Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkäri ei puolla mun kouluttautumista työttömyystuilla.

Vierailija
08.09.2016 |

En saa mennä edes avoimen amk:n väyläopintoihin, koska opinnot siellä katsotaan päätoimisiksi.

Luulin todella, että puoltaisisivat kouluttautumistani, mutta varmaankin sitten vain, jos tarkoitus olisi lähteä lähäriksi.

Taustaa: Minulla ei ole ammatillista koulutusta, en ole ikinä opiskellut ammattioppilaitoksessa, yliopistossa tai amkissa. Ylioppilaaksi kirjoitin 19-vuotiaana ja jäin ilman jatko-opiskelupaikkaa, joten päätin pitää välivuoden. Sain töitä asiakaspalvelusta ja reilasin pitkin eurooppaa silloisen poikaystäväni, nykyisen aviomieheni kanssa. Yhteyshaun lähestyessä huomasin olevani raskaana. Mies teki töitä ja haki korkekouluun, ei päässyt ja jatkoi töissä, kunnes sai opiskelupaikan lapsen ollessa parivuotias ja minä palasin töihin ja jossain vaiheessa etenin esimieheksi. Haaveilin itsekin opiskeluista, mutta rahatilanne oli jo valmiiksi tarpeeksi tiukka, joten jatkoin työelämässä ja odottelin, että mies valmistuu joskus. Nyt olen 27-vuotias, mies valmistuu nyt syksyllä ja on jo saanut työpaikan. Minä jäin yt-neuvotteluissa työttömäksi ja ajattelin hakea keväällä opiskelemaan. Ajatuksena oli kuitenkin aloittaa jo nyt väyläopinnot avoimessa, jotta valmistuisin nopeammin, mutta työkkärin täti sanoi, että silloin minun ansiosidonnaisen päivärahani maksu lakkaa.

En ymmärrä! Olen alle 29-vuotias, minulla ei ole varsinaista koulutusta. Omasta mielestäni olen syrjäytymisvaarassa, mutta työkkärin mukaan minulla on niin pitkä työkokemus asiakaspalvelusta, ja asiakaspalvelun esimieheydestä, että työllistyn varmasti hyvin pian. Itse ajattelin, niin ettei avoimessa opiskelu kuitenkaan estäisi minua vastaanottamasta tarjottua työtä ja olen valmis myös hakemaan töitä. Vauhdittaisin noilla avoimen opinnoilla vaan sitä tutkinnon saantia, kun minun oli jo muutenkin tarkoitus hakea opiskelemaan keväällä, siis vaikka en olisi jäänyt työttömäksi. Eikä tarkoitukseni ollut saada oikeutta opiskella tutkinto-opiskelijana ansiosidonnaisella, vaan silloin toki jättäytyisin opintotuelle, totta kai.

Menikö ihan oikein? Valituksen ajattelin tehdä tuosta päätöksestä.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarkoitukseni ollut saada oikeutta opiskella tutkinto-opiskelijana ansiosidonnaisella, vaan silloin toki jättäytyisin opintotuelle, totta kai.

Tietenkin!

Vierailija
2/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele opintotuella kuten suurin osa muistakin opiskelijoista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkkärin aivoituksia ymmärrä kukaan. Minusta niiden pitäisi kannustaa opiskelemaan, jos ei töitä ole. Mutta ei veikkosten, työkokemusta kun omaa niin olet oman onnesi varassa..

Vierailija
4/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen melkein samassa tilanteessa mutta työkkäri tukee tutkinto-opiskeluani.

Vierailija
5/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se työttömyystuella opiskelu ole yleensä jonkun keskeneräisen tutkinnon jatkamista ja loppuunsaattamista varten?

Vierailija
6/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän on ollut samanlainen elämä työn puolesta :) Mä aloitin opinnot lopulta opintotuilla. En halunnut päätyä Prisman kassalle kyhjöttämään.

Vierailija
7/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni onnistui opiskelu työttömyystuella. Tähän vaikutti varmaan ala (insinööri) ja se että pyysin kouluni opintosihteeriltä todistuksen jossa vakuutettiin, että (monimuoto) opiskelu ei estä työn vastaanottamista.

Vierailija
8/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele opintotuella kuten suurin osa muistakin opiskelijoista!

Siis toki toki, mutta avoimen opiskeluihin ei saa opintotukea. Eli mahdollisuuteni tällä hetkellä on lusmuta kaiket päivät etsien tötiä ja nostaa ansiosidonnaista. Tai mennä avoimeen ilman minkäänlaista tukea, siis ei opintotukea tai ansiosidonnaista ja yrittää näin avittaa ensinnäkin sitä sisäänpääsyä ja nopeuttaa valmistumista. Nollatuloilla, kunnes ehkä ensi syksynä olisin ihan tutkinto-opiskelija, jolloin saisin sitä opintorahaa.

Vierailija
10/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen melkein samassa tilanteessa mutta työkkäri tukee tutkinto-opiskeluani.

Olen onnellinen puolestasi! Ap

Vierailija
11/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystukea ei voi saada avoimen opintoihin vaan ainoastaan jos olet tutkinto-opiskelija. Työkkärin täti on siis antanut ihan oikean päätöksen tapauksessasi.

TE-toimiston sivuilta:

Opintojen tulee johtaa

ammatilliseen perustutkintoon, ammattitutkintoon tai erikoisammattitutkintoon

alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon yliopistossa tai korkeakoulussa

mainittujen tutkintojen osien suorittamiseen.

Vierailija
12/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se työttömyystuella opiskelu ole yleensä jonkun keskeneräisen tutkinnon jatkamista ja loppuunsaattamista varten?

Ei, vaan sillä pitäisi tukea syrjäytymisvaarassa olevia ja niitä, joilla ei ole ammatillista koulutusta.

Vierailija
13/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi minäkään puoltanut näitä väyläopintoja. Voit opiskella avoimessa AMK:ssa sivutoimisesti samalla kun päätoimisesti haet työtä. Sivutoimisessa opiskelussa opintopisteitä saa tulla vain alle viisi kuukaudessa.

Toisaalta, jos olisit valmis opiskelemaan opintotuella varsinaiset opinnot (3,5 vuotta), niin miksi et aloita sillä jo väyläopintoja, jotka lyhentävät opiskeluaikaa.

Useimmat meistä opiskelevat ensimmäisen tutkintonsa opintorahalla ja lainalla. Sinä et ole vielä joutunut nostamaan opintolainaa lainkaan...

Vierailija
14/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti vaikuttaa se että työttömyystuilla opiskelua pidetään vielä "viimeisinä keinoina" eli ei lähdetä tukemaan jos on jokin muu väylä sinne opintoihin tai töihin, kuten sinulla on.

Vierailija
15/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä alaa on tarkoitus opiskella ja mihin tutkintoon se on väylä? Pitkäkestoisia uusia yliopisto-opintoja ei lain mukaan pitäisi tukea.

Vierailija
16/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni onnistui opiskelu työttömyystuella. Tähän vaikutti varmaan ala (insinööri) ja se että pyysin kouluni opintosihteeriltä todistuksen jossa vakuutettiin, että (monimuoto) opiskelu ei estä työn vastaanottamista.

Monimuoto-opinnoissa ilmeisesti opiskellaan vain iltaisin ja viikonloppuisin ja alle 5 opintopistettä/kk.

Vierailija
17/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyystukea ei voi saada avoimen opintoihin vaan ainoastaan jos olet tutkinto-opiskelija. Työkkärin täti on siis antanut ihan oikean päätöksen tapauksessasi.

TE-toimiston sivuilta:

Opintojen tulee johtaa

Voi saada myös avoimen opintoihin.

Vierailija
18/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimiston sivuilta:

Opintojen tulee johtaa

On ylipäänsä outoa, että avoimessa opiskelun katsotaan, olevan este kokopäivätyön vastaanottamiselle, koska ne opinnot voi lopettaa tai jatkaa työnohessa. Saahan aikuislukiossakin opiskella ja se sentään johtaa yo-tutkintoon, mutta aikuislukion opintoja ei katsota päätoimisiksi. Järjestelmä haisee. Kun minun tapauksessani yritän tehdä jotain järkevää. Koitan olla fiksu ja avittaa sisäänpääsyäni koulutukseen, johon aion muutenkin hakea. Eikä se estä minua hakesta töitä, työhakemuksiakin on tullut läheteltyäni. No, toivottavasti saisin tässä hyvin pian osa-aikatöitä tms, jotta voisin oikeasti paneutua noihin väyläopintoihin. Ap

Vierailija
19/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hae opiskelemaan jo ensi keväästä lähtien, nythän on hakuaikakin? Avoimessa amk:ssa tai yliopistossa voi opiskella ansiosidonnaisella, mutta ilman lisäkorotuksia, mikäli opiskelee vähemmän kuin 5 op/kk. Ansiosidonnaisella opiskelussa taas on oltava tutkinto-opiskelija ja minimiopintopistemäärä on 5/kk. Lisäksi tietysti täytyy olla työkkärin lupa ja hyväksyntä sille, että opiskelu parantaa työllistymismahdollisuuksia. Omissa opiskelijakavereissani on kumpaakin sorttia ja suurin osa työssäkäyviä. Yksi hlö oli aiemmin päätoiminen opiskelija hoitovapaalla ollessaan, mutta erosi koulusta ja jatkoi silti opiskelua avoimen puolella saadakseen työttömyyskorvausta.

Vierailija
20/40 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimiston sivuilta:

Opintojen tulee johtaa

Itse asiassa meidän toimistossa on myönnetty oikeus opiskella väyläopintoja myös oeo-tuella. Mutta ne väyläopinnot lasketaan siihen kahden vuoden aikaan, eli kuluttavat sitä kahta vuotta. Olennaisinta on se, että katsotaanko ettei työnhakija työllisty ilman lisäkoulutusta. AP:n tapauksessa nähdään että hänellä on hyvä mahdollisuus löytää työtä.