvat että heitä sietävät naiset.
Ei vaan pysty ymmärtämään.
Ihminen on elänyt kymmeniä tuhansia vuosia ilman hampaidenpesua. Minua ällöttää ihmiset jotka eivät anna toisten elää luonnonmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi näitä palsatamammojen jännämiehiä :D
No tämä! :D Mutta on se varmaan ihanata, kun on kainalossa paskalta haiseva IRL-Turhapuro, joka välillä vähän kertoo avokämmenellä tehostaen, miten paljon rakastaa :D
Hahahaa, ihanat 13 alapeukkua röökiä vetäviltä alaselkätatuoiduilta epänaisilta. :D Nauttikaa nyt siitä krapulassa tärisevästä paskalta haisevasta jännämies-törkymöykystänne, NAUTTIKAA! :D
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on elänyt kymmeniä tuhansia vuosia ilman hampaidenpesua. Minua ällöttää ihmiset jotka eivät anna toisten elää luonnonmukaisesti.
Ovat toki eläneet ilman hampaiden pesua ja suurin osa oli hampaattomia jo alle nelikymppisinä.
Mies kertoi, että hän oppi hammaspesun tärkeyden vasta, kun tuli omia lapsia.
Mä vein lapsia iltapesulle, niin hän opetteli itse samalla hammaspesu rutiinin. Mies kyllä hoiti oman osuutensa lasten ilta- ja aampesuista, eikä heidän hampaansa jäänyt pesemättä tms. koska oli kärppänä seurannut mitä mä teen siellä muksujen kanssa.
Hän tunnusti tuossa kerran, kun lapset olivat jo kouluikäisiä. Paljon muutakin on oppinut näistä perusjutuista multa.
Hulluintahan tässä on, etten mä ollut huomannut mitään. Hänen hampaansa on aina ollut helmenvalkoiset ja hengitys raikas. Lisäksi reikiä nolla ja kävi/käy kerran vuodessa hammaslääkärissä. Moni on ihastellut hänen purukalustoaan, mä myös. Ehdittiin ennen lasten tuloa olla seitsemän vuotta!
Selitys tuolla osaamattomuudelle, ettei häneltä koskaan vaadittu. Hän oli äitinsä ainoa lapsi. Äiti usein unohti muksunsa iäkkäille vanhemmilleen. Kunnes ei poika enää halunnut lähteä äidin mukaan. Eli siellä isovanhempiensa kanssa ja aikamiespoika enonsa kanssa. Enon kanssa reppureissasivat paljon ja tämmöiset hygieniajutut jäi siinä toisarvoiseksi.
Huoh. Mun mies on just samanlainen. Nyt rupes taas vituttaa kun aloin oikeen miettiä koska viimeks ole nähnyt että pesis hampaansa. Mikä siinä voi olla niin helvetin vaikeeta? Ja kyllä, olen monesti sanonut että pese nyt hyvä ihminen hampaas, menee sitten aina pesemään mutta unohtaa heti koko asian jos en muistuttele. Sitten omien sanojensa mukaan aina aktivoituu harjaamaan niitä hetkellisesti jos jotain hammasta kolottaa...ei vittu.
Mulla on tuttavapiirissä yks tällainen ihminen joka ei pese hampaitaan. Tykkään ihmisestä tosi paljon, mutta se haju oksettaa mua. Hampaat on ihme kyllä kaikki vielä suussa, mutta pelkään että joku tulehdus vielä iskee verenmyrkytyksineen. Hän on ihan täysvaltainen ja koulutettu ihminen, mukava kuin mikä mutta sen vastenmielisyyden vuoksi oon alkanut välttelemään yhteisiä menoja. Vaikken oo mikään pinnallinen ihminen, mua hävettää tulla yhdistetyksi ihmiseen joka ei hallitse noin alkeellista asiaa kuin hammashygienia.
Siinä vaiheessa kun itse"aiheutet" tai omalla välinpitämättömyydellään aiheutetut sairaudet siirtyvät esim. alennettuun Kela-korvausluokkaan, toivon että puutteellisesta suuhygieniasta (säännölliset tarkastukset, hoidota ja ylläpito kotona) johtuvat sairaudet ovat mukana tässä joukossa. Tosin ennemminkin toivoisin kaikille "ilmaista" hammashuoltoa jossa tasa-arvo toteutuisi siten että kaikilla olisi mahdollisuus siihen että hammasterveys on parhaassa mahdollisessa kunnossa. Omaa ylläpitoa se tietysti vaatii, ja se pitäisi koulussa kaikille opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat toki eläneet ilman hampaiden pesua ja suurin osa oli hampaattomia jo alle nelikymppisinä.
Eihän ne nyt niin vanhaks edes eläneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan jo 16-vuotiaina hampaattomia. Perinteinen ripoilahja oli ennen tekohampaat.
Vierailija kirjoitti:
Mies kertoi, että hän oppi hammaspesun tärkeyden vasta, kun tuli omia lapsia.
Mä vein lapsia iltapesulle, niin hän opetteli itse samalla hammaspesu rutiinin. Mies kyllä hoiti oman osuutensa lasten ilta- ja aampesuista, eikä heidän hampaansa jäänyt pesemättä tms. koska oli kärppänä seurannut mitä mä teen siellä muksujen kanssa.
Hän tunnusti tuossa kerran, kun lapset olivat jo kouluikäisiä. Paljon muutakin on oppinut näistä perusjutuista multa.
Hulluintahan tässä on, etten mä ollut huomannut mitään. Hänen hampaansa on aina ollut helmenvalkoiset ja hengitys raikas. Lisäksi reikiä nolla ja kävi/käy kerran vuodessa hammaslääkärissä. Moni on ihastellut hänen purukalustoaan, mä myös. Ehdittiin ennen lasten tuloa olla seitsemän vuotta!
