Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

New Yorkissa / Yhdysvalloissa käyneet!

Apua
08.09.2016 |

Sattui onni potkaisemaan ja voitin matkan New Yorkiin. Kertokaa asioita mitä pitäisi tietää kun menee Yhdysvaltoihin.

Oliko teillä ESTA vai passi? Jouduitteko vastaamaan kysymyksiin lentokentällä?

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SouthernGrove kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla passi, joka on voimassa ainakin 6kk reissun jälkeenkin. Lisäksi juuri tuohon passiin liittyvä ESTA pitää olla. ESTA:han on passikohtainen. Hanki ESTA .gov päätteiseltä sivulta. Välittäjätäsivuiltakin sen toki saat, mutta maksat välittäjälle turhaan kymmeniä euroja.

Maahan saapuessa virkailija luultavasti kysyy muutaman kysymyksen. Tyyliin miksi tulet maahan, kauan aiot viipyä, mikä olet ammatiltasi, oletko aiemmin käynyt maassa jne. Sen lisäksi ottavat ekaa kertaa maahan tulevalta sormenjäljet.

Varaa mukaan pari luottokorttia ja pidä mukana myös jonkin verran käteistä, koska kortti ei käyt tuolla kaikissa ruokapaikoissa. Varaudu siihen, että ilmaisia wifejä ei löydy niin paljoa kuin Euroopassa, joten edes hotellista kannattaa sellainen löytyä.

Suomalaiselle itse asiassa riittää, että passi on voimassa koko matkan ajan. Joidenkin valtioiden passeissa vaatimus on 6 kk, mutta Suomi kuuluu niihin maihin, joilta tätä ei vaadita.

Meillä on myös täällä ainakin ilmaisia wifejä joka paikassa, mm. ruokakaupassa, useimmissa tavarataloissa, hotelleissa, kaikissa ketjukahviloissa ja useissa pienkahviloissa sekä ravintoloissa myös. Mutta matkapuhelinverkkoja ei harvaanasutuilla alueilla juuri ole, mutta jos AP on menossa New Yorkiin, tätä ongelmaa tuskin tulee. :D

Joo, me asutaan pikkukaupungissa ja käytännössä AT&T on ainoa, joka toimii koko kaupungin alueella eikä kaupungin eteläpuolella toimi enää mikään kun asutustakaan ei siellä juuri ole. Naapureilla on puolestaan loma-asunto toisessa pikkukaupungissa, jossa toimii oikeastaan vain Verizon... Matkapuhelinverkoissa on tosiaan täällä parantamisen varaa.

Meillä on t-mobilen liittymät, järkyttävän huono kenttä. Toimii meillä isossa kaupungissa, mutta reissussa ja pikkukaupungeissa katoaa kokonaan..

Meillä miehellä on työnantajan kautta AT&T :n liittymä ja muulla perheellä T-Mobile. Miehen liittymällä löytyy mobiiliverkko 95-prosenttisesti missä ikinä ollaankaan reissattu, meillä muilla heikonpuoleisesti just isojen kaupunkien ulkopuolella.

Verizon on kaikkein kattavin.

Vierailija
62/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin se menee AP! Sentään olet äitisi kanssa. Tuskin joudutte ihmeempään syyniin kentällä.

Mä olen 18v ja parikymppisenä käynyt. Ensimmäisellä kerralla pääsi itku (ensimmäinen matka yksin), koska multa kyseltiin lähes tunti asioita ja laukku käytiin läpi, en osannut odottaa sellaista. Sormenjäljet ja kuvat joka kerta otettu. Toisellakin kerralla sama homma, mutta olin jo henkisesti varautunut. :D

Halusivat varmistaa etta et ollut tulossa laittomiin toihin tai haviamaan jonkun rakkaan kainaloon ;), olit juuri sen ikainen etta naita konsteja yritetaan joka paiva kun maahanmuutto on niin vaikeata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei kysytty viimeksi lentokentällä mitään (olin Newarkin kentällä), vaikka edellisiltä kyseli kovastikin. Ennen on kyllä tenttailtu. 

Vierailija
64/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jännitin kans tuota matkustamista, mutta yllättävän hyvin selvisi kaikista noista lentokentän eri syynäyksistä. Tosin itsellä oli viisumi, joten olin jo käynyt Helsingissä USA:n suurlähetystöllä antamassa sormenjäljet ja haastateltavana. Siellä oli homma kyllä erittäin tarkkaa.

New Yorkista en pitänyt, paitsi MET oli tosi vaikuttava paikka, siellä ehdottomasti kannattaa käydä. 9/11 museo olisi myös kiinnostanut, mutta jonot olivat ihan järkyttävät. Käytiin juuri joulun aikaan toisen kerran ja silloin siellä oli porukkaa joka puolella ihan liikaa. Toki kesälläkin oli, mut tuo joulukuu ihan yllätti.

Ei ehkä AP:lle hyvä vinkki kun on kyse palkintomatkasta, mutta muille matkaa suunnitteleville suosittelen Washington DCtä! Asuin sen kupeessa vuoden, ja pakko sanoa, että ihan mahtava kaupunki. Siisti, ei hirveitä ihmismassoja, kaunis arkkitehtuuri ja paljon kiinnostavia (ja ilmaisia!) museoita. Ja metroa on erittäin helppo käyttää!

Vierailija
65/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trine kirjoitti:

Neljä vuotta sitten tuntui, että suomalaiset pääsivät hyvin vähillä kysymyksillä. Jo Suomessa kyllä kyseltiin kaikkea mahdollista, esim. juuri tuo, että oletko itse pakannut laukkusi. Amerikan päässä otettin sormenjälki, skannattiin silmäterä ja kyseltiin, että loma vai työ. Sen verran on hyvä osata englantia... Hyvin sujuvaa touhua meidän osalta. Sen sijaan aasiasta tulleet matkustajat..näytti siltä, että heitä kuulusteltiin pitkään ja hartaasti.  Meitä meni jonossa kymmenen, siinä kun viereisessä jonossa 1 henkilö. 

Kaukoidän maista taitaa ainoastaan Japani ja Taiwan kuulua Visa Waiver- eli "ESTA"-maihin. Muut tarvitsevat viisumin. Jos viisumeissa tai matkustajissa on pienikin epäilys, että maahan tullaan laittomasti tiskaamaan/kokkaamaan tai muuhun vastaavaan aasialaisille tyypilliseen hanttihommaan, niin varmasti kysellään pitkään ja hartaasti.

Suomalaisilla tuo maahantuloprosessi pomppaa lähinnä oman typeryyden vuoksi, eli möläytetään jotain "jees jees, on vacation, but looking for a job too", niin eipä tarvitse sen jälkeen haaveilla 5 vuoteen maahantulosta. Tämän takia on ihan KÄSITTÄMÄTÖNTÄ, miten nämä Sofia Ruusila-Höttösmöttöset uskaltavat huudella iltapäivälehdissä "muuttavansa Losiin kolmeksi kuukaudeksi" jne. töitä etsimään. Juuri tuo kolme kuukautta kielii siitä, että ollaan ESTA:lla liikenteessä, jolloin kaikki mahdollinen työnteko ja sen hakeminen on ehdottomasti kielletty.

Vierailija
66/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen viitaten:

http://www.iltalehti.fi/viihde/2014082518601520_vi.shtml

Maanantaina kaksivuotishääpäiväänsä viettävät malli Sofia Ruusila-Nousiainen, 24, ja BB-voittaja Niko Nousiainen, 31, muuttavat marraskuussa loppuvuodeksi Los Angelesiin tutkailemaan erilaisia työmahdollisuuksia. Iltalehti törmäsi pariin Oulun lentokentällä.

Olen hallitseva Bikini Fitness -voittaja ja pitää käydä kurkkimassa työmahdollisuuksia monelta eri alalta. Niko on tehnyt nyt niin paljon hommia, että voi vain hengailla ja tukea minua, Sofia kertoo.

Pari ottaa mukaansa "lapsensa" Papu-koiran.

- Haluaisin nyt jo lapsen liittoomme, mutta ymmärrän, että Sofia panostaa uraansa ja odottelemme vielä. Papu lähtee Jenkkeihin mukaan, se on kiltti, vasta parivuotias. Koiralla on lääkärintarkastus ja pitää selvittää karanteeniasiat. Asumme edelleen Punavuoressa Roballa, Niko kertoo.

Ennen USA:n matkaa Sofia lähtee mielenkiintoiselle keikalle yhdessä Sara Siepin kanssa koripallon MM-kisoihin Espanjan Bilbaoon.

- Kannustamme otteluissa ja olemme bileissä mukana, Sofia intoilee.

Suomeen jäävä Niko aikoo seurata BB-talon touhuja ja vierailla ohjelmassa.

- Olen siellä joka vuosi käynyt, joten eiköhän taas kutsu käy, Niko nauraa.

Vierailija
67/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chicago on myos hyva kohde, ehka "amerikkalaisempi" kuin NYC ja paljon ystavallisempi. Kesalla on jopa suorat lennot.

Vierailija
68/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varautukaa siihen, että muut kortit kuin luottokortti ei toimi joka paikassa. Visa electron esmerkiksi on tuntematon.

Varautukaa myös siihen, että luottokorttiin tulee "aikakatkaisu turvallisuussyistä" ja se ei toimi usassa. Minulle on käynyt näin. Ilman luottokorttia olet täysi nolla, onneksi minulla oli vähän käteistä ja kavereilla oli myös, niin sain maksettua hotellin ensimmäiseksi yöksi, ja seuraavana päivänä sain soitettua pankkiin ja palautettua luottokortin käyttöön.

Tippaaminen on rasittavaa mutta pakollista. Itse suosittelen sitä maahanmuuttajien saarta, en nyt muista nimeä. Risteilyllä sinne näki myös vapaudenpatsaan.

Vaatekaupassa jne tavaroidsa lukee hinta, vaikka 10$, mutta siihen tulee kassalla vielä verot päälle. Se oli myös todella inhottavaa, tuntui etten koskaan tiennyt mitä mikään maksaa.

Vierailija
69/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varautukaa siihen, että muut kortit kuin luottokortti ei toimi joka paikassa. Visa electron esmerkiksi on tuntematon.

Varautukaa myös siihen, että luottokorttiin tulee "aikakatkaisu turvallisuussyistä" ja se ei toimi usassa. Minulle on käynyt näin. Ilman luottokorttia olet täysi nolla, onneksi minulla oli vähän käteistä ja kavereilla oli myös, niin sain maksettua hotellin ensimmäiseksi yöksi, ja seuraavana päivänä sain soitettua pankkiin ja palautettua luottokortin käyttöön.

Visa Electronilla maksoin Usassa viimeksi kesällä ilman mitään ongelmia, mutta luottokortti on toki myös mukana varalla. Sitä pitää höylätä esim. autovuokraamoissa ja hotelleissa. Ruokakaupoissa voi maksaa Electronilla ongelmitta, kunhan valitsee maksutavaksi creditin. Pankille voi laittaa nettipankin kautta viestin, että on menossa Usaan ja kortilla tulee näkymään sekalaisia maksutapahtumia.

Vierailija
70/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla ei ole passiasioissa mitään erivapauksia. Sori nyt vaan ja kannattaa pitää mielessä mihin on menossa ja miksi sekä pitää esim. hotellin puh.nro lähettyvillä jos sattuu että haluavat tarkistaa että oot menossa sinne mihin sanot meneväsi.

Joskus ei kysytä paljon mitään mutta joskus kysymyksiä on enemmän ja niihin on vastattava. Muutimme jenkkeihin aikanaan toisesta maasta, ei Suomesta niin maahantulossa tyyppi alkoi samointein puhumaan sen maan kieltä meille. Ovat siis myös hyvin kielitaitoisia nämä rajatyypit täällä.

Ehkä asiat oli joskus toisin mutta jenkkilä on viime vuosina mennyt lujaa Euroopan ohi edistyksellisissä asioissa. Tuntuu aina kun tulee Eurooppaan kuin mennis aikakapselissa kymmenen vuoden päähän menneisyyteen.Kaikki on niin pientä, tehotonta ja vanhanaikaista, myös Suomessa.

Kerrothan esimerkkejä, pliis?

Vierailija
71/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin keväällä usa:han ja chichagon lentokentällä mut otettiin tarkempaan syyniin koska olin yksin reissussa, virkailija oli mies ja asenne oli todella huono alustasaakka, kyseli mm, miksei minulla ole koulutodistusta mukana, onko enempää henkkareita(oli passi+ajokortti+luottokortteja), kyseli minun ammattini,työpaikkani,kouluni. Kyseli samat asiat henkilöstä kenen luokse olen majoittumassa. Paljonko minulla on rahaa, ja tokaisi vielä etteikö suomessa ole tarpeeksi miehiä kun piti usa:han asti tulla. Jäi huono fiilis, ja myöhästyin tämäntakia jatkolennolta, joten sain viettää 10tuntia kentällä notkuen.

Vierailija
72/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliseen viitaten:

http://www.iltalehti.fi/viihde/2014082518601520_vi.shtml

Maanantaina kaksivuotishääpäiväänsä viettävät malli Sofia Ruusila-Nousiainen, 24, ja BB-voittaja Niko Nousiainen, 31, muuttavat marraskuussa loppuvuodeksi Los Angelesiin tutkailemaan erilaisia työmahdollisuuksia. Iltalehti törmäsi pariin Oulun lentokentällä.

Olen hallitseva Bikini Fitness -voittaja ja pitää käydä kurkkimassa työmahdollisuuksia monelta eri alalta. Niko on tehnyt nyt niin paljon hommia, että voi vain hengailla ja tukea minua, Sofia kertoo.

Pari ottaa mukaansa "lapsensa" Papu-koiran.

- Haluaisin nyt jo lapsen liittoomme, mutta ymmärrän, että Sofia panostaa uraansa ja odottelemme vielä. Papu lähtee Jenkkeihin mukaan, se on kiltti, vasta parivuotias. Koiralla on lääkärintarkastus ja pitää selvittää karanteeniasiat. Asumme edelleen Punavuoressa Roballa, Niko kertoo.

Ennen USA:n matkaa Sofia lähtee mielenkiintoiselle keikalle yhdessä Sara Siepin kanssa koripallon MM-kisoihin Espanjan Bilbaoon.

- Kannustamme otteluissa ja olemme bileissä mukana, Sofia intoilee.

Suomeen jäävä Niko aikoo seurata BB-talon touhuja ja vierailla ohjelmassa.

- Olen siellä joka vuosi käynyt, joten eiköhän taas kutsu käy, Niko nauraa.

Voisikohan noista laittaa nettivinkin viranomaisille että aikovat tieten tahtoen tulla rikkomaan maan lakeja?

Vierailija
73/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Immigraatiossa kerro tulevasi lomalle, mutta älä missään tapauksessa mainitse mitään työstä! Käväse Fingerlaksesin shoping mooleissa ja jos aikaa on, niin ota lyhyt lento Niagaralle. Näyttää Kanadan puolelta paljon paremmalta. Happy Landings!

Vierailija
74/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla ei ole passiasioissa mitään erivapauksia. Sori nyt vaan ja kannattaa pitää mielessä mihin on menossa ja miksi sekä pitää esim. hotellin puh.nro lähettyvillä jos sattuu että haluavat tarkistaa että oot menossa sinne mihin sanot meneväsi.

Joskus ei kysytä paljon mitään mutta joskus kysymyksiä on enemmän ja niihin on vastattava. Muutimme jenkkeihin aikanaan toisesta maasta, ei Suomesta niin maahantulossa tyyppi alkoi samointein puhumaan sen maan kieltä meille. Ovat siis myös hyvin kielitaitoisia nämä rajatyypit täällä.

Ehkä asiat oli joskus toisin mutta jenkkilä on viime vuosina mennyt lujaa Euroopan ohi edistyksellisissä asioissa. Tuntuu aina kun tulee Eurooppaan kuin mennis aikakapselissa kymmenen vuoden päähän menneisyyteen.Kaikki on niin pientä, tehotonta ja vanhanaikaista, myös Suomessa.

Kerrothan esimerkkejä, pliis?

Ei ole esimerkkejä. Kirjoittaja puhuu läpiä päähänsä. Ei tarvitse mennä kuin kylppäriin, niin voi huomata, miten kivikautinen maa on kyseessä. Hanat ts. vedensekoittajat on samanlaisia mitä Suomessa 50-luvulla. Suihkut toimivat periaatteella täysillä = kuumaa, vähemmän painetta = kylmää. Vessanpytyt aiheuttavat lähinnä ihmettelyä, eikä bideesuihkuista ole tietoakaan. Julkisissa miesten vessoissa kusilaarit ovat välillä melkein lattiarajassa asti. Ihana on miehen kusta sandaalit jalassa ja tuntea, kuinka lämpimät kusipisarat roiskuvat nilkoille. <3

Kaupoissa voit maksaa millä tahansa kortilla ilman pin-koodia tai henkkareita, kunhan höyläät maksupäätteeseen allekirjoituksen. Lähimaksuista tai edes sirukorttimaksuista ei ole tietoakaan. Magneettiraidalla toimii sellainen 90 prosenttia korttipäätteistä. Eikö olekin TODELLA edistyksellistä? :D

Koulutus ja terveydenhoito on taas ihan oma lukunsa, puhumattakaan sosiaaliturvasta ja huumeongelmasta. Amerikkalainen teollisuus on ollut taantumassa kohta 20 vuotta, kun miljardöörit teettävät lähes kaiken mahdollisen kiinassa. 

Oletko muuttanut juuri maahan ja haluatko auto- ja/tai asuntolainan? Ikävä juttu, sillä luottoluokituksesi on pyöreä nolla, jos et ole koskaan ottanut ja maksanut mitään lainaa pois.

Oletko keliaakikko? Huonoja uutisia... Vaikka menisit isoon Walmartiin, Targetiin tai jopa autuaaseen Whole Foodsiin, löydät gluteenittomat tuotteet yleensä UMPIJÄISINÄ pakkasesta, mukaan lukien leivät. Suomessa voit mennä Alepaan ja löytää ison määrän gluteenittomia tuotteita syömävalmiina. 

Mutta näistä huolimatta tuossa maassa on paljon nähtävää ja asioita, joita missään muualla et saa kokea. Plussat voittavat miinukset ainakin turistin näkökulmasta, mutta halusin tuoda esille sen, että kyse on edistykellisestä maasta ainoastaan sellaisen mielestä, jolla kokemukset perustuvat amerikkalaisiin elokuviin ja tv-sarjoihin.

Vierailija
75/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä tippaamiseen taksissa ym. missä tarvitaan pienempää rahaa: varaa dollarin seteleitä, kolikoilla tippaamiseen ei välttämättä suhtauduta suopeasti.

Vierailija
76/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Passi pitää aina olla matkustettaessa USA:han!

ESTA on elektroninen matkustuslupa, jonka voi hakea verkkopalvelusta, jos täytät säännöt viisumivapaudesta.

https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/before-the-flight/tr…

Olen lentänyt USA:han useamman kerran ja Homeland Security systeemit ynnä muut olivat kyllä tiukat. Eli kuulusteluun joutui jo Euroopan puolella, jonotusta oli USA:n puolella, otetaan kuvat ja sormenjäljet yms. yms. Pitää olla todisteet matkan laadusta, pitää täyttää blankettia siitä mitä maahan tuo. Voi joutua myös FBI:n haastatteluun yms.

http://wikitravel.org/en/Preparing_to_Enter_the_United_States

Jos joutuu vaihtamaan koneita, aika menee suurimmaksi osaksi noissa hulinoissa. Kannattaa ottaa mukaan jotain evästä, joka ei ole hedelmä eikä sisällä pähkinää. Ei välttämättä ehdi ruokia ostella kiireessä. Heti kun tulee kentälle, josta on vaihto, ei kannata jäädä lorvimaan, vaan suuntaa heti sinne toiselle lähtöportille.

Mikäs ongelma hedelmissä ja pähkinöissä eväänä on? Siis jos ne syö matkalla ennen New Yorkiin tuloa?

Vierailija
77/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Passi pitää aina olla matkustettaessa USA:han!

ESTA on elektroninen matkustuslupa, jonka voi hakea verkkopalvelusta, jos täytät säännöt viisumivapaudesta.

https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/before-the-flight/tr…

Olen lentänyt USA:han useamman kerran ja Homeland Security systeemit ynnä muut olivat kyllä tiukat. Eli kuulusteluun joutui jo Euroopan puolella, jonotusta oli USA:n puolella, otetaan kuvat ja sormenjäljet yms. yms. Pitää olla todisteet matkan laadusta, pitää täyttää blankettia siitä mitä maahan tuo. Voi joutua myös FBI:n haastatteluun yms.

http://wikitravel.org/en/Preparing_to_Enter_the_United_States

Jos joutuu vaihtamaan koneita, aika menee suurimmaksi osaksi noissa hulinoissa. Kannattaa ottaa mukaan jotain evästä, joka ei ole hedelmä eikä sisällä pähkinää. Ei välttämättä ehdi ruokia ostella kiireessä. Heti kun tulee kentälle, josta on vaihto, ei kannata jäädä lorvimaan, vaan suuntaa heti sinne toiselle lähtöportille.

Mikäs ongelma hedelmissä ja pähkinöissä eväänä on? Siis jos ne syö matkalla ennen New Yorkiin tuloa?

Tuossa tapauksessa ei ole mitään ongelmia.

Vierailija
78/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei sitten tarvitse täyttää sitä paperista tullauslomaketta (vaikka se jaetaankin koneessa), vaan ennen maahantulohaastattelua ja sormenjälkirumbaa mennään sellaisen automaatin luo, tökätään siihen passi ohjeiden mukaan ja vastaillaan tullaus- yms. kysymyksiin siinä. Laite pyytää samalla myös sormenjäljet ja ottaa valokuvan. Laite tulostaa onnistuneen ESTA Approved -prosessin päätteeksi valkoisen lirpakkeen, jossa on iso X-kirjain. Siellä on sitten ERIKSEEN JONOT, jotka on tarkoitettu ESTA-automaattia käyttäneille "X-lirpakkeen" haltijoille. Näin oli Miamin kentällä pari kuukautta sitten.

Ei näin. Se paperinen lomake joka täytetään koneessa on tullia varten. Se automaatti taas on maahantuloviranomaisia varten, siinä tehdään muutamat jutut alta pois ettei niitä tarvitse tehdä siinä sitten sen virkamiehen kanssa/edessä. Tullipisteen kautta on edelleen kuljettava ja se lappu annetaan siinä vaiheessa.

Vierailija
79/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla passi, joka on voimassa ainakin 6kk reissun jälkeenkin. Lisäksi juuri tuohon passiin liittyvä ESTA pitää olla. ESTA:han on passikohtainen. Hanki ESTA .gov päätteiseltä sivulta. Välittäjätäsivuiltakin sen toki saat, mutta maksat välittäjälle turhaan kymmeniä euroja.

Maahan saapuessa virkailija luultavasti kysyy muutaman kysymyksen. Tyyliin miksi tulet maahan, kauan aiot viipyä, mikä olet ammatiltasi, oletko aiemmin käynyt maassa jne. Sen lisäksi ottavat ekaa kertaa maahan tulevalta sormenjäljet.

Varaa mukaan pari luottokorttia ja pidä mukana myös jonkin verran käteistä, koska kortti ei käyt tuolla kaikissa ruokapaikoissa. Varaudu siihen, että ilmaisia wifejä ei löydy niin paljoa kuin Euroopassa, joten edes hotellista kannattaa sellainen löytyä.

Minusta nimenomaan täällä on ilmaiset wifit joka paikassa, ruokakaupoista lähtien, koska paikallisissa kännyköissä on datarajoitus.

Just tänä kesänä olin siellä lomailemassa ja niitä wifejä sai kyllä metsästää kissojen ja koirien kanssa. Euroopassa on tottunut siihen, että menit minne vaan, niin vähintään joka kahvilassa on oma wifinsä. Ei pätenyt kyllä NYCissä sama mun kokemuksella vaan monessa baarissa/kahvilassa/jne sanottiin vain eioota, kun kyseltiin wifin perään.

Kummallista. Minä asun Usassa, ja meillä on kyllä Wi-Fi ihan kaikkialla, joka kahvilassa, julkisessa tilassa, museossa, ruokakaupassa jne. Myös New Yorkissa käydessä on löytynyt. Sehän nyt on se pakollinen paussi Starbucksissa, että saa kuvat nettiin ja skypepuhelut perheelle :) Tosiaan amerikkalaisissa puhelinliittymissä on todella huonot dataehdot, joten paikalliset käyttävät paljon wifiä.

Jep, jenkeissä noita ilmaisia wifejä on joka paikassa, lähimarketista ja pikku kuppilasta lähtien.

Vierailija
80/99 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että luteita on joka paikassa, matkalaukut aina kaikki taskut ja vetoketjut kiinni, tarkistakaa, ettei sängyssä ole luteita ja tai ulostejälkiä. Ja kun tulette kotiin, niin sauna päälle ja laukku moneksi tunniksi yli +60 asteiseen saunaan.

Olen käynyt jenkeissä 7 kertaa, kertaakaan en ole törmännyt luteisiin missään.

Ei ehkä kannattaisi ihan sitä kaikkein halvinta hotellia ottaa...