Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkäri ei puolla mun kouluttautumista työttömyystuilla.

Vierailija
08.09.2016 |

En saa mennä edes avoimen amk:n väyläopintoihin, koska opinnot siellä katsotaan päätoimisiksi.

Luulin todella, että puoltaisisivat kouluttautumistani, mutta varmaankin sitten vain, jos tarkoitus olisi lähteä lähäriksi.

Taustaa: Minulla ei ole ammatillista koulutusta, en ole ikinä opiskellut ammattioppilaitoksessa, yliopistossa tai amkissa. Ylioppilaaksi kirjoitin 19-vuotiaana ja jäin ilman jatko-opiskelupaikkaa, joten päätin pitää välivuoden. Sain töitä asiakaspalvelusta ja reilasin pitkin eurooppaa silloisen poikaystäväni, nykyisen aviomieheni kanssa. Yhteyshaun lähestyessä huomasin olevani raskaana. Mies teki töitä ja haki korkekouluun, ei päässyt ja jatkoi töissä, kunnes sai opiskelupaikan lapsen ollessa parivuotias ja minä palasin töihin ja jossain vaiheessa etenin esimieheksi. Haaveilin itsekin opiskeluista, mutta rahatilanne oli jo valmiiksi tarpeeksi tiukka, joten jatkoin työelämässä ja odottelin, että mies valmistuu joskus. Nyt olen 27-vuotias, mies valmistuu nyt syksyllä ja on jo saanut työpaikan. Minä jäin yt-neuvotteluissa työttömäksi ja ajattelin hakea keväällä opiskelemaan. Ajatuksena oli kuitenkin aloittaa jo nyt väyläopinnot avoimessa, jotta valmistuisin nopeammin, mutta työkkärin täti sanoi, että silloin minun ansiosidonnaisen päivärahani maksu lakkaa.

En ymmärrä! Olen alle 29-vuotias, minulla ei ole varsinaista koulutusta. Omasta mielestäni olen syrjäytymisvaarassa, mutta työkkärin mukaan minulla on niin pitkä työkokemus asiakaspalvelusta, ja asiakaspalvelun esimieheydestä, että työllistyn varmasti hyvin pian. Itse ajattelin, niin ettei avoimessa opiskelu kuitenkaan estäisi minua vastaanottamasta tarjottua työtä ja olen valmis myös hakemaan töitä. Vauhdittaisin noilla avoimen opinnoilla vaan sitä tutkinnon saantia, kun minun oli jo muutenkin tarkoitus hakea opiskelemaan keväällä, siis vaikka en olisi jäänyt työttömäksi. Eikä tarkoitukseni ollut saada oikeutta opiskella tutkinto-opiskelijana ansiosidonnaisella, vaan silloin toki jättäytyisin opintotuelle, totta kai.

Menikö ihan oikein? Valituksen ajattelin tehdä tuosta päätöksestä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt miksi avoimessa yliopistossa ei saa opiskella työttömänä, ihmisethän opiskelee siellä muutenkin vapaa-ajallaan ja työn ohessa. Itsellänikin jäi opinnot (lähes varmasti työllistävät sellaiset vielä) sen vuoksi sikseen ja sitten työkkärissä vielä jälkeenpäin voivoteltiin, että miten et ole miettinyt opiskelua työmahdollisuuksiesi parantamiseksi.

Vierailija
22/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset hae opiskelemaan jo ensi keväästä lähtien, nythän on hakuaikakin? Avoimessa amk:ssa tai yliopistossa voi opiskella ansiosidonnaisella, mutta ilman lisäkorotuksia, mikäli opiskelee vähemmän kuin 5 op/kk. Ansiosidonnaisella opiskelussa taas on oltava tutkinto-opiskelija ja minimiopintopistemäärä on 5/kk. Lisäksi tietysti täytyy olla työkkärin lupa ja hyväksyntä sille, että opiskelu parantaa työllistymismahdollisuuksia. Omissa opiskelijakavereissani on kumpaakin sorttia ja suurin osa työssäkäyviä. Yksi hlö oli aiemmin päätoiminen opiskelija hoitovapaalla ollessaan, mutta erosi koulusta ja jatkoi silti opiskelua avoimen puolella saadakseen työttömyyskorvausta.

Eli opiskelee alle 5 opintopistettä kuussa ja samalla hakee työtä???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä olisi minäkään puoltanut näitä väyläopintoja. Voit opiskella avoimessa AMK:ssa sivutoimisesti samalla kun päätoimisesti haet työtä. Sivutoimisessa opiskelussa opintopisteitä saa tulla vain alle viisi kuukaudessa.

Toisaalta, jos olisit valmis opiskelemaan opintotuella varsinaiset opinnot (3,5 vuotta), niin miksi et aloita sillä jo väyläopintoja, jotka lyhentävät opiskeluaikaa.

Useimmat meistä opiskelevat ensimmäisen tutkintonsa opintorahalla ja lainalla. Sinä et ole vielä joutunut nostamaan opintolainaa lainkaan...

Ei niihin väyläopintoihin saa opintotukea. Se on aika hassua, että ne katsotaan päätoimisiksi, mutta niitä ei tueta opintotuella, eikä työttömyysetuudella.

Vierailija
24/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset hae opiskelemaan jo ensi keväästä lähtien, nythän on hakuaikakin? Avoimessa amk:ssa tai yliopistossa voi opiskella ansiosidonnaisella, mutta ilman lisäkorotuksia, mikäli opiskelee vähemmän kuin 5 op/kk. Ansiosidonnaisella opiskelussa taas on oltava tutkinto-opiskelija ja minimiopintopistemäärä on 5/kk. Lisäksi tietysti täytyy olla työkkärin lupa ja hyväksyntä sille, että opiskelu parantaa työllistymismahdollisuuksia. Omissa opiskelijakavereissani on kumpaakin sorttia ja suurin osa työssäkäyviä. Yksi hlö oli aiemmin päätoiminen opiskelija hoitovapaalla ollessaan, mutta erosi koulusta ja jatkoi silti opiskelua avoimen puolella saadakseen työttömyyskorvausta.

Eli opiskelee alle 5 opintopistettä kuussa ja samalla hakee työtä???

Jep. Tuo 5 op/kk on raja kumpaankin suuntaan.

Vierailija
25/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyystukea ei voi saada avoimen opintoihin vaan ainoastaan jos olet tutkinto-opiskelija. Työkkärin täti on siis antanut ihan oikean päätöksen tapauksessasi.

TE-toimiston sivuilta:

Opintojen tulee johtaa

ammatilliseen perustutkintoon, ammattitutkintoon tai erikoisammattitutkintoon

alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon yliopistossa tai korkeakoulussa

mainittujen tutkintojen osien suorittamiseen.

On ylipäänsä outoa, että avoimessa opiskelun katsotaan, olevan este kokopäivätyön vastaanottamiselle, koska ne opinnot voi lopettaa tai jatkaa työnohessa. Saahan aikuislukiossakin opiskella ja se sentään johtaa yo-tutkintoon, mutta aikuislukion opintoja ei katsota päätoimisiksi. Järjestelmä haisee. Kun minun tapauksessani yritän tehdä jotain järkevää. Koitan olla fiksu ja avittaa sisäänpääsyäni koulutukseen, johon aion muutenkin hakea. Eikä se estä minua hakesta töitä, työhakemuksiakin on tullut läheteltyäni. No, toivottavasti saisin tässä hyvin pian osa-aikatöitä tms, jotta voisin oikeasti paneutua noihin väyläopintoihin. Ap

Tässä on nyt semmoinen ero vielä, että nuo väylä-opinnot ainakin meidän paikkakunnalla katsotaan aina päätoimisiksi opinnoiksi ja siksi niihin ei myönnetä oikeutta opiskella sivutoimisesti. Se mainittiin oikein AMK sivuilla. AP:n suunnitelma on hyvä: äkkiä jostain osa-aikatyötä, jotta ei tarvitse anoa työttömyyskorvausta ja sitten saa opiskella niin paljon ja ihan mitä haluaa. Ja jos ap:n on helppo löytää työtä, niin sehän kertoo siitä että työkkärissä tehtiin ihan oikea päätös: AP työllistyy ilman lisäkoulutusta.

Vierailija
26/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tutkintolinjani, johon aion hakea, ei ole syksyn yhteishaussa. Ainakaan siinä amkissa, johon haen ja valmis en ole muuttamaan aviomieheni ja lapseni luota satojen kilometrien päähän. Joten voin hakea vasta keväällä ja nämä väyläopinnot 30op nyt syksyn aikana ja toiset 30op keväällä, auttaisivat varmasti pääsemään sisään. Tällöin saisin haettua sekä yhteishaussa, että erillishaussa, joten sisäänpääsymahdollisuudet olisivat paljon paremmat. Ap

Vierailija
27/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni onnistui opiskelu työttömyystuella. Tähän vaikutti varmaan ala (insinööri) ja se että pyysin kouluni opintosihteeriltä todistuksen jossa vakuutettiin, että (monimuoto) opiskelu ei estä työn vastaanottamista.

Monimuoto-opinnoissa ilmeisesti opiskellaan vain iltaisin ja viikonloppuisin ja alle 5 opintopistettä/kk.

Jotta työttömyystuella voi opiskella niin opintojen tulee olla päätoimista eli väh 5opintopistettä/kuukausi ja tutkintoon johtavaa. Avoimen opintoja voidaan tukea, jos kyseessä on lisäkoulutus.

Vierailija
28/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mitä se työkkärin tuki on opintoihin, jos sellaista saa. Mitä se sisältää?

Vierailija
29/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyystukea ei voi saada avoimen opintoihin vaan ainoastaan jos olet tutkinto-opiskelija. Työkkärin täti on siis antanut ihan oikean päätöksen tapauksessasi.

TE-toimiston sivuilta:

Opintojen tulee johtaa

On ylipäänsä outoa, että avoimessa opiskelun katsotaan, olevan este kokopäivätyön vastaanottamiselle, koska ne opinnot voi lopettaa tai jatkaa työnohessa. Saahan aikuislukiossakin opiskella ja se sentään johtaa yo-tutkintoon, mutta aikuislukion opintoja ei katsota päätoimisiksi. Järjestelmä haisee. Kun minun tapauksessani yritän tehdä jotain järkevää. Koitan olla fiksu ja avittaa sisäänpääsyäni koulutukseen, johon aion muutenkin hakea. Eikä se estä minua hakesta töitä, työhakemuksiakin on tullut läheteltyäni. No, toivottavasti saisin tässä hyvin pian osa-aikatöitä tms, jotta voisin oikeasti paneutua noihin väyläopintoihin. Ap

Tässä on nyt semmoinen ero vielä, että nuo väylä-opinnot ainakin meidän paikkakunnalla katsotaan aina päätoimisiksi opinnoiksi ja siksi niihin ei myönnetä oikeutta opiskella sivutoimisesti. Se mainittiin oikein AMK sivuilla. AP:n suunnitelma on hyvä: äkkiä jostain osa-aikatyötä, jotta ei tarvitse anoa työttömyyskorvausta ja sitten saa opiskella niin paljon ja ihan mitä haluaa. Ja jos ap:n on helppo löytää työtä, niin sehän kertoo siitä että työkkärissä tehtiin ihan oikea päätös: AP työllistyy ilman lisäkoulutusta.

Aplla ei ole koulutusta lainkaan. Eli kyseessä ei ole mikään lisäkoulutus.

Vierailija
30/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä olisi minäkään puoltanut näitä väyläopintoja. Voit opiskella avoimessa AMK:ssa sivutoimisesti samalla kun päätoimisesti haet työtä. Sivutoimisessa opiskelussa opintopisteitä saa tulla vain alle viisi kuukaudessa.

Toisaalta, jos olisit valmis opiskelemaan opintotuella varsinaiset opinnot (3,5 vuotta), niin miksi et aloita sillä jo väyläopintoja, jotka lyhentävät opiskeluaikaa.

Useimmat meistä opiskelevat ensimmäisen tutkintonsa opintorahalla ja lainalla. Sinä et ole vielä joutunut nostamaan opintolainaa lainkaan...

Ei niihin väyläopintoihin saa opintotukea. Se on aika hassua, että ne katsotaan päätoimisiksi, mutta niitä ei tueta opintotuella, eikä työttömyysetuudella.

Tähän tarkennus: saatetaan myöntää oikeus opiskella työttömyystuella mikäli katsotaan että työnhakijalla on tarve opiskella. AP:n tapauksessa katsottiin ettei tarvetta ole.

Vierailija
31/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua, että työkkäri voi sanella, mihin käytät vapaa-aikaasi. Ilta ja vkl -opinnot tulisi sallia! Mitä se työkkärille kuuluu. Itse menisin opiskelemaan ja en kyselisi työkkäristä mitään...

Vierailija
32/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimiston sivuilta:

Opintojen tulee johtaa

AP on hankkinut ammattitaitoa ja osaamista työtä tekemällä. Se on yhä mahdollista. Ihmettelen miksi esim tarjoilijoita koulutetaan kolme vuotta perustutkinnolla. Mielestäni sen työn oppisi puolessa vuodessakin. Tai ihan työpaikan perehdytyksen kautta (kuten moni oppiikin). Sama myyjän työssä.

Vierailija
33/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaikki opiskelu pitäisi julistaa sallituksi työttömälle, ja maksaa tukia. Onhan se aina parempi vaihtoehto, että työnsaantimahdollisuudet parantuvat koulutuksella, kuin että jää sänkyyn makaamaan masentuneena ja kroonistuu pitkäaikaistyöttömäksi tai -sairaaksi. Ja HUOM!HUOM! hallituskin saisi siivottua työttömyystilastojaan, kun työtön siirtyisi opiskelijaksi. Työskentely opintojen ohessa on aina kaksipiippuinen juttu, valmistuminen hidastuu, mutta saa työkokemusta ja rahaa.

Vierailija
34/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysetuutta voi saada, itsekin hain ja sain.

Vierailija
35/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä avoimessa ei tarjota tuolta alalta kuin noita väyläopintoja, joten en pysty valitsemaan sieltä yksittäisiä kursseja, niin että opintopisteitä tulisi vähemmän. Eikä työkkäri suostu siihenkään, että ilmoittautuisin noihin väyläopintoihin ja suorittaisin esi. 20op nyt syksyllä. Ap

Vierailija
36/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt miksi avoimessa yliopistossa ei saa opiskella työttömänä, ihmisethän opiskelee siellä muutenkin vapaa-ajallaan ja työn ohessa. Itsellänikin jäi opinnot (lähes varmasti työllistävät sellaiset vielä) sen vuoksi sikseen ja sitten työkkärissä vielä jälkeenpäin voivoteltiin, että miten et ole miettinyt opiskelua työmahdollisuuksiesi parantamiseksi.

Avoimessa yliopistossa saa opiskella sivutoimisia opintoja kun opiskelee alle op kuussa. Oliko kyse siitä, että sinulla oli sinne ihan päätoimisen opiskelijan paikka?

Vierailija
37/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kirjoittaa esim. Alle 20 op nyt syksyllä.

Vierailija
38/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusjärjestelmämme on sellainen että tutkinnon suorittamisen jälkeen on mahdollisuus hakeutua korkeakouluun AMK tai yliopisto. Siksi nämä pitkät koulutukset. Tarjoilijoiden koulutuksessa opiskellaan muutakin kuin sitä prikan kantamista. Tarjoilijan ammatin vaativuus riippuu täysin työpaikasta. On sellaisia paikkoja joissa ei pärjäisi puolen vuoden koulutuksella. 

Ymmärrän kyllä pointtisi tässä että jotkut työt oppisi lyhyemmässäkin ajassa kuin kolmessa vuodessa ja tästä olen täysin samaa mieltä. Päättäjät ovat suuressa viisaudessaan päättäneet näin ja näillä mennään. 

Ammatillisena opettajana tiedän, että vain pieni osa on ammattiopiston jälkeen hakeutumassa korkea-asteelle. Suuresta osasta ei koskaan tule sellaisia, jotka tulisi pärjäämään teoriapainotteisessa koulutuksessa, keskittymiskyky ei riitä eikä osaaminen. Heillä ei ole myöskään kiinnostusta lisäkoulutuksiin. Osa ihmisistä on parhaimmillaan suorittavassa työssä. Huippuosaaja voi olla omalla alallaan olipa ala mikä tahansa.

opettaja

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimiston sivuilta:

Opintojen tulee johtaa

AP on hankkinut ammattitaitoa ja osaamista työtä tekemällä. Se on yhä mahdollista. Ihmettelen miksi esim tarjoilijoita koulutetaan kolme vuotta perustutkinnolla. Mielestäni sen työn oppisi puolessa vuodessakin. Tai ihan työpaikan perehdytyksen kautta (kuten moni oppiikin). Sama myyjän työssä.

Vierailija
39/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimessa yliopistossa saa opiskella sivutoimisia opintoja kun opiskelee alle op kuussa. Oliko kyse siitä, että sinulla oli sinne ihan päätoimisen opiskelijan paikka?

Ei, minulla oli jo yksi korkeakoulututkinto suoritettuna ja tämä uusi olisi ollut kokonaan eri alalta ja vaatinut tuon opintopisterajan ylittämistä ainakin joinain kuukausina, jotta sitä olisi ollut järjellistä suorittaa.

40/40 |
09.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tietenkään. Työkkäri haluaa vain näennäisesti tukea. Itse hain vuoden kestäviin opintoihin, joiden jälkeen olisin päässyt väylän kautta sisään. Ei onnistunut. Tukevat vain ammattikoulun opintoja, jotta et edisty elämässäsi oikeasti.