Selitys tuolla osaamattomuudelle, ettei häneltä koskaan vaadittu. Hän oli äitinsä ainoa lapsi. Äiti usein unohti muksunsa iäkkäille vanhemmilleen. Kunnes ei poika enää halunnut lähteä äidin mukaan. Eli siellä isovanhempiensa kanssa ja aikamiespoika enonsa kanssa. Enon kanssa reppureissasivat paljon ja tämmöiset hygieniajutut jäi siinä toisarvoiseksi.
Seitsemän vuotta, etkä tajunnut ettei mies pese hampaitaan? OMG
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa, että joku hammaspesu, jonka kuuluu olla ihan rutiini aamuin illoin, on noin vaikeaa joillekin. Taustalla täytyy olla jokin isompikin ongelma. Vie mies terapeutille!
Mun miehelläni ei ole elämänhallintaongelmia muuten ja on kovin tarkka ulkonäöstään muuten. Puunaa hiuksiaankin enemmän kuin minä ja on tarkka vaatteista jne. Tuo hampaiden harjaus on ainia ihmeellisyys. Itse hän ei tietty siitä kärsi eikä ehkä tajua tilanteen vakavuutta. Olen välillä sanonut ja tosiaan patistanut hammaslääkäriin, mutta ei ole tulosta. Meillä ei todellakaan ole mitään äiti-poika-suhdetta.
Harmi koska pitäisin hänen suutelemisestaan kauheasti ja hän kaipaa sitä, mutta en vaan pysty. Itse olen tarkka hampaiden hoidosta ja juuri kun kävin tarkistuksessa, niin sain superpuhtaat paperit. Kysyin lääkäriltä samalla, että voisivatko bakteerit tarttua suusta toiseen ja hän sanoi, että ilman muuta. Silloin tein päätöksen, että en enää ikinä aio suudella miestäni vaikka meillä on muuten seksiä monta kertaa viikossa. Muuten hän on seksikäs ja komea mies, joten tämän olen päättänyt katsoa läpi sormien.
Pidätkö meitä ihan idiootteina? Tätä keskustelua ei olis syntynytkään, jos katsoisit hammashygieenian läpi sormien. Eikä niitä riitojakaan.
Kommentoit minun kirjoitustani, enkä ole ap.
Mutta ihmettelen sun aggressiotasi keskustelussa. Mikä mättää?
Ai, sori. Se mättää, että leikitään jotain äitiä miehelle. Aikuinen ihminen kyllä itse päättää, että peseekö ne hampaat vai ei. Siihen ei mikään nalkuttaminen auta.
Kyse ei ole nalkutuksesta, jos sanoo, että valitettavasti en voi suudella enkä istua vieressäsi, koska hengityksesi löyhkää metrin päähän ja että se haisee mätänevälle ja siellä olevaa tulehdusta ja mätää ei saa pois, ellet varaa aikaa hammaslääkärille. Itse ihmiset eivät usein haista omia hajujaan.
Tarkotinkin ap:tä, joka yritti komennella miestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi näitä palsatamammojen jännämiehiä :D
No tämä! :D Mutta on se varmaan ihanata, kun on kainalossa paskalta haiseva IRL-Turhapuro, joka välillä vähän kertoo avokämmenellä tehostaen, miten paljon rakastaa :D
Psykologinen arvioni kyllä on, että ne hampaita harjaamattomat miehet ovat joko niitä, joille ei ole koskaan koko hommaa opetettu (ts. ei suomalaisia) tai niitä, jotka eivät saa juuri muutakaan kotona aikaan. Vaimonhakkaaja ei tule kyllä ensin mieleen, nämä tyypit eivät välitä tarpeeksi mistään läpsiäkseen ketään.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten voi olla kohtuutonta vaatia aikuista ihmistä pesemään hampaansa kerran päivässä. Alkuvuodesta pakotin hammaslääkärille, missä korjattiin tuhotunutta purukalustoa usealla tonnilla, minkä jälkeen vannoi ettei anna tilanteen ajautua siihen enää koskaan. Nyt taas katselin kuinka oma harjani on pysynyt sähköhammasharjassa jo pari viikkoa. Eilen pyysin aamulla miestäni pesemään hampaansa, ei nyt ehdi pakko lähteä töihin. Suutuin että ei ole varaa maksaa tuhansia taas, mies lähti. Tänään aamulla katselin kun hän istuu koneella ja käärii tupakkaa kaikessa rauhassa, pesen hampaitani vessassa ovi auki että tekemiset varmasti kuuluu. Kysyn että pesisitkö hampaasi? "Jos pesen niin myöhästyn bussista!" No siinähän myöhästyt! Miten ei ihan oikeasti voi omaa puolisoaan kunnioittaa sen vertaa että pesee ne hampaat edes aamuisin? Olen itse asiakaspalvelutyössä ja kuljen bussilla, joten todellakin huomaan jos joku ei ole pessyt hampaitaan, sen ihan oikeasti haistaa vaikka ällösuun oma haju- ja makuaisti olisikin turtunut. Olkaa kilttejä ja peskää ne hampaat edes aamuisin, meidän muiden ihmisten takia!
Mitäs olet miehen valinnut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toinenkin vaihtoehto:pesee hampaat edes iltaisin! Ei sitten ole kiire bussiin eikä mihinkään muuallekaan.
Excuse me? Että sitten sen pesemättömän suun kanssa lähdetään aamulla piinaamaan kanssaihmisiä? Huh, ei kiitos. Todellakin haisee suu aamulla kaikilla jotka eivät pese!
Suun terveyden kannalta iltapesu on tärkeämpi, kosk yöllä syljeneritys on vähäistä